Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Zubní pohotovost by mohla ve F-M fungovat od roku 2023
  • V Ostravě-Jihu modernizují další tramvajovou trať
  • Do MS kraje přichází denně asi 60 Ukrajinců
  • V Bílé měří rychlost třemi způsoby autům i motocyklům
  • Policisté zachránili ženu, která zkolabovala na svatbě

Zubní pohotovost by mohla ve F-M fungovat od roku 2023

Frýdek-Místek už řadu měsíců jedná o obnově zubní pohotovosti. Podařilo se mu dostat k jednomu stolu všechny důležité strany a dospět k dohodě. Pokud se dotáhne do konce, zubní pohotovost by mohla ve městě fungovat od příštího roku. Magistrát navíc podpoří zubaře a sestry milionem korun.

Zubařů je všeobecně všude nedostatek. Ve Frýdku-Místku hledají cestu, jak alespoň částečně ulehčit občanům s problémy při akutních bolestech zubů. Ať už v případě, že mají nebo nemají zubaře. Pomoci by mohla zubní pohotovost.

Igor Juriček (Piráti), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Služba zubní pohotovosti dlouhodobě chybí. Občané si nám často stěžují, že v případě nějaké zdravotní indispozice musí cestovat do okolních měst, zejména do Ostravy."

Město proto dostalo k jednomu stolu Moravskoslezský kraj, coby zřizovatele služby zubní pohotovosti i okresní stomatologickou komoru a snažilo se dohodnout podmínky, za kterých by služba mohla fungovat.

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Jsem rád, že tato jednání byla uvítána, probíhala a přinesla konkrétní výsledky. Došlo k dohodě mezi všemi čtyřmi subjekty o obnovení zubní pohotovosti. Nyní již proběhlo ze strany města i rozhodnutí zastupitelstva, které schválilo milion korun v rozpočtu."

Igor Juriček (Piráti), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Město Frýdek-Místek od začátku těch jednání deklarovalo, že je připraveno se na té službě finančně podílet. Pro nás je to nejjednodušší způsob, jak ten proces, tu službu, podpořit. Proto jsme v poslední rozpočtové změně vyčlenili jeden milion korun na platy lékařů a sester, kteří potom budou na té zubní pohotovosti působit."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Město Frýdek-Místek splnilo vše, co bylo předmětem dohody. Vyčlenili jsme dostatečné množství finančních prostředků na podporu lékařů a sester a nyní je ta finální fáze na kraji, který musí dotáhnout dohody a věřím, že zubní pohotovost bude do konce roku připravena a spuštěna."

Martin Gebauer (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Pan primátor deklaroval, že je domluvený s těmi stomatology, kteří jsou ochotni zajišťovat tu zubní pohotovost. My jako Moravskoslezský kraj s tím vůbec nemáme problém. Dokonce to vítáme a jsme schopni vybavit ve frýdecko-místecké nemocnici tu pohotovostní ambulanci."

Kraj ale tvrdí, že poslední slovo budou mít při obnovení zubní pohotovosti lékaři, protože bude záležet právě na dohodnutí platových podmínek. Obecně má ale kraj v plánu otevřít v Nemocnici Frýdek-Místek novou zubní ambulanci, která by se případně poté mohla využívat pro zubní pohotovost.

---

V Ostravě-Jihu modernizují další tramvajovou trať

V Ostravě-Jihu začala rekonstrukce další tramvajové tratě. Jedná se o úsek na pomezí sídlišť Dubina a Bělský les, který je v původním stavu. Zároveň půjde už o čtvrtý úsek, kde ostravské tramvaje jako jediné v Česku mohou jezdit rychlostí až 80 km/h.

Dopravní podnik Ostrava modernizuje další úsek tramvajové trati na jihu Ostravy. Tentokrát projdou kompletní rekonstrukcí koleje i troleje mezi zastávkami Josefa Kotase a Václava Jiříkovského. Cena za novou trať přesáhne 85 milionů korun a částečně bude hrazena z EU.

Tereza Šnoblová, mluvčí DPO: “Kdybych to měla shrnout do tří slov, bude tišší, rychlejší a také voňavá. Na místě totiž vzniknou nízké protihlukové stěny, které budou osázeny směsicí rostlin a bylin.”

Anketa: obyvatelé Ostravy-Jihu: “Jo, bude to hezké. Mám ráda přírodu, takže čím víc kytiček, tím líp.”

“Bude to pestřejší, budou tu květinové záhony a nebude tu takový hluk, jaký je.”

“Asi se těším. Nevím, bydlím tady kousíček dál, takže mě ten hluk absolutně nezasáhne.”

“Mě štve teďkom ta výluka, protože dneska jsem nemohla na autobus. Já jezdím na rehabilitaci a jsem ho dobíhala. Jsem ho nestihla, Já jsem byla zlá. Nevěděla jsem, z které strany to pojede. Poprvé, zítra už budu vědět. Ale jinak mi to jako nevadí.”

“Změna možná dobrá.”

Po celou dobu modernizace budou místo tramvají jezdit autobusy a automobilová doprava bude svedena do jednoho jízdního pruhu.

Slušivý zelený kabát tentokrát v unikátním, inovativním balení, dostane tramvajový úsek na ulici Horní mezi radnicí a křižovatkou s ulicí Provaznickou.

---

Krátké zprávy, 20. 9. 2022, 17 h - 1

Celou půllitrovou lahev rumu vypil minulou neděli v prodejně potravin v Ostravě-Zábřehu najednou 29letý muž. Půllitrovou láhev rumu před tím ukradl z regálu a když chtěl odejít bez placení, zadržela ho ochranka. Kvůli intoxikaci alkoholem mu pak přivolaní strážníci museli přivolat záchranku. Přestupek bude řešit správní orgán.

Ostravský dopravní podnik daruje východoukrajinskému městu Konotop tramvaje a autobusy, které by jinak byly v prodeji. Na výběr je ze skoro pěti desítek vozů.

---

Do MS kraje přichází denně asi 60 Ukrajinců

Příliv uprchlíků z Ukrajiny v Moravskoslezském kraji stále neustává. V poslední době přichází přibližně 60 běženců. Většinou ale přijíždějí za svými příbuznými, kteří už přijeli dříve.

I když už se situace uklidnila, v MS kraji se stále každý měsíc schází krizový štáb, aby řešil aktuální situaci. Do regionu stále denně míří v průměru 60 uprchlíků z Ukrajiny. V regionu je zhruba 24.000 registrovaných běženců, tedy asi 2,1 procenta počtu obyvatel kraje. Asistenční centrum zajistilo ubytování 7400 Ukrajincům.

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Stále platí jedna věc, kterou si možná ne všichni uvědomují, že průměrně nám tady denně přijde 60 uprchlíků, takže to není tak, že by ta uprchlická vlna zanikla. 

Prostřednictvím kraje bylo ubytovatelům vyplaceno na kompenzacích 135 milionů korun. Provoz KACPU zatím vyšel na zhruba 40 milionů korun a vedení kraje doufá, že tyto peníze dostane zpět od státu. V pondělí 26. září bude přemístěno asistenční centrum na ulici Dr. Malého. 

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Uprchlíkům tam bude poskytnuta veškerá administrativní pomoc, už tam ale nebudou fungovat věci typu humanitární pomoci. To už si nemůžeme dovolit. Co se týká těch nových lidí, kteří přichází, tak dobrá zpráva je, že obvykle chodí za svými příbuznými, kteří už někde bydlí. To znamená, že z toho počtu 60 příchozích tak maximálně jedna třetina vyžaduje nějaké nové další ubytování."

Ukrajinci nepůsobí žádné problémy ani krajskému školství. Ve školkách, základních i středních školách josu stále volné kapacity.  

---

V Bílé měří rychlost třemi způsoby autům i motocyklům

Mnohem bezpečněji se budou cítit návštěvníci beskydské obce Bílá, ale současně i místní obyvatelé. Na frekventované silnici, která obec protíná, bylo totiž spuštěno měření rychlosti a vozidla citelně zpomalila.

Bílá je turistická obec. V letní a především zimní sezoně ji navštíví tisíce lidí. Především v centru musejí překonávat silnici s velkým počtem projíždějících automobilů, včetně kamionů.

Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Těch lidí, kteří tady pohybují v sezoně, jsou řady tisíců. Denně i dva tisíce lidí a těch kamionů taky není málo. Jezdí tady zhruba 600 kamionů za den, těch velkých kamionových souprav. Dlouhodobé se snažíme, aby tady ten tah nebyl využívaný jako tranzitní kamionová doprava, ale bohužel je to silnice 1. třídy, která je k tomu určena přednostně.”

Systém měření rychlosti v Bílé se od těch používaných jinde podstatně liší. V Bílé mohou volit mezi třemi režimy a nikdo si nemůže být jistý, jaký je zrovna aktuální. Rychlost se měří buď jako okamžitá přímo u radaru, nebo je možné ji měřit v krátkém mikroúseku několika desítek metrů před radarem a třetím režimem je klasický výpočet rychlosti v úseku o délce téměř jednoho kilometru.

Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Přistoupili jsme k takovému sofistikovanému řešení, kdy se neměří jen úseková, ale i okamžitá rychlost. Je to hlavně z důvodu, aby se dala ta rychlost měřit v průběhu celého ročního období. V zimě, kdy je na vozovce souvislá sněhová pokrývka, tak nejdou vidět ty čáry, kdy to vozidlo vyjede a vyjede z toho úseku. Proto jsme přistoupili k měření okamžité rychlosti v obou směrech. Jak při výjezdu, tak i při vjezdu do obce. Samozřejmě projektujeme ještě pasivní prvky bezpečnosti podél silnice, ale je to běh na dlouhou trať a finančně je to velice nákladné. Takže měření rychlosti je nejúčinnější možnost, jak snížit rychlost.”

Anketa: “Za mě je to v pořádku. V obci se má jezdit 50. Tady to svádí k tomu, aby se tady předjíždělo. Když jedete těmi serpentinami za kamionem tak to jede prostě pomalu. Za mě dobrý.

Anketa: “No tak pokud to řidiči nedodržovali, tak je to správně. předpisy by se měly dodržovat. Pokud tady jezdí rychle a ohrožují chodce, tak je to měření správné.

Radary pracují automaticky. Systém přečte registrační značky vozidel a pokud zjistí překročení nastaveného rychlostního limitu, okamžitě je odesílá strážníkům do Frýdlantu nad Ostravicí.

Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Městská policie zpracované přestupky oznámí našemu správnímu orgánu, tedy odboru dopravy a my podle zákona 361 z roku 2000 sbírky o silničním provozu zpracováváme tyto přestupky a zasíláme jako první úkon výzvy provozovatelům vozidel.”

Úsekové radary zatím nedokázaly vyhodnocovat motocykly, protože snímaly jen přední registrační značky, které motorky nemají. Radary v Bílé však fotografují i zadní značky a proto jsou mezi prvními hříšníky i motorkáři.

Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Na rozdíl od jiných používaných systémů měření rychlosti v Bílé zachycuje rychlost i u motocyklů.”

Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Od měření rychlosti si slibujeme hlavně zklidnění dopravy v intravilánu obce. Ta doprava je poměrně intenzivní, projede tady asi 4,5 tisíc vozidel za den. A tady to měření s následným vymáhání pokut je taková nejúčinnější pomoc, jak zklidnit a usměrnit dopravu. Samozřejmě intenzitu nesnížíme, ale chceme usměrnit dopravu. Měli jsme tady asi po dobu dvou let instalovanou zkušební technologii úsekového měření rychlosti a těch přestupků nebylo málo. Vycházelo to asi 200 přestupků za den. S tím, že v tuto chvíli jsou instalované dopravní značky začátek a konec měření rychlosti a ti řidiči jsou si toho vědomi. Netajíme se tím, chceme zklidnit tu dopravu. Není to zaměřeno na vymáhání pokut.”

Velkou část dosud pokutovaných řidičů tvoří cizinci, nejčastěji řidiči kamionů. V Bílé očekávají, že se po prvních pokutách naučí rychlost dodržovat i oni.

---

Krátké zprávy, 20. 9. 2022, 17 h - 2

Policisté zadrželi převaděče v blízkosti Mostů u Jablunkova. Cizinec byl zadržen krátce po přejezdu hranic se Slovenskem, když převážel v dodávkovém vozidle dvě desítky migrantů ze Sýrie. Muž je ve vazbě, hrozí mu trest odnětí svobody až pěti let. Policisté za letošní rok zajistili v příhraniční oblasti se Slovenskem už 202 migrantů.

---

Policisté zachránili ženu, která zkolabovala na svatbě

Dobrý výcvik a znalosti první pomoci prokázali dva policisté, kteří na svatbě zachránili svou příbuznou. Primátor Ostravy Tomáš Macura je za to ocenil Stužkou za záchranu života.

Strážník Tomáš Janáček a státní policista Daniel Kocián byly se svými příbuznými na svatbě v Ostravě. Matce ženicha se udělalo špatně a zkolabovala. Oba policisté si ale věděli rady a okamžitě se pustili do její záchrany. 

Daniel Kocián, PČR Ostrava: "Zjistili jsme, že nedýchá, tak jsme zahájili první pomoc a začali jsme ji oživovat."

Tomáš Janáček, MP Ostrava: "Po minutě jsme se střídali a ten druhý si mezitím odpočinul, aby mohl v masáži srdce pokračovat."

Žena byla zachráněna a tak si oba policisté vysloužili poděkování a Stužku za záchranu života přímo od primátora Tomáše Macury. Uznání si samozřejmě vysloužili i od svých velitelů.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Jsem strašně rád, že ten výcvik strážníků a policistů opravdu svědčí o tom, že jsou na tyto situace připraveni." 

Antonín Řezníček, ředitel PČR Ostrava: "Policisté procházejí pravidelně kurzy první pomoci, zejména oddělení hlídkové služby, které na místo dojíždí jako první. " 

Je jistě důležité vědět, že policisté i strážníci mají natolik kvalitní výcvik, že dokáží správně provádět první pomoc. Jednotky prvního sledu sebou vozí i externí defibrilátory.

---



Mohlo by Vás také zajímat