Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Na ostravském magistrátu vzniká centrální recepce
  • V Rychvaldě chtějí zvýšit bezpečnost chodců
  • Zanedbané lokality v Ostravě projdou úpravami
  • Na senior taxi doplácí Nový Jičín tři čtvrtě milionu
  • Rekonstrukce polyfunkčního komunitního centra V Aleji

Na ostravském magistrátu vzniká centrální recepce

Jedná z významných ostravských dominant - nová radnice bude obohacena o centrální recepci. Odborná komise její vzhled vybírala z několika návrhů renomovaných architektonických kanceláří. Nejvíce se líbil projekt pražského studia "znamení čtyř- architekti"

Budova Nové radnice v Ostravě má celkem tři vstupy. Dva po stranách a uprostřed, přímo pod věží je hlavní, centrální vchod. Ten je ale už několik měsíců uzavřen. Důvodem byla nejprve pandemie, která si vyžádala kontrolu nad pohybem osob v budově a nyní je to kvůli pracem na vybudování nové centrální recepce.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: „Nová radnice je významnou a památkově chráněnou stavbou, ovšem její dispozice jsou pro občany, kteří neznají její vnitřní provoz, dosti nepřehledné a vstupní hala, ačkoli je sama o sobě impozantní, působí místy tmavě a opuštěně. Proto jsme hledali optimální podobu centrální recepce, která návštěvníkům radnice nabídne občanům ve vstřícném a příjemném prostředí rychlé informace ke všemu, co pro vyřízení svých záležitostí potřebují, rozvine potenciál vestibulu a přidá lidský rozměr."

Podobu centrální recepce navrhovaly čtyři architektonické kanceláře, komisi se nejvíce líbila koncepce studia „znamení čtyř – architekti“. Zatímco ostatní tvůrci pracovali s umístěním recepce v centrální ose vestibulu,  zvolila vítězná architektonická kancelář odlišný přístup.

Martin Tycar, architekt: "My jsme jako jediní v tom konceptu recepci doplnili ještě druhou částí, kterou tvoří sezení. Je to takový velký čalouněný sedák s lampou. Principiálně tvoří tu druhou doplňkovou část symetrického systému recepce." 

Součástí úprav s cílem zvýšení bezpečnosti klientů i zaměstnanců bude v celém objektu také doplnění kamerového systému. Počet kamer se ze současného stavu zvýší na čtyřnásobek. Realizace nové recepce přijde Ostravu celkem na 4,45 milionů korun.

---

V Rychvaldě chtějí zvýšit bezpečnost chodců

Nové chodníky i přechody pro chodce chtějí vybudovat v Rychvaldě na velmi frekventovaném průtahu městem. Bezpečnost chodců řešili přímo na místě zástupci radnice a kraje.

Ulice Orlovská je jedním z hlavních tahů, které Rychvaldem vedou. Počet projíždějících vozidel se neustále zvyšuje a v některých úsecích dosud nejsou chodníky. Lidé tak musí například k autobusovým zastávkám nebo k pekárně chodit po krajnici, kde se necítí bezpečně. Uvítali by proto výstavbu nových chodníků.

Dominik Nemetz, obyvatel Rychvaldu: “Určitě by to bylo dobré, tady ta auta jezdí strašně rychle, je to neuvěřitelné, nedá se tady projít ani do pekárny. A hlavně ty kamiony. S dětmi je to úplně nebezpečné.”

Vedení radnice kontaktovalo zástupce kraje, aby situaci řešili přímo na místě.

Milan Starostka (ANO, starosta Rychvaldu: “Nějakým způsobem potřebujeme řešit dopravní situaci na této krajské komunikaci. Posoudíme eventuálně, co by se dalo a nedalo a budeme se snažit s krajem nějaké řešení najít.”

Kraj může být městu nápomocen především při převodu pozemků, které jsou pro stavbu chodníků potřeba.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Kraj je tady v tom vstřícný. Sice tyto stavby si realizují sami obce, ale my, pokud je to na našich pozemcích, tak je rádi předáme obcím, aby si mohly třeba ty chodníky vybudovat. Jak tady vidíte, tento úsek je nebezpečný a zkusíme se na to podívat, jestli by se něco nedalo udělat.”




---

Zanedbané lokality v Ostravě projdou úpravami

Městskou třídu 28. října čeká proměna. Vytipované lokality projdou úpravami, které zlepší a zpříjemní veřejný prostor. Jde o první fázi postupné celkové proměny prostoru městské třídy, která bude vycházet z koncepčního dokumentu, který připravuje ateliér MAPPA.

Zanedbané a přitom hojně využívané lokality v Ostravě se změní k lepšímu. Konkrétně se jedná o šest vybraných veřejných prostranství v okolí městské třídy 28. října. Návrhy architektů už jsou téměř hotovy.

Valentina Vaňková (ODS), místostarostka MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Bude se jednat o rychlé nestavební zásahy, které nevyžadují žádné stavební povolení.  V letošním roce by se estetických změn měly dočkat ulice 28. října od křižovatky ulice Nádražní po Smetanovo náměstí, dále potom pasážové domy na ulici Denisova."

Proměnou projde i trolejbusová točna tady na náměstí Republiky, kde se lidé mohou těšit na nový mobiliář a také opravené chodníky.

O to se postará obvod Moravská Ostrava a Přívoz. Architekti se primárně věnují ocelové konstrukci, která slouží jako zastřešené nástupiště.

Zuzana Paclová, architektka, MAPPA: “Návrh úprav se skládá nejen z kreativní části, která bude obsahovat vyčištění, znovunatření a jiný typ nasvětlení této konstrukce, ale řekněme i takové obecné uklizení tohoto prostoru.”

V ulici Denisova architekti zpracovávají symboliku pasážových domů, které nejsou dokončeny.

Zuzana Paclová, architektka, MAPPA: “Projekt se snaží jakýmsi uměleckým způsobem zdůraznit, že zastřešení těch pasáží se mělo realizovat také.”

V lokalitě kampus Palace chtějí architekti umístit nádoby s mobilní zelení a dočasně rozšířit chodník pro chodce. Veškeré zásahy by se měly realizovat do konce letošního roku.

---

Na senior taxi doplácí Nový Jičín tři čtvrtě milionu

Služba baby a senior taxi funguje v Novém Jičíně zhruba 3 roky. I přes změnu systému provozování je stále silně ztrátová. Město na ni ročně doplácí téměř tři čtvrtě milionu korun.

Na území Nového Jičína funguje Baby a senior taxi zhruba tři roky. Nejprve jej zajišťovalo město prostřednictvím dvou vozidel na leasing. Na podzim 2019 změnila služba provozovatele, stal se jím soukromý dopravce. Výdaj města ale zůstává stále vysoký.

Daniela Susíková, vedoucí odboru sociálních věcí, MěÚ Nový Jičín: “Faktem je, že nás ta služba stojí 726 tisíc korun ročně včetně DPH. Měsíčně najede kolem 270 jízd, což je průměrně 14 až 16 jízd denně.”

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “V letošním roce se nám podařilo vydat zhruba 260 průkazek, jeví se nám tato služba jako ekonomicky nedostatečně plněna. Za poslední rok nám vychází náklad na jeden kilometr na 115 korun.”

Cílovou skupinou služby jsou lidé nad 65 let, občané se zdravotním postižením a rodiče s dětmi do 4 let. Přímo pro baby taxi byly ale vydány jen 3 registrační průkazy. Senior taxi využívá pravidelně asi 65 - 80 lidí. Tento počet se nezvýšil ani poté, co město například zavedlo výdej průkazek zdarma.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Tento bod byl přestavěn radním a zastupitelům města, aby samo zvážili, zda koncepčně tuto, z mého pohledu velmi drahou službu, na území města držet.”

Sami uživatelé sociálního taxi platí za jednu jízdu 20 korun. Měsíčně si mohou dopravce přivolat osmkrát.

---

Rekonstrukce polyfunkčního komunitního centra V Aleji

Slezská diakonie získala prostředky z Evropské unie na celkovou rekonstrukci objektu a zázemí polyfunkčního komunitního centra v Karviné na ulici V Aleji. Část služeb se po nezbytně nutnou dobu přemístila do jiné části Karviné.

Budova polyfunkčního komunitního centra Slezské diakonie v Karviné prochází v těchto dnech kompletní modernizací. Objekt si už rekonstrukci zasloužil, do budovy zatékalo, okna netěsnila, omítka opadávala a celkové prostory a vybavení byly už dávno zastaralé.

Iveta Kuczerová, vedoucí střediska: "V současné době se dělá odvodnění celé budovy, protože zdi byly vlhké, zamočené, začínáme i opravu venkovního schodiště a zábradlí."

Rozběhly se i rekonstrukční práce uvnitř budovy. Obě patra museli zaměstnanci svépomocí vystěhovat. I když je budova z velké většiny prázdná, fungování sociálních služeb není omezeno, všem byl zajištěn náhradní prostor.

Iveta Kuczerová, vedoucí střediska: "Občanská poradna i oba nízkoprahy tady zůstaly, máme plnou kapacitu, klienti docházejí."

Stanislava Szkwarová, sociální pracovnice nízkoprahového zařízení Pohoda: "Těšíme se na nové prostory, děti taky, že budeme mít více místa a nové vybavení, tady nám to zatím vyhovuje."

Dana Zborovská, sociální pracovník, poradkyně v Občanské poradně Karviná: "Budeme to tam mít hezké, nové, bude se nám tam lépe pracovat, prostory tady jsou takové jaké jsou, ale je to dočasné, tak to takhle bereme. ”

Práce začaly v průběhu května, provoz bude v budově obnoven na konci roku.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
14. července 2021, 17:00

Na ostravském magistrátu vzniká centrální recepce

Jedná z významných ostravských dominant - nová radnice bude obohacena o centrální recepci. Odborná komise její vzhled vybírala z několika návrhů renomovaných architektonických kanceláří. Nejvíce se líbil projekt pražského studia "znamení čtyř- architekti"

Budova Nové radnice v Ostravě má celkem tři vstupy. Dva po stranách a uprostřed, přímo pod věží je hlavní, centrální vchod. Ten je ale už několik měsíců uzavřen. Důvodem byla nejprve pandemie, která si vyžádala kontrolu nad pohybem osob v budově a nyní je to kvůli pracem na vybudování nové centrální recepce.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: „Nová radnice je významnou a památkově chráněnou stavbou, ovšem její dispozice jsou pro občany, kteří neznají její vnitřní provoz, dosti nepřehledné a vstupní hala, ačkoli je sama o sobě impozantní, působí místy tmavě a opuštěně. Proto jsme hledali optimální podobu centrální recepce, která návštěvníkům radnice nabídne občanům ve vstřícném a příjemném prostředí rychlé informace ke všemu, co pro vyřízení svých záležitostí potřebují, rozvine potenciál vestibulu a přidá lidský rozměr."

Podobu centrální recepce navrhovaly čtyři architektonické kanceláře, komisi se nejvíce líbila koncepce studia „znamení čtyř – architekti“. Zatímco ostatní tvůrci pracovali s umístěním recepce v centrální ose vestibulu,  zvolila vítězná architektonická kancelář odlišný přístup.

Martin Tycar, architekt: "My jsme jako jediní v tom konceptu recepci doplnili ještě druhou částí, kterou tvoří sezení. Je to takový velký čalouněný sedák s lampou. Principiálně tvoří tu druhou doplňkovou část symetrického systému recepce." 

Součástí úprav s cílem zvýšení bezpečnosti klientů i zaměstnanců bude v celém objektu také doplnění kamerového systému. Počet kamer se ze současného stavu zvýší na čtyřnásobek. Realizace nové recepce přijde Ostravu celkem na 4,45 milionů korun.

---

V Rychvaldě chtějí zvýšit bezpečnost chodců

Nové chodníky i přechody pro chodce chtějí vybudovat v Rychvaldě na velmi frekventovaném průtahu městem. Bezpečnost chodců řešili přímo na místě zástupci radnice a kraje.

Ulice Orlovská je jedním z hlavních tahů, které Rychvaldem vedou. Počet projíždějících vozidel se neustále zvyšuje a v některých úsecích dosud nejsou chodníky. Lidé tak musí například k autobusovým zastávkám nebo k pekárně chodit po krajnici, kde se necítí bezpečně. Uvítali by proto výstavbu nových chodníků.

Dominik Nemetz, obyvatel Rychvaldu: “Určitě by to bylo dobré, tady ta auta jezdí strašně rychle, je to neuvěřitelné, nedá se tady projít ani do pekárny. A hlavně ty kamiony. S dětmi je to úplně nebezpečné.”

Vedení radnice kontaktovalo zástupce kraje, aby situaci řešili přímo na místě.

Milan Starostka (ANO, starosta Rychvaldu: “Nějakým způsobem potřebujeme řešit dopravní situaci na této krajské komunikaci. Posoudíme eventuálně, co by se dalo a nedalo a budeme se snažit s krajem nějaké řešení najít.”

Kraj může být městu nápomocen především při převodu pozemků, které jsou pro stavbu chodníků potřeba.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Kraj je tady v tom vstřícný. Sice tyto stavby si realizují sami obce, ale my, pokud je to na našich pozemcích, tak je rádi předáme obcím, aby si mohly třeba ty chodníky vybudovat. Jak tady vidíte, tento úsek je nebezpečný a zkusíme se na to podívat, jestli by se něco nedalo udělat.”




---

Zanedbané lokality v Ostravě projdou úpravami

Městskou třídu 28. října čeká proměna. Vytipované lokality projdou úpravami, které zlepší a zpříjemní veřejný prostor. Jde o první fázi postupné celkové proměny prostoru městské třídy, která bude vycházet z koncepčního dokumentu, který připravuje ateliér MAPPA.

Zanedbané a přitom hojně využívané lokality v Ostravě se změní k lepšímu. Konkrétně se jedná o šest vybraných veřejných prostranství v okolí městské třídy 28. října. Návrhy architektů už jsou téměř hotovy.

Valentina Vaňková (ODS), místostarostka MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Bude se jednat o rychlé nestavební zásahy, které nevyžadují žádné stavební povolení.  V letošním roce by se estetických změn měly dočkat ulice 28. října od křižovatky ulice Nádražní po Smetanovo náměstí, dále potom pasážové domy na ulici Denisova."

Proměnou projde i trolejbusová točna tady na náměstí Republiky, kde se lidé mohou těšit na nový mobiliář a také opravené chodníky.

O to se postará obvod Moravská Ostrava a Přívoz. Architekti se primárně věnují ocelové konstrukci, která slouží jako zastřešené nástupiště.

Zuzana Paclová, architektka, MAPPA: “Návrh úprav se skládá nejen z kreativní části, která bude obsahovat vyčištění, znovunatření a jiný typ nasvětlení této konstrukce, ale řekněme i takové obecné uklizení tohoto prostoru.”

V ulici Denisova architekti zpracovávají symboliku pasážových domů, které nejsou dokončeny.

Zuzana Paclová, architektka, MAPPA: “Projekt se snaží jakýmsi uměleckým způsobem zdůraznit, že zastřešení těch pasáží se mělo realizovat také.”

V lokalitě kampus Palace chtějí architekti umístit nádoby s mobilní zelení a dočasně rozšířit chodník pro chodce. Veškeré zásahy by se měly realizovat do konce letošního roku.

---

Na senior taxi doplácí Nový Jičín tři čtvrtě milionu

Služba baby a senior taxi funguje v Novém Jičíně zhruba 3 roky. I přes změnu systému provozování je stále silně ztrátová. Město na ni ročně doplácí téměř tři čtvrtě milionu korun.

Na území Nového Jičína funguje Baby a senior taxi zhruba tři roky. Nejprve jej zajišťovalo město prostřednictvím dvou vozidel na leasing. Na podzim 2019 změnila služba provozovatele, stal se jím soukromý dopravce. Výdaj města ale zůstává stále vysoký.

Daniela Susíková, vedoucí odboru sociálních věcí, MěÚ Nový Jičín: “Faktem je, že nás ta služba stojí 726 tisíc korun ročně včetně DPH. Měsíčně najede kolem 270 jízd, což je průměrně 14 až 16 jízd denně.”

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “V letošním roce se nám podařilo vydat zhruba 260 průkazek, jeví se nám tato služba jako ekonomicky nedostatečně plněna. Za poslední rok nám vychází náklad na jeden kilometr na 115 korun.”

Cílovou skupinou služby jsou lidé nad 65 let, občané se zdravotním postižením a rodiče s dětmi do 4 let. Přímo pro baby taxi byly ale vydány jen 3 registrační průkazy. Senior taxi využívá pravidelně asi 65 - 80 lidí. Tento počet se nezvýšil ani poté, co město například zavedlo výdej průkazek zdarma.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Tento bod byl přestavěn radním a zastupitelům města, aby samo zvážili, zda koncepčně tuto, z mého pohledu velmi drahou službu, na území města držet.”

Sami uživatelé sociálního taxi platí za jednu jízdu 20 korun. Měsíčně si mohou dopravce přivolat osmkrát.

---

Rekonstrukce polyfunkčního komunitního centra V Aleji

Slezská diakonie získala prostředky z Evropské unie na celkovou rekonstrukci objektu a zázemí polyfunkčního komunitního centra v Karviné na ulici V Aleji. Část služeb se po nezbytně nutnou dobu přemístila do jiné části Karviné.

Budova polyfunkčního komunitního centra Slezské diakonie v Karviné prochází v těchto dnech kompletní modernizací. Objekt si už rekonstrukci zasloužil, do budovy zatékalo, okna netěsnila, omítka opadávala a celkové prostory a vybavení byly už dávno zastaralé.

Iveta Kuczerová, vedoucí střediska: "V současné době se dělá odvodnění celé budovy, protože zdi byly vlhké, zamočené, začínáme i opravu venkovního schodiště a zábradlí."

Rozběhly se i rekonstrukční práce uvnitř budovy. Obě patra museli zaměstnanci svépomocí vystěhovat. I když je budova z velké většiny prázdná, fungování sociálních služeb není omezeno, všem byl zajištěn náhradní prostor.

Iveta Kuczerová, vedoucí střediska: "Občanská poradna i oba nízkoprahy tady zůstaly, máme plnou kapacitu, klienti docházejí."

Stanislava Szkwarová, sociální pracovnice nízkoprahového zařízení Pohoda: "Těšíme se na nové prostory, děti taky, že budeme mít více místa a nové vybavení, tady nám to zatím vyhovuje."

Dana Zborovská, sociální pracovník, poradkyně v Občanské poradně Karviná: "Budeme to tam mít hezké, nové, bude se nám tam lépe pracovat, prostory tady jsou takové jaké jsou, ale je to dočasné, tak to takhle bereme. ”

Práce začaly v průběhu května, provoz bude v budově obnoven na konci roku.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-14-07-2021-17-00