O osudu rizikových vlků budou rozhodovat krajské štáby
Obyvatelé obcí na Jablunkovsku žijí už několik let v obavách, že jejich domácí zvířata nebo dokonce je samotné napadnou vlci. Protože je vlk chráněný, vydalo ministerstvo životního prostředí nařízení, podle kterého se v každém kraji zřizuje štáb s pravomocemi rozhodnout o osudu vlka. Chovatele ovcí o novém nařízení osobně přímo na pastvině v Bystřici informoval ministr životního prostředí Petr Hladík.
Roman Wróbel (BEZPP), starosta Bystřice: “Ta zkušenost je hrůzostrašná. Samosprávy dlouhodobě upozorňují na to, že když vlk strhne obci, kozu v zahradách kolem lidských obydlí, tak se nám to jeví, že to je krajně nestandardní.”
Nové nařízení neznamená, že se vždy bude hned rozhodovat o odstřelu vlka. Nejdříve se bude jeho chování pozorovat, případně bude vybaven sledovacím zařízením, aby se zjistilo, kudy se pohybuje. Odstřel přichází v úvahu až ve chvíli, kdy bude nepochybné, že jde o nebezpečného jedince.
Petr Hladík (KDU-ČSL), ministr životního prostředí: “Tento pohotovostní štáb při nestandardním chování konkrétního vlka zasedne a bude situaci řešit operativním charakterem.”
Chovatelé ovcí mezitím posilují zabezpečení svých stád. Budují elektrické ohradníky a využívají pastevecké psy.
Roman Cieslar, předseda Svazu chovatelů ovcí a koz pro ČR: “Tato zvířata se nezavírají nikdy, ony se rodí a žijí v tom velkém areálu, který je rozdělený pracovními plůtky.
Na Jablunkovsku se šíří informace, že jedna vlčí smečka byla vystřílena. Poslední útok na ovci je však z toho úterý.
---
Nový Jičín bude rychlost měřit už na třech místech
V Novém Jičíně začne fungovat třetí stanoviště na měření rychlosti vozidel, a to u mateřské školy v místní části Bludovice. Do provozu bude uvedeno na přelomu května a června.
S měřením rychlosti vozidel začala městská policie v Novém Jičíně v roce 2020, nyní se chystá zprovoznit třetí stanoviště pro umístění radaru, a to v místní části Bludovice, u mateřské školy. Hlavní silnice je tu plná kamionů a řidiči tu padesátku často překračují.
Daniel Rýdel, ředitel MP Nový Jičín: “Mohu potvrdit, že měřící stanoviště, které vidíte za mnou, bude spuštěno na přelomu měsíce května a června. Spuštěno bude až na základě splnění všech legislativních podmínek.”
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “My máme indicie, že i v této lokalitě, kde zatím vzniklo pouze to měřící zařízení, kde neměříme rychlost, tak ta doprava se celkově zklidnila.”
Celkem budou na území města měřící stanoviště čtyři, první dvě jsou na ulici Revoluční a Palackého, to poslední je plánováno na ulici Bohuslava Martinů.
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Samozřejmě, tyto lokality jsou konzultovány s dopravní policií a splňují standardy ministerstva vnitra. Jsou umisťované především v blízkosti škol a školek a tam, kde máme indicie od dopravní policie, že řidiči nedodržují rychlost.”
Daniel Rýdel, ředitel MP Nový Jičín: “V Novém Jičíně jsme zaznamenali rychlostní rekordy, kdy řidiči překročili i 120 kilometrovou rychlost.”
V loňském roce padlo ve městě za nedovolenou rychlost, kterou radary zachytily, zhruba 9 tisíc pokut.
---
Důl Darkov by mohl sloužit jako gravitační elektrárna
Do podzemí Dolu Darkov v Karviné sfárali zástupci britské společnosti Gravitricity, aby si tam prohlédli možnosti realizace pilotního projektu výroby elektrické energie spouštěním velmi těžkého závaží důlní jámou. Přítomný byl také velvyslanec Velké Británie Matt Field.
Princip projektu výroby elektrické energie v šachtě bývalého černouhelného dolu je podobný vodní přečerpávací elektrárně. V době energetické špičky se do kilometr hluboké důlní jámy spustí několik tun vážící závaží. Generátor dokáže elektřinu vyrábět téměř okamžitě. V době, kdy je energie v síti dostatek, je závaží vytaženo zpátky na povrch.
Josef Lazárek, ředitel závodu DARKOV státního podniku DIAMO: “V současné době se nacházíme v časovém režimu přípravy veškeré dokumentace ze strany Gravitricity, technického provedení, realizace a ekonomického vyhodnocení této části potencionální možnosti zásoby energie, která by tady mohla vzniknout.”
Přímo do dolu se podíval také britský velvyslanec.
Matt Field, velvyslanec Velké Británie v ČR: “Je to příležitost pro Českou republiku mít pilotní projekt pro obnovitelné zdroje. Když vezmeme důl, který už se nebude používat a přeměníme ho na velkou baterii.”
Důlní elektrárna bude muset splňovat přísné báňské předpisy.
Lukáš Adámek, zástupce Gravitricity: “Ta jáma jako taková, je využitelná pro účely Gravitricity. Klíčovým problémem je legislativa, se kterou se musíme v úzké spolupráci s Diamem nějakým způsobem vypořádat. To znamená, že důl zůstane dolem, bude muset splňovat všechny báňské předpisy, ale zařízení provozované v tomto dole bude nedůlní. To znamená, že se bude týkat jiné legislativy. Ta kombinace je unikátní a s to se snažíme vyřešit. Důl je vhodný pro gravitaci a český projekt je pro Gravitricity prioritou.”
Zda se elektrárna bude v Dole Darkov skutečně testovat by mělo být rozhodnuto do konce června.
---
Karvinská porodnice má vlastní fyzioterapeutku
Nemocnice Karviná-Ráj nabízí nově těhotným maminkám službu fyzioterapeutky. Pomáhá jim tomu, aby byl porod co nejvíce přirozený a postupující. K dispozici je i ženám, které už své dítě na svět přivedly.
Tohle je fyzioterapeutka Tereza Sikorová. Své služby nově nabízí na porodním oddělení karvinské rájecké nemocnice.
Tereza Sikorová, fyzioterapeutka: "Já jsem se rozhodla pro spolupráci s gynekologicko- porodnickým oddělením proto, protože si myslím, že gynekologická fyzioterapie by měla být součástí tohoto oddělení. Určitě se snažíme předejít bolestem v těhotenství, protože bolest nepatří k těhotenství, to by všechny těhotné měly vědět.”
Novou službu fyzioterapeutky využila i Johana Kudrnová, která čeká své první dítě. Momentálně je ve 34. týdnu těhotenství.
Johana Kudrnová, nastávající maminka: "Cvičení bylo velmi příjemné, jsem ráda za tuto osobní zkušenost. Doporučila mi koupit si těhotenský šátek na podvazování bříška a domluvily jsme se na další konzultaci."
Pomoc fyzioterapeutka dokáže i ženám po porodu.
Jana Pikońová, primářka gynekologicko-porodnického oddělení Nemocnice Karviná-Ráj: "Dokáže nám ty ženy připravit, třeba ty, které rodily císařským řezem, tam se nám také uplatňují, pomáhají s péčí o jizvu i u žen po nástřizích hráze, které s tím mají následně komplikace."
---
Požár servisu způsobilo zřejmě elektrokolo
S nárůstem počtu nejrůznějších dopravních prostředků na elektrický pohon, přibývá i práce hasičům s jejich požáry. V českém Těšíně museli likvidovat požár servisu kol, který pravděpodobně způsobila baterie s jednoho z elektrokol.
Operační středisko hasičů přijalo telefonát o požáru servisu kol v Českém Těšíně krátce po půl 10 večer. Do komplexu budova na Kysucké ulici byly vyslány jednotky z Karviné a Českého Těšína. Doplnili je i českotěšínští dobrovolní hasiči.
zasahující hasič: "Rozbiju to okno, už vidím plameny."
Hasiči rychle lokalizovali ohnisko požáru, které se nacházelo v servisu kol. Přes okna už byly vidět mohutné plameny. Bylo nutné využití dýchací techniky.
Kamila Langerová, mluvčí HZS MS kraje: "Hasiči po příjezdu na místo událostí provedli průzkum a za pomocí násilného vylomení čtyř dveří vnikli v dýchací technice a jedním proudem do budovy, kde zahájili hašení. To probíhalo rovněž i zvenčí budovy, a to ze střechy přes okno s jedním hasebním proudem. Hasičům se požár podařilo lokalizovat během půl hodiny, další necelé dvě hodiny pak probíhala jeho likvidace."
Hašení baterií má svá specifika. Ať už se jedná o koloběžky, kola a nebo auta. Požáry elektrovozidel jsou komplikované tím, že se hasiči musejí nejdříve k baterii dostat a navíc je auto plné dalších hořlavých materiálů.
Jakub Kozák, mluvčí HZS MS kraje: "Při hašení vozidel na alternativní pohon, ať už je to CNG nebo baterie, je nutné využití dvou vodních proudů. Jedním ochlazujeme palivovou soustavu a druhým hasíme běžný požár."
K hašení lithiových baterií elektrokol, ale i notebooku nebo tabletů je nejlepší speciální hasící přístroj, který lze využít i k hašení pod elektrickým proudem.
---
Plavecký rekordman Roman Procházka
Česko má nového nejrychlejšího plavce své historie. Rekord má hodnotu 22,62 s a vytvořil ho bruntálský plavec Roman Procházka na mezinárodních závodech v Eidhovenu. Zeptali jsme se ho, co na rekord říká a jaké má další plány.
Roman začínal se závodním plaváním asi před 6 lety. Že bude překonávat rekordy původně vůbec neplánoval.
Ivana Procházková, maminka: „No na plavání talent že by měl, jsem si nevšimla, ale byl hodně hyperaktivní, takže jsem zvažovala sporty, kde by se uklidnil a plavání bylo ideální.“
Roman Procházka, držitel českého rekordu: „Určitě jsem tam nezačal chodit s tím, že bych začal závodně plavat, spíš jsem tam chodil s tím, abych se vyřádil, abych byl doma hodný.“
Čas, kterého Roman dosáhl ho současně kvalifikuje na další soutěž.
Roman Procházka, držitel českého rekordu: „Ten rekord znamenal i limit na ME, které se koná tento rok v Dublinu v Irsku. Bude se to konat v srpnu a momentálně tam jsou naše sny a cíle.“
S rekordem, který drží se však Roman nespokojuje.
Roman Procházka, držitel českého rekordu: „Mám teďka vlastně český seniorský rekord, který byl 10 let starý, držel ho Tomáš Plevko. Překonal jsem ho před nějakými třemi týdny v Eidhovenu na mezinárodním utkání. Doufám, že dlouho moc nevydrží a že se ho pokusím překonat znovu.“
Kromě častého cestování vyžaduje vrcholové plavání taky intenzivní trénink. To vše ve spojení se studiem.
Ivana Procházková, maminka: „Studuje vysokou školu, studuje sportovní management v Ostravě na ekonomické fakultě.“
Roman Procházka, držitel českého rekordu: „Když se trénuje, tak v podstatě každý den určitě, někdy dvakrát.“
Českého rekordmana čeká nabitá sezóna. Před ME bude ještě závodit v Bratislavě v Pardubicích a na Mistrovství ČR.
---