Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • ČEZ v Dětmarovicích staví nízkoemisní teplárnu za 2 miliardy
  • Důležité zastávky ve F-M dostávají digitální panely
  • Poslední NJ lokalita pro stavbu domků hledá jména ulic
  • Setkání vedení Moravské Ostravy a Přívozu s občany
  • Žáci splnili zadání týkající se udržitelné architektury

ČEZ v Dětmarovicích staví nízkoemisní teplárnu za 2 miliardy

Elektrárna Dětmarovice odchází od uhlí. Společnost ČEZ zde za 2 miliardy korun postaví novou nízkoemisní teplárnu, která zajistí dodávky tepla pro Bohumín a Orlovou na další desítky let.

Do roku 2040 plánuje společnost ČEZ investovat v MS kraji desítky miliard korun. Začala dvoumiliardovou investicí do moderní nízkoemisní teplárny v Dětmarovicích. Hlavními zdroji bude biomasová kotelna a dvě kogenerační jednotky.

Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO: „Od nás nikdy neuslyšíte, že přes všechny problémy a trampoty, které má energetika, že bychom v nějakém regionu nebyli. Pro nás je MS kraj klíčový, my jsme v tomto kraji vyrostli jako Energetika. A to, že tento kraj byl historicky karbonizovaný, je pro nás teď úkol, abychom ho společně s našimi partnery dekarbonizovali.“

Města Bohumín a Orlová tak mají na další desítky let o dodávku tepla postaráno.

Lenka Brzyszkowská (ANO), starostka Orlové: „Já jsem moc ráda, že jsme došli ke shodě. Pro Orlovou bylo důležité, aby ta cena pro koncového zákazníka, pro naše domácnosti byla v době, kdy je to velmi těžké, únosná.“

Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „Věřím, že budoucnost bezemisní a čisté energetiky v MS kraji je a že ve spolupráci se společností ČEZ budeme schopni se k této bezemisní a stabilní budoucnosti dostat co nejdříve.“

ČEZ v našem kraji plánuje stavět i malé modulární reaktory, obnovitelné zdroje a také baterie.

---

Důležité zastávky ve F-M dostávají digitální panely

Frýdek-Místek společně s dopravcem zvyšuje kvalitu MHD. Aktuálně se na důležitých zastávkách a terminálech instalují digitální LED panely. Ty ukazují informace o příjezdech autobusů v reálném čase a také mohou zobrazovat zprávy o mimořádných událostech.

Autobusová zastávka Riviéra ve Frýdku-Místku. Jedno z dvaceti míst ve městě, kde se instaluje nová, takzvaná e-paper, zastávka.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Jedná se o takzvanou chytrou technologii, kdy pomocí solárního panelu dobíjíme baterii. A ta baterie pohání malý e-paper panel, který zobrazuje aktuální informace o nejbližších odjezdech autobusů. Pointa je, že ty informace jsou online. To znamená, ten panel si každou minutu stahuje informace o všech autobusech v okolí a zobrazuje jejich aktuální dojezd na tu zastávku. To znamená, cestující nemusí vyhledávat nic v papírovém jízdním řádu a vidí v reálu, ty své nejbližší odjezdy."

Panel je podsvícený pro noční režim a zrakově postiženým dokáže informace říct nahlas.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Všechny ty panely jsou napojeny na centrální dispečink. Čili ty informace tam jsou skutečně online a pravdivé. To znamená, když je ve městě nějaká dopravní nehoda nebo zácpa, tak ten autobus se skutečně aktualizuje podle toho, jaký je jeho přímý dojezd."

Na devíti důležitých dopravních uzlech ve městě pak byly instalovány velké LED panely, které jsou napájeny z veřejného osvětlení.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "To znamená, ony se v noci dobíjejí, kdy mají své baterie. A ty baterie pak pohání přes den velký LED panel. Na tom LED panelu je podobná technologie. Jsou tam nejbližší odjezdy autobusů. Ale jsou to velké panely, tak aby tam byla dohledová vzdálenost cestujících z větší vzdálenosti. Protože jsou to většinou místa, kde těch zastávek je více. Zároveň ty informace jsou napojeny na centrální dispečink, kde krajský koordinátor může formou mimořádné zprávy v červeném řádku cestující informovat o nějakých mimořádných událostech. Typicky, když jsou někde nějaké výluky nebo nějaká linka má změnu trasu z důvodů nějakých mimořádných situací, tak tyto informace cestující vidí online v čase. I ten LED panel je napojený na centrální dispečink. Takže si stahuje všechny informace o těch nejbližších dojezdech reálných autobusů."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Město spolu s provozovatelem městské hromadné dopravy má za cíl, aby ta služba byla poskytována kvalitně, opravdu na úrovni 21. století. A my postupně zavádíme společně po e-paperových označnících zastávek, i tyto velké cedule na hlavních dopravních uzlech. Jako například tady u Polikliniky. Protože ta doprava je tady opravdu hustá. A cestující se musí orientovat. A tady bych doplnil jen to, že ta zastávka je tady tak nešťastně blízko vchodu do Polikliniky. A plánujeme i to, že ji posuneme dál, aby tady nedocházelo ke kolizi lidí, kteří jdou na Polikliniku a čekají na zastávce. Ale obecně platí, že chceme dále zvyšovat tu kvalitu. V létě nastoupí flotila dvanácti nových elektrobusů a chceme opravdu, aby ta doprava, i když ji dotujeme a rádi ji zachováme pro občany města za tu jednu korunu, tak aby měla opravdu úroveň 21. století."

Projekt se připravoval dva roky a nebylo ho zatím technicky možné instalovat na všechny zastávky.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Naše myšlenka před dvěma lety byla taková, že bychom se napojili klasicky na nějakou infrastrukturu, která je v podzemí. Nicméně inženýrské sítě, které jsou v centru města, tak to město je tak zahlceno sítěmi, že ochranné pásmo nám nedovolí se napojit, kde bychom potřebovali. Kdyby infrastruktura dovolila, určitě bychom těch zastávek udělali do budoucna více. Pokud bude docházet třeba k nějakým rekonstrukcím ulic a podobně, tak se budeme snažit spolupracovat s městem na tom, abychom právě mohli modernizovat i jiné zastávky o tyto technologie."

Pořízení panelů, stavební práce a jejich instalace vyšla ve Frýdku-Místku na 7,5 milionu korun. 85 procent nákladů ale pokryla evropská dotace. Dále dopravce získal také dotace na 17 malých a 9 velkých panelů v Havířově. A 7 malých panelů je také v Orlové.

---

Krátké zprávy 26. 4. 2024 16.00 - 1

ITALSKÁ SPOLEČNOST IRCE V MOŠNOVĚ

V průmyslové zóně v Mošnově bude italská společnosti IRCE produkovat vodiče pro vinutí z mědi a hliníku. Továrna o rozloze zhruba 20 000 m² se začala stavět loni, do konce letošního roku má být hotovo.

Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: “Je tam samozřejmě letiště, je tam vlečka, železniční terminál a kousek od sjezdu na dálnici, je to kousek od Ostravy, takže logistické umístění, takže je logické, že ta zóna je a bude úspěšná.”

---

Poslední NJ lokalita pro stavbu domků hledá jména ulic

Pod Skalkou v Novém Jičíně pokračuje příprava infrastruktury pro 23 stavebních parcel. Současně tu vznikají dvě nové ulice, pro které radnice hledá jména. Podle územního plánu je to poslední lokalita ve městě, kde je možné rodinné domy stavět.

Prodej pozemků Pod Skalkou v Novém Jičíně, určených pro výstavbu rodinných domů, soukromému vlastníkovi odsouhlasilo zastupitelstvo na podzim 2021. Realitní společnost ze Vsetína za ně nabídla 15,1 milionu korun.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Podle územního plánu je toto poslední lokalita, kde je umožněno vystavět rodinné domy. Město Nový Jičín v roce 2021 tuto lokalitu prodalo developerovi, který nyní staví infrastrukturu. Ta plocha má zhruba 38 tisíc metrů čtverečních a má zde vzniknout 23 parcel pro výstavbu rodinných domů.”

Inženýrské sítě tedy financuje realitní společnost, parcely odprodala jednotlivým stavitelům.

Jan Zlámalík, jednatel Feigen Project Financing: “Naší záležitostí je zasíťovat lokalitu a vybudovat jednotlivé přístupové cesty do této lokality. Dvě přístupové cesty do této lokality jsou od stávající komunikace Tolstého a potom jedna pro pěší u budoucího dětského hřiště, kde v budoucnu toto hřiště plánuje zbudovat město.”

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “V kupní smlouvě je závazek a smlouva o smlouvě budoucí, že budoucí infrastrukturu a taktéž chodníky a komunikace, nabyde do svého vlastnictví město.”

Lokalita bude dokončena v září. Město spolu s realitní společností, novými vlastníky parcel teď řeší pojmenování dvou ulic, které tu vzniknout.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Z došlých návrhů a podnětů, které jsme obdrželi, se objevují pojmenování po té lokalitě, jak ji tady známe, čili ulice Bocheta nebo K Bochetě, a nebo dokonce Ke střelnici, protože v minulosti tady proběhly střelecké závody.”

Ve hře jsou ale také pojmenování podle rodáků Ervína Bártka a Václava Ptáčka.

---

Setkání vedení Moravské Ostravy a Přívozu s občany

Investice, strategický plán i kulturní akce letošního roku. To byla stěžejní témata, kterým se věnovali zástupci vedení Moravské Ostravy a Přívozu na prvním letošním setkání s občany.

Klub Atlantik zaplnili občané Moravské Ostravy a Přívozu, kteří přišli na setkání s vedením obvodu. Někdo se přišel jen informovat, jiní měli řadu podnětných dotazů k parkování, participativnímu rozpočtu nebo třeba k mobiliáři.

Anketa: 1.) "Mě zajímají novinky, které přijdou, doufám."

Anketa: 2.) "Mě sem přivedla záležitost, kterou neúspěšně řešíme od roku 2020. A to je žádost o odstranění laviček, které jsou naprosto nevhodně umístěny v Komenského sadech. Přímo u domu obytného a scházejí se tam závadoví jedinci."

Obvod chtěl hlavně prezentovat, že se zvyšují jeho příjmy díky velmi dobře promyšleným investicím, jako jsou například opravy bytového fondu.

David Witosz (Piráti), starosta Moravské Ostravy a Přívozu: "Dnes máme asi o 10 tisíc metrů čtverečních měsíčně více k pronájmu. To také generuje prostředky, díky kterým můžeme více do obvodu investovat. Stejně tak to, co se týkalo minulosti a týká se i budoucnosti, je energie, kdy jsme v mnoha domech zlepšili prakticky jejich energetickou náročnost. A nyní jdeme stejnou cestou na základních školách, kde se objeví fotovoltaika. A díky dnešnímu, dá se říci komunitnímu, trhu s energiemi budeme takto šetřit výdaje, které by jinak šly z obvodu."

Barbora Lupečková, mluvčí Moravské Ostravy a Přívozu: "Na tomto setkání, které proběhlo, byly tématem investiční akce v obvodu, které se uskutečnily, dále strategický plán, protože došlo k jeho rozšíření o rozvoj Přívozu. A samozřejmě je před námi léto, takže i kulturní akce."

Přesné datum dalšího podzimního setkání bude včas zveřejněno ve Zpravodaji Centrum a také na sociálních sítích a webu obvodu.

---

Krátké zprávy 26. 4. 2024 16.00 - 2

5. MÍSTO V EVROPĚ PRO JATKA

Přestavba někdejších ostravských městských jatek z 19. století se umístila v první pětici finalistů prestižní soutěže Cena Evropské unie za současnou architekturu. Projekt uspěl v ostré konkurenci dalších 362 staveb napříč starým kontinentem. Galerie je vůbec prvním českým projektem, který do této soutěže postoupil.

ZÁSAH POLICIE VE FRÝDKU-MÍSTKU

Policie ve středu zasahovala na několika místech MS kraje a Frýdku-Místku. Podle policejní mluvčí Soni Štětínské jde o případ organizované majetkové trestné činnosti, zátah zřejmě souvisí s prací frýdecko-místeckého dopravního inspektorátu a machinacemi při STK automobilů.

---

Žáci splnili zadání týkající se udržitelné architektury

V Karviné se žáci základních a středních škol zapojili do evropského projektu se zaměřením na energetiku a udržitelnost. V březnu dostali zadání týkající se nového využití vyřazených krytů světel z budovy polikliniky. Ty nejlepší nápady zadavatelé projektu ocenili hodnotnými cenami.

Školní týmy se na začátku projektu ARV pro energetiku a udržitelnost seznámili s principy cirkulární ekonomiky a se zadáním, nad kterým museli kreativně přemýšlet.

Michael Sikora, projektový manažer ARV: "Jedná se o druhý ročník zapojení karvinských škol do projektu ARV. Jeho jedním z cílů je podpořit vzdělání a osvětu mládeže ve městě o nových tématech. Školáci zpracovávali vyřazený kryt z polikliniky, kterému dávali nový život."

Kromě toho se také měli zamyslet nad tím, jak by vylepšili stávající budovy ve městě. Hodnotící porota to neměla vůbec jednoduché.

Bára Hejtmánková, architektka a urbanistka Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT: "Líbilo se mi, že ty týmy fungovaly pohromadě a taky se mi líbilo třeba SPŠ Karviná přemýšlela nad tím co máme k dispozici, co umíme, jaké je naše know-how, co jsme schopni udělat a udělali super stolek."

Nejlépe ze všech se zadání zhostil tým ze Základní školy Dělnická.

Matyáš Madecki, člen týmu ZŠ a MŠ Dělnická: "Absolutně jsme to nečekali, ale je to zasloužené, pracovali jsme na tom strašně dlouho a ceníme si toho."

Spolupráce Karviné s Českým vysokým učením technickým v Praze v rámci mezinárodního konsorcia na projektu ARV pro energetiku a udržitelnost bude pokračovat i v dalších letech, další téma se pro žáky připravuje.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
26. dubna 2024, 16:00

ČEZ v Dětmarovicích staví nízkoemisní teplárnu za 2 miliardy

Elektrárna Dětmarovice odchází od uhlí. Společnost ČEZ zde za 2 miliardy korun postaví novou nízkoemisní teplárnu, která zajistí dodávky tepla pro Bohumín a Orlovou na další desítky let.

Do roku 2040 plánuje společnost ČEZ investovat v MS kraji desítky miliard korun. Začala dvoumiliardovou investicí do moderní nízkoemisní teplárny v Dětmarovicích. Hlavními zdroji bude biomasová kotelna a dvě kogenerační jednotky.

Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO: „Od nás nikdy neuslyšíte, že přes všechny problémy a trampoty, které má energetika, že bychom v nějakém regionu nebyli. Pro nás je MS kraj klíčový, my jsme v tomto kraji vyrostli jako Energetika. A to, že tento kraj byl historicky karbonizovaný, je pro nás teď úkol, abychom ho společně s našimi partnery dekarbonizovali.“

Města Bohumín a Orlová tak mají na další desítky let o dodávku tepla postaráno.

Lenka Brzyszkowská (ANO), starostka Orlové: „Já jsem moc ráda, že jsme došli ke shodě. Pro Orlovou bylo důležité, aby ta cena pro koncového zákazníka, pro naše domácnosti byla v době, kdy je to velmi těžké, únosná.“

Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „Věřím, že budoucnost bezemisní a čisté energetiky v MS kraji je a že ve spolupráci se společností ČEZ budeme schopni se k této bezemisní a stabilní budoucnosti dostat co nejdříve.“

ČEZ v našem kraji plánuje stavět i malé modulární reaktory, obnovitelné zdroje a také baterie.

---

Důležité zastávky ve F-M dostávají digitální panely

Frýdek-Místek společně s dopravcem zvyšuje kvalitu MHD. Aktuálně se na důležitých zastávkách a terminálech instalují digitální LED panely. Ty ukazují informace o příjezdech autobusů v reálném čase a také mohou zobrazovat zprávy o mimořádných událostech.

Autobusová zastávka Riviéra ve Frýdku-Místku. Jedno z dvaceti míst ve městě, kde se instaluje nová, takzvaná e-paper, zastávka.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Jedná se o takzvanou chytrou technologii, kdy pomocí solárního panelu dobíjíme baterii. A ta baterie pohání malý e-paper panel, který zobrazuje aktuální informace o nejbližších odjezdech autobusů. Pointa je, že ty informace jsou online. To znamená, ten panel si každou minutu stahuje informace o všech autobusech v okolí a zobrazuje jejich aktuální dojezd na tu zastávku. To znamená, cestující nemusí vyhledávat nic v papírovém jízdním řádu a vidí v reálu, ty své nejbližší odjezdy."

Panel je podsvícený pro noční režim a zrakově postiženým dokáže informace říct nahlas.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Všechny ty panely jsou napojeny na centrální dispečink. Čili ty informace tam jsou skutečně online a pravdivé. To znamená, když je ve městě nějaká dopravní nehoda nebo zácpa, tak ten autobus se skutečně aktualizuje podle toho, jaký je jeho přímý dojezd."

Na devíti důležitých dopravních uzlech ve městě pak byly instalovány velké LED panely, které jsou napájeny z veřejného osvětlení.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "To znamená, ony se v noci dobíjejí, kdy mají své baterie. A ty baterie pak pohání přes den velký LED panel. Na tom LED panelu je podobná technologie. Jsou tam nejbližší odjezdy autobusů. Ale jsou to velké panely, tak aby tam byla dohledová vzdálenost cestujících z větší vzdálenosti. Protože jsou to většinou místa, kde těch zastávek je více. Zároveň ty informace jsou napojeny na centrální dispečink, kde krajský koordinátor může formou mimořádné zprávy v červeném řádku cestující informovat o nějakých mimořádných událostech. Typicky, když jsou někde nějaké výluky nebo nějaká linka má změnu trasu z důvodů nějakých mimořádných situací, tak tyto informace cestující vidí online v čase. I ten LED panel je napojený na centrální dispečink. Takže si stahuje všechny informace o těch nejbližších dojezdech reálných autobusů."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Město spolu s provozovatelem městské hromadné dopravy má za cíl, aby ta služba byla poskytována kvalitně, opravdu na úrovni 21. století. A my postupně zavádíme společně po e-paperových označnících zastávek, i tyto velké cedule na hlavních dopravních uzlech. Jako například tady u Polikliniky. Protože ta doprava je tady opravdu hustá. A cestující se musí orientovat. A tady bych doplnil jen to, že ta zastávka je tady tak nešťastně blízko vchodu do Polikliniky. A plánujeme i to, že ji posuneme dál, aby tady nedocházelo ke kolizi lidí, kteří jdou na Polikliniku a čekají na zastávce. Ale obecně platí, že chceme dále zvyšovat tu kvalitu. V létě nastoupí flotila dvanácti nových elektrobusů a chceme opravdu, aby ta doprava, i když ji dotujeme a rádi ji zachováme pro občany města za tu jednu korunu, tak aby měla opravdu úroveň 21. století."

Projekt se připravoval dva roky a nebylo ho zatím technicky možné instalovat na všechny zastávky.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Naše myšlenka před dvěma lety byla taková, že bychom se napojili klasicky na nějakou infrastrukturu, která je v podzemí. Nicméně inženýrské sítě, které jsou v centru města, tak to město je tak zahlceno sítěmi, že ochranné pásmo nám nedovolí se napojit, kde bychom potřebovali. Kdyby infrastruktura dovolila, určitě bychom těch zastávek udělali do budoucna více. Pokud bude docházet třeba k nějakým rekonstrukcím ulic a podobně, tak se budeme snažit spolupracovat s městem na tom, abychom právě mohli modernizovat i jiné zastávky o tyto technologie."

Pořízení panelů, stavební práce a jejich instalace vyšla ve Frýdku-Místku na 7,5 milionu korun. 85 procent nákladů ale pokryla evropská dotace. Dále dopravce získal také dotace na 17 malých a 9 velkých panelů v Havířově. A 7 malých panelů je také v Orlové.

---

Krátké zprávy 26. 4. 2024 16.00 - 1

ITALSKÁ SPOLEČNOST IRCE V MOŠNOVĚ

V průmyslové zóně v Mošnově bude italská společnosti IRCE produkovat vodiče pro vinutí z mědi a hliníku. Továrna o rozloze zhruba 20 000 m² se začala stavět loni, do konce letošního roku má být hotovo.

Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: “Je tam samozřejmě letiště, je tam vlečka, železniční terminál a kousek od sjezdu na dálnici, je to kousek od Ostravy, takže logistické umístění, takže je logické, že ta zóna je a bude úspěšná.”

---

Poslední NJ lokalita pro stavbu domků hledá jména ulic

Pod Skalkou v Novém Jičíně pokračuje příprava infrastruktury pro 23 stavebních parcel. Současně tu vznikají dvě nové ulice, pro které radnice hledá jména. Podle územního plánu je to poslední lokalita ve městě, kde je možné rodinné domy stavět.

Prodej pozemků Pod Skalkou v Novém Jičíně, určených pro výstavbu rodinných domů, soukromému vlastníkovi odsouhlasilo zastupitelstvo na podzim 2021. Realitní společnost ze Vsetína za ně nabídla 15,1 milionu korun.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Podle územního plánu je toto poslední lokalita, kde je umožněno vystavět rodinné domy. Město Nový Jičín v roce 2021 tuto lokalitu prodalo developerovi, který nyní staví infrastrukturu. Ta plocha má zhruba 38 tisíc metrů čtverečních a má zde vzniknout 23 parcel pro výstavbu rodinných domů.”

Inženýrské sítě tedy financuje realitní společnost, parcely odprodala jednotlivým stavitelům.

Jan Zlámalík, jednatel Feigen Project Financing: “Naší záležitostí je zasíťovat lokalitu a vybudovat jednotlivé přístupové cesty do této lokality. Dvě přístupové cesty do této lokality jsou od stávající komunikace Tolstého a potom jedna pro pěší u budoucího dětského hřiště, kde v budoucnu toto hřiště plánuje zbudovat město.”

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “V kupní smlouvě je závazek a smlouva o smlouvě budoucí, že budoucí infrastrukturu a taktéž chodníky a komunikace, nabyde do svého vlastnictví město.”

Lokalita bude dokončena v září. Město spolu s realitní společností, novými vlastníky parcel teď řeší pojmenování dvou ulic, které tu vzniknout.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Z došlých návrhů a podnětů, které jsme obdrželi, se objevují pojmenování po té lokalitě, jak ji tady známe, čili ulice Bocheta nebo K Bochetě, a nebo dokonce Ke střelnici, protože v minulosti tady proběhly střelecké závody.”

Ve hře jsou ale také pojmenování podle rodáků Ervína Bártka a Václava Ptáčka.

---

Setkání vedení Moravské Ostravy a Přívozu s občany

Investice, strategický plán i kulturní akce letošního roku. To byla stěžejní témata, kterým se věnovali zástupci vedení Moravské Ostravy a Přívozu na prvním letošním setkání s občany.

Klub Atlantik zaplnili občané Moravské Ostravy a Přívozu, kteří přišli na setkání s vedením obvodu. Někdo se přišel jen informovat, jiní měli řadu podnětných dotazů k parkování, participativnímu rozpočtu nebo třeba k mobiliáři.

Anketa: 1.) "Mě zajímají novinky, které přijdou, doufám."

Anketa: 2.) "Mě sem přivedla záležitost, kterou neúspěšně řešíme od roku 2020. A to je žádost o odstranění laviček, které jsou naprosto nevhodně umístěny v Komenského sadech. Přímo u domu obytného a scházejí se tam závadoví jedinci."

Obvod chtěl hlavně prezentovat, že se zvyšují jeho příjmy díky velmi dobře promyšleným investicím, jako jsou například opravy bytového fondu.

David Witosz (Piráti), starosta Moravské Ostravy a Přívozu: "Dnes máme asi o 10 tisíc metrů čtverečních měsíčně více k pronájmu. To také generuje prostředky, díky kterým můžeme více do obvodu investovat. Stejně tak to, co se týkalo minulosti a týká se i budoucnosti, je energie, kdy jsme v mnoha domech zlepšili prakticky jejich energetickou náročnost. A nyní jdeme stejnou cestou na základních školách, kde se objeví fotovoltaika. A díky dnešnímu, dá se říci komunitnímu, trhu s energiemi budeme takto šetřit výdaje, které by jinak šly z obvodu."

Barbora Lupečková, mluvčí Moravské Ostravy a Přívozu: "Na tomto setkání, které proběhlo, byly tématem investiční akce v obvodu, které se uskutečnily, dále strategický plán, protože došlo k jeho rozšíření o rozvoj Přívozu. A samozřejmě je před námi léto, takže i kulturní akce."

Přesné datum dalšího podzimního setkání bude včas zveřejněno ve Zpravodaji Centrum a také na sociálních sítích a webu obvodu.

---

Krátké zprávy 26. 4. 2024 16.00 - 2

5. MÍSTO V EVROPĚ PRO JATKA

Přestavba někdejších ostravských městských jatek z 19. století se umístila v první pětici finalistů prestižní soutěže Cena Evropské unie za současnou architekturu. Projekt uspěl v ostré konkurenci dalších 362 staveb napříč starým kontinentem. Galerie je vůbec prvním českým projektem, který do této soutěže postoupil.

ZÁSAH POLICIE VE FRÝDKU-MÍSTKU

Policie ve středu zasahovala na několika místech MS kraje a Frýdku-Místku. Podle policejní mluvčí Soni Štětínské jde o případ organizované majetkové trestné činnosti, zátah zřejmě souvisí s prací frýdecko-místeckého dopravního inspektorátu a machinacemi při STK automobilů.

---

Žáci splnili zadání týkající se udržitelné architektury

V Karviné se žáci základních a středních škol zapojili do evropského projektu se zaměřením na energetiku a udržitelnost. V březnu dostali zadání týkající se nového využití vyřazených krytů světel z budovy polikliniky. Ty nejlepší nápady zadavatelé projektu ocenili hodnotnými cenami.

Školní týmy se na začátku projektu ARV pro energetiku a udržitelnost seznámili s principy cirkulární ekonomiky a se zadáním, nad kterým museli kreativně přemýšlet.

Michael Sikora, projektový manažer ARV: "Jedná se o druhý ročník zapojení karvinských škol do projektu ARV. Jeho jedním z cílů je podpořit vzdělání a osvětu mládeže ve městě o nových tématech. Školáci zpracovávali vyřazený kryt z polikliniky, kterému dávali nový život."

Kromě toho se také měli zamyslet nad tím, jak by vylepšili stávající budovy ve městě. Hodnotící porota to neměla vůbec jednoduché.

Bára Hejtmánková, architektka a urbanistka Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT: "Líbilo se mi, že ty týmy fungovaly pohromadě a taky se mi líbilo třeba SPŠ Karviná přemýšlela nad tím co máme k dispozici, co umíme, jaké je naše know-how, co jsme schopni udělat a udělali super stolek."

Nejlépe ze všech se zadání zhostil tým ze Základní školy Dělnická.

Matyáš Madecki, člen týmu ZŠ a MŠ Dělnická: "Absolutně jsme to nečekali, ale je to zasloužené, pracovali jsme na tom strašně dlouho a ceníme si toho."

Spolupráce Karviné s Českým vysokým učením technickým v Praze v rámci mezinárodního konsorcia na projektu ARV pro energetiku a udržitelnost bude pokračovat i v dalších letech, další téma se pro žáky připravuje.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-26-04-2024-16-00