Stonavští žáci procestovali ve škole v přírodě celý svět
V naší první reportáži se s kamerou vydáme do Horní Bečvy. Žáci třetí, čtvrté a páté třídy mají za sebou školu v přírodě, plnou pestrého programu, jehož hlavním tématem byla Cesta kolem světa.
V dnešní době stále více učitelů volí širokou škálu alternativních přístupů ve výuce. Jednou z nich je i škola v přírodě, která má nejen výchovný charakter, ale především ozdravný efekt. Nejinak tomu bylo i letos. 46 školáků ze třetí, čtvrté a páté třídy strávilo 8 dní na čerstvém vzduchu. Po několika letech ovšem škola změnila destinaci. Luhačovice vyměnila za Horní Bečvu.
Ellen Wawrzyková, zástupkyně ředitelky ZŠ a MŠ Stonava: „vybrali jsme si tatry toto horské prostředí z prostého důvodu, že jsme chtěli jednak změnit místo a taky jsme si vybrali horské prostředí, které je nám blíž k naší vesnici.“
Výuku ovšem ani tady školáci nezanedbávali.
Ellen Wawrzyková, zástupkyně ředitelky ZŠ a MŠ Stonava: „My ten náš program přizpůsobujeme tomu pobytu tady v přírodě. Chceme být co nejvíce venku. Učíme se dvě vyučovací hodiny v místnosti a potom už chodíme ven a tady taky probíhá výuka.“
Tématem týdenního pobytu byla Cesta kolem světa.
Lenka Priesolová, pedagog: „Děti mají imaginární multiletenku, která je na všechny kontinety. Letí z jednoho kontinentu na druhý, navštěvují různá města.“
Postupně děti navštívili Afriku, Ameriku, ale i například Antarktidu.
Lenka Priesolová, pedagog: „Jako první je hra venku jako teď. Skládáme pyramidy. Potom popřípadě malujeme vlajky a k večeru bývají nějaké ty návštěvy. Byli jsme v Rio, předtím jsme měli talent v Sydney, takže navštěvují se různá města a tam se dělají různé věci. Dokonce jsme měli diskotéku Los Angeles a casino v Las Vegas. Ty hry jsou orientované na ta města.“
anketa, stonavští školáci: „Děláme různé soutěže, někdy se učíme.“ „Mně se nejvíce líbily ty hry.“ „Někdy tady běháme, hledáme kartičky a podepisujeme se.“ „Mě se líbí celý ten program, jak jezdíme kolem světa.“ „Jak jsme byli ve Švýcarsku, hráli jsme hru s různými nemocemi, např. černý kašel.“ „Byli jsme v Las Vegas a v casinu jsme hráli karty.“ „Líbí se i v Egyptě jak stavíme pyramidy.“ „Líbili se mi na Antarktidě, jak jsme objevovali ten kontinent.“
Pobyt stonavských dětí v Beskydech finančně podpořila obec, jakožto zřizovatel ZŠ a MŠ Stonava.
---
Pozvánka na dětské radovánky
K pravidelným akcím, které pořádá spolek Rodiče a škola patří radovánky. Určeny jsou nejen dětem a jejich rodičům, ale i ostatním obyvatelům Stonavy. Ty letošní se uskuteční v sobotu 17. června v 15.00 hod. Zahájeny budou tradičně vystoupením dětí z mateřské a základní školy v sále Domu PZKO. V přilehlém parku je pak pro děti připraven bohatý program. Těšit se mohou například na skákací hrad, nerf střelnici, basketbal, lukostřelbu a další atrakce. V prodeji budou čerstvě napečené domácí koláče. Vrcholem celých radovánek bude vystoupení hudební skupiny Maxíci.
---
Představujeme absolventa ZUŠ Jakuba Jachymčáka
Dnes Vám představíme druhého letošního absolventa stonavské pobočky Základní umělecké školy Bedřicha Smetany v Karviné. Je jím Jabub Jachymčák, který se hře na zobcovou flétnu věnuje ve třídě paní učitelky Alice Palové.
První cyklus, tzn. sedmiteletou výuku v základní umělecké škole letos ve Stonavě završili svým absolventským koncertem dva žáci. Prvního z nich, Adama Jelena jsme Vám představili před týdnem, dnes je na řadě Jakub Jachymčák ze třídy Alice Palové.
Zobcová flétna uchvátila Jakuba už v mateřské školce a když paní učitelka přišla a nabídla výuku v základní umělecké škole, bylo rozhodnuto.
Jakub Jachymčák, absolvent: „To byl nástroj na který jsem hrál už v mateřské škole. Paní učitelka jednou přišla do školy na nějaké to „výběrové řízení“ a zrovna to byla učitelka taková multifunkční, učila i flétnu, tak jsem u ni zůstal na flénu.“
Na hodiny k paní učitelce Alici Palové chodil nejprve do orlovské ZUŠ. Poté, co pedagožka začala učit ve Stonavě, nezaváhal a dál navštěvoval její hodiny hry na zobcovou flétnu právě tady. Na svůj absolventský koncert se Jakub důkladně připravoval celý rok.
Alice Palová, učitelka: „Jakub opravdu patří mezi pilné žáky, vždycky se vzorně připravoval. Vybírali jsme skladby, které ho opravdu bavily. Naposlochali jsme třeba z CD nebo na youtube jsme hledali skladby, které by byly přínosem. Samozřejmě, že hrál i nějaké etudy, stupnice, aby měl techniku.“
Do stonavské ZUŠ chodí i Jakuba sestra, ta navštěvuje hodiny klavíru, a jak sami vidíte oběma to spolu ladí.
Kateřina Jachymčáková, maminka Jakuba: „Jako miminku mě to strašně těší, že ho to fakt baví. My jsme taková polohudební a hodně kulturní rodina, máme to i od prarodičů. Dědeček byl sice samouk, hrál na housle. Nějakou dobu i v Májováku, takže tu hudbu máme v rodině, máme to v krvi.“
V budoucnu by se Jabub rád věnoval filmařině, kterou chce studovat. Jak nám ale prozdravil, flétnu na hřebík ovšem v žádném případě nepověsí.
---
Ania, Adam i Damián zostali przyjęci do gminy kościelnej
W kościele ewangelickim w Stonawie odbyła się uroczystość konfirmacji. Zgodnie z tradycją ksiądz i członkowie zboru udali się do drzwi kościoła; tam czekali na nich konfirmanci Ania, Adam i Damian oraz ich rodzice i chrzestni.
Ks. Łucjan Klimsza, pastor, teolog, pedagog: „Słowo konfirmacja, ja może zacznę od etymologii tego słowa, pochodzi z języka łacińskiego konfirmare, czyli potwierdzenie. Jest to przypomnienie sobie tego, iż człowiek został ochrzczony i namaszczony przez Ducha Świętego do życia wiecznego.”
Trójka konfirmantów od dziesięciu miesięcy przygotowywała się do tego wydarzenia. Przygotowania zakończone były egzaminem konfirmacyjnym. Ksiądz Klimsza jest nie tylko teologeim i pastorem, ale też pedagogiem i zajęcia prowadził w formie dyskusji.
Adam, konfirmant: „Podczas lekcji takśmy sobie coś powiedzieli o sobie, żebyśmy się z księdzem lepiej poznali.”
Ks. Łucjan Klimsza, pastor, teolog, pedagog: „Adam kocha piłkę nożną, kocha muzykę. Jest głęboko i wnikliwie rozmyślającym młodym człowiekiem, który zadaje bardzo no trudne i skomplikowane pytania. Ma właśnie taki talent na to, by rozmyślać o życiu.”
Adam, konfirmant: „Kiedy wierzysz, tak mi przyjdzie, że masz o co się oprzeć, się z czymś komuś zwierzyć, z ciężkim dniem czy tak, i myślę, że to jest dobrze, przez coś takie przejść.”
Ks. Łucjan Klimsza, pastor, teolog, pedagog: „Ania ma ewidentnie bardzo wielki talent muzyczny i bardzo pięknie mówi w różnych językach, czyli ma też talent na języki. Kiedy uczyliśmy się Stary Testament, to ja tylko tak, żeby ożywić tę lekcję, postawiłem powiedzieć parę słów z hebrejskiego oryginału. A Ania to bardzo szybko wyłapała.”
Ania, konfirmantka: „No ja miałam takie pytanie, co to jest stenach, i to było, że to jest akronim pierwszych liter to ranevin iketuvin.”
Damián jest uczniem ostatniej klasy gimnazjum. Edukację rozpoczynał w Stonawie. Bardzo interesuje go historia.
Damián, konfirmant: „Vlastně ty víry, křesťanství a žídovstvi, to je všeobecně známý fakt, že mají mnoho společného, ale islam a křestanstvi jsou také společné, takže to jsme rozebírali, jak jsou si podobné.“
Ks. Łucjan Klimsza, pastor, teolog, pedagog: „Jego sposób myślenia jest już powiązany z bardzo ważną literaturą światową, np. Mikola Maciaveligo: In principio. I właśnie te dyskusje z Damiánem były bardzo też skomplikowane dlatego, że tu było trzeba już znać pewną literaturę, a Damián już reprezentuje pewien bardzo wysoki poziom myślenia.”
Konfirmacja łączy w sobie dwa najważniejsze dla chrześcijan sakramenty – chrztu i komuniii, czyli wieczerzy świętej.
---