Stonavský expres
- Zpravodajství ze Stonavy od reportéra a kameramana Jiřího Brzósky
- Hudební vzdělávání dětí má v obci dlouholetou tradici
- Nauczycieli szkolili się w Edubusie
Stonavské děti, které se chtějí naučit hře na hudební nástroj jako jsou housle, flétna, kytara či klavír nemusí dojíždět do Karviné.
V prostorách školy na Holkovicích totiž funguje pobočka karvinské Základní umělecké školy Bedřicha Smetany. Navštěvuje ji pět desítek žáků.
Tomáš Mutina, vedoucí stonavské pobočky ZUŠ B. Smetany v Karviné: „Učíme tady hudební obor, kde máme zastoupení akustické, elektrické i basové kytary a ukulele. Paní kolegyně učí housle, flétnu a piano a máme tady ještě pana kolegu, který také učí hru na housle.“
Velkou podporu má stonavská základní umělecká škola i ve vedení obce.
Tomáš Wawrzyk (ANO), starosta Stonavy: „My dlouhodobě s karvinskou základní uměleckou školou spolupracujeme. Jsme rádi, že je tady ve Stonavě pobočka pro děti, které chodí na hudební obory. Rodiče to mají tím ulehčené, nemusí své děti dovážet do Karviné. Ty prostory, které jsou na to vyčleněné jsou nově opravené a vybaveny novým nábytkem a to prostředí je velmi příjemné.“
Do základní umělecké školy jsou přijímány děti už od pěti let. První stupeň vzdělávání má sedm ročníků, na druhém stupni se pak muzicírování žáci věnují další 4 roky. Oba stupně jsou zakončeny absolventským koncertem. Tím to ale ve Stonavě nekončí. Svůj hudební um pak mohou využít například v místním folklórním souboru Děcka ze Stonavy.
Bronislav Jeleń, učitel ZUŠ Stonava: „Naším cílem je nejen cvičit etudy a stupnice, ale aby to, co se naučí, děti někde uplatnily.“
Hře na basavou kytaru a ukulele se ve třídě Tomáše Mutiny věnuje například Damián Vícha.
Damián Vícha, žák ZUŠ Stonava: „Můj taťka i můj brácha umí hrát na kytaru. Mě to vždycky hrozně táhlo k těm strunným nástrojům, líbil se mi ten zvuk.“
Ale to už jsme ve třídě paní učitelky Alice Palové. Tady se na zobcovou flétnu učí hrát desetiletý Matouš.
Matouš Mutina, žák ZUŠ Stonava: „Líbí se mi ten zvuk a je super, že si to všude můžu vzít s sebou, je to menší nástroj, než kytara a klavír.“
Ve Stonavě jsou ale i žáci, kteří se učí hrát hned na dva rozdílné nástroje. Destiletá Radka si zvolila housle a klavír.
Radka Zdražilová, žákyně ZUŠ Stonava: „Je to trošku náročné, ale moc se mi to líbí, chci to dělat.“.
Podle paní učitelky má Radka velký talent, stejně jako osmnáctiletá Kristýna Zajoncová. Ta dokonce nedávno reprezentovala stonavskou ZUŠku v Senátu ČR.
Alice Palová, učitelka ZUŠ Stonava: „Vystavovala tam výtvarka z karvinské ZUŠ, a protože my jsme pobočka, tak jsme reprezentovali Stonavu.“
Kristýna Zajoncová, žákyně ZUŠ Stonava: „Byl to úžasný zážitek, bylo to něco neskutečného. Byla úžasná atmosféra, lidi byli úžasní, byla to pro mě nová a přínosná zkušenost.“
Výstavu, která prezentovala výtvarnou tvorbu žáků Základní umělecké školy Bedřicha Smetany v Karviné, zorganizoval v předsálí Jednacího sálu Senátu ČR senátor a současný místostarosta obce Stonava Ondřej Feber, který má velkou zásluhu na tom, že právě ve Stonavě funguje umělecká škola. S rukou ředitele Kamila Nováka proto před pár převzal Cenu roku, která je na této škole každoročně udělena.
Kamil Novák, ředitel ZUŠ B. Smetany v Karviné: „Tyto výroční ceny udělujeme pravidelně každým rokem. Je to poděkování všem osobnostem, které se podílejí na chodu života školy.“
Ondřej Feber (ANO), senátor a místostarosta obce Stonava: „Dlouhodobě mám takový zvláštní vztah k té škole, protože sám jsem jejím absolventem. Tenkrát to byla ještě Lidová škola umění, ale je to pořád stejné těleso a pořád jsou tam skvělí lidé. Je to pod dobrým vedením a ten, kdo tomu fandí, tak chce nějakým způsobem pomáhat.“
V rámci slavnostního večera byli v koncertním sále karvinské základní umělecké školy oceněni i žáci, kteří v minulém školním roce velmi úspěšně reprezentovali školu na různých soutěžích. Jednou z nich je Magdaléna Bařáková, která kromě zpěvu studuje i literárně dramatický obor.
Sylvie Mlynarčíková, učitelka ZUŠ B. Smetany v Karviné: „Kromě toho, že má skupinovou výuku literárně-dramatického oboru, tak se ji k tomu přidal také přednes. V rámci toho přednesu se ji podařilo dostat do celostátního kola, což je celostátní přehlídka dětského přednesu a dětského divadla ve Svitavách. Díky tomu, že se ji tam podařilo uspět, tak dostala od ZUŠ ocenění.“
Magdaléna Bařáková, oceněná žákyně: „Mě na tom přednesu baví to, že v tom textu můžu hledat svoje pohledy, a že můžu vidět ten text z více stran a můžu to říkat jinak, než by to řekl třeba někdo jiný.“
Ale pojďme zpátky do Stonavy. Jak sami vidíte i slyšíte, stonavští žáci se zde pilně připravují na svůj tradiční vánoční koncert.
Alice Palová, učitelka ZUŠ Stonava: „Připravujeme se na Vánoční koncert v domu PZKO. Konat se bude 13. prosince v 17.00 hod.“
Žáci stonavské základní umělecké školy vystoupí před Vánocemi také v domě s pečovatelskou službou ELIM a v místním evangelickém kostele.
---
Przez trzy dni stał na podwórzu za siedzibą Polskiego Centrum Pedagogicznego w Czeskim Cieszynie Edubus – czyli autobus przystosowany do pokazu nowych metod i nowych pomocy naukowych wykorzystywanych w eudukacji.
Renata Czader, pracownik Polskiego Centrum Pedagogicznego: „W poniedziałek i wtorek przyjeżdżały dzieci z polskich szkół, zainteresowanie było naprawdę wielkie. Popołudniu lektorzy, trenerzy z Edubusu mają zajęcia z nauczycielami. Nauczyciele wcześniej wypełnili ankietę, co ich najbardziej interesuje, które zajęcia, bo każda szkoła ma już coś w stronę programowania zakupione, już pracują, ponieważ od 2024 r. bodajże, jeżeli się nie mylę, w każdej szkole będzie nowy przedmiot nauczania właśnie o tym programowaniu, o ICT.”
Na rynku jest duża ilość techniki. W Edubusie nauczyciele mogli wypróbować to, co ich najbardziej interesuje i lepiej zorientować się w szerokiej ofercie pomocy naukowych.
Dušan Slovák, lektor, Edubus: „My pracujeme tím způsobem, že nemáme jednotný program pro učitele, protože techniky máme hodně, tak vlastně dopředu zašleme škole takový seznam toho, co jím můžeme ukázat a oni si vyberou. A my víme, že chtěli vidět např. 3D tiskárnu, že chtěli vidět digitální mikroskop a nějaké dva, tři roboty.”
W propozycjach ze szkół często pojawiało się życzenie pokazu pracy z blubotem. Niektórzy nauczyciele mają już z nim pewne doświadczenia, inni dopiero w Edubusie poznawali możliwości wykorzystania go w procesie nauczania.
Janina Guńka, PSP Olbrachcice: „Na pewno zainspirowałam się, mamy właśnie nowego blubota. I tu było dużo inspiracji, dużo ciekawych pomysłów, także na pewno skorzystam.”
Dušan Slovák, lektor, Edubus: „Co se týká robotiky, tak to na školách dosud moc nebylo, tak je to opravdu nové, i když posledním rokem se setkáváme s tím, že školy už nějaké roboty mají a ty děti mají nějakou zkušenost.”
Renata Czader, pracownik PCP: „Nauczyciele już się intensywnie przygotowują, więc takie zajęcia głównie mają na celu doedukowanie nauczycieli, żeby oni zyskali jakiś wachlarz wiedzy i potem w danym kierunku ta szkoła może się dalej kształcić. Bo wiemy, wachlarz jest ogromny, przeogromny i szkoła nie jest w stanie zakupić wszystkich pomocy.”
W warszatach prowadzonych w Edubusie wzięła udział również kierowniczka polskiej szkoły podstawowej w Stonawie.
Marcela Gabrhel, PSP Stonawa: „Nasza stonawska szkoła najpierw musi zdobyć pieniądze, bo oczywiście wszystko się pieniądzem toczy, ale dzisiaj naprawdę świetne pokazy, konkretne, i człowiek ma teraz pełną głowę, musimy rozmyślać, co kupić dla naszych dzieciaków.”
---
Stonavské děti, které se chtějí naučit hře na hudební nástroj jako jsou housle, flétna, kytara či klavír nemusí dojíždět do Karviné.
V prostorách školy na Holkovicích totiž funguje pobočka karvinské Základní umělecké školy Bedřicha Smetany. Navštěvuje ji pět desítek žáků.
Tomáš Mutina, vedoucí stonavské pobočky ZUŠ B. Smetany v Karviné: „Učíme tady hudební obor, kde máme zastoupení akustické, elektrické i basové kytary a ukulele. Paní kolegyně učí housle, flétnu a piano a máme tady ještě pana kolegu, který také učí hru na housle.“
Velkou podporu má stonavská základní umělecká škola i ve vedení obce.
Tomáš Wawrzyk (ANO), starosta Stonavy: „My dlouhodobě s karvinskou základní uměleckou školou spolupracujeme. Jsme rádi, že je tady ve Stonavě pobočka pro děti, které chodí na hudební obory. Rodiče to mají tím ulehčené, nemusí své děti dovážet do Karviné. Ty prostory, které jsou na to vyčleněné jsou nově opravené a vybaveny novým nábytkem a to prostředí je velmi příjemné.“
Do základní umělecké školy jsou přijímány děti už od pěti let. První stupeň vzdělávání má sedm ročníků, na druhém stupni se pak muzicírování žáci věnují další 4 roky. Oba stupně jsou zakončeny absolventským koncertem. Tím to ale ve Stonavě nekončí. Svůj hudební um pak mohou využít například v místním folklórním souboru Děcka ze Stonavy.
Bronislav Jeleń, učitel ZUŠ Stonava: „Naším cílem je nejen cvičit etudy a stupnice, ale aby to, co se naučí, děti někde uplatnily.“
Hře na basavou kytaru a ukulele se ve třídě Tomáše Mutiny věnuje například Damián Vícha.
Damián Vícha, žák ZUŠ Stonava: „Můj taťka i můj brácha umí hrát na kytaru. Mě to vždycky hrozně táhlo k těm strunným nástrojům, líbil se mi ten zvuk.“
Ale to už jsme ve třídě paní učitelky Alice Palové. Tady se na zobcovou flétnu učí hrát desetiletý Matouš.
Matouš Mutina, žák ZUŠ Stonava: „Líbí se mi ten zvuk a je super, že si to všude můžu vzít s sebou, je to menší nástroj, než kytara a klavír.“
Ve Stonavě jsou ale i žáci, kteří se učí hrát hned na dva rozdílné nástroje. Destiletá Radka si zvolila housle a klavír.
Radka Zdražilová, žákyně ZUŠ Stonava: „Je to trošku náročné, ale moc se mi to líbí, chci to dělat.“.
Podle paní učitelky má Radka velký talent, stejně jako osmnáctiletá Kristýna Zajoncová. Ta dokonce nedávno reprezentovala stonavskou ZUŠku v Senátu ČR.
Alice Palová, učitelka ZUŠ Stonava: „Vystavovala tam výtvarka z karvinské ZUŠ, a protože my jsme pobočka, tak jsme reprezentovali Stonavu.“
Kristýna Zajoncová, žákyně ZUŠ Stonava: „Byl to úžasný zážitek, bylo to něco neskutečného. Byla úžasná atmosféra, lidi byli úžasní, byla to pro mě nová a přínosná zkušenost.“
Výstavu, která prezentovala výtvarnou tvorbu žáků Základní umělecké školy Bedřicha Smetany v Karviné, zorganizoval v předsálí Jednacího sálu Senátu ČR senátor a současný místostarosta obce Stonava Ondřej Feber, který má velkou zásluhu na tom, že právě ve Stonavě funguje umělecká škola. S rukou ředitele Kamila Nováka proto před pár převzal Cenu roku, která je na této škole každoročně udělena.
Kamil Novák, ředitel ZUŠ B. Smetany v Karviné: „Tyto výroční ceny udělujeme pravidelně každým rokem. Je to poděkování všem osobnostem, které se podílejí na chodu života školy.“
Ondřej Feber (ANO), senátor a místostarosta obce Stonava: „Dlouhodobě mám takový zvláštní vztah k té škole, protože sám jsem jejím absolventem. Tenkrát to byla ještě Lidová škola umění, ale je to pořád stejné těleso a pořád jsou tam skvělí lidé. Je to pod dobrým vedením a ten, kdo tomu fandí, tak chce nějakým způsobem pomáhat.“
V rámci slavnostního večera byli v koncertním sále karvinské základní umělecké školy oceněni i žáci, kteří v minulém školním roce velmi úspěšně reprezentovali školu na různých soutěžích. Jednou z nich je Magdaléna Bařáková, která kromě zpěvu studuje i literárně dramatický obor.
Sylvie Mlynarčíková, učitelka ZUŠ B. Smetany v Karviné: „Kromě toho, že má skupinovou výuku literárně-dramatického oboru, tak se ji k tomu přidal také přednes. V rámci toho přednesu se ji podařilo dostat do celostátního kola, což je celostátní přehlídka dětského přednesu a dětského divadla ve Svitavách. Díky tomu, že se ji tam podařilo uspět, tak dostala od ZUŠ ocenění.“
Magdaléna Bařáková, oceněná žákyně: „Mě na tom přednesu baví to, že v tom textu můžu hledat svoje pohledy, a že můžu vidět ten text z více stran a můžu to říkat jinak, než by to řekl třeba někdo jiný.“
Ale pojďme zpátky do Stonavy. Jak sami vidíte i slyšíte, stonavští žáci se zde pilně připravují na svůj tradiční vánoční koncert.
Alice Palová, učitelka ZUŠ Stonava: „Připravujeme se na Vánoční koncert v domu PZKO. Konat se bude 13. prosince v 17.00 hod.“
Žáci stonavské základní umělecké školy vystoupí před Vánocemi také v domě s pečovatelskou službou ELIM a v místním evangelickém kostele.
---
Przez trzy dni stał na podwórzu za siedzibą Polskiego Centrum Pedagogicznego w Czeskim Cieszynie Edubus – czyli autobus przystosowany do pokazu nowych metod i nowych pomocy naukowych wykorzystywanych w eudukacji.
Renata Czader, pracownik Polskiego Centrum Pedagogicznego: „W poniedziałek i wtorek przyjeżdżały dzieci z polskich szkół, zainteresowanie było naprawdę wielkie. Popołudniu lektorzy, trenerzy z Edubusu mają zajęcia z nauczycielami. Nauczyciele wcześniej wypełnili ankietę, co ich najbardziej interesuje, które zajęcia, bo każda szkoła ma już coś w stronę programowania zakupione, już pracują, ponieważ od 2024 r. bodajże, jeżeli się nie mylę, w każdej szkole będzie nowy przedmiot nauczania właśnie o tym programowaniu, o ICT.”
Na rynku jest duża ilość techniki. W Edubusie nauczyciele mogli wypróbować to, co ich najbardziej interesuje i lepiej zorientować się w szerokiej ofercie pomocy naukowych.
Dušan Slovák, lektor, Edubus: „My pracujeme tím způsobem, že nemáme jednotný program pro učitele, protože techniky máme hodně, tak vlastně dopředu zašleme škole takový seznam toho, co jím můžeme ukázat a oni si vyberou. A my víme, že chtěli vidět např. 3D tiskárnu, že chtěli vidět digitální mikroskop a nějaké dva, tři roboty.”
W propozycjach ze szkół często pojawiało się życzenie pokazu pracy z blubotem. Niektórzy nauczyciele mają już z nim pewne doświadczenia, inni dopiero w Edubusie poznawali możliwości wykorzystania go w procesie nauczania.
Janina Guńka, PSP Olbrachcice: „Na pewno zainspirowałam się, mamy właśnie nowego blubota. I tu było dużo inspiracji, dużo ciekawych pomysłów, także na pewno skorzystam.”
Dušan Slovák, lektor, Edubus: „Co se týká robotiky, tak to na školách dosud moc nebylo, tak je to opravdu nové, i když posledním rokem se setkáváme s tím, že školy už nějaké roboty mají a ty děti mají nějakou zkušenost.”
Renata Czader, pracownik PCP: „Nauczyciele już się intensywnie przygotowują, więc takie zajęcia głównie mają na celu doedukowanie nauczycieli, żeby oni zyskali jakiś wachlarz wiedzy i potem w danym kierunku ta szkoła może się dalej kształcić. Bo wiemy, wachlarz jest ogromny, przeogromny i szkoła nie jest w stanie zakupić wszystkich pomocy.”
W warszatach prowadzonych w Edubusie wzięła udział również kierowniczka polskiej szkoły podstawowej w Stonawie.
Marcela Gabrhel, PSP Stonawa: „Nasza stonawska szkoła najpierw musi zdobyć pieniądze, bo oczywiście wszystko się pieniądzem toczy, ale dzisiaj naprawdę świetne pokazy, konkretne, i człowiek ma teraz pełną głowę, musimy rozmyślać, co kupić dla naszych dzieciaków.”
---