Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • MS kraj hledá další místa pro ubytování Ukrajinců
  • Tělocvična v Havířově může sloužit k nouzovému přístřeší
  • Zvýšený zájem o vydávání cestovních dokladů
  • Porota vybrala návrh na řešení náměstí Dr. E. Beneše
  • Skončila oprava knihovny a chystá se její otevření
  • Permoník odletí zazpívat do newyorské Carnegie Hall

MS kraj hledá další místa pro ubytování Ukrajinců

Moravskoslezský kraj zatím bezpečně zvládá příliv uprchlíků z Ukrajiny. Ubytovacích kapacit je dostatek a tak zatím není nutné připravovat stavbu jakéhosi uprchlického tábora. Vláda našemu kraji nařídila připravit ubytování pro 15 a půl tisíce lidí.

V Moravskoslezském kraji získalo k pondělku 21. března vízum přibližně 10 300 uprchlíků z Ukrajiny. Příliv se v posledních dnech zklidnil a asistenčním centrem prochází kolem 400 lidí za 24 hodin. Tam si odpočinou, než jsou ubytováni.

Alžběta Hrabovská, ředitelka ČČK Ostrava: "Staráme se o to, aby měli dost jídla a pití, aby si měli kam lehnout a odpočinout, aby měli základní hygienické potřeby a oblečení. V tom nám pomáhají dobrovolníci z ADRY."

Kraj zřídil pracovní skupinu, která aktivně vyhledává ubytování a díky tomu je zatím kapacit dostatek. Nyní je aktuálně k dispozici 500 míst v zařízeních typu internátu, což by mělo stačit asi na 7 dní. 

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Situace se teď výrazně zlepšila, a to díky tomu, že jsme ustavili pracovní skupinu, která se o ubytování stará, prochází například databázi humanitární pomoci. Zatím to vypadá tak, že každý den ubytováváme asi 80 uprchlíků."

90 uprchlíků už také bylo ošetřeno v nemocnici a červený kříž se o jejich zdraví stará přímo v asistenčním centru.

Alžběta Hrabovská, ředitelka ČČK Ostrava: "Nejčastěji řešíme zažívací obtíže, bolesti žaludku. Je to dáno tím, že mnoho z nich několik dní nejedlo." 

Kraj také zřídil speciální emailovou adresu UbytovaniUkrajina@msk.cz, na které mohou lidé nabízet ubytování pro uprchlíky. Podle usnesení vlády musí kraj připravit asi 15 a půl tisíce lůžek. 

---

Tělocvična v Havířově může sloužit k nouzovému přístřeší

Havířov je jedním z prvních měst, kde v koordinaci s krajem vybudovali první lůžka dočasného nouzového přístřeší. Budova krytého bazénu má samostatný vchod a dostatek sprch, či toalet.

Kraj pro ubytování uprchlíků nemusel prozatím využít tělocvičny. Nicméně se i na tuto variantu připravuje. V Havířově v budově, kde se nachází krytý bazén, tak vznikla kapacita nouzového dočasného přístřeší pro padesát běženců.

Uprchlické rodiny by v této tělocvičně měly zůstat po dobu maximálně třiceti dnů.

Jiří Matěj, ředitel Správy sportovních a rekreačních zařízení: "Je to odděleno, ti lidé nepřijdou vůbec do styku, protože tady slouží pro ty uprchlíky, pokud přijdou, boční vchod. Máme pro ně připraveno i zázemí. Jednak jsou tam sprchy, umývárny, jsou tam dvě velké šatny. Současně tam máme zřízenou i místnost pro služebnu pro MP. Samozřejmě úzce spolupracujeme s městskými organizacemi, ať už co se týče zajištění problematiky jídla, sociálního vybavení atd.”

Uprchlíkům by se ihned věnovali sociální pracovníci magistrátu.

Stanislava Gorecká (ANO), náměstkyně primátora: "Byli by už po registraci na krajském asistenčním centru, ale nebyli by ještě po evidenci na úřadu práce. Takže toto je třeba s nimi vyřešit. Já bych chtěla říct, že pro tyto lidi to bude jen přístřeší. Nemohou tady zůstat delší dobu a bude se pro ně hledat ubytování vhodnější, než toto přístřeší.”

Rada města pro uprchlické rodiny vyčlenila prvních padesát bytů.

---

Zvýšený zájem o vydávání cestovních dokladů

V Opavě zaznamenali zvýšený zájem o vydávání cestovních dokladů. Jen během prvních dvou týdnů v březnu si pro pas nebo občanský průkaz přišlo téměř tolik klientů, jako běžně za celý měsíc. Důvody pro to mají nejspíš tyto: válečný konflikt na Ukrajině, uvolnění cestování po koronavirových opatřeních a pak také levnější nákupy v Polsku.

Žádost o vydání cestovního pasu nebo občanského průkazu, to jsou nyní nejčastější požadavky, které řeší úředníci na přepážkách.

žadatel o cestovní doklady: „ Manželka si jde vyzvednout pas a děti potřebují nový.“

žadatelka o cestovní doklady: „Jezdíme na nákup do Polska a beru s sebou děti.“

Petr Sordyl, ved. odb. vnitřních věcí, Magistrát Opava: Pár let jsme tady měli kovid, takže lidé neřešili své osobní doklady. V tuto chvíli si je ale chtějí dát do pořádku. Další z důvodů uvádějí situaci na Ukrajině.“

O nový pas žádají lidé, jejichž doklad už pozbyl platnost, nebo se ke konci platnosti blíží.  Mnohdy přicházejí najednou celé rodiny.  

Rekord uplynulého týdne byl 160 žádostí o vydání cestovního pasu během jediného dne. Obvykle zdejší úředníci denně odbaví třetinový počet klientů.

Kromě toho úředníci registrují velký počet žádostí o vydání nového občanského průkazu. Rodiče jej často pořizují svým dětem ještě před 15 rokem, a to kvůli možnosti cestovat po unijních státech.

Výjimkou nejsou dny, kdy úředníci odbaví až pět stovek klientů, kteří si přijdou o doklady zažádat, nebo si je přicházejí vyzvednout.

Karolína Skřontová, odd. evidence obyvatel, OP a cestovních dokladů, Magistrát Opava: „Zaznamenali jsme vysoký nárůst cestovních pasů. Nárůst byl zaznamenán také u osobních dokladů pro děti. “

Do poloviny března řešilo své cestovní doklady na opavském magistrátu tolik klientů, jako vloni za celý tento měsíc. 

Plní se i rezervační systémy. Volný termín nabízí až v červnu, Velký nápor na přepážkách zatím ale nemá vliv na dobu vydávání dokladů.

---

Porota vybrala návrh na řešení náměstí Dr. E. Beneše

Jak už z našeho zpravodajství víte, Ostrava chce zkrášlit prostor náměstí Eduarda Beneše v centru města. Proto byla v loňském roce vypsána soutěž na podobu a využití této lokality. Vy se teď můžete podívat na návrh, který se porotě líbil nejvíce.

Zkrášlování a zkvalitňování veřejného prostoru je jednou z priorit současného vedení Ostravy. Náměstí Dr. Edvarda Beneše v centru města je místem, které si zaslouží pozornost a proto byla loni v létě vyhlášena urbanistickou-architektonická soutěž na podobu a způsob jeho využití. Odborníci nakonec udělili pouze druhé místo s tím, že návrh je třeba ještě dopracovat.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: Stojí za připomenutí, že se v rámci řešení vypořádáváme se dvěma časovými hledisky. To první je řekněme střednědobé, kdy úkolem je především kultivovat veřejný prostor, avšak nepočítá se s dostavbou řešeného území. To druhé je pak dlouhodobé a řeší zásadnější a složitější problémy, jako dostavbu území, či nevhodné nadzemní části parkoviště před hotelem. Návrh proto musí být koncipován tak, aby byl funkční a udržitelný v každé etapě. Což vítězný návrh velmi dobře naplňuje. Následovat bude jednání s cílem uzavření smlouvy na projektové práce. První etapu, jejíž předpokládaná hodnota je 30 mil. korun, lze očekávat v roce 2024."

Vítězný návrh rozdělil celé území do tří částí. Na prostranství před radnicí, samotná park se vzrostlou zelení a plochu bývalého Německého domu, která je zdůrazněna jiným typem dlažby. K dopracování zůstává modrozelená infrastruktura, výškový přechod od garáží Imperialu a další detaily v souvislosti s rekonstrukcí Ostravice-Textilie.

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Nebavíme se jen o tom, co řešila ta soutěž, ale také jaký osud budou mít ty budovy, tzn. hotel Palace, Ostravica a další."

Veřejnost se může s návrhy seznámit na výstavě, kterou pořádá městský ateliér MAPPA ve svém prostoru Za výlohou od 31. března. Lidé se mohou také zapojit prostřednictvím online dotazníku, do průzkumu o budoucí podobě parku.

---

Skončila oprava knihovny a chystá se její otevření

Rekonstrukce městské knihovny v Hlavní ulici ve Frýdku-Místku je hotová. Trvala více než rok a čtvrt a vyšla na 47 milionů korun. Nyní se všechno připravuje na kompletní přesun všech knih do nových regálů a čtenáři se slavnostního otevření dočkají na konci dubna.

Budova knihovny ve Frýdku-Místku z roku 1923 je opět doslova jako nová. Navíc se rozšířila o dalších 350 metrů čtverečních.

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Jednalo se o totální rekonstrukci všech vnitřních rozvodů. Byla tady vyměněna okna, nové zateplení. Dokonce tam nahoře vznikla pěkná terasa. S tím, že bude propojena s tím vnitřkem. Návštěvník tady může na té terase relaxovat, vypít si tam kafe a zastavit se s dobrou knížkou, na chvilku v tom dnešním shonu."

Markéta Fucimanová, knihovnice: "Patra jsou rozdělena tak, že v nejvyšším patře, které je nové, je oddělení beletrie, které má také moc hezkou terasu. O patro níž, se nachází dětské oddělení s multimediální učebnou. Ještě o patro níž, je naučné oddělení. A úplně dole je oddělení regionální a katalogizace."

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: " Celkově to prostředí, které tady je, se zlepší. Tím, že i návštěvníci, kteří nemohli knihovnu navštívit z důvodů imobility, tak nyní budou moci. Jsou tam nové výtahy, takže se stane přístupná i pro tyto občany."

Rekonstrukce posunula kvalitu knihovny o několik řádů výš, než byl původní stav.

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Já si myslím, že to je zase jeden z dobrých počinů. Ze starého objektu, který byl sice rekonstruován v devadesátých letech, ale měl vážné problémy technické, zatékalo tam nějakou dobu. Tak jsme v roce 2018 připravili projekt a následně jsme schválili rekonstrukci, jejíž výsledek můžete vidět před sebou."

Markéta Fucimanová, knihovnice: "Jako knihovníci se na přestěhování do nových prostor opravdu moc těšíme. A myslíme si, že se těší především také naši čtenáři, kteří už po dobu několika týdnů a měsíců se ptají na to, kdy proběhne stěhování a kdy už tedy budeme v nových prostorách."

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Náklad byl celkem 47 milionů, dělalo se to 18 měsíců. Musím zaklepat, všechny práce byly provedeny kvalitně. Měli jsme opět štěstí na výběr firmy. Myslím si, že jsme to zvládli v poměrně dobrém čase a v dobré kvalitě."

Stěhovací akci Kulový blesk zahájila knihovna 14. března. Od tohoto data musela zároveň uzavřít vedlejší budovu i provizorní půjčovnu v Národním domě.

Markéta Fucimanová, knihovnice: "Je to zhruba 5 až 6 týdnů zavření knihovny, tedy naší místecké pobočky. My v té době budeme knihy dávat do krabic, stěhovat a znovu ukládat do nových a nově postavených regálů."

Město nechalo upravit i okolí knihovny.

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Vzniklo tady nové parkoviště, je to rekonstruováno, plus příjezdová cesta, která byla taky opět ve špatném stavu. Takže si myslím, že i ten příjezd teďka ke knihovně i celkově to okolí se zlepšilo a došlo zase ke kultivaci veřejného prostoru."

Slavnostní otevření knihovny by mělo proběhnout do konce dubna.

---

Permoník odletí zazpívat do newyorské Carnegie Hall

Karvinský Permoník odletí ve středu za oceán, aby po dlouhých šesti letech opět zazářil ve slavné newyorské Carnegie Hall. Exkluzivně pro své podporovatele, fanoušky a hlavně rodinné příslušníky uspořádal v kulturním centru v Petrovicích u Karviné koncert, na kterém svůj program představil.

Karvinský pěvecký sbor Permoník se chystá odletět do Ameriky, aby v newyorské Carnegie Hall 29. března co nejlépe reprezentoval Českou republiku na prestižním festivalu Sounds of Spring International Music Festival. Program, se kterým vystoupí, představil na generálkovém koncertě.

Petr Kazík, prezident sboru: "V Carnegie Hall budeme zpívat potřetí, což je unikátní záležitost během deseti let být třikrát v Carnegie Hall je vzácnost. Ty ambice, se kterými tam jedem - budeme rádi, když zazpíváme a neuděláme ostudu, protože rok a půl se nezpívalo."

Barbara Januszová, hlava sboru: "Teoreticky zkoušky jsme měli jen online, přes notebook, takže nemůžu říct, jestli vám přivezeme to zlato, ale dáme do toho všechno, abychom to zlato přivezli, protože jsme přece Permoník."

Program je složený ze dvou částí. Zaznít musí od všech pozvaných sborů světová premiéra skladby Kyrie havajského autora, druhá část obsahuje vybraný dvacetiminutový soutěžní program. Permoník zazpívá lidové písně v úpravách současných autorů.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
22. března 2022, 16:00

MS kraj hledá další místa pro ubytování Ukrajinců

Moravskoslezský kraj zatím bezpečně zvládá příliv uprchlíků z Ukrajiny. Ubytovacích kapacit je dostatek a tak zatím není nutné připravovat stavbu jakéhosi uprchlického tábora. Vláda našemu kraji nařídila připravit ubytování pro 15 a půl tisíce lidí.

V Moravskoslezském kraji získalo k pondělku 21. března vízum přibližně 10 300 uprchlíků z Ukrajiny. Příliv se v posledních dnech zklidnil a asistenčním centrem prochází kolem 400 lidí za 24 hodin. Tam si odpočinou, než jsou ubytováni.

Alžběta Hrabovská, ředitelka ČČK Ostrava: "Staráme se o to, aby měli dost jídla a pití, aby si měli kam lehnout a odpočinout, aby měli základní hygienické potřeby a oblečení. V tom nám pomáhají dobrovolníci z ADRY."

Kraj zřídil pracovní skupinu, která aktivně vyhledává ubytování a díky tomu je zatím kapacit dostatek. Nyní je aktuálně k dispozici 500 míst v zařízeních typu internátu, což by mělo stačit asi na 7 dní. 

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Situace se teď výrazně zlepšila, a to díky tomu, že jsme ustavili pracovní skupinu, která se o ubytování stará, prochází například databázi humanitární pomoci. Zatím to vypadá tak, že každý den ubytováváme asi 80 uprchlíků."

90 uprchlíků už také bylo ošetřeno v nemocnici a červený kříž se o jejich zdraví stará přímo v asistenčním centru.

Alžběta Hrabovská, ředitelka ČČK Ostrava: "Nejčastěji řešíme zažívací obtíže, bolesti žaludku. Je to dáno tím, že mnoho z nich několik dní nejedlo." 

Kraj také zřídil speciální emailovou adresu UbytovaniUkrajina@msk.cz, na které mohou lidé nabízet ubytování pro uprchlíky. Podle usnesení vlády musí kraj připravit asi 15 a půl tisíce lůžek. 

---

Tělocvična v Havířově může sloužit k nouzovému přístřeší

Havířov je jedním z prvních měst, kde v koordinaci s krajem vybudovali první lůžka dočasného nouzového přístřeší. Budova krytého bazénu má samostatný vchod a dostatek sprch, či toalet.

Kraj pro ubytování uprchlíků nemusel prozatím využít tělocvičny. Nicméně se i na tuto variantu připravuje. V Havířově v budově, kde se nachází krytý bazén, tak vznikla kapacita nouzového dočasného přístřeší pro padesát běženců.

Uprchlické rodiny by v této tělocvičně měly zůstat po dobu maximálně třiceti dnů.

Jiří Matěj, ředitel Správy sportovních a rekreačních zařízení: "Je to odděleno, ti lidé nepřijdou vůbec do styku, protože tady slouží pro ty uprchlíky, pokud přijdou, boční vchod. Máme pro ně připraveno i zázemí. Jednak jsou tam sprchy, umývárny, jsou tam dvě velké šatny. Současně tam máme zřízenou i místnost pro služebnu pro MP. Samozřejmě úzce spolupracujeme s městskými organizacemi, ať už co se týče zajištění problematiky jídla, sociálního vybavení atd.”

Uprchlíkům by se ihned věnovali sociální pracovníci magistrátu.

Stanislava Gorecká (ANO), náměstkyně primátora: "Byli by už po registraci na krajském asistenčním centru, ale nebyli by ještě po evidenci na úřadu práce. Takže toto je třeba s nimi vyřešit. Já bych chtěla říct, že pro tyto lidi to bude jen přístřeší. Nemohou tady zůstat delší dobu a bude se pro ně hledat ubytování vhodnější, než toto přístřeší.”

Rada města pro uprchlické rodiny vyčlenila prvních padesát bytů.

---

Zvýšený zájem o vydávání cestovních dokladů

V Opavě zaznamenali zvýšený zájem o vydávání cestovních dokladů. Jen během prvních dvou týdnů v březnu si pro pas nebo občanský průkaz přišlo téměř tolik klientů, jako běžně za celý měsíc. Důvody pro to mají nejspíš tyto: válečný konflikt na Ukrajině, uvolnění cestování po koronavirových opatřeních a pak také levnější nákupy v Polsku.

Žádost o vydání cestovního pasu nebo občanského průkazu, to jsou nyní nejčastější požadavky, které řeší úředníci na přepážkách.

žadatel o cestovní doklady: „ Manželka si jde vyzvednout pas a děti potřebují nový.“

žadatelka o cestovní doklady: „Jezdíme na nákup do Polska a beru s sebou děti.“

Petr Sordyl, ved. odb. vnitřních věcí, Magistrát Opava: Pár let jsme tady měli kovid, takže lidé neřešili své osobní doklady. V tuto chvíli si je ale chtějí dát do pořádku. Další z důvodů uvádějí situaci na Ukrajině.“

O nový pas žádají lidé, jejichž doklad už pozbyl platnost, nebo se ke konci platnosti blíží.  Mnohdy přicházejí najednou celé rodiny.  

Rekord uplynulého týdne byl 160 žádostí o vydání cestovního pasu během jediného dne. Obvykle zdejší úředníci denně odbaví třetinový počet klientů.

Kromě toho úředníci registrují velký počet žádostí o vydání nového občanského průkazu. Rodiče jej často pořizují svým dětem ještě před 15 rokem, a to kvůli možnosti cestovat po unijních státech.

Výjimkou nejsou dny, kdy úředníci odbaví až pět stovek klientů, kteří si přijdou o doklady zažádat, nebo si je přicházejí vyzvednout.

Karolína Skřontová, odd. evidence obyvatel, OP a cestovních dokladů, Magistrát Opava: „Zaznamenali jsme vysoký nárůst cestovních pasů. Nárůst byl zaznamenán také u osobních dokladů pro děti. “

Do poloviny března řešilo své cestovní doklady na opavském magistrátu tolik klientů, jako vloni za celý tento měsíc. 

Plní se i rezervační systémy. Volný termín nabízí až v červnu, Velký nápor na přepážkách zatím ale nemá vliv na dobu vydávání dokladů.

---

Porota vybrala návrh na řešení náměstí Dr. E. Beneše

Jak už z našeho zpravodajství víte, Ostrava chce zkrášlit prostor náměstí Eduarda Beneše v centru města. Proto byla v loňském roce vypsána soutěž na podobu a využití této lokality. Vy se teď můžete podívat na návrh, který se porotě líbil nejvíce.

Zkrášlování a zkvalitňování veřejného prostoru je jednou z priorit současného vedení Ostravy. Náměstí Dr. Edvarda Beneše v centru města je místem, které si zaslouží pozornost a proto byla loni v létě vyhlášena urbanistickou-architektonická soutěž na podobu a způsob jeho využití. Odborníci nakonec udělili pouze druhé místo s tím, že návrh je třeba ještě dopracovat.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: Stojí za připomenutí, že se v rámci řešení vypořádáváme se dvěma časovými hledisky. To první je řekněme střednědobé, kdy úkolem je především kultivovat veřejný prostor, avšak nepočítá se s dostavbou řešeného území. To druhé je pak dlouhodobé a řeší zásadnější a složitější problémy, jako dostavbu území, či nevhodné nadzemní části parkoviště před hotelem. Návrh proto musí být koncipován tak, aby byl funkční a udržitelný v každé etapě. Což vítězný návrh velmi dobře naplňuje. Následovat bude jednání s cílem uzavření smlouvy na projektové práce. První etapu, jejíž předpokládaná hodnota je 30 mil. korun, lze očekávat v roce 2024."

Vítězný návrh rozdělil celé území do tří částí. Na prostranství před radnicí, samotná park se vzrostlou zelení a plochu bývalého Německého domu, která je zdůrazněna jiným typem dlažby. K dopracování zůstává modrozelená infrastruktura, výškový přechod od garáží Imperialu a další detaily v souvislosti s rekonstrukcí Ostravice-Textilie.

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Nebavíme se jen o tom, co řešila ta soutěž, ale také jaký osud budou mít ty budovy, tzn. hotel Palace, Ostravica a další."

Veřejnost se může s návrhy seznámit na výstavě, kterou pořádá městský ateliér MAPPA ve svém prostoru Za výlohou od 31. března. Lidé se mohou také zapojit prostřednictvím online dotazníku, do průzkumu o budoucí podobě parku.

---

Skončila oprava knihovny a chystá se její otevření

Rekonstrukce městské knihovny v Hlavní ulici ve Frýdku-Místku je hotová. Trvala více než rok a čtvrt a vyšla na 47 milionů korun. Nyní se všechno připravuje na kompletní přesun všech knih do nových regálů a čtenáři se slavnostního otevření dočkají na konci dubna.

Budova knihovny ve Frýdku-Místku z roku 1923 je opět doslova jako nová. Navíc se rozšířila o dalších 350 metrů čtverečních.

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Jednalo se o totální rekonstrukci všech vnitřních rozvodů. Byla tady vyměněna okna, nové zateplení. Dokonce tam nahoře vznikla pěkná terasa. S tím, že bude propojena s tím vnitřkem. Návštěvník tady může na té terase relaxovat, vypít si tam kafe a zastavit se s dobrou knížkou, na chvilku v tom dnešním shonu."

Markéta Fucimanová, knihovnice: "Patra jsou rozdělena tak, že v nejvyšším patře, které je nové, je oddělení beletrie, které má také moc hezkou terasu. O patro níž, se nachází dětské oddělení s multimediální učebnou. Ještě o patro níž, je naučné oddělení. A úplně dole je oddělení regionální a katalogizace."

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: " Celkově to prostředí, které tady je, se zlepší. Tím, že i návštěvníci, kteří nemohli knihovnu navštívit z důvodů imobility, tak nyní budou moci. Jsou tam nové výtahy, takže se stane přístupná i pro tyto občany."

Rekonstrukce posunula kvalitu knihovny o několik řádů výš, než byl původní stav.

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Já si myslím, že to je zase jeden z dobrých počinů. Ze starého objektu, který byl sice rekonstruován v devadesátých letech, ale měl vážné problémy technické, zatékalo tam nějakou dobu. Tak jsme v roce 2018 připravili projekt a následně jsme schválili rekonstrukci, jejíž výsledek můžete vidět před sebou."

Markéta Fucimanová, knihovnice: "Jako knihovníci se na přestěhování do nových prostor opravdu moc těšíme. A myslíme si, že se těší především také naši čtenáři, kteří už po dobu několika týdnů a měsíců se ptají na to, kdy proběhne stěhování a kdy už tedy budeme v nových prostorách."

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Náklad byl celkem 47 milionů, dělalo se to 18 měsíců. Musím zaklepat, všechny práce byly provedeny kvalitně. Měli jsme opět štěstí na výběr firmy. Myslím si, že jsme to zvládli v poměrně dobrém čase a v dobré kvalitě."

Stěhovací akci Kulový blesk zahájila knihovna 14. března. Od tohoto data musela zároveň uzavřít vedlejší budovu i provizorní půjčovnu v Národním domě.

Markéta Fucimanová, knihovnice: "Je to zhruba 5 až 6 týdnů zavření knihovny, tedy naší místecké pobočky. My v té době budeme knihy dávat do krabic, stěhovat a znovu ukládat do nových a nově postavených regálů."

Město nechalo upravit i okolí knihovny.

Jiří Kajzar, náměstek primátora Frýdku-Místku/NMFM/: "Vzniklo tady nové parkoviště, je to rekonstruováno, plus příjezdová cesta, která byla taky opět ve špatném stavu. Takže si myslím, že i ten příjezd teďka ke knihovně i celkově to okolí se zlepšilo a došlo zase ke kultivaci veřejného prostoru."

Slavnostní otevření knihovny by mělo proběhnout do konce dubna.

---

Permoník odletí zazpívat do newyorské Carnegie Hall

Karvinský Permoník odletí ve středu za oceán, aby po dlouhých šesti letech opět zazářil ve slavné newyorské Carnegie Hall. Exkluzivně pro své podporovatele, fanoušky a hlavně rodinné příslušníky uspořádal v kulturním centru v Petrovicích u Karviné koncert, na kterém svůj program představil.

Karvinský pěvecký sbor Permoník se chystá odletět do Ameriky, aby v newyorské Carnegie Hall 29. března co nejlépe reprezentoval Českou republiku na prestižním festivalu Sounds of Spring International Music Festival. Program, se kterým vystoupí, představil na generálkovém koncertě.

Petr Kazík, prezident sboru: "V Carnegie Hall budeme zpívat potřetí, což je unikátní záležitost během deseti let být třikrát v Carnegie Hall je vzácnost. Ty ambice, se kterými tam jedem - budeme rádi, když zazpíváme a neuděláme ostudu, protože rok a půl se nezpívalo."

Barbara Januszová, hlava sboru: "Teoreticky zkoušky jsme měli jen online, přes notebook, takže nemůžu říct, jestli vám přivezeme to zlato, ale dáme do toho všechno, abychom to zlato přivezli, protože jsme přece Permoník."

Program je složený ze dvou částí. Zaznít musí od všech pozvaných sborů světová premiéra skladby Kyrie havajského autora, druhá část obsahuje vybraný dvacetiminutový soutěžní program. Permoník zazpívá lidové písně v úpravách současných autorů.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-22-03-2022-16-00