Ostrava přispívá sportovním klubům na sportoviště
Ostrava je městem sportu, což potvrzují úspěchy místních klubů, obliba města mezi pořadateli sportovních akcí i kvalitní sportovní infrastruktura. Na výstavbu, i opravy sportovišť město dlouhodobě klubům přispívá.
Sportovní infrastruktura, tedy stadiony, tělocvičny, hřiště nebo jiná sportoviště, je zcela zásadní pro mnoho druhů sportu. Ostrava si toho je dobře vědoma proto už řadu let podporuje nejen výstavbu nových sportovišť, ale i jejich opravy, rozšiřování a rekonstrukce.
Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy: "Pro letošní rok bude podpořeno 22 projektů za téměř 10 milionu korun. Ta částka je nejvyšší a jsem za to moc ráda."
Mezi podpořenými projektu je i nové hřiště pro mladé baseballisty Arrows Ostrava. Tento klub patří dlouhodobě mezi nejúspěšnější ostravské reprezentanty. V posledních 4 letech vyhráli Arrows třikrát extraligu.
Radim Kepák, prezident klubu Arrows Ostrava: "Náš areál už obhospodařuje okolo 500 hráčů a hráček a zejména mládežnické kategorie neustále rostou. Naše hřiště byť jsou a veliká a jsou dvě, tak jsou malá a proto se snažíme pro ty nejmladší kategorie zajistit jakékoliv sportoviště, které je mimo ten hlavní areál."
Nově lze žádat i o peníze na projektovou dokumentaci. Uspěli například porubští sokolové. Letos bude také opravena střecha na hale florbalového klubu FBC a třeba lukostřelci chystají opravu vytápění. Od roku 2018 bylo podpořeno 35 projektů téměř 14 miliony korun.
---
MDPO zvýší jízdné a zruší některé linky
Opavskou hromadnou dopravu čekají od března změny. Cestující jednak zaplatí za přepravu více, a pak také dojde ke zrušení 7 trolejbusových linek. Zůstanou pouze čtyři, ale budou jezdit častěji. Přeprava autobusy zůstane beze změn.
Úbytek cestujících, zdražování elektrické energie a také krácení rozpočtu kvůli koronavirové krizi má za následek hledání úspor v městské hromadné dopravě v Opavě. Řešení přinesl loňský průzkum, který předložil optimalizaci dopravy. A také navýšení ceny jízdného.
Michal Jedlička (KDU – ČSL), náměstek primátora Opavy: „K tomuto zdražování dochází zejména kvůli navyšování cen energií, které je enormní a také z důvodu inflace.“
Ještě v roce 2019 přepravily opavské trolejbusy a autobusy kolem 9 mil. cestujících. V době pandemie koronaviru jich třetina (33%) ubyla a přinesla dopravnímu podniku víc jak deseti milionovou ztrátu.
Pavel Gebauer, ředitel Městského dopravního podniku Opava: „Děti velkou část roků nechodili do škol snížil se počet i přepravených důchodců pracující byli na home office, hodně lidí přešlo do osobních vozidel.“
Poloprázdné spoje a také nedostatek řidičů sníží počet trolejbusových linek Jezdit ale budou častěji. Třeba v době ranní špičky to bude co 12 minut, namísto současných 20. Z 11 linek zůstanou ale jen 4, které se přečíslují.
Autobusová doprava na 15 linkách zůstane nadále beze změn. Nový ceník jízdného a také úprava trolejbusových linek začnou platit od 1. března.
---
Polská vláda výrazně snížila ceny potravin a pohonných hmot
Velkým lákadlem jsou od začátku února polské obchody a čerpací stanice. Polsko totiž snížilo nebo dokonce zcela zrušilo daň u některých potravin a pohonných hmot. Například kilo jablek přijde na 8 korun a cena paliva je až o 10 korun nižší než u čerpadel v Česku.
Nákupy v Polsku se vyplatily už dříve, ale od tohoto úterý jsou ještě výhodnější. Důvodem je snížení daně, které zavedla polská vláda, aby lidem kompenzovala zvýšené náklady v době koronaviru, energetické krize a s tím spojené inflace. Nesporné výhody to však přináší i nakupujícím z Česka. Palivo někteří dokonce tankovali do mnoha kanystrů.
Anketa: Odkud jste přijel a jak pro vás je atraktivní ta cena, která šla dneska ještě rapidně dolů? "Přijel jsem z Bystřice. Do Těšína jezdím se synem, takže to mám kousek a cena prostě je logicky atraktivní, samozřejmě. Tuším, že 15 procent dolů z daně, to je hodně a celkově tady vlastně je tady levněji, takže určitě se chystáme i na nějaký nákup."
Anketa: Odkud jste přijel a co říkáte na ty ceny? "Z Třince a ceny jsou super. Lepší než u nás. Kolik ušetříte na jedné nádrži. Už jste si to spočítal? Ještě ne, ale určitě to bude dobré. Dneska Poláci zlevnili i potraviny. Nakupujete v Polsku: Jezdíme často. Vyplatí se to. Co si myslíte o českém přístupu? Někde je asi chyba. Když to jde tady, proč ne u nás?"
Anketa: "Díky Polákům se máme zase trochu líp. Bohužel." Co jste si dneska přišli nakoupit? "My tady jsme denní hosté, dá se říct. Nevím, syn to má na lístku napsané. Běžné věci, spotřební věci a základní potraviny. Tak, jako Češi jezdí do Německa, tak my jezdíme tady."
Daňová úleva bude v Polsku platit minimálně půl roku.
---
Pořádková jednotka policie je všude, kde je potřeba
Speciální pořádková jednotka MS kraje neslouží jen k represi, ale spíš právě naopak. Její členové jsou součástí běžných policejních hlídek a díky tomu se často dostanou do situací, kdy mohou pomoci. Díky výcviku dokáží například přemluvit sebevraha a lyžařské hlídky slouží i na horách.
Pozorný řidič, který projížděl po silnici I/48, si všiml muže stojícího za zábradlím na nadjezdu, pod kterým projel. Ihned zalarmoval policisty a na místo přijeli muži ze speciální pořádkové jednotky. Policisté na nic nečekali a navázali kontakt.
Kateřina Kubzová, mluvčí PČR Frýdek-Místek: "Muž si stěžoval na rodinné problémy, po krátké chvíli se jej však podařilo policistovi přesvědčit, aby přelezl zábradlí na druhou stranu a následoval hlídku ke služebnímu vozidlu. Poté si jej do péče převzali zdravotníci. Muž byl pod vlivem návykových látek."
O pár dni později prováděli policisté z pořádkové jednotky opatření v rámci akce "Bezpečně na horách" v Beskydech. Jsou totiž mezi nimi specialisté na pohyb v nepřístupném a horském terénu. Přitom na sjezdovce v Dolní Lomné narazili na zraněnou dívku.
Kateřina Kubzová, mluvčí PČR Frýdek-Místek: "Policisté dívce poskytli tepelný komfort. Po příjezdu horské služby pomohli s přiložením nafukovací dlahy na poraněnou nohu a poté dívku umístili na záchranné saně. Těmi pak byla přepravena až k místu, kde byla předána zdravotnické záchranné službě."
Speciální pořádková jednotka, kterou lidé znají jako tzv. těžkoděnce, je prostě tam, kde je potřeba. Jejich výcvik je komplexní. Tito policisté umějí nejen zadržet pachatele, postarat se o bezpečnost na stadionu, ale zvládnou i první pomoc nebo komunikaci ze sebevrahem.
---
V Karviné pracují na plánu udržitelné dopravy
V Karviné v současné době zpracovávají plán udržitelné mobility. Zahrnuje šetření dopravní situace ve městě, sčítání pěších, cyklistů i cestujících v městské hromadné dopravě nebo intenzitu průjezdů automobilů městem. Cílem je vypracovat model a návrhy k optimalizaci dopravy ve městě v dalších letech.
Strategický dokument věnující se dopravě a udržitelné mobilitě v Karviné, na kterém se právě pracuje, je složen ze tří částí a zahrnuje i průzkum obyvatel města. V budoucnu by jeho kompletní podoba měla pomoci s realizací nových projektů, které by měli optimalizovat stav dopravy v Karviné.
Lukáš Raszyk, náměstek primátora: "Tuhle strategii potřebujeme při žádostech p různé dotace, ale také nám to pomůže v tom, ať víme, co se ve městě děje v rámci dopravy a když plánujeme nějaké investice, tak nám to pomůže v tom rozhodování, kde a jak ho provést.”
Gabriela Monczková,vedoucí oddělení strategií a plánování Odboru školství a rozvoje MMK: "Plán udržitelné mobility zpracováváme s firmou z Brna, s Centrem dopravního výzkumu, která je dceřinou společností Ministerstva dopravy ČR, tento plán zpracováváme rok a půl, finální verze bude známá na konci roku v prosinci."
Plán se zpracovává ve 3 fázích: analytické, návrhové, akčním plánu. V analytické fázi se odborníci zabývají šetřením a zjištěním co nejpřesnějších informací a dat o současném stavu dopravy na celém území, a to jak statické - týkající se obsazenosti parkovišť, pěší, cyklistické tak automobilové. Součástí byl obsáhlý dopravní průzkum.
Lukáš Raszyk, náměstek primátora: “Dá nám to data k tomu, abychom řekli, co se děje a co na základě těch výsledků můžeme dělat vše proto, aby veškerá doprava ve městě byla lepší.”
---
Novojičínští sedmáci se učili, jak odhalit fake news
Jak rozpoznat dezinformace a uniknout mediálním nástrahám v online prostředí. Na toto téma byl zaměřen workshop určený novojičínským základním školám. Žáci do problematiky fake news pronikali formou hry.
Jak poznat zmanipulované informace, fotografie a titulky a uniknout tak dezinformacím. S touto osvětou vstoupila před sedmáky základní školy Komenského 66 v Novém Jičíně lektorka spolku Fakescape. Organizace vznikla před třemi lety, u zrodu stáli studenti katedry politologie Masarykovy univerzity v Brně. Jejich cílem je boj proti fake news formou hry.
Tina Mizerová, lektorka spolku Fakescape: “Čtyři úkoly, které jsou zaměřeny na různé části ověřování nebo učení, testování mediální gramotnosti. Když si děti něco takového vyzkouší alespoň v těch úkolech, tak se to mnohem lépe naučí, než kdybychom jim něco vysvětlovali jen v rámci prezentace.”
Aktivit, které s dětmi v rámci workshopu testují, je více. Nejprve je to porozumění textu.
Tina Mizerová, lektorka spolku Fakescape: “Protože dnešní děti čtou jen kratší texty, tak jsme jim tam dali delší text, dále jsou to titulky, které mají nalákat pozornost. Dále jsou to zábavnější úkoly, to je manipulace s fotografiemi a vyhledávání na internetu, protože dnes je to opravdu důležitá schopnost umět si něco najít a zjistit, jestli je to pravda nebo lež.”
Šimon Horut, žák ZŠ Komenského 66: “Když máme nějaké prezentace, vždycky hledám jen z jednoho zdroje. Asi je to chyba.”
Andrea Černochová, žákyně ZŠ Komenského 66: “Měli bychom poznat, jak je ta fotka upravená, jestli je to fotoshop nebo jestli je to nějak speciálně oříznuté, ať to na tom instagramu vypadá líp.”
Tento workshop se na počátku února konal ve všech čtyřech novojičínských základních školách. Zprostředkovalo jej město. Odnést si z něj měli sedmáci především jeden základní postřeh: Číst pozorně a myslet u toho.
---