Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Stavba obchvatu Opavy pokračuje
  • ZŠ Gorkého a Gym. Komenského v Havířově má nové hřiště
  • Rekonstrukce budovy vlakového nádraží v Karviné
  • Legiovlak poprvé v NJ, právě zde začal letošní trasu
  • Vítkovice odvrátili druhý měčbol Hradce Králové

Stavba obchvatu Opavy pokračuje

Stát může začít s výkupy pozemků pro výstavbu jižní části obchvatu Opavy. Umožňuje to společné povolení, které pro úsek jižního obchvatu vydal krajský úřad. Nyní je v provozu jen část obchvatu města. Jeho dokončení by se slezská metropole mohla dočkat v roce 2030.

Obchvat Opavy nabývá reálných obrysů. V roce 2009 byla dokončena propojka silnic I/11 a I/56. O tři roky později mohli řidiči jedoucí směrem na Hradec nad Moravicí minout město díky části jižního obchvatu. V roce 2019 byla dokončena východní část severního obchvatu. A v těchto dnech dělníci pracují na pěti kilometrové západní části severního obchvatu. Zprovozněna bude v září.

Petr Popadinec, uvolněný radní, Magistrát Opava: Naším snem nebo naší vizí je, abychom dokončit veškeré obchvaty do roku 2030. V současné době ŘSD zpracovává veškeré dokumenty potřebné k dokončení přípravných prací.“

K tomu, aby silnice obkroužila Opavu totiž chybí ještě dostavět jihozápadní obchvat a asi dvoukilometrový úsek zbývající části jižního obchvatu. Pro tuto část stavby už krajský úřad vydal společné povolení, které umožňuje zahájit výkupy pozemků.

Petr Popadinec, uvolněný radní, Magistrát Opava: „Už i dříve bylo město nápomocno v těchto výkupech, potažmo směnách pozemků. Takže i nadále budeme v tomto trendu pokračovat. Protože zájem Opavy je došlo ke snížení celkové dopravy v centru města.“

A to se podařilo. Při současném zprovoznění asi osmi kilometrového úseku obchvatu se doprava ve městě výrazně snížila. Podle průzkumu z loňského roku o 20 – 30 %. Počet nákladních vozů poklesl dokonce o více jak 40%.

Ještě více se Opavě uleví v r. 2026, kdy má být hotová zmiňovaná část jižního obchvatu v úseku Hradecká – Olomoucká.

Martin Dostál, tajemník, Sdružení I/11- I/57: „Bude to odvislé nejen od příslušných povolení, která by na tu poslední etapu měla být vydaná. Ale týká se to samozřejmě i bezproblémového výkupu pozemků. To je alfa a omega.“

V příštím roce plánuje Ředitelství silnic a dálnic ČR vypsat tendr na dodavatele stavby. Samotná realizace by měla trvat následné dva roky.

Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 počítá s tím, že do roku 2030 bude dokončený nejen obchvat Opavy, ale také městské části Komárov. A poté se silnice napojí na již hotovou čtyřproudou komunikaci z Ostravy do Mokrých Lazců.


---

ZŠ Gorkého a Gym. Komenského v Havířově má nové hřiště

Základní škola Gorkého a Gymnázium Komenského v Havířově mají jedno venkovní hřiště. Sportoviště ale potřebovalo celkovou rekonstrukci. Město se dohodlo s krajem na společném financování a nechali postavit zcela nové.

Tito žáci Základní školy Gorkého a studenti Gymnázia Komenského v Havířově jsou úplně prvními, kteří si mohli zasportovat na nově zrekonstruovaném hřišti.

anketa: "Je to určitě velký rozdíl. Hodně velké vylepšení celkově i ta nová hřiště, koše tady nebyly. Myslím, že to je upřímně nádhera pro každého studenta.”

anketa: “S kamarády jsme tady chodili každý den, když bylo léto, ale teď mám pocit, že tady budeme chodit i v zimě, protože je to super. Tady je ta umělá tráva a je to o hodně lepší.”

Projekt je unikátní v tom, že se na něm podílelo finančně jak město, tak MSK.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: "Celý projekt za 26 milionů se nám podařilo financovat společně s MSK. 14 milionů dalo město Havířov a 12 milionů přispěl MSK. Myslím si, že sportoviště, které vzniklo, je ne jen pro Havířov unikátní, ale myslím si, že se s ním můžeme chlubit v rámci celého MSK." 

Hřiště bude v dopoledních hodinách sloužit žákům a studentům. Odpoledne a o víkendu pak veřejnosti.

Jiří Matěj, ředitel SSRZ: "My tady budeme mít správce. Takže hřiště se rozběhne tak, že kdo přijde, tak si bude moci zahrát. V případě, že by ta poptávka byla větší, tak určitě zavedeme nějaký rezervační systém u správce, který tady bude v tu dobu působit."

Hřiště je zabezpečeno proti vandalům kamerovým systémem a oplocením. 

---

Zprávy krátké, 12. 4. 2023 16.00 - 1
V sobotu 15. dubna začne další - letošní - fáze oprav D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bravanticemi. Řidiči se musí mezi 296. a 341. kilometrem připravit na probíhající práce. Provoz povede po neopravované části D1, na místě budou dělníci, dejte na ně pozor.

Vážným zraněním skončila srážka chodkyně s tramvají v Ostravě-Porubě. Žena ve středu před devátou hodinou ranní na ulici Opavská, u zastávky Telekomunikační škola, vstoupila pod přijíždějící soupravu. Tramvajová doprava byla během záchranných prací a vyšetřování zastavena.

---

Rekonstrukce budovy vlakového nádraží v Karviné

Hlavní vlakové nádraží v Karviné prochází modernizací za více jak 30 milionů korun. Práce se realizují v centrální a severní části výpravní budovy. Nově bude veřejnosti přístupný i vrchní ochoz v budově.

Práce na modernizaci budovy vlakového nádraží v Karviné pokročily, bourací práce jednoho patra na severní části jsou téměř u konce.

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic ČR: “V opravených prostorách bude fungovat dále dopravní kancelář, také pokladny dopravců a část bude i nadále využívat Klub železničních modelářů. V té části, která je nejblíže k nám, přístupná z tohoto přednádražního prostoru, tak zde vznikne úschovna kol a budou připraveny i nabíječky pro elektrokola.” 

Správa železnic také počítá s tím, že na opačném konci nádražní budovy vybuduje i nabíječky pro elektromobily. Uvnitř probíhají práce na modernizaci veřejných toalet. 

Nově se tady na nádraží zprovozní i ochoz, který čítá zhruba 250 metrů čtverečních.

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic ČR: “Tam v současné době probíhá úprava podlah, budou následovat pokládky dlažby a dělají se přípravy se pro komerční využití. Zároveň v současné době probíhá budování šachty pro nový výtah, který propojí výpravní halu s prostory na ochozu. Tam tedy dělníci pracují na samotné šachtě, na jejím prohlubování, pak vytvoří plášť šachty a do podzimu by měl být v místě i výtah, kterým se budou cestující a návštěvníci dostávat na zrekonstruovaný ochoz."

Podle harmonogramu by měly být všechny práce týkající se modernizace výpravní budovy ukončeny do konce listopadu.

---

Legiovlak poprvé v NJ, právě zde začal letošní trasu

Poprvé za dobu své existence zastavil v Novém Jičíně Legiovlak. Zdejší nádraží je současně první zastávkou jeho letošní cesty. Toto pojízdné muzeum vypráví příběh československých legionářů v Rusku.

Věrná replika legionářského vlaku z let 1918 až 1920 křižuje železnici v České republice od roku 2015. Prohlédl si ji už více než 1 milion lidí. Další právě teď přibývají v Novém Jičíně, kde Legiovlak zastavil vůbec poprvé.

Jiří Veřmiřovský, průvodce Legiovlakem: “Nový Jičín je na té trase první. Máme tady 14 rekonstruovaných vagonů, které přibližují každodennost československých legií, když opanovaly Transsibiřskou magistrálu za ruské občanské války.”

Vlaková souprava obsahuje například obytný vagon, zdravotní, poštovní nebo obrněný, a dále třeba kovárnu a plošinu s polní kuchyní.

Alois Petroš, tajemník jednoty ČsOL Nový Jičín: “Určitě bych každému jeho návštěvu doporučil, protože každý by měl znát historii a my bychom chtěli i tímto školám usnadnit, aby to viděly.”

žáci ZŠ Galaxie, Nový Jičín:

“Zaujala mě ta zbrojírna.”

“Mě ty kulomety.”

“Zaujalo mě, jak ti vojáci leželi dvacet v jednom vagonu, tak to muselo náročné.”

František Knop, učitel ZŠ Galaxie: “Děti by měly znát, co se dělo v naší republice, jak vznikala, jaké jsou její základy, a také to, jak si lidé dokázali ubližovat.”

Legiovlak bude na zdejším nádraží stát do 16. dubna. Vstup je pro všechny zdarma.

---

Zprávy krátké, 12. 4. 2023,16.00 - 2
Podle Úřadu práce v Moravskoslezském kraji v březnu poklesl celkový počet uchazečů o zaměstnání na 41 729, snížil se i podíl nezaměstnaných osob, a to o jednu desetinu procenta. Klesl na 5,1%.

Celkem tři miliony korun rozdělí Moravskoslezský kraj na podporu třídění bioodpadů v domácnostech. Obcím také stejně jako vloni přispěje na projektové dokumentace překládacích stanic. Obce si o dotaci budou moci požádat během června tohoto roku.

---

Vítkovice odvrátili druhý měčbol Hradce Králové

Hokejisté Vítkovic jsou stále ve hře o postup do finále extraligy, když v pátém zápase odvrátili už druhý měčbol Hradce Králové. Třetí nejdelší utkání v historii zakončil parádním sólem obránce Patrik Koch.

Touto parádní akcí ukončil vyčerpávající páté utkání play off mezi Vítkovicemi a Hradcem Patrik Koch. Časomíra v té chvíli ukazovala 99 minutu a končilo druhé 20 minutové prodloužení. Od pátého zápasu už vyrovnaný stav nerozhodují samostatné nájezdy, ale hraje se do zlatého gólu. Více štěstí, ale i sil, měli domácí.

Miloš Holaň, trenér HC Vítkovice Ridera: I když tam byly tutovky na obou stranách, tak kluci ze sebe vydali hodně sil. A pořád jich máme dost. Parádní výkon a konečně se k nám přiklonilo štěstí. Za tu práci, kterou kluci odvedli, si to zasloužili."

Hokejistům Vítkovic přitom nevyšel úvod utkání. V první třetině vůbec nebyla na ledě vidět důležitost tohoto zápasu a v první přestávce musel trenér hráčům z hlavy dostat dvougólové manko. Pak už to bylo lepší a ve třetí třetině Dominik Lakatoš vyrovnal na 2:2.

Miloš Holaň, trenér HC Vítkovice Ridera: "„Promiňte mi to slovo, ale my si první třetinu pro*rali. Jako bychom si neuvědomovali, o co hrajeme."

Tomáš Martinec, trenér Hradce Králové: "Měli jsme výborný vstup. První třetina byla 2:0 přesně podle plánu. Bohužel Vítkovice se dostaly do zápasu dvěma přesilovkami a tam jsme je nakopli." 

Šesté utkání se bude hrát ve čtvrtek v Hradci a Vítkovice už budou mít k dispozici i důležitého útočníka Robertse Bukartse, který nehrál kvůli trestu. Pokud by se Vítkovicím podařilo vyhrát, rozhodující sedmý zápas by se hrál v Ostravě v sobotu. 

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
12. dubna 2023, 16:00

Stavba obchvatu Opavy pokračuje

Stát může začít s výkupy pozemků pro výstavbu jižní části obchvatu Opavy. Umožňuje to společné povolení, které pro úsek jižního obchvatu vydal krajský úřad. Nyní je v provozu jen část obchvatu města. Jeho dokončení by se slezská metropole mohla dočkat v roce 2030.

Obchvat Opavy nabývá reálných obrysů. V roce 2009 byla dokončena propojka silnic I/11 a I/56. O tři roky později mohli řidiči jedoucí směrem na Hradec nad Moravicí minout město díky části jižního obchvatu. V roce 2019 byla dokončena východní část severního obchvatu. A v těchto dnech dělníci pracují na pěti kilometrové západní části severního obchvatu. Zprovozněna bude v září.

Petr Popadinec, uvolněný radní, Magistrát Opava: Naším snem nebo naší vizí je, abychom dokončit veškeré obchvaty do roku 2030. V současné době ŘSD zpracovává veškeré dokumenty potřebné k dokončení přípravných prací.“

K tomu, aby silnice obkroužila Opavu totiž chybí ještě dostavět jihozápadní obchvat a asi dvoukilometrový úsek zbývající části jižního obchvatu. Pro tuto část stavby už krajský úřad vydal společné povolení, které umožňuje zahájit výkupy pozemků.

Petr Popadinec, uvolněný radní, Magistrát Opava: „Už i dříve bylo město nápomocno v těchto výkupech, potažmo směnách pozemků. Takže i nadále budeme v tomto trendu pokračovat. Protože zájem Opavy je došlo ke snížení celkové dopravy v centru města.“

A to se podařilo. Při současném zprovoznění asi osmi kilometrového úseku obchvatu se doprava ve městě výrazně snížila. Podle průzkumu z loňského roku o 20 – 30 %. Počet nákladních vozů poklesl dokonce o více jak 40%.

Ještě více se Opavě uleví v r. 2026, kdy má být hotová zmiňovaná část jižního obchvatu v úseku Hradecká – Olomoucká.

Martin Dostál, tajemník, Sdružení I/11- I/57: „Bude to odvislé nejen od příslušných povolení, která by na tu poslední etapu měla být vydaná. Ale týká se to samozřejmě i bezproblémového výkupu pozemků. To je alfa a omega.“

V příštím roce plánuje Ředitelství silnic a dálnic ČR vypsat tendr na dodavatele stavby. Samotná realizace by měla trvat následné dva roky.

Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 počítá s tím, že do roku 2030 bude dokončený nejen obchvat Opavy, ale také městské části Komárov. A poté se silnice napojí na již hotovou čtyřproudou komunikaci z Ostravy do Mokrých Lazců.


---

ZŠ Gorkého a Gym. Komenského v Havířově má nové hřiště

Základní škola Gorkého a Gymnázium Komenského v Havířově mají jedno venkovní hřiště. Sportoviště ale potřebovalo celkovou rekonstrukci. Město se dohodlo s krajem na společném financování a nechali postavit zcela nové.

Tito žáci Základní školy Gorkého a studenti Gymnázia Komenského v Havířově jsou úplně prvními, kteří si mohli zasportovat na nově zrekonstruovaném hřišti.

anketa: "Je to určitě velký rozdíl. Hodně velké vylepšení celkově i ta nová hřiště, koše tady nebyly. Myslím, že to je upřímně nádhera pro každého studenta.”

anketa: “S kamarády jsme tady chodili každý den, když bylo léto, ale teď mám pocit, že tady budeme chodit i v zimě, protože je to super. Tady je ta umělá tráva a je to o hodně lepší.”

Projekt je unikátní v tom, že se na něm podílelo finančně jak město, tak MSK.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: "Celý projekt za 26 milionů se nám podařilo financovat společně s MSK. 14 milionů dalo město Havířov a 12 milionů přispěl MSK. Myslím si, že sportoviště, které vzniklo, je ne jen pro Havířov unikátní, ale myslím si, že se s ním můžeme chlubit v rámci celého MSK." 

Hřiště bude v dopoledních hodinách sloužit žákům a studentům. Odpoledne a o víkendu pak veřejnosti.

Jiří Matěj, ředitel SSRZ: "My tady budeme mít správce. Takže hřiště se rozběhne tak, že kdo přijde, tak si bude moci zahrát. V případě, že by ta poptávka byla větší, tak určitě zavedeme nějaký rezervační systém u správce, který tady bude v tu dobu působit."

Hřiště je zabezpečeno proti vandalům kamerovým systémem a oplocením. 

---

Zprávy krátké, 12. 4. 2023 16.00 - 1
V sobotu 15. dubna začne další - letošní - fáze oprav D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bravanticemi. Řidiči se musí mezi 296. a 341. kilometrem připravit na probíhající práce. Provoz povede po neopravované části D1, na místě budou dělníci, dejte na ně pozor.

Vážným zraněním skončila srážka chodkyně s tramvají v Ostravě-Porubě. Žena ve středu před devátou hodinou ranní na ulici Opavská, u zastávky Telekomunikační škola, vstoupila pod přijíždějící soupravu. Tramvajová doprava byla během záchranných prací a vyšetřování zastavena.

---

Rekonstrukce budovy vlakového nádraží v Karviné

Hlavní vlakové nádraží v Karviné prochází modernizací za více jak 30 milionů korun. Práce se realizují v centrální a severní části výpravní budovy. Nově bude veřejnosti přístupný i vrchní ochoz v budově.

Práce na modernizaci budovy vlakového nádraží v Karviné pokročily, bourací práce jednoho patra na severní části jsou téměř u konce.

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic ČR: “V opravených prostorách bude fungovat dále dopravní kancelář, také pokladny dopravců a část bude i nadále využívat Klub železničních modelářů. V té části, která je nejblíže k nám, přístupná z tohoto přednádražního prostoru, tak zde vznikne úschovna kol a budou připraveny i nabíječky pro elektrokola.” 

Správa železnic také počítá s tím, že na opačném konci nádražní budovy vybuduje i nabíječky pro elektromobily. Uvnitř probíhají práce na modernizaci veřejných toalet. 

Nově se tady na nádraží zprovozní i ochoz, který čítá zhruba 250 metrů čtverečních.

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic ČR: “Tam v současné době probíhá úprava podlah, budou následovat pokládky dlažby a dělají se přípravy se pro komerční využití. Zároveň v současné době probíhá budování šachty pro nový výtah, který propojí výpravní halu s prostory na ochozu. Tam tedy dělníci pracují na samotné šachtě, na jejím prohlubování, pak vytvoří plášť šachty a do podzimu by měl být v místě i výtah, kterým se budou cestující a návštěvníci dostávat na zrekonstruovaný ochoz."

Podle harmonogramu by měly být všechny práce týkající se modernizace výpravní budovy ukončeny do konce listopadu.

---

Legiovlak poprvé v NJ, právě zde začal letošní trasu

Poprvé za dobu své existence zastavil v Novém Jičíně Legiovlak. Zdejší nádraží je současně první zastávkou jeho letošní cesty. Toto pojízdné muzeum vypráví příběh československých legionářů v Rusku.

Věrná replika legionářského vlaku z let 1918 až 1920 křižuje železnici v České republice od roku 2015. Prohlédl si ji už více než 1 milion lidí. Další právě teď přibývají v Novém Jičíně, kde Legiovlak zastavil vůbec poprvé.

Jiří Veřmiřovský, průvodce Legiovlakem: “Nový Jičín je na té trase první. Máme tady 14 rekonstruovaných vagonů, které přibližují každodennost československých legií, když opanovaly Transsibiřskou magistrálu za ruské občanské války.”

Vlaková souprava obsahuje například obytný vagon, zdravotní, poštovní nebo obrněný, a dále třeba kovárnu a plošinu s polní kuchyní.

Alois Petroš, tajemník jednoty ČsOL Nový Jičín: “Určitě bych každému jeho návštěvu doporučil, protože každý by měl znát historii a my bychom chtěli i tímto školám usnadnit, aby to viděly.”

žáci ZŠ Galaxie, Nový Jičín:

“Zaujala mě ta zbrojírna.”

“Mě ty kulomety.”

“Zaujalo mě, jak ti vojáci leželi dvacet v jednom vagonu, tak to muselo náročné.”

František Knop, učitel ZŠ Galaxie: “Děti by měly znát, co se dělo v naší republice, jak vznikala, jaké jsou její základy, a také to, jak si lidé dokázali ubližovat.”

Legiovlak bude na zdejším nádraží stát do 16. dubna. Vstup je pro všechny zdarma.

---

Zprávy krátké, 12. 4. 2023,16.00 - 2
Podle Úřadu práce v Moravskoslezském kraji v březnu poklesl celkový počet uchazečů o zaměstnání na 41 729, snížil se i podíl nezaměstnaných osob, a to o jednu desetinu procenta. Klesl na 5,1%.

Celkem tři miliony korun rozdělí Moravskoslezský kraj na podporu třídění bioodpadů v domácnostech. Obcím také stejně jako vloni přispěje na projektové dokumentace překládacích stanic. Obce si o dotaci budou moci požádat během června tohoto roku.

---

Vítkovice odvrátili druhý měčbol Hradce Králové

Hokejisté Vítkovic jsou stále ve hře o postup do finále extraligy, když v pátém zápase odvrátili už druhý měčbol Hradce Králové. Třetí nejdelší utkání v historii zakončil parádním sólem obránce Patrik Koch.

Touto parádní akcí ukončil vyčerpávající páté utkání play off mezi Vítkovicemi a Hradcem Patrik Koch. Časomíra v té chvíli ukazovala 99 minutu a končilo druhé 20 minutové prodloužení. Od pátého zápasu už vyrovnaný stav nerozhodují samostatné nájezdy, ale hraje se do zlatého gólu. Více štěstí, ale i sil, měli domácí.

Miloš Holaň, trenér HC Vítkovice Ridera: I když tam byly tutovky na obou stranách, tak kluci ze sebe vydali hodně sil. A pořád jich máme dost. Parádní výkon a konečně se k nám přiklonilo štěstí. Za tu práci, kterou kluci odvedli, si to zasloužili."

Hokejistům Vítkovic přitom nevyšel úvod utkání. V první třetině vůbec nebyla na ledě vidět důležitost tohoto zápasu a v první přestávce musel trenér hráčům z hlavy dostat dvougólové manko. Pak už to bylo lepší a ve třetí třetině Dominik Lakatoš vyrovnal na 2:2.

Miloš Holaň, trenér HC Vítkovice Ridera: "„Promiňte mi to slovo, ale my si první třetinu pro*rali. Jako bychom si neuvědomovali, o co hrajeme."

Tomáš Martinec, trenér Hradce Králové: "Měli jsme výborný vstup. První třetina byla 2:0 přesně podle plánu. Bohužel Vítkovice se dostaly do zápasu dvěma přesilovkami a tam jsme je nakopli." 

Šesté utkání se bude hrát ve čtvrtek v Hradci a Vítkovice už budou mít k dispozici i důležitého útočníka Robertse Bukartse, který nehrál kvůli trestu. Pokud by se Vítkovicím podařilo vyhrát, rozhodující sedmý zápas by se hrál v Ostravě v sobotu. 

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-12-04-2023-16-00