Studuj u nás
- Maturity na Gymnáziu Petra Bezruče ve FM
- Maturity na Gymnáziu Příbor
- Maturity na OA Český Těšín
Tomáš Tikal, TV Polar: Dobrý den, tento díl školního magazínu TV Polar Studuj u nás bude věnován převážně maturitám, ale dozvíme se i spoustu dalších zajímavostí. Začneme na Masarykově Gymnáziu v Příboře, poté navštívíme Gymnázium Petra Bezruče ve Frýdku-Místku a nakonec si představíme Obchodní akademii v Českém Těšíně.
Maturity na Gymnáziu Příbor
Pavel Kerekeš, ředitel Masarykova gymnázia Příbor: Dneska už se nám to tak hodnotí trošičku s úsměvem, protože přece jenom my jsme po digitální stránce a digitální gramotnosti počítačů byli vybaveni poměrně obstojným způsobem. Učitelé to, co uměli, tak překvapili do vzdělávací fáze, ti co neuměli, tak potom se do školy dovzdělali, a to co dneska kvituje s velikánským povděkem, tak naše IT vybavení bylo na takové úrovni, že vlastně jsme v daném okamžiku neměli problém s technikou.
Tomáš Tikal, TV Polar: Neměl jste obavu jak na tom žáci budou poté, co se vrátí do školy? Co se vědomostí týká?
Pavel Kerekeš, ředitel Masarykova gymnázia Příbor: Já se přiznám, že včera jsem maturoval s žáky z fyziky a šel jsem tam trošičku s takovými pocity nejistoty, jestli opravdu tu distanční výuku zvládli přes ty weby tak, jak jsem očekával. A musím říct, že za mě mají jednu velikánskou jedničku, protože ty výkony, které předvedli, tak byly naprosto úžasné a nebál bych se říct, že možná lepší než v těch standardních rocích.
Anketa: maturantka: V této době to bylo náročnější, neboť vlastně my studenti jsme byli převážně doma, takže pro některé, kteří potřebují to učivo vysvětlovat v té škole, to bylo opravdu těžké. Ale myslím si, že naši učitelé se snažili ze všech sil. Pomáhali nám, opravdu nás připravovali důkladně, takže já můžu mít ze sebe dobrý pocit, neboť vím, že jsem byla dobře připravena a to hlavně díky mým učitelům.
Tomáš Tikal, TV Polar: Využila jste nějaké konzultace anebo jak to probíhalo?
Anketa: maturantka: Samozřejmě, učitelé nám neustále nabízeli různé konzultace. Hrozně nám chtěli pomoct, takže jsem toho samozřejmě využila a jsem za to moc ráda. Myslím, že to opravdu pomohlo.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jaké byly otázky?
Anketa: maturantka: Tak já jsem vlastně převážně mluvila, dá se říci, takže zas tolik otázek jsem nedostávala. Pokud jsem nevěděla, tak mi samozřejmě pomohli tou otázkou. Takže například, co se týče do pedosféry že: jaké máme půdní typy, půdní druhy a podobně. Tam už to bylo podrobnější.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co vás ještě čeká?
Anketa: maturantka: Tak mě čeká ještě matematika a český jazyk, který jsem si vlastně zvolila dobrovolně.
Tomáš Tikal, TV Polar: A dál, když to všechno dobře dopadne tak jaké jsou plány?
Anketa: maturantka: Tak já bych chtěla jít vlastně na pedagogiku a právě studium zeměpisu a matematiky, takže doufám že to vyjde.
Tomáš Tikal, TV Polar: Kromě maturit se v Příbrami konaly i dodatečné přijímací zkoušky.
Anketa: žákyně ZŠ: Já jsem přišla ze školy Sedmnáctého listopadu z Kopřivnice a jsem na náhradním termínu, protože jsem prodělala COVID.
Tomáš Tikal, TV Polar: Bylo to nepříjemné odložit ty přijímací zkoušky?
Anketa: žákyně ZŠ: Bylo to nepříjemné, hlavně z toho důvodu, že všichni už jsou po přijímačkách, mají i výsledky a já musím pořád čekat.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak jste se ještě chystala na poslední chvíli?
Anketa: žákyně ZŠ: Snažila jsem se doučit to, co jsem ještě neuměla, ale už to moc nešlo. Už to bylo dlouho.
Tomáš Tikal, TV Polar: Proč jste si vybrala gymnázium Příbor?
Anketa: žákyně ZŠ: Ta škola je blíž mého bydliště a je mi celkově sympatičtější.
Tomáš Tikal, TV Polar: V Příboře je využili čas bez žáků i k modernizaci školy.
Pavel Kerekeš, ředitel Masarykova gymnázia Příbor: Když jsem nad tím tak uvažoval, co jsme za poslední rok, dva udělali, tak vždycky si říkám, že toho bylo málo a když si představím kolik je za tím práce a úsilí, tak to je hodně a asi taková ta nejzářivější a nejpovedenější investice byla, že se nám podařilo po sto letech zrestaurovat sochy na průčelí budovy školy. Jsou to sochy od významného sochaře Františka Úprky. A opravdu musím říct, že ta práce je opravdu zdařilá. Za velice rozumnou cenu, protože restaurování těch čtyř soch vyšlo na cirka 300 tisíc.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co máte v plánu, co se investic týká?
Pavel Kerekeš, ředitel Masarykova gymnázia Příbor: Momentálně v plánu chceme dokončit rozšíření počítačové sítě, to znamená posílit Wi-Fi signál, protože předpokládáme, že v letošním školním rokem to náročné období nekončí, a že se v tom ještě nějakým způsobem budeme pohybovat, takže to je jedna věc, kterou máme naplánováno na léto. Potom máme poměrně aktivní komorní sbor máme dva sbory a slíbili jsme jim, že jim s rekonstrukcemi nějakým způsobem jazykovou učebny, aby opravdu měli odpovídající zázemí, takže to je taková druhá věc. No a třetí věcí je vybavení znovu počítači, protože jsme školou, která používá více chromky výuky, což jsou taková jednodušší zařízení, která nejsou finančně náročná na údržbu. Dneska už máme ve škole přes 60 těchto zařízení a ukázalo se, že je to při té distanční výuce neocenitelný pomocník.
Tomáš Tikal, TV Polar: Dalšími již zrealizovanými investicemi jsou například moderní sportovní hala nebo nabíjecí stanice pro elektro auta.
Maturity na Gymnáziu Petra Bezruče ve FM
Tomáš Tikal, TV Polar: Gymnázium Petra Bezruče ve Frýdku-Místku má velmi dobrou pověst. Získává úspěchy v různých soutěžích a jeho absolventi pokračují na prestižních vysokých školách. Frýdecké gymnázium jsme navštívili v době maturit.
Tomáš Tikal, TV Polar: Také na gymnáziu Petra Bezruče ve Frýdku-Místku letos probíhaly přípravy na maturity v distanční podobě.
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: Letošní maturity probíhají v takzvaném covidovém režimu, to znamená, že jsou úplně jiné než v předchozích letech. Jsou trošku zjednodušené, je posunutý termín. Myslím si, že v rámci distanční výuky studenti měli dostatečnou a kvalitní přípravu.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak to bylo náročné pro učitele? Jak se připravovali v těchto podmínkách?
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: No určitě to bylo náročné, protože každou hodinu, kterou se studenty měli si museli pořádně promyslet a připravit se na tu hodinu, aby ten výstup byl odpovídající.
Zuzana Lišková, třídní učitelka: Děcka si většinou vybírají předměty podle svého zaměření, jakým směrem se budou v životě ubírat. Někdy hledají cestu, která se jim za nejjednodušší. Není to vždycky asi ta nejlepší cesta. Ten rozptyl bývá velký. Většinou bývají děti jednoznačně zaměřené přírodovědně a jednoznačně zaměřené humanitně. Takže podle toho se vlastně odvíjí ten jejich výběr.
Tomáš Tikal, TV Polar: Ta distanční výuka je hodně hendikepovala v té přípravě na maturitu?
Zuzana Lišková, třídní učitelka: Já si myslím, že je hendikepovat nemusela. Pokud to dítě měla zájem studovat, tak mělo v podstatě mnohem více času se věnovat tomu svému oboru, a nemuselo se zatěžovat dalšími obory, které se ho už vlastně vzdáleně netýkají. Měli takové možnosti konzultací s učiteli jako neměl nikdy žádný ročník a nikdy asi už snad ani žádný mít nebude.
Tomáš Tikal, TV Polar: Kam nejčastěji míří absolvování vašeho gymnázia?
Zuzana Lišková, třídní učitelka: Po absolvování našeho gymnázia míří spousta studentů na práva, medicínu nebo na technické školy. Míří do státního školství vysokého, nemíří do soukromých škol. Míří částečně i do zahraničí, takže teď máme třeba hocha, který je přijatý na čtyři anglické školy a chce studovat práva.
Tomáš Tikal, TV Polar: Letos poněkud zvláštní školní rok, tak jak probíhaly přípravy na maturitní zkoušku?
Anketa: maturantka: Já musím přiznat, že u nás ve škole probíhalo vše tak, jak mělo, i Když jsme měli on-line výuku, tak se nám vlastně profesoři věnovali jak je mohli. Měli jsme třeba i hodiny navíc, klidně po večerech a ta příprava byla plnohodnotná.
Tomáš Tikal, TV Polar: Které předměty jste si zvolila pro maturitu?
Anketa: maturantka: Já jsem maturovala z didaktického testu z češtiny a z ruštiny. Ta ruština je trošku neobvyklá, ale já se v ní cítím sebevědomě. Potom jsem maturovala z chemie a z biologie.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak budete pokračovat pokud to všechno úspěšně dopadne?
Anketa: maturantka: Já mám štěstí, že už jsem přijata na medicínskou fakultu do Brna.
Tomáš Tikal, TV Polar: No, ale bez maturity by vás tam asi nevzali?
Anketa: maturantka: To bohužel ne. Takže doufám, že všechno dobře dopadne.
Tomáš Tikal, TV Polar: Gymnázium z Frýdku-Místku věnovalo čas i energii také do vybavení své školy.
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: Toto období, kdy děti nebyly ve škole jsme využili k tomu, že jsme rekonstruovali učebnu zeměpisu, kabinety a jednu kmenovou učebnu.
Tomáš Tikal, TV Polar: A jaké jsou plány co se investic týká vašeho gymnázia?
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: Tak v současné době budeme pokračovat v rekonstrukci učeben, které nám zbývají asi dvě dorekonstruovat. No a uvidíme na další plány jsou velké, ale samozřejmě všechno závisí od investic, které dostaneme od zřizovatele.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak si představujete následující školní rok, který snad už bude v těch obvyklých kolejích?
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: No už loni jsem říkala, že věřím, že bude klasicky. Takže jsem zase optimista a věřím, že s určitými menšími odchylka by měl proběhnout celý školní rok.
Tomáš Tikal, TV Polar: Zájem o studium na Gymnáziu Petra Bezruče ve Frýdku-Místku je obrovský, takže škola bude jistě plná i v příštím školním roce.
Maturity na OA Český Těšín
Tomáš Tikal, TV Polar: Následující reportáž nám představí Obchodní akademii v Českém Těšíně. Kromě maturit jsme se zaměřili také na výuku v polském jazyce a modernizaci školy.
Tomáš Tikal, TV Polar: Obchodní akademie v Českém Těšíně má za sebou devadesát let života na trhu krajských škol. žákům devátých tříd základních škol nabízí dva maturitní obory: ekonomické lyceum a obchodní akademii.
Kristina Bončková, ředitelka OA Český Těšín: Naše školní vzdělávací programy mají rozšířenou výuku cizích jazyků a informačních technologií. V cizích jazycích nabízíme žákům jazyk anglický, německý a ruský. Specifickou naší školy je také výuka v polském jazyce. Tato tradice na škole trvá 70 let. Vždycky v jednom ročníku je jedna skupina, která se vyučuje v polském jazyku, tedy vyučuje přímo jazyk polský a stěžejní ekonomické předměty, jako je ekonomika, účetnictví, obchodní korespondence se také vyučují vedle češtiny i v polštině. O absolventy dvojjazyčné je na našem území poměrně velký zájem mezi zaměstnavateli, neboť i firmy v příhraniční oblasti velice často spolupracují s firmami na polské straně a vítají u našich absolventů právě tu dvojjazyčné. Nejenom v té běžné konverzaci, ale právě v té konverzaci a korespondenci obchodní, ekonomické, účetní a daňové.
Tomáš Tikal, TV Polar: Proč ještě byste vaši školu doporučila absolventům základních škol?
Kristina Bončková, ředitelka OA Český Těšín: Já si myslím, že školní vzdělávací program, jak jsme ho vytvořili je takový program pro život. Snažíme se jak v těch všeobecných předmětech, tak především v těch odborných se zaměřit i na to, co firmy potřebují od zaměstnavatelů a samozřejmě také připravujeme naše absolventy pro studium na dalších vysokých školách. Nejenom ekonomických, protože často si také vybírají i informatické obory, sociální, jazykové, dokonce i pedagogické.
Tomáš Tikal, TV Polar: Příprava na maturitu se musela zvládnout i v distanční podobě.
Ivana Nováková, zástupkyně ředitelky: Bylo to letos o něco náročnější, protože žáci byli vlastně víceméně celý školní rok doma na distanční výuce, ale myslím si, že jsme to dobře zvládli, a že žáci už v současné době maturují a probíhá to zatím celkem v pořádku.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jaký servis jste jim nabídli? Byly možné individuální konzultace nebo jak to probíhalo?
Ivana Nováková, zástupkyně ředitelky: Ano, samozřejmě na základě vlastně nařízení vlády byly povoleny různé konzultace, buď skupinové nebo individuální. Někteří žáci a učitelé je využívali.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak to bylo s výběrem předmětů? Jaké měli možnosti žáci?
Ivana Nováková, zástupkyně ředitelky: Žáci měli možnost se rozhodnout, zda budou dobrovolně maturovat z českého jazyka anebo z jazyků a někteří tuto možnost využili.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co se týká dalších předmětů?
Ivana Nováková, zástupkyně ředitelky: Tak tam samozřejmě jsou předměty odborné a ty jsou pro žáky povinné.
Tomáš Tikal, TV Polar: Které ty odborné předměty máte na obchodní akademii?
Ivana Nováková, zástupkyně ředitelky: Tak je to praktická zkouška, která se skládá z účetnictví, informatiky a obchodní korespondence. Potom jako ústní zkouška je ekonomika a účetnictví.
Anketa: maturantka: Příprava byla určitě složitější, ale myslím si, že je všechno možné zvládnout. Je hlavně důležité se připravit, nepodcenit to, protože my jsme si do poslední fáze mysleli, že to bude úředně. Ale myslím si že se to vlastně určitě dá zvládnout. Není to nějak extrémně těžké.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak u vás konkrétně probíhal výběr předmětů, které můžete mít u maturity?
Anketa: maturantka: Tak já jsem věděl, že určitě nechci matematiku, protože já prostě matematiku moc nemám ráda, a hlavně jsem si vybírala předměty takové, které budu mít i na vysoké škole později.
Tomáš Tikal, TV Polar: Na jakou jdete?
Anketa: maturantka: Já tedy ještě nevím, protože ještě nemám výsledky, ale asi nejspíše půjdu na žurnalistiku do Olomouce.
Anketa: maturantka: Dostala jsem v ekonomice platební styk, takže to je celkově měna česká, euro měna a všechny ty věci kolem měny. Za mě ta otázka byla jednoduchá, uměla jsem ji. Vymodlila jsem se ji, že si ji vytáhnu. V matematice jsem si vytáhl odmocniny, takže to je pro mě celkem jednoduchá otázka. Myslím si že jsem fičela docela dobře.
Tomáš Tikal, TV Polar: V posledních letech škola zrekonstruovala střechu i fasádu a pokračují investice do učeben.
Kristina Bončková, ředitelka OA Český Těšín: Účastníme se projektu, kterým my zase vybavujeme naše odborné učebny, u kterých se snažíme, aby byly na velmi slušné úrovni, aby naši absolventi do praxe odcházeli se znalostí těch používaných zaměstnavateli aplikacích. Takže jsme se účastnili i ropu s projektem "Digitálně vstřícná škola", kde jsme si vybavili dvě učebny novou technikou, získali jsme třetí mobilní učebny s třiceti dvěma tablety a další učební pomůcky do přírodovědných předmětů.
Tomáš Tikal, TV Polar: Školní magazín Studuj u nás je u konce. Děkujeme za přízeň a věříme, že nám ji věnujete i příště. Na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Tomáš Tikal, TV Polar: Dobrý den, tento díl školního magazínu TV Polar Studuj u nás bude věnován převážně maturitám, ale dozvíme se i spoustu dalších zajímavostí. Začneme na Masarykově Gymnáziu v Příboře, poté navštívíme Gymnázium Petra Bezruče ve Frýdku-Místku a nakonec si představíme Obchodní akademii v Českém Těšíně.
Maturity na Gymnáziu Příbor
Pavel Kerekeš, ředitel Masarykova gymnázia Příbor: Dneska už se nám to tak hodnotí trošičku s úsměvem, protože přece jenom my jsme po digitální stránce a digitální gramotnosti počítačů byli vybaveni poměrně obstojným způsobem. Učitelé to, co uměli, tak překvapili do vzdělávací fáze, ti co neuměli, tak potom se do školy dovzdělali, a to co dneska kvituje s velikánským povděkem, tak naše IT vybavení bylo na takové úrovni, že vlastně jsme v daném okamžiku neměli problém s technikou.
Tomáš Tikal, TV Polar: Neměl jste obavu jak na tom žáci budou poté, co se vrátí do školy? Co se vědomostí týká?
Pavel Kerekeš, ředitel Masarykova gymnázia Příbor: Já se přiznám, že včera jsem maturoval s žáky z fyziky a šel jsem tam trošičku s takovými pocity nejistoty, jestli opravdu tu distanční výuku zvládli přes ty weby tak, jak jsem očekával. A musím říct, že za mě mají jednu velikánskou jedničku, protože ty výkony, které předvedli, tak byly naprosto úžasné a nebál bych se říct, že možná lepší než v těch standardních rocích.
Anketa: maturantka: V této době to bylo náročnější, neboť vlastně my studenti jsme byli převážně doma, takže pro některé, kteří potřebují to učivo vysvětlovat v té škole, to bylo opravdu těžké. Ale myslím si, že naši učitelé se snažili ze všech sil. Pomáhali nám, opravdu nás připravovali důkladně, takže já můžu mít ze sebe dobrý pocit, neboť vím, že jsem byla dobře připravena a to hlavně díky mým učitelům.
Tomáš Tikal, TV Polar: Využila jste nějaké konzultace anebo jak to probíhalo?
Anketa: maturantka: Samozřejmě, učitelé nám neustále nabízeli různé konzultace. Hrozně nám chtěli pomoct, takže jsem toho samozřejmě využila a jsem za to moc ráda. Myslím, že to opravdu pomohlo.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jaké byly otázky?
Anketa: maturantka: Tak já jsem vlastně převážně mluvila, dá se říci, takže zas tolik otázek jsem nedostávala. Pokud jsem nevěděla, tak mi samozřejmě pomohli tou otázkou. Takže například, co se týče do pedosféry že: jaké máme půdní typy, půdní druhy a podobně. Tam už to bylo podrobnější.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co vás ještě čeká?
Anketa: maturantka: Tak mě čeká ještě matematika a český jazyk, který jsem si vlastně zvolila dobrovolně.
Tomáš Tikal, TV Polar: A dál, když to všechno dobře dopadne tak jaké jsou plány?
Anketa: maturantka: Tak já bych chtěla jít vlastně na pedagogiku a právě studium zeměpisu a matematiky, takže doufám že to vyjde.
Tomáš Tikal, TV Polar: Kromě maturit se v Příbrami konaly i dodatečné přijímací zkoušky.
Anketa: žákyně ZŠ: Já jsem přišla ze školy Sedmnáctého listopadu z Kopřivnice a jsem na náhradním termínu, protože jsem prodělala COVID.
Tomáš Tikal, TV Polar: Bylo to nepříjemné odložit ty přijímací zkoušky?
Anketa: žákyně ZŠ: Bylo to nepříjemné, hlavně z toho důvodu, že všichni už jsou po přijímačkách, mají i výsledky a já musím pořád čekat.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak jste se ještě chystala na poslední chvíli?
Anketa: žákyně ZŠ: Snažila jsem se doučit to, co jsem ještě neuměla, ale už to moc nešlo. Už to bylo dlouho.
Tomáš Tikal, TV Polar: Proč jste si vybrala gymnázium Příbor?
Anketa: žákyně ZŠ: Ta škola je blíž mého bydliště a je mi celkově sympatičtější.
Tomáš Tikal, TV Polar: V Příboře je využili čas bez žáků i k modernizaci školy.
Pavel Kerekeš, ředitel Masarykova gymnázia Příbor: Když jsem nad tím tak uvažoval, co jsme za poslední rok, dva udělali, tak vždycky si říkám, že toho bylo málo a když si představím kolik je za tím práce a úsilí, tak to je hodně a asi taková ta nejzářivější a nejpovedenější investice byla, že se nám podařilo po sto letech zrestaurovat sochy na průčelí budovy školy. Jsou to sochy od významného sochaře Františka Úprky. A opravdu musím říct, že ta práce je opravdu zdařilá. Za velice rozumnou cenu, protože restaurování těch čtyř soch vyšlo na cirka 300 tisíc.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co máte v plánu, co se investic týká?
Pavel Kerekeš, ředitel Masarykova gymnázia Příbor: Momentálně v plánu chceme dokončit rozšíření počítačové sítě, to znamená posílit Wi-Fi signál, protože předpokládáme, že v letošním školním rokem to náročné období nekončí, a že se v tom ještě nějakým způsobem budeme pohybovat, takže to je jedna věc, kterou máme naplánováno na léto. Potom máme poměrně aktivní komorní sbor máme dva sbory a slíbili jsme jim, že jim s rekonstrukcemi nějakým způsobem jazykovou učebny, aby opravdu měli odpovídající zázemí, takže to je taková druhá věc. No a třetí věcí je vybavení znovu počítači, protože jsme školou, která používá více chromky výuky, což jsou taková jednodušší zařízení, která nejsou finančně náročná na údržbu. Dneska už máme ve škole přes 60 těchto zařízení a ukázalo se, že je to při té distanční výuce neocenitelný pomocník.
Tomáš Tikal, TV Polar: Dalšími již zrealizovanými investicemi jsou například moderní sportovní hala nebo nabíjecí stanice pro elektro auta.
Maturity na Gymnáziu Petra Bezruče ve FM
Tomáš Tikal, TV Polar: Gymnázium Petra Bezruče ve Frýdku-Místku má velmi dobrou pověst. Získává úspěchy v různých soutěžích a jeho absolventi pokračují na prestižních vysokých školách. Frýdecké gymnázium jsme navštívili v době maturit.
Tomáš Tikal, TV Polar: Také na gymnáziu Petra Bezruče ve Frýdku-Místku letos probíhaly přípravy na maturity v distanční podobě.
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: Letošní maturity probíhají v takzvaném covidovém režimu, to znamená, že jsou úplně jiné než v předchozích letech. Jsou trošku zjednodušené, je posunutý termín. Myslím si, že v rámci distanční výuky studenti měli dostatečnou a kvalitní přípravu.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak to bylo náročné pro učitele? Jak se připravovali v těchto podmínkách?
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: No určitě to bylo náročné, protože každou hodinu, kterou se studenty měli si museli pořádně promyslet a připravit se na tu hodinu, aby ten výstup byl odpovídající.
Zuzana Lišková, třídní učitelka: Děcka si většinou vybírají předměty podle svého zaměření, jakým směrem se budou v životě ubírat. Někdy hledají cestu, která se jim za nejjednodušší. Není to vždycky asi ta nejlepší cesta. Ten rozptyl bývá velký. Většinou bývají děti jednoznačně zaměřené přírodovědně a jednoznačně zaměřené humanitně. Takže podle toho se vlastně odvíjí ten jejich výběr.
Tomáš Tikal, TV Polar: Ta distanční výuka je hodně hendikepovala v té přípravě na maturitu?
Zuzana Lišková, třídní učitelka: Já si myslím, že je hendikepovat nemusela. Pokud to dítě měla zájem studovat, tak mělo v podstatě mnohem více času se věnovat tomu svému oboru, a nemuselo se zatěžovat dalšími obory, které se ho už vlastně vzdáleně netýkají. Měli takové možnosti konzultací s učiteli jako neměl nikdy žádný ročník a nikdy asi už snad ani žádný mít nebude.
Tomáš Tikal, TV Polar: Kam nejčastěji míří absolvování vašeho gymnázia?
Zuzana Lišková, třídní učitelka: Po absolvování našeho gymnázia míří spousta studentů na práva, medicínu nebo na technické školy. Míří do státního školství vysokého, nemíří do soukromých škol. Míří částečně i do zahraničí, takže teď máme třeba hocha, který je přijatý na čtyři anglické školy a chce studovat práva.
Tomáš Tikal, TV Polar: Letos poněkud zvláštní školní rok, tak jak probíhaly přípravy na maturitní zkoušku?
Anketa: maturantka: Já musím přiznat, že u nás ve škole probíhalo vše tak, jak mělo, i Když jsme měli on-line výuku, tak se nám vlastně profesoři věnovali jak je mohli. Měli jsme třeba i hodiny navíc, klidně po večerech a ta příprava byla plnohodnotná.
Tomáš Tikal, TV Polar: Které předměty jste si zvolila pro maturitu?
Anketa: maturantka: Já jsem maturovala z didaktického testu z češtiny a z ruštiny. Ta ruština je trošku neobvyklá, ale já se v ní cítím sebevědomě. Potom jsem maturovala z chemie a z biologie.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak budete pokračovat pokud to všechno úspěšně dopadne?
Anketa: maturantka: Já mám štěstí, že už jsem přijata na medicínskou fakultu do Brna.
Tomáš Tikal, TV Polar: No, ale bez maturity by vás tam asi nevzali?
Anketa: maturantka: To bohužel ne. Takže doufám, že všechno dobře dopadne.
Tomáš Tikal, TV Polar: Gymnázium z Frýdku-Místku věnovalo čas i energii také do vybavení své školy.
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: Toto období, kdy děti nebyly ve škole jsme využili k tomu, že jsme rekonstruovali učebnu zeměpisu, kabinety a jednu kmenovou učebnu.
Tomáš Tikal, TV Polar: A jaké jsou plány co se investic týká vašeho gymnázia?
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: Tak v současné době budeme pokračovat v rekonstrukci učeben, které nám zbývají asi dvě dorekonstruovat. No a uvidíme na další plány jsou velké, ale samozřejmě všechno závisí od investic, které dostaneme od zřizovatele.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak si představujete následující školní rok, který snad už bude v těch obvyklých kolejích?
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: No už loni jsem říkala, že věřím, že bude klasicky. Takže jsem zase optimista a věřím, že s určitými menšími odchylka by měl proběhnout celý školní rok.
Tomáš Tikal, TV Polar: Zájem o studium na Gymnáziu Petra Bezruče ve Frýdku-Místku je obrovský, takže škola bude jistě plná i v příštím školním roce.
Maturity na OA Český Těšín
Tomáš Tikal, TV Polar: Následující reportáž nám představí Obchodní akademii v Českém Těšíně. Kromě maturit jsme se zaměřili také na výuku v polském jazyce a modernizaci školy.
Tomáš Tikal, TV Polar: Obchodní akademie v Českém Těšíně má za sebou devadesát let života na trhu krajských škol. žákům devátých tříd základních škol nabízí dva maturitní obory: ekonomické lyceum a obchodní akademii.
Kristina Bončková, ředitelka OA Český Těšín: Naše školní vzdělávací programy mají rozšířenou výuku cizích jazyků a informačních technologií. V cizích jazycích nabízíme žákům jazyk anglický, německý a ruský. Specifickou naší školy je také výuka v polském jazyce. Tato tradice na škole trvá 70 let. Vždycky v jednom ročníku je jedna skupina, která se vyučuje v polském jazyku, tedy vyučuje přímo jazyk polský a stěžejní ekonomické předměty, jako je ekonomika, účetnictví, obchodní korespondence se také vyučují vedle češtiny i v polštině. O absolventy dvojjazyčné je na našem území poměrně velký zájem mezi zaměstnavateli, neboť i firmy v příhraniční oblasti velice často spolupracují s firmami na polské straně a vítají u našich absolventů právě tu dvojjazyčné. Nejenom v té běžné konverzaci, ale právě v té konverzaci a korespondenci obchodní, ekonomické, účetní a daňové.
Tomáš Tikal, TV Polar: Proč ještě byste vaši školu doporučila absolventům základních škol?
Kristina Bončková, ředitelka OA Český Těšín: Já si myslím, že školní vzdělávací program, jak jsme ho vytvořili je takový program pro život. Snažíme se jak v těch všeobecných předmětech, tak především v těch odborných se zaměřit i na to, co firmy potřebují od zaměstnavatelů a samozřejmě také připravujeme naše absolventy pro studium na dalších vysokých školách. Nejenom ekonomických, protože často si také vybírají i informatické obory, sociální, jazykové, dokonce i pedagogické.
Tomáš Tikal, TV Polar: Příprava na maturitu se musela zvládnout i v distanční podobě.
Ivana Nováková, zástupkyně ředitelky: Bylo to letos o něco náročnější, protože žáci byli vlastně víceméně celý školní rok doma na distanční výuce, ale myslím si, že jsme to dobře zvládli, a že žáci už v současné době maturují a probíhá to zatím celkem v pořádku.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jaký servis jste jim nabídli? Byly možné individuální konzultace nebo jak to probíhalo?
Ivana Nováková, zástupkyně ředitelky: Ano, samozřejmě na základě vlastně nařízení vlády byly povoleny různé konzultace, buď skupinové nebo individuální. Někteří žáci a učitelé je využívali.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak to bylo s výběrem předmětů? Jaké měli možnosti žáci?
Ivana Nováková, zástupkyně ředitelky: Žáci měli možnost se rozhodnout, zda budou dobrovolně maturovat z českého jazyka anebo z jazyků a někteří tuto možnost využili.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co se týká dalších předmětů?
Ivana Nováková, zástupkyně ředitelky: Tak tam samozřejmě jsou předměty odborné a ty jsou pro žáky povinné.
Tomáš Tikal, TV Polar: Které ty odborné předměty máte na obchodní akademii?
Ivana Nováková, zástupkyně ředitelky: Tak je to praktická zkouška, která se skládá z účetnictví, informatiky a obchodní korespondence. Potom jako ústní zkouška je ekonomika a účetnictví.
Anketa: maturantka: Příprava byla určitě složitější, ale myslím si, že je všechno možné zvládnout. Je hlavně důležité se připravit, nepodcenit to, protože my jsme si do poslední fáze mysleli, že to bude úředně. Ale myslím si že se to vlastně určitě dá zvládnout. Není to nějak extrémně těžké.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak u vás konkrétně probíhal výběr předmětů, které můžete mít u maturity?
Anketa: maturantka: Tak já jsem věděl, že určitě nechci matematiku, protože já prostě matematiku moc nemám ráda, a hlavně jsem si vybírala předměty takové, které budu mít i na vysoké škole později.
Tomáš Tikal, TV Polar: Na jakou jdete?
Anketa: maturantka: Já tedy ještě nevím, protože ještě nemám výsledky, ale asi nejspíše půjdu na žurnalistiku do Olomouce.
Anketa: maturantka: Dostala jsem v ekonomice platební styk, takže to je celkově měna česká, euro měna a všechny ty věci kolem měny. Za mě ta otázka byla jednoduchá, uměla jsem ji. Vymodlila jsem se ji, že si ji vytáhnu. V matematice jsem si vytáhl odmocniny, takže to je pro mě celkem jednoduchá otázka. Myslím si že jsem fičela docela dobře.
Tomáš Tikal, TV Polar: V posledních letech škola zrekonstruovala střechu i fasádu a pokračují investice do učeben.
Kristina Bončková, ředitelka OA Český Těšín: Účastníme se projektu, kterým my zase vybavujeme naše odborné učebny, u kterých se snažíme, aby byly na velmi slušné úrovni, aby naši absolventi do praxe odcházeli se znalostí těch používaných zaměstnavateli aplikacích. Takže jsme se účastnili i ropu s projektem "Digitálně vstřícná škola", kde jsme si vybavili dvě učebny novou technikou, získali jsme třetí mobilní učebny s třiceti dvěma tablety a další učební pomůcky do přírodovědných předmětů.
Tomáš Tikal, TV Polar: Školní magazín Studuj u nás je u konce. Děkujeme za přízeň a věříme, že nám ji věnujete i příště. Na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.