Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy VÍKEND

  • Výběr hlavních událostí týdne
  • Ostrava má modrozelenou kuchařku na projekty
  • Stát má pravomocné územní rozhodnutí na obchvat Skrochovic
  • V Novém Jičíně se těžce zranil cyklista bez helmy
  • Z Dolu Frenštát vyvezli poslední okov, šachtu zasypou
  • Černá perla se po rekonstrukci otevřela lidem
  • Nová sezóna Národního divadla Moravskoslezského

Ostrava má modrozelenou kuchařku na projekty

Ostrava má modrozelenou kuchařku a jak název napovídá, týká se životního prostředí a jeho vztahu k plánovaným projektům. Každý investor, který má v plánu něco ve městě vybudovat, musí být v souladu s těmito zásadami.

Ostrava ve spolupráci s ateliérem prostorového plánování a architektury připravila dokument s názvem „Metodika modrozelené infrastruktury statutárního města Ostravy,“ který definuje zásady pro vytváření tzv. modrozelené infrastruktury a požadavky, které budou kladeny na projektování investičních projektů. Jde o jakousi modrozelenou kuchařku pro potenciální investory. 

Hana Tichánková, náměstkyně primátora Ostravy: „V podstatě jde o jakýsi návod, obsahující rozličná opatření v rámci tzv. modrozelené infrastruktury, který slouží především starostům městských obvodů, ale také projektantům či investorům. Jednotlivými kroky chceme město přiblížit přírodě, plánovanými zásahy ve veřejném prostoru bychom měli dosáhnout významnějšího množství udržované veřejné zeleně, doplňované větším počtem vodních prvků a prvků podporujících biodiverzitu, tak abychom snížili dopady klimatických změn a adaptovali co nejlépe městský prostor. Metodika doplňuje strategii adaptace na klimatickou změnu, kterou město disponuje od roku 2018 a kterou průběžně aktualizuje."

Modrozelená infrastruktura je provázaný systém modrých tedy vodních a zelených - vegetačních ploch v zastavěném území, které přispívají k hospodaření s dešťovými vodami. Příkladem mohou být zelené střechy i fasády, stromy a keře, květinové zákony, trávníky, zpevněné propustné povrchy nebo třeba ozeleněné tramvajové pásy, 

Aleš Boháč, náměstek primátora Ostravy: „Zelené projekty podporujeme dlouhodobě tím způsobem, aby bylo území města členěno parky a parčíky, ulicemi se stromořadím. Okolo chodníků a cest jsou budovány trvalkové záhony a květnaté louky. Omezujeme betonové, asfaltové a zastavěné (nezasákavé) plochy. Ty jsou například u nově budovaných parkovišť nahrazovány propustnými materiály, aby se méně zadržovalo teplo vlivem slunečního záření a vzduch se více neohříval. Do projektů spojených s klimatem je zapojována i široká veřejnost, lidé v Ostravě například vyplňovali tzv. pocitovou mapu horka. Abychom předcházeli problematice sucha a horka, upravili jsme frekvence sečení trávy a necháváme také vyrovnávací zelené ostrůvky v travnatých porostech."

Ostrava má svou strategii, reagující na změny klimatu od roku 2017. V roce 2018 vznikl akční plán, kde je počítáno s postupným nárůstem průměrných ročních teplot o 2,5 – 3 stupně Celsia do roku 2100.

---

Stát má pravomocné územní rozhodnutí na obchvat Skrochovic

Skrochovice na Opavsku jsou zase o krok blíž k vytouženému obchvatu. Územní rozhodnutí stavby začátkem srpna nabylo právní moci. Státu to potvrdil Moravskoslezský kraj.

Obchvat Skrochovic je jednou z klíčových staveb na silnici 1/57 mezi Opavou a Krnovem. Odvést má hustou tranzitní dopravu z místní části obce Brumovice, pod kterou spadají. Lidé na něj čekají už řadu let.

Martin Dostál, tajemník, Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57: “Tato stavba je nesmírně důležitá pro kompletaci jednotlivých úseků Slezského kříže západ, to znamená silnice vedoucí z Ostravy přes Opavu na Krnov a na hraniční přechod s polskou republikou Bartultovice. ŘSD teď bude připravovat další projektové stupně v souladu s platnou stavební legislativou.”

anketa: obyvatelka Skrochovic: Já si myslím, že lidem v obci se uleví, uleví se od toho hluku. Tady jezdí hrozně moc kamionů a to jsou otřesy. I v domě cítíte, jak ta auta jezdí. Děti, které chodí tady na vlakové nádraží, tak někdy musí čekat i několik minut než někdo zastaví a pustí je přes tu cestu.”

S přeložkou Brumovicím pomáhá Sdružení pro výstavbu komunikace I/11- I/57, které nechalo v předstihu zpracovat jak technickou studii společně s výpočtem ekonomické efektivity, tak i dokumentaci EIA.

Petr Popadinec (ANO), předseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 – I/57 a opavský radní: “V rámci další pomoci s obcí Brumovice, pod které Skrochovice spadají, jim budeme pomáhat v rámci simulace chodníků a potom potažmo i v rámci projektové dokumentace, kde by tam mělo jít cirka 600 tisíc z peněz Sdružení 1/11 - 1/57.”

Obchvat bude dlouhý přes 3 km a s jeho stavbou se počítá v roce 2025.

---

V Novém Jičíně se těžce zranil cyklista bez helmy

Záchranná služba spěchala v pondělí k těžce zraněnému cyklistovi, který při jízdě v Novém Jičíně spadl. Bohužel neměl helmu a způsobil si natolik těžká poranění, že byl na pomoc povolán i vrtulník.

Krátce před desátou hodinou dopoledne zavolal svědkyně na tísňovou linku, že v Kojetíně právě viděla spadnout cyklistu a vše nasvědčuje tomu, že je vážně zraněn. Prý zajel do trávy, ztratil rovnováhu a spadl na asfalt. Na místo vyrazila záchranná služba a protože vrtulník byl v tu chvíli u jiného případu, byl povolán stroj z Olomoucka. 

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MS kraje: "Čtyřicetiletý muž, který dle informací, jež mají záchranáři k dispozici, nebyl chráněn přilbou, byl po pádu v bezvědomí, později však již s posádkami ZZS v kontaktu. Zasahující lékař u něj zjistil poranění hlavy, horní a dolní končetiny, a nevyloučil další závažná zranění."

Po ošetření byl cyklista naložen do vrtulníku a transportován do Fakultní nemocnice v Ostravě. Podle jízdy i podle chování zraněného je pravděpodobné, že muž byl pod vlivem alkoholu. 

René Černohorský, mluvčí PČR Nový Jičín: "Na dopravní nehodu neměla vliv žádná jiná osoba. Dále policisté zjišťují, zda cyklista nebyl pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek."

Zásadní je také to, že muž neměl ochranou helmu a zranění hlavy může být velmi vážné.

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MS kraje: "Helma může v řadě případů velmi zmírnit následky poranění a může zabránit daleko horším důsledkům." 

Po vyléčení čeká muže vyšetřování a pokud vzorky krve skutečně budou obsahovat alkohol, čeká ho vysoká pokuta až 50 tisíc korun a zdravotní pojišťovna po něm může požadovat úhradu za poskytnutou péči. 

---

Z Dolu Frenštát vyvezli poslední okov, šachtu zasypou

Důl Frenštát, jehož činnost byla zastavena dříve, než v něm začala těžba uhlí, je po 40 letech připravený k zasypání. Demolici čeká řada povrchových objektů, ale samotné těžní věže strženy zřejmě nebudou.

Důl Frenštát se začal budovat v 80. letech minulého století. Fakticky nebyl nikdy dokončen a zhruba 30 let byl zakonzervovaný. Nyní je definitivně rozhodnuto o zasypání obou jam. Na vyvezení posledního okovu, tedy nádoby pro dopravu horníků a materiálu, se přijeli podívat ministři financí a životního prostředí.

Petr Hladík (KDU-ČSL), ministr životního prostředí: “Já jsem moc rád, že to rozhodnutí padlo, takže se dál těžit nebude. Nikdy tady nebyl vytěžen ani metrák uhlí."

Obec Trojanovice hodlá celou lokalitu postupně využít pro běžný život. Na šachtu však zapomenout nechce a nového využití by se měly dočkat i těžní věže.

Jiří Novotný (Naše Beskydy), starosta Trojanovic: “Těžní věže... To byla velmi těžká otázka. Nakonec jsme dali trošku na doporučení architektů. Jednu těžní věž asi zřejmě snížíme a druhou necháme tak. Zatím máme projektu na vybudování soukromého pivovaru.”

V nové a přínosnější využití bývalé šachty doufá také vedení kraje.

Jan Krkoška (ANO), hejtman MSK: “Věřím, že díky místním samosprávám ve spojení právě s Moravskoslezským krajem můžeme společně vytvořit příjemné zázemí jak pro turisty, tak pro místní obyvatele tím, že budeme společně tvořit projekty různorodého charakteru, ať to je podpora podnikání, nebo to je bydlení a nebo to je relaxace jako taková.”

Zasypávání důlních jam připraveným materiálem by mělo začít už v září.

---

Černá perla se po rekonstrukci otevřela lidem

Černá perla se po náročné celkové rekonstrukci slavnostně otevřela lidem. Z budovy postavené v bruselském stylu v roce 1970, která dlouhá léta chátrala, vznikla klinika s řadou specializovaných ordinací.

Jedenáctipatrová budova Černé perly, která je ikonickou stavbou Poruby, opět ožila. Po rekonstrukci se otevřela veřejnosti jako klinika Moravian Premium Care.

Lucie Baránková Vilamová, starostka MOb Ostrava-Poruba: “Moc mě těší, že tady dneska můžu stát a že ta budova našla nové využití. To, jak je perla významná pro Porubu, je vidět za mnou na té dlouhé frontě. Přišlo velké množství lidí, kteří si chtějí novou perlu prohlédnout.”

anketa: návštěvníci Černé perly: “Na to jaká to byla zřícenina, tak to krásně spravili.”

“To schodiště je snad ještě původní. My jsme tady pracovali, takže jsme se přišli podívat.”

Petr Sikora, Lékařský ředitel Kliniky Černá perla: “Primárním cílem je pomoci lidem v nastavení takového chování a takové preventivní péče, aby se prodlužovala doba života a zároveň vytvářelo zdraví, které tu kvalitu života podpoří."

David Kotek, architekt: “Chybí nám dole spustit kavárna a centrální vstup. Je to z toho důvodu, že chystáme už projekt objektu B, který plynule navazuje a doděláváme už venkovní prostory.”

Kvůli vysoké ceně zatím nebyla nainstalována ani fotovoltaika.

David Kotek, architekt: “Jsou zde nachystané rozvody, je nachystaná příprava a ve chvíli, kdy to půjde dolů a bude to mít smysl, tak to můžeme aplikovat.”

Celá lokalita kolem Černé perly má velký potenciál a do budoucna by tady měl vzniknout mimo jiné i bytový dům a nový kruhový objezd.

---

Nová sezóna Národního divadla Moravskoslezského

Začátek nové sezóny Národního divadla Moravskoslezského se rychle blíží. Diváci se mohou těšit na 18 novinek či obnovených premiér. Tato sezóna bude značně ovlivněna dvoustým výročím narození hudebního skladatele Bedřicha Smetany.

Inspirováni tradicí - to je motto, které Národní divadlo Moravskoslezské zvolilo pro nadcházející sezónu 20223/24. Nabídne v ní 18 novinek či obnovených premiér. Pět oper, sedm činoherních a tři baletní inscenace plus čtyři nové muzikály. Na repertoáru všech čtyř souborů zůstává 33 dalších inscenací.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: "V baletu se můžeme těšit na klasiku, na Labutí jezero v režii Youry Vámose, který je v Ostravě známý choreograf. Už je to vlastně čtvrtý balet, který od něj budeme moct vidět." 

Sezóna je plně podřízena roku 2024 - Roku české hudby, kdy si připomínáme 200 let od narození hudebního skladatele Bedřicha Smetany. 

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: "2. března 2024 vypukne devět dní, kdy mohou diváci vidět s jednodenní přestávkou, všech osm dokončených oper Bedřicha Smetany." 

Šárka Swiderová, mluvčí NDM: "Máme spoustu předplatitelských skupin. Těch klasických máme 16. Sestavujeme to tak, aby si vybral opravdu každý a kdo si nevybere, tak má skupinu "Moje abo" - tam je také výrazná sleva." 

Slavnostní večer k zahájení 105. sezóny bude patřit výběru ze všech čtyř souborů. Zároveň diváci dostanou možnost zhlédnout ochutnávky premiér nové sezóny. Galavečer se uskuteční 9. a 10. září. 

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy VÍKEND
19. srpna 2023, 14:00

Ostrava má modrozelenou kuchařku na projekty

Ostrava má modrozelenou kuchařku a jak název napovídá, týká se životního prostředí a jeho vztahu k plánovaným projektům. Každý investor, který má v plánu něco ve městě vybudovat, musí být v souladu s těmito zásadami.

Ostrava ve spolupráci s ateliérem prostorového plánování a architektury připravila dokument s názvem „Metodika modrozelené infrastruktury statutárního města Ostravy,“ který definuje zásady pro vytváření tzv. modrozelené infrastruktury a požadavky, které budou kladeny na projektování investičních projektů. Jde o jakousi modrozelenou kuchařku pro potenciální investory. 

Hana Tichánková, náměstkyně primátora Ostravy: „V podstatě jde o jakýsi návod, obsahující rozličná opatření v rámci tzv. modrozelené infrastruktury, který slouží především starostům městských obvodů, ale také projektantům či investorům. Jednotlivými kroky chceme město přiblížit přírodě, plánovanými zásahy ve veřejném prostoru bychom měli dosáhnout významnějšího množství udržované veřejné zeleně, doplňované větším počtem vodních prvků a prvků podporujících biodiverzitu, tak abychom snížili dopady klimatických změn a adaptovali co nejlépe městský prostor. Metodika doplňuje strategii adaptace na klimatickou změnu, kterou město disponuje od roku 2018 a kterou průběžně aktualizuje."

Modrozelená infrastruktura je provázaný systém modrých tedy vodních a zelených - vegetačních ploch v zastavěném území, které přispívají k hospodaření s dešťovými vodami. Příkladem mohou být zelené střechy i fasády, stromy a keře, květinové zákony, trávníky, zpevněné propustné povrchy nebo třeba ozeleněné tramvajové pásy, 

Aleš Boháč, náměstek primátora Ostravy: „Zelené projekty podporujeme dlouhodobě tím způsobem, aby bylo území města členěno parky a parčíky, ulicemi se stromořadím. Okolo chodníků a cest jsou budovány trvalkové záhony a květnaté louky. Omezujeme betonové, asfaltové a zastavěné (nezasákavé) plochy. Ty jsou například u nově budovaných parkovišť nahrazovány propustnými materiály, aby se méně zadržovalo teplo vlivem slunečního záření a vzduch se více neohříval. Do projektů spojených s klimatem je zapojována i široká veřejnost, lidé v Ostravě například vyplňovali tzv. pocitovou mapu horka. Abychom předcházeli problematice sucha a horka, upravili jsme frekvence sečení trávy a necháváme také vyrovnávací zelené ostrůvky v travnatých porostech."

Ostrava má svou strategii, reagující na změny klimatu od roku 2017. V roce 2018 vznikl akční plán, kde je počítáno s postupným nárůstem průměrných ročních teplot o 2,5 – 3 stupně Celsia do roku 2100.

---

Stát má pravomocné územní rozhodnutí na obchvat Skrochovic

Skrochovice na Opavsku jsou zase o krok blíž k vytouženému obchvatu. Územní rozhodnutí stavby začátkem srpna nabylo právní moci. Státu to potvrdil Moravskoslezský kraj.

Obchvat Skrochovic je jednou z klíčových staveb na silnici 1/57 mezi Opavou a Krnovem. Odvést má hustou tranzitní dopravu z místní části obce Brumovice, pod kterou spadají. Lidé na něj čekají už řadu let.

Martin Dostál, tajemník, Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57: “Tato stavba je nesmírně důležitá pro kompletaci jednotlivých úseků Slezského kříže západ, to znamená silnice vedoucí z Ostravy přes Opavu na Krnov a na hraniční přechod s polskou republikou Bartultovice. ŘSD teď bude připravovat další projektové stupně v souladu s platnou stavební legislativou.”

anketa: obyvatelka Skrochovic: Já si myslím, že lidem v obci se uleví, uleví se od toho hluku. Tady jezdí hrozně moc kamionů a to jsou otřesy. I v domě cítíte, jak ta auta jezdí. Děti, které chodí tady na vlakové nádraží, tak někdy musí čekat i několik minut než někdo zastaví a pustí je přes tu cestu.”

S přeložkou Brumovicím pomáhá Sdružení pro výstavbu komunikace I/11- I/57, které nechalo v předstihu zpracovat jak technickou studii společně s výpočtem ekonomické efektivity, tak i dokumentaci EIA.

Petr Popadinec (ANO), předseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 – I/57 a opavský radní: “V rámci další pomoci s obcí Brumovice, pod které Skrochovice spadají, jim budeme pomáhat v rámci simulace chodníků a potom potažmo i v rámci projektové dokumentace, kde by tam mělo jít cirka 600 tisíc z peněz Sdružení 1/11 - 1/57.”

Obchvat bude dlouhý přes 3 km a s jeho stavbou se počítá v roce 2025.

---

V Novém Jičíně se těžce zranil cyklista bez helmy

Záchranná služba spěchala v pondělí k těžce zraněnému cyklistovi, který při jízdě v Novém Jičíně spadl. Bohužel neměl helmu a způsobil si natolik těžká poranění, že byl na pomoc povolán i vrtulník.

Krátce před desátou hodinou dopoledne zavolal svědkyně na tísňovou linku, že v Kojetíně právě viděla spadnout cyklistu a vše nasvědčuje tomu, že je vážně zraněn. Prý zajel do trávy, ztratil rovnováhu a spadl na asfalt. Na místo vyrazila záchranná služba a protože vrtulník byl v tu chvíli u jiného případu, byl povolán stroj z Olomoucka. 

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MS kraje: "Čtyřicetiletý muž, který dle informací, jež mají záchranáři k dispozici, nebyl chráněn přilbou, byl po pádu v bezvědomí, později však již s posádkami ZZS v kontaktu. Zasahující lékař u něj zjistil poranění hlavy, horní a dolní končetiny, a nevyloučil další závažná zranění."

Po ošetření byl cyklista naložen do vrtulníku a transportován do Fakultní nemocnice v Ostravě. Podle jízdy i podle chování zraněného je pravděpodobné, že muž byl pod vlivem alkoholu. 

René Černohorský, mluvčí PČR Nový Jičín: "Na dopravní nehodu neměla vliv žádná jiná osoba. Dále policisté zjišťují, zda cyklista nebyl pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek."

Zásadní je také to, že muž neměl ochranou helmu a zranění hlavy může být velmi vážné.

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MS kraje: "Helma může v řadě případů velmi zmírnit následky poranění a může zabránit daleko horším důsledkům." 

Po vyléčení čeká muže vyšetřování a pokud vzorky krve skutečně budou obsahovat alkohol, čeká ho vysoká pokuta až 50 tisíc korun a zdravotní pojišťovna po něm může požadovat úhradu za poskytnutou péči. 

---

Z Dolu Frenštát vyvezli poslední okov, šachtu zasypou

Důl Frenštát, jehož činnost byla zastavena dříve, než v něm začala těžba uhlí, je po 40 letech připravený k zasypání. Demolici čeká řada povrchových objektů, ale samotné těžní věže strženy zřejmě nebudou.

Důl Frenštát se začal budovat v 80. letech minulého století. Fakticky nebyl nikdy dokončen a zhruba 30 let byl zakonzervovaný. Nyní je definitivně rozhodnuto o zasypání obou jam. Na vyvezení posledního okovu, tedy nádoby pro dopravu horníků a materiálu, se přijeli podívat ministři financí a životního prostředí.

Petr Hladík (KDU-ČSL), ministr životního prostředí: “Já jsem moc rád, že to rozhodnutí padlo, takže se dál těžit nebude. Nikdy tady nebyl vytěžen ani metrák uhlí."

Obec Trojanovice hodlá celou lokalitu postupně využít pro běžný život. Na šachtu však zapomenout nechce a nového využití by se měly dočkat i těžní věže.

Jiří Novotný (Naše Beskydy), starosta Trojanovic: “Těžní věže... To byla velmi těžká otázka. Nakonec jsme dali trošku na doporučení architektů. Jednu těžní věž asi zřejmě snížíme a druhou necháme tak. Zatím máme projektu na vybudování soukromého pivovaru.”

V nové a přínosnější využití bývalé šachty doufá také vedení kraje.

Jan Krkoška (ANO), hejtman MSK: “Věřím, že díky místním samosprávám ve spojení právě s Moravskoslezským krajem můžeme společně vytvořit příjemné zázemí jak pro turisty, tak pro místní obyvatele tím, že budeme společně tvořit projekty různorodého charakteru, ať to je podpora podnikání, nebo to je bydlení a nebo to je relaxace jako taková.”

Zasypávání důlních jam připraveným materiálem by mělo začít už v září.

---

Černá perla se po rekonstrukci otevřela lidem

Černá perla se po náročné celkové rekonstrukci slavnostně otevřela lidem. Z budovy postavené v bruselském stylu v roce 1970, která dlouhá léta chátrala, vznikla klinika s řadou specializovaných ordinací.

Jedenáctipatrová budova Černé perly, která je ikonickou stavbou Poruby, opět ožila. Po rekonstrukci se otevřela veřejnosti jako klinika Moravian Premium Care.

Lucie Baránková Vilamová, starostka MOb Ostrava-Poruba: “Moc mě těší, že tady dneska můžu stát a že ta budova našla nové využití. To, jak je perla významná pro Porubu, je vidět za mnou na té dlouhé frontě. Přišlo velké množství lidí, kteří si chtějí novou perlu prohlédnout.”

anketa: návštěvníci Černé perly: “Na to jaká to byla zřícenina, tak to krásně spravili.”

“To schodiště je snad ještě původní. My jsme tady pracovali, takže jsme se přišli podívat.”

Petr Sikora, Lékařský ředitel Kliniky Černá perla: “Primárním cílem je pomoci lidem v nastavení takového chování a takové preventivní péče, aby se prodlužovala doba života a zároveň vytvářelo zdraví, které tu kvalitu života podpoří."

David Kotek, architekt: “Chybí nám dole spustit kavárna a centrální vstup. Je to z toho důvodu, že chystáme už projekt objektu B, který plynule navazuje a doděláváme už venkovní prostory.”

Kvůli vysoké ceně zatím nebyla nainstalována ani fotovoltaika.

David Kotek, architekt: “Jsou zde nachystané rozvody, je nachystaná příprava a ve chvíli, kdy to půjde dolů a bude to mít smysl, tak to můžeme aplikovat.”

Celá lokalita kolem Černé perly má velký potenciál a do budoucna by tady měl vzniknout mimo jiné i bytový dům a nový kruhový objezd.

---

Nová sezóna Národního divadla Moravskoslezského

Začátek nové sezóny Národního divadla Moravskoslezského se rychle blíží. Diváci se mohou těšit na 18 novinek či obnovených premiér. Tato sezóna bude značně ovlivněna dvoustým výročím narození hudebního skladatele Bedřicha Smetany.

Inspirováni tradicí - to je motto, které Národní divadlo Moravskoslezské zvolilo pro nadcházející sezónu 20223/24. Nabídne v ní 18 novinek či obnovených premiér. Pět oper, sedm činoherních a tři baletní inscenace plus čtyři nové muzikály. Na repertoáru všech čtyř souborů zůstává 33 dalších inscenací.

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: "V baletu se můžeme těšit na klasiku, na Labutí jezero v režii Youry Vámose, který je v Ostravě známý choreograf. Už je to vlastně čtvrtý balet, který od něj budeme moct vidět." 

Sezóna je plně podřízena roku 2024 - Roku české hudby, kdy si připomínáme 200 let od narození hudebního skladatele Bedřicha Smetany. 

Jiří Nekvasil, ředitel NDM: "2. března 2024 vypukne devět dní, kdy mohou diváci vidět s jednodenní přestávkou, všech osm dokončených oper Bedřicha Smetany." 

Šárka Swiderová, mluvčí NDM: "Máme spoustu předplatitelských skupin. Těch klasických máme 16. Sestavujeme to tak, aby si vybral opravdu každý a kdo si nevybere, tak má skupinu "Moje abo" - tam je také výrazná sleva." 

Slavnostní večer k zahájení 105. sezóny bude patřit výběru ze všech čtyř souborů. Zároveň diváci dostanou možnost zhlédnout ochutnávky premiér nové sezóny. Galavečer se uskuteční 9. a 10. září. 

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-vikend-19-08-2023-14-00