Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Parkovací dům v Ostravě navrhne studio Chalupa architekti
  • Sjezdovky jsou přeplněny, lanovky stále stojí
  • Nezaměstnanost na Opavsku je navzdory krizi minimální
  • Havířov během roku vymění 109 výtahů
  • Novojičíňáci mohou přijít s dalšími nápady

Parkovací dům v Ostravě navrhne studio Chalupa architekti

Parkování v centru Ostravy pomůže vyřešit parkovací dům, který navrhne renomované studio Chalupa architekti. Objekt bude mít sedm nadzemních a dvě podzemní podlaží a bude vybudován na parkovišti za katedrálou Božského spasitele.

Ostrava se dlouhodobě snaží řešit problémy s parkováním v centru města. I když je cílem, aby řidiči využívali co nejvíce odstavná parkoviště a do centra jezdili hromadnou dopravou, chystá se také stavba parkovacího domu na parkovišti za Katedrálou Božského Spasitele. O jeho podobu se postará studio Chalupa architekti z Prahy, které vybrala porota.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: „Ačkoli je téma umístění parkovacího objektu v jádrovém území města velmi kontroverzní, pro rozvoj centra města to bude zásadní stavba. Především nám umožní dostavět několik klíčových proluk včetně té po květinové síni u Masarykova náměstí, protože bude splněna zákonná podmínka zajištění dostatečného počtu parkovacích míst u novostaveb."

Architektonické soutěže se zúčastnilo šest studií. Tři byly osloveny přímo a další tři byly vybrány z 35 nabídek na základě dodaných portfolií. Porotci hodnotili celkovou kvalitu návrhu, ale také provozní, dopravní a technické řešení, jeho hospodárnost a ekonomickou přiměřenost.

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: "Blízká katedrála je monumentální a potřebuje silného partnera, což návrh splňuje. Parkovací dům podle tohoto návrhu bude disponovat 400 parkovacími stáními a bude mít živý parter s obchody a službami, který podtrhne jeho městotvornou funkci."

Výhodou vybraného návrhu je také to, že v budoucnu mohou být v případě potřeby garáže přebudovány například na bytový dům. Cena budovy je odhadována na 400 milionů korun a stavět by se mělo začít v roce 2023.   

---

Sjezdovky jsou přeplněny, lanovky stále stojí

Lyžařské areály v Jeseníkách i Beskydech jsou víkend co víkend naplněné k prasknutí. Za pohybem a čerstvým vzduchem sem vyrážejí turisté i rodiny s dětmi z celé republiky. Lyžaři mají bohužel stále smůlu. Lanovky a vleky jsou zastaveny.

Tisíce návštěvníků zaplnily opět o víkendu lyžařské areály v Jeseníkách. Ty však, k jejich smůle, lyžařskými nejsou. Mnozí návštěvníci to nesou velmi nelibě, děti se věnují bobování a sáňkování.

Parkoviště jsou zaplněna víc, než v době normálního zimního provozu areálu.

Karel Ležatka, provozovatel areálu: „Největší problémy nám samozřejmě působí pokrytectví vlády, která jakoby nevidí, že posledních 14 dní, od té doby, kdy zavřela ski areály se stejně ve ski areálech nachází tisíce lidí, kteří jsou tady naprosto neřízeni a negenerují pro ski areály vůbec žádné příjmy, v důsledku toho ski areály v podstatě bojují o samotnou hospodářskou existenci.“

Libor Petrů, vedoucí provozu: „Nechápeme, že to je zavřený. Lidi tady mohli normálně lyžovat a my bychom to organizovali a je to teďka úplně bez organizace.“

Provozovatelé zajistili alespoň prodejní okénko občerstvení, toalety a odpadkové koše. Rodiče s dětmi si zábavu pochvalují, lyžaři litují stojících lanovek, které by kumulaci lidí určitě zabránily.

Anketa, návštěvníci areálů: „Je to tady super, s rodinou jsme vyjeli a je to lepší, než sedět doma. Je to tady kvůli dětem, takže si užíváme bobování.“

„Je to úplně skvělý, je tu úplná zábava a pecka. Jsme spokojeni.“

„Je to krásný, máme tady jak v pohádce, ladovská zima, supr. Lidí akorát, Praděd byl plnej tak bohužel jsme šli sem.“

„Dobré ale škoda, že nejedou ty vleky.“

„Kdybychom mohli lyžovat, úplně bez problémů, nikdy nejsme na lyžích metr od sebe. Nikdy.“

Současné příznivé zimní počasí slibuje velkou návštěvnost i v příštích týdnech. Blíží se totiž pololetní prázdniny a především ty jarní, které začínají již prvního února.

---

Nezaměstnanost na Opavsku je navzdory krizi minimální

Přestože loňský rok ovládla koronavirová krize, nezaměstnanost na Opavsku se zvýšila pouze minimálně. Firmy se snaží udržet zaměstnance díky vytvořeným rezervám i vládnímu programu Antivirus. Hůř jsou na tom živnostníci – mnozí z nich kvůli nejistotě přerušili podnikání.


Přestože hned v prvním čtvrtletní loňského roku vstoupil na scénu koronavirus a zastavil mnohé firmy i živnostníky, nezaměstnanost na Opavsku se držela stále pod třemi procenty. V prosinci se zastavila na čísle 3, 3%. I tak ale meziroční nárůst nečinil ani jedno procento. Opavsko se dlouhodobě drží pod krajským i republikovým průměrem.

Petra Ballová, ředitelka Úřadu práce v Opavě: „Máme tady schopné zaměstnavatele, kteří se snaží své zaměstnance nepropouštět, držet je, co to dá. Samozřejmě, že tomu pomohly i podpůrné programy vlády.“

Od začátku pandemie registruje opavský úřad práce na 800 žádostí o podporu z programu Antivirus. Některým drobným podnikatelům se nepodařilo krizi zvládnout a své provozovny uzavřeli. Jde především o cestovní ruch a služby.

Roman Konečný, tiskový mluvčí Magistrátu Opava: „Pandemie se na Opavsku neprojevila ani tak v rušení živností, ale v spíš v jejich přerušování. Živnostníci neví, jaká bude dál situace, vyčkávají, co se bude dít.“

V ohrožení jsou zejména menší obchody, jako papírnictví, knihkupectví či oděvy, které teď musí být kvůli vládním nařízením zavřené.

Lukáš Pavelek, předseda představenstva Okresní hospodářské komory Opava: „Firmy jsou na hraně udržitelnosti Ty, které pandemie postihla nejvíce. 

Nicméně perným dnům ale není konec. Na jaře oznámily propouštění některé větší firmy a  počet nezaměstnaných zvýší také plánovaný útlum těžby v OKD.


POČET ŽIVNOSTENSKÝCH OPRÁVNĚNÍ V R. 2020                                                                                                                                        Živnostenský úřad, Magistrát Opava

zrušeno: 433 podnikatelů                                                                                                                                                                            přerušeno: 1 350 podnikatelů

platné: 18 944 podnikatelů

---

Havířov během roku vymění 109 výtahů

Havířov zahájil další velkou investiční akci. V letošním roce bude vyměněno 109 výtahů v městských domech, které už byly v žalostném stavu. Náklady na rekonstrukci se vyšplhají na 154 milionů korun.

Značná část výtahů v Havířově pochází ze 70. let minulého století. Město si v loňském roce vyzkoušelo logistiku výměn v prvních domech. Nyní spustilo hlavní část, kdy během jednoho roku dojde k obnově 109 výtahů.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: "Už je problém získat revize a dále je držet v provozu je nákladné. Ta jednorázová investice je obrovská, nicméně ten bytový fond našeho města je také obrovský a občané si zaslouží, aby služby, které dostávají, byly na úrovni tohoto tisíciletí.”

Nájemníci o výměně v jejich domech budou vždy informování s předstihem prostřednictvím správce. 

Róbert Masarovič, jednatel Městské realitní agentury: "Každý výtah konkrétní prošel projektant a připravil k němu projekt na míru. Jsme připraveni na každý dům, každý je malinko specifický některými drobnostmi, když ne, tak osazením nájemníků. Jsme připraveni na všechny možné eventuality."

Problém by neměl nastat ani ve vysokých panelácích.

Petr Chvastek, technický ředitel dodavatelské firmy: "V těch věžácích většinou bývají dva výtahy. Ta montáž se dělá postupně. Odstaví se jeden výtah a když je dokončený, pak se odstaví druhý.”

Výměna ve věžovém domě potrvá 6 týdnů. V nižších domech pak 4 až 5 týdnů. Rekonstrukce, na kterou město bude čerpat úvěr, bude stát 154 milionů korun.

---

Novojičíňáci mohou přijít s dalšími nápady

Novojičínská radnice dává opět šanci veřejnosti, aby předložila své vlastní nápady, jak vylepšit život ve městě. Projekty v rámci participativního rozpočtu očekává do poloviny února. Vejít se musí do celkové částky 200 tisíc korun.

Workoutové hřiště před volnočasovým střediskem, čítárna v parku nebo sportovní výzva Na Svinec. To jsou jen některé nápady veřejnosti, které novojičínská radnice během uplynulých tří let realizovala v rámci participativního rozpočtu.

Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “Dneska už můžeme říct, že je to úspěšný projekt. Jsme za to rádi, protože samozřejmě nemáme patent na rozum, a všechny ty nápady od lidí, které byly realizovány, tak by nás nenapadly.”

Teď v lednu vyhlásil Nový Jičín 4. ročník participativního rozpočtu. Lidé mohou své nápady, kterými ovlivní život ve městě, odevzdávat do 15. února.

Lucie Hrdličková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Podmínkou je, aby je předložil někdo, kdo má minimálně 15 let. Nově mohou žádosti předkládat i spolky, tak je podmínkou, aby to nespadalo do programových dotací, ale aby to bylo něco s přesahem pro veřejnost a týkalo se to nějakého pozemku nebo budovy ve městě.”

Do projektů veřejnosti investuje radnice opět částku 200 tisíc korun.

Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “My jsme tu výši 200 tisíc korun i z toho důvodu, že ten zájem tomu zhruba odpovídá. Většinou se najdou dva, tři, čtyři nápady, které lidé podají. A tím pádem to přibližně vejde do té částky.”

Podle místostarosty jde také o to, aby myšlenky lidí šlo snadno uvést do života. Nákladnější projekty by už vyžadovaly třeba stavební povolení a rychlost realizace by se vytratila. 

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
12. ledna 2021, 16:00

Parkovací dům v Ostravě navrhne studio Chalupa architekti

Parkování v centru Ostravy pomůže vyřešit parkovací dům, který navrhne renomované studio Chalupa architekti. Objekt bude mít sedm nadzemních a dvě podzemní podlaží a bude vybudován na parkovišti za katedrálou Božského spasitele.

Ostrava se dlouhodobě snaží řešit problémy s parkováním v centru města. I když je cílem, aby řidiči využívali co nejvíce odstavná parkoviště a do centra jezdili hromadnou dopravou, chystá se také stavba parkovacího domu na parkovišti za Katedrálou Božského Spasitele. O jeho podobu se postará studio Chalupa architekti z Prahy, které vybrala porota.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: „Ačkoli je téma umístění parkovacího objektu v jádrovém území města velmi kontroverzní, pro rozvoj centra města to bude zásadní stavba. Především nám umožní dostavět několik klíčových proluk včetně té po květinové síni u Masarykova náměstí, protože bude splněna zákonná podmínka zajištění dostatečného počtu parkovacích míst u novostaveb."

Architektonické soutěže se zúčastnilo šest studií. Tři byly osloveny přímo a další tři byly vybrány z 35 nabídek na základě dodaných portfolií. Porotci hodnotili celkovou kvalitu návrhu, ale také provozní, dopravní a technické řešení, jeho hospodárnost a ekonomickou přiměřenost.

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: "Blízká katedrála je monumentální a potřebuje silného partnera, což návrh splňuje. Parkovací dům podle tohoto návrhu bude disponovat 400 parkovacími stáními a bude mít živý parter s obchody a službami, který podtrhne jeho městotvornou funkci."

Výhodou vybraného návrhu je také to, že v budoucnu mohou být v případě potřeby garáže přebudovány například na bytový dům. Cena budovy je odhadována na 400 milionů korun a stavět by se mělo začít v roce 2023.   

---

Sjezdovky jsou přeplněny, lanovky stále stojí

Lyžařské areály v Jeseníkách i Beskydech jsou víkend co víkend naplněné k prasknutí. Za pohybem a čerstvým vzduchem sem vyrážejí turisté i rodiny s dětmi z celé republiky. Lyžaři mají bohužel stále smůlu. Lanovky a vleky jsou zastaveny.

Tisíce návštěvníků zaplnily opět o víkendu lyžařské areály v Jeseníkách. Ty však, k jejich smůle, lyžařskými nejsou. Mnozí návštěvníci to nesou velmi nelibě, děti se věnují bobování a sáňkování.

Parkoviště jsou zaplněna víc, než v době normálního zimního provozu areálu.

Karel Ležatka, provozovatel areálu: „Největší problémy nám samozřejmě působí pokrytectví vlády, která jakoby nevidí, že posledních 14 dní, od té doby, kdy zavřela ski areály se stejně ve ski areálech nachází tisíce lidí, kteří jsou tady naprosto neřízeni a negenerují pro ski areály vůbec žádné příjmy, v důsledku toho ski areály v podstatě bojují o samotnou hospodářskou existenci.“

Libor Petrů, vedoucí provozu: „Nechápeme, že to je zavřený. Lidi tady mohli normálně lyžovat a my bychom to organizovali a je to teďka úplně bez organizace.“

Provozovatelé zajistili alespoň prodejní okénko občerstvení, toalety a odpadkové koše. Rodiče s dětmi si zábavu pochvalují, lyžaři litují stojících lanovek, které by kumulaci lidí určitě zabránily.

Anketa, návštěvníci areálů: „Je to tady super, s rodinou jsme vyjeli a je to lepší, než sedět doma. Je to tady kvůli dětem, takže si užíváme bobování.“

„Je to úplně skvělý, je tu úplná zábava a pecka. Jsme spokojeni.“

„Je to krásný, máme tady jak v pohádce, ladovská zima, supr. Lidí akorát, Praděd byl plnej tak bohužel jsme šli sem.“

„Dobré ale škoda, že nejedou ty vleky.“

„Kdybychom mohli lyžovat, úplně bez problémů, nikdy nejsme na lyžích metr od sebe. Nikdy.“

Současné příznivé zimní počasí slibuje velkou návštěvnost i v příštích týdnech. Blíží se totiž pololetní prázdniny a především ty jarní, které začínají již prvního února.

---

Nezaměstnanost na Opavsku je navzdory krizi minimální

Přestože loňský rok ovládla koronavirová krize, nezaměstnanost na Opavsku se zvýšila pouze minimálně. Firmy se snaží udržet zaměstnance díky vytvořeným rezervám i vládnímu programu Antivirus. Hůř jsou na tom živnostníci – mnozí z nich kvůli nejistotě přerušili podnikání.


Přestože hned v prvním čtvrtletní loňského roku vstoupil na scénu koronavirus a zastavil mnohé firmy i živnostníky, nezaměstnanost na Opavsku se držela stále pod třemi procenty. V prosinci se zastavila na čísle 3, 3%. I tak ale meziroční nárůst nečinil ani jedno procento. Opavsko se dlouhodobě drží pod krajským i republikovým průměrem.

Petra Ballová, ředitelka Úřadu práce v Opavě: „Máme tady schopné zaměstnavatele, kteří se snaží své zaměstnance nepropouštět, držet je, co to dá. Samozřejmě, že tomu pomohly i podpůrné programy vlády.“

Od začátku pandemie registruje opavský úřad práce na 800 žádostí o podporu z programu Antivirus. Některým drobným podnikatelům se nepodařilo krizi zvládnout a své provozovny uzavřeli. Jde především o cestovní ruch a služby.

Roman Konečný, tiskový mluvčí Magistrátu Opava: „Pandemie se na Opavsku neprojevila ani tak v rušení živností, ale v spíš v jejich přerušování. Živnostníci neví, jaká bude dál situace, vyčkávají, co se bude dít.“

V ohrožení jsou zejména menší obchody, jako papírnictví, knihkupectví či oděvy, které teď musí být kvůli vládním nařízením zavřené.

Lukáš Pavelek, předseda představenstva Okresní hospodářské komory Opava: „Firmy jsou na hraně udržitelnosti Ty, které pandemie postihla nejvíce. 

Nicméně perným dnům ale není konec. Na jaře oznámily propouštění některé větší firmy a  počet nezaměstnaných zvýší také plánovaný útlum těžby v OKD.


POČET ŽIVNOSTENSKÝCH OPRÁVNĚNÍ V R. 2020                                                                                                                                        Živnostenský úřad, Magistrát Opava

zrušeno: 433 podnikatelů                                                                                                                                                                            přerušeno: 1 350 podnikatelů

platné: 18 944 podnikatelů

---

Havířov během roku vymění 109 výtahů

Havířov zahájil další velkou investiční akci. V letošním roce bude vyměněno 109 výtahů v městských domech, které už byly v žalostném stavu. Náklady na rekonstrukci se vyšplhají na 154 milionů korun.

Značná část výtahů v Havířově pochází ze 70. let minulého století. Město si v loňském roce vyzkoušelo logistiku výměn v prvních domech. Nyní spustilo hlavní část, kdy během jednoho roku dojde k obnově 109 výtahů.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: "Už je problém získat revize a dále je držet v provozu je nákladné. Ta jednorázová investice je obrovská, nicméně ten bytový fond našeho města je také obrovský a občané si zaslouží, aby služby, které dostávají, byly na úrovni tohoto tisíciletí.”

Nájemníci o výměně v jejich domech budou vždy informování s předstihem prostřednictvím správce. 

Róbert Masarovič, jednatel Městské realitní agentury: "Každý výtah konkrétní prošel projektant a připravil k němu projekt na míru. Jsme připraveni na každý dům, každý je malinko specifický některými drobnostmi, když ne, tak osazením nájemníků. Jsme připraveni na všechny možné eventuality."

Problém by neměl nastat ani ve vysokých panelácích.

Petr Chvastek, technický ředitel dodavatelské firmy: "V těch věžácích většinou bývají dva výtahy. Ta montáž se dělá postupně. Odstaví se jeden výtah a když je dokončený, pak se odstaví druhý.”

Výměna ve věžovém domě potrvá 6 týdnů. V nižších domech pak 4 až 5 týdnů. Rekonstrukce, na kterou město bude čerpat úvěr, bude stát 154 milionů korun.

---

Novojičíňáci mohou přijít s dalšími nápady

Novojičínská radnice dává opět šanci veřejnosti, aby předložila své vlastní nápady, jak vylepšit život ve městě. Projekty v rámci participativního rozpočtu očekává do poloviny února. Vejít se musí do celkové částky 200 tisíc korun.

Workoutové hřiště před volnočasovým střediskem, čítárna v parku nebo sportovní výzva Na Svinec. To jsou jen některé nápady veřejnosti, které novojičínská radnice během uplynulých tří let realizovala v rámci participativního rozpočtu.

Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “Dneska už můžeme říct, že je to úspěšný projekt. Jsme za to rádi, protože samozřejmě nemáme patent na rozum, a všechny ty nápady od lidí, které byly realizovány, tak by nás nenapadly.”

Teď v lednu vyhlásil Nový Jičín 4. ročník participativního rozpočtu. Lidé mohou své nápady, kterými ovlivní život ve městě, odevzdávat do 15. února.

Lucie Hrdličková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Podmínkou je, aby je předložil někdo, kdo má minimálně 15 let. Nově mohou žádosti předkládat i spolky, tak je podmínkou, aby to nespadalo do programových dotací, ale aby to bylo něco s přesahem pro veřejnost a týkalo se to nějakého pozemku nebo budovy ve městě.”

Do projektů veřejnosti investuje radnice opět částku 200 tisíc korun.

Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “My jsme tu výši 200 tisíc korun i z toho důvodu, že ten zájem tomu zhruba odpovídá. Většinou se najdou dva, tři, čtyři nápady, které lidé podají. A tím pádem to přibližně vejde do té částky.”

Podle místostarosty jde také o to, aby myšlenky lidí šlo snadno uvést do života. Nákladnější projekty by už vyžadovaly třeba stavební povolení a rychlost realizace by se vytratila. 

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-12-01-2021-16-00