Studuj u nás
- Praktická výuka na SŠ TaD v Ostravě funguje na směny
- Představujeme SŠ prof. Matějčka v Ostravě - Porubě
- Výstavba dílen ve FM pokračuje dle harmonogramu
Tomáš Tikal, TV Polar: Dobrý den, v tomto týdnu jsme pro vás připravili čerstvé vydání školního Magazínu televize Polar Studij u nás. Začneme praktickou výukou na střední škole technické a dopravní v Ostravě. Představíme si střední školu profesora Matějčka v Ostravě a nakonec se podíváme na průběh výstavby nových dílen na Střední odborné škole ve Frýdku-Místku.
Praktická výuka na SŠ TaD v Ostravě funguje na směny
Tomáš Tikal, TV Polar: Střední škola technická a dopravní Ostrava Vítkovice je školou zaměřenou na technické obory převážně s dopravní tématikou. Škola nabízí učební i maturitní obory po kterých mohou studenti pokračovat ve studiu na vysokých školách.
Petr Elbel, zástupce ředitele pro praktické vyučování: Naše škola je škola, která se zabývá dopravními obory. Co se týká oborů, které je vlastně byste tady nečekali, tak je to vlastně chladicí technika.
Tomáš Tikal, TV Polar: A co se týká těch nejatraktivnějších oborů, které byste třeba vypíchnul.
Petr Elbel, zástupce ředitele pro praktické vyučování: Určitě je to autotronik na naší škole který vlastně má možnost ve třetím ročníku ten žák získat výuční list a pak ve čtvrtém pokračovat dál a získat maturitu.
Tomáš Tikal, TV Polar: Při návratu žáků k praktické výuce muselo vedení školy udělat několik zásadních rozhodnutí.
Petr Elbel, zástupce ředitele pro praktické vyučování: V naší škole bude probíhat do konce školního roku praktická výuka ve směnném provozu. To znamená ranní a odpolední. Je to uděláno z toho důvodu, že chceme chránit jednak žáky a chceme chránit i pedagogický sbor. Další takové rozhodnutí, které bylo uděláno je, že v tomto školním roce máme sedmdesát smluvních pracovišť, kde pracují naši žáci. No a v rámci rozhodnutí vedení školy všichni tito žáci byli stáhnutí jsem do školy a výuka probíhá vlastně do konce školního roku tady zde.
Tomáš Tikal, TV Polar: Myslíte si, že těm klukům bude ten výpadek praktické výuky hodně chybět do budoucna?
Petr Elbel, zástupce ředitele pro praktické vyučování: Tak určitě. Určitě ten čas, kdy nechodili na praktickou výuku bylo velké, ale naši snahou je vlastně, aby ten dopad na ně byl co nejmenší. A my jsme je stáhli z toho důvodu, aby vlastně jsme měli záruku, že ti učitelé odborného výcviku, kteří tu výuku vedou ve zkrácené podobě s nimi probrali všechny témata, které mají v daném oboru a ročníku.
Tomáš Tikal, TV Polar: Dá se na ten výpadek brát ohled při těch praktických zkouška?
Petr Elbel, zástupce ředitele pro praktické vyučování: No tak my na to ohled nebereme, protože momentálně vlastně všichni ti žáci procházejí ty úkoly, které budou mít na té závěrečné zkoušce. To znamená mají možnost se na to důkladně připravit.
Tomáš Tikal, TV Polar: Pojďme se teď blíže podívat na dva zmiňované obory trochu podrobněji. Nejprve obor chladící technika.
Boris Tengler, učitel odborného výcviku: Mají tady obor chladírenský mechanik, elektrikář, takže je to zaměřené i jako částečně na elektrikáře, takže musí umět zapojovat rozváděče a další věci.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak perspektivní obor to je podle vašeho názoru?
Boris Tengler, učitel odborného výcviku: Celkem hodně, protože dneska se kladou velké nároky na chlazení a všechno dneska je chlazené. Jestli se bourá maso, tak už je v chladírenských zařízeních, kde se tady tohleto bourá, potom tady to jde do lednice, kde tady toho visí na hácích. Převáží se to v autech chladírenských, kde se to potom dostává na pulty. Zase je to všechno chlazené. Takže tady ten obor je hodně specifický. Nehledě na to, že dneska se díky tomu teplu, které vlastně je dělají se klimatizace, takže i opravy klimatizací, montáže klimatizací. Takže ten obor je hodně perspektivní i do budoucna.
Tomáš Tikal, TV Polar: A teď ještě jeden velmi perspektivní obor, který se na střední škole technické a dopravní vyučuje. Jmenuje se autotronik.
Miroslav Šandala, učitel odborného výcviku: A my tady vyučuje obor autotronik. Je to vlastně takový prestižní obor, maturitní. A ti kluci musí umět úplně všechno. Oni si dělají takové kolečko během toho vyučování. No a jednu čtvrtinu roku dělají tady na učebně diagnostiky elektrická měření a diagnostiku vlastně řídících jednotek motorů, protože ty auta jsou čím dál tím složitější. Tak myslím si, že ta jejich výluka v praxi nebyla nijak moc narušena, protože ty systémy jsou tak složité, že oni stejně to musí řešit nějakými..vždycky to musí řešit přes nějaký návod, servisní návody, uživatelské příručky. Takže my při té distanční výuce jsme je vlastně už nějak seznamovali s těmi návody no a tady když jsme na té učebně diagnostiky teď v praxi, tak se to řeší zase.. Není důležité spravovat přímo konkrétní nějaký motor nebo nějakou závadu, ale je třeba vědět jakým způsobem, jak načíst elektrické schéma, jak se dostat, zjistit princip toho, to využijeme hlavně a oni si to potom už těch návody musí vyhledat sami. Ty návody jsou vlastně tady dosažitelné, jak v digitální podobě mají tady studentský počítač, elektrotechnické příručky tady jsou a servisní návody od škodovky, tak v listinné podobě vlastně tak jak to bylo po staru.
žák: Já jsem si vlastně zvolil obor autotronik kvůli tomu, že ten maturitní obor s možností ve třetím ročníku si udělat ty závěrečné zkoušky. Takže vlastně kdybych šel na mechanika, tak mám to stejné akorát jsem na škole rok navíc, takže pro mě bylo výhodné právě ten čtyřletý obor.
Tomáš Tikal, TV Polar: Teď jsi ve třetím, takže jaký je další postup?
žák: Snad složit zkoušky, které budeme dělat a potom maturitu. Připravujeme se hlavně na ty závěrečné zkoušky. Minulé praxe co jsme měli, tak jsme strávili tady a teďka jsme byli chvilku i na servisu a probíráme všechny ty různé obory, které tam budou.
Tomáš Tikal, TV Polar: Součástí studia u vybraných oborů je získání řidičského průkazu skupiny B a C či profesního průkazu.
Představujeme SŠ prof. Matějčka v Ostravě - Porubě
Tomáš Tikal, TV Polar: Střední školu profesora Zdeňka Matějčka v Ostravě – Porubě zřizuje MS kraj a v nabídce má dvacet oborů.
Ivana Jírů, ředitelka SŠ profesora Zdeňka Matějčka: Z toho 4 maturitní v denním studiu a 2 maturitní v dálkovém studiu. Tři obory háčkové pekaře, cukrář a kuchaře. A pak máme řadu dětí, které mají zdravotní handicapy a ti k nám chodí do tzv. éčkových oborů. To jsou například cukrářské práce, prodavačka prostě různé služby, které se tady děti učí a pak máme ještě praktickou školu. Ta je pro zdravotně postižené děti ta jede vlastně nepřetržitě i v této těžké době. A obchodní školu takže nabízíme širokou škálu oborů, které jsou využitelné zejména ve službách a v hotelnictví. Největší zájem máme ale o nový obor, který tady je od loňského roku. A to je předškolní a mimoškolní pedagogika.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jaký je zájem o vaši školu. Jak jste na tom s naplněností?
Ivana Jírů, ředitelka SŠ profesora Zdeňka Matějčka: Řekla bych, že o naši školu je docela velký zájem. Letos jsme k přijímacím řízení měli přes 500 přihlášek a naplněnost školy je poměrně vysoká. Máme kolem osmi set žáků. A v těch třídách je žáků různě, ale většinou to je tak, že naplníme každý obor, který nabízíme tak, aby mohla třída existovat.
Tomáš Tikal, TV Polar: Vyhlásili jste pro letošní školní rok přijímací řízení. Jak dopadlo?
Ivana Jírů, ředitelka SŠ profesora Zdeňka Matějčka: Vyhlásili jsme přijímací řízení protože jsme předpokládali obrovský zájem o maturitní obory, takže v maturitních oborech se psaly jednotné přijímací zkoušky ve všech čtyřech maturitních oborech, které nabízíme. Dělali jsme i školní přijímací zkoušku v tom oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika. Měli jsme tam asi 115 uchazečů, které tady s námi pobývali. Tedy oba dva dny až do večera. A v každém z těch oborů, které nabízíme maturitní hotelnictví a turismus, sociální činnost, tak všude jsme měli převis poptávky, takže všude jsme konali jednotné přijímací zkoušky.
Tomáš Tikal, TV Polar: Obnovení praktické výuky v plném rozsahu potěšilo na SŠ profesora Matějčka žáky i učitele.
Richard Mráček, zástupce ředitelky pro praktické vyučování: Ano, praktické vyučování probíhá vlastně už od toho předminulého týdne, kdy se tady to rozvolnilo. Mělo probíhat tím způsobem, že jsme oslovili už i naše partnery sociální. Takže naši žáci odcházejí i na praxi. Spolupracujeme s obchodními středisky Tesco Hrabová, Tesco Futurum potom Tesco Třebovice, kde pracují naši žáci oboru prodavačky, práce v oboru pekař a samozřejmě i naše další pracoviště jako máme sociální služby, stravovací ubytovací služby, kdy už i ti partneři, kteří nám umožnili vstup na jejich pracoviště. Samozřejmě potýkáme se s tím, že se zase začíná někde objevovat ty náznaky té infekce, takže to musíme jak se říká pořád hlídat. Testujeme naše žáky, tak jak je testujeme i u nás ve škole. No a běží i naše pracoviště odloučené, které máme například v Klimkovicích, obor cukrář, cukrářské práce a potom máme zase obory zahradnické práce a aranžér, takže snažíme se, aby ta výuka běžela co nejvíce protože ono vlastně zbývá do konce roku pár týdnů a my jsme vlastně ještě i když byla teda ta distanční výuka a tak jsme pořádali pro ty naše žáky takzvané výukové programy. Nakoupili jsme materiál i techniku a tu distanční výuku jsme provozovali tím, že učitelé byli ve škole popřípadě s nějakým žákem, který to dělal pod vedením toho učitele a žáci si mohli ty věci například zákusky kuchaři uvařit doma. Takže sice to nebylo úplně až tak jak se říká ideální, ale určitě to pomohlo.
Tomáš Tikal, TV Polar: Které obory mohou provádět praxi tady přímo v prostorách školy?
Richard Mráček, zástupce ředitelky pro praktické vyučování: Tak tady mohou praxi provádět vlastně veškeré soubory, které my máme. To znamená tady jak jste viděli naše košíkáře, stravovací ubytovací služby tady máme. Máme tady kuchaře, kteří pracují u nás na kuchyních. Samozřejmě některé se už podařilo umístit i do restaurace samozřejmě ty restaurace ještě nejsou otevřené, ale v ojedinělých případech se nám to taky daří.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co vás čeká v tom letošním roce ještě?
žák: No teď už mám zkoušky závěrečné.
Tomáš Tikal, TV Polar: SŠ profesora Zdeňka Matějčka je také fakultní institucí Ostravské univerzity.
Ivana Jírů, ředitelka SŠ profesora Zdeňka Matějčka: Znamená to, že na naši školu se chodí mladí připravující se pedagogové učit jak učit. Takže přijímáme různé studentky, které tady chodí na svou praxi a i teď v současné době tady máme některé studentky, které si tady vykonávají svou praxi, kterou mají nařízenou nebo musí splnit v průběhu svého pedagogického studia a to jak pro asistenty pedagoga, tak pro učitele.
Výstavba dílen ve FM pokračuje dle harmonogramu
Výstavba nových dílen pro středoškoláky ve Frýdku-Místku úspěšně pokračuje, přesně podle harmonogramu. Odborná výuka zde bude moci začít od začátku přespříštího školního roku.
Střední odborná škola ve Frýdku-Místku bude mít pro praktickou výuku dvoje nové dílny. Teď se pracuje na střechách a fasádě, stavba by měla být hotová ještě v tomto roce, následovat budou práce na technologickém vybavení. V dílnách by se mělo začít učit na začátku školního roku 2022/2023. Finanční náklady se vyšplhají skoro ke 300 milionům korun.
Po dlouhých přípravách začala na začátku minulého roku výstavba nových dílen pro praktickou výuku Střední odborné školy Frýdku-Místku. „Kvalitní dílny potřebují frýdeckomístečtí středoškoláci už dlouho. Projekt na jejich výstavbu se začal připravovat v roce 2015, ale kvůli financím se realizace odložila. Jsem rád, že teď už můžeme sledovat, jak nové dílny rostou před očima,“ uvedl náměstek hejtmana kraje pro finance, investice a majetek Jaroslav Kania a vysvětlil, že původně byla snaha získat peníze na dílny z evropských zdrojů. To nakonec nebylo možné, a tak Moravskoslezský kraj vyčlenil prostředky ve svém rozpočtu.
„Studenti frýdeckomístecké Střední odborné školy zatím docházejí na praktickou výuku do průmyslových závodů ve Frýdlantu nad Ostravicí a ve Frýdku-Místku. Tyto prostory jsou zastaralé a pro výuku absolutně nevhodné. Přece jenom, dílny pro praktické vzdělávání by měly splňovat určité podmínky. Ať už se jedná o rozličné vybavení včetně nejmodernějších zařízení nebo prostor vhodný pro společnou práci žáků a komunikaci s vyučujícím. Nové moderní dílny budou všechny tyto požadavky splňovat,“ vysvětlil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro školství a sport Stanislav Folwarczny a dodal, že dílny budou sloužit hlavně žákům strojírenských oborů.
Jedna ze dvou budov dílen vyrůstá přímo u školy v ulici Lískovecké, druhá bude v ulici Na Hrázi. „Technické obory a řemesla v Moravskoslezském kraji podporujeme dlouhodobě. Vytvořit supermoderní zázemí pro odbornou výuku je proto velmi důležité. Dílny Lískovecká budou mít například svařovnu, dílnu CNC pálení a soustružnické, zámečnické a frézařské dílny. V prostorách Na Hrázi budou elektrodílny, brousící box, ale taky podvozková, diagnostická a karosářská dílna,“ vyjmenoval náměstek hejtmana kraje Stanislav Folwarczny s tím, že všechny dílny budou také vybaveny potřebnými technologiemi. Obě nové dílenské budovy nabídnou také učebny teorie, šatny žáků i učitelů, sociální zařízení a potřebné sklady.
Zhotovitel – Beskydská stavební, a.s. – provádí obě stavby souběžně. „Přes nouzový stav a četná omezení protipandemických opatření zakázku realizujeme podle platného harmonogramu a dílo dokončíme v termínu, tedy v říjnu letošního roku. Kromě nouzového stavu byl pro nás na obou stavbách omezující i nedostatek místa pro zařízení staveniště. V případě Lískovecké se jedná o prostor mezi obytným domem a sportovním stadionem. V ulici Na Hrázi je to místo mezi školou a dětským domovem. Bylo tedy obtížné koordinovat jednotlivé, po sobě jdoucí dodávky,“ uvedl stavbyvedoucí dílen v ulici Lískovecká Martin Pešat s tím, že Beskydská stavební, a.s. již realizovala řadu mnohem složitějších zakázek.
„Výstavba středoškolských dílen ve Frýdku-Místku je naší největší investicí v oblasti školství od vzniku Moravskoslezského kraje, tedy od roku 2001. Nové budovy už mají usazena okna i dveře, aktuálně se dokončuje zateplení fasády a střechy, pracuje se na všech rozvodech i na vnitřních omítkách nebo podlahách. Stavba by měla být hotová v prosinci tohoto roku, následovat bude vybavení potřebnými technologiemi,“ řekl náměstek hejtmana kraje Jaroslav Kania a doplnil, že krajskou kasu přijdou nové dílny včetně veškerého vybavení na více než 293 milionů korun. Projektová dokumentace pro technologii dílen už je hotová, připravuje se výběrové řízení na dodavatele technologického vybavení. Vše by mělo být podle odhadů hotovo tak, aby zde mohla plnohodnotná výuka už od začátku školního roku 2022/2023.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Tomáš Tikal, TV Polar: Dobrý den, v tomto týdnu jsme pro vás připravili čerstvé vydání školního Magazínu televize Polar Studij u nás. Začneme praktickou výukou na střední škole technické a dopravní v Ostravě. Představíme si střední školu profesora Matějčka v Ostravě a nakonec se podíváme na průběh výstavby nových dílen na Střední odborné škole ve Frýdku-Místku.
Praktická výuka na SŠ TaD v Ostravě funguje na směny
Tomáš Tikal, TV Polar: Střední škola technická a dopravní Ostrava Vítkovice je školou zaměřenou na technické obory převážně s dopravní tématikou. Škola nabízí učební i maturitní obory po kterých mohou studenti pokračovat ve studiu na vysokých školách.
Petr Elbel, zástupce ředitele pro praktické vyučování: Naše škola je škola, která se zabývá dopravními obory. Co se týká oborů, které je vlastně byste tady nečekali, tak je to vlastně chladicí technika.
Tomáš Tikal, TV Polar: A co se týká těch nejatraktivnějších oborů, které byste třeba vypíchnul.
Petr Elbel, zástupce ředitele pro praktické vyučování: Určitě je to autotronik na naší škole který vlastně má možnost ve třetím ročníku ten žák získat výuční list a pak ve čtvrtém pokračovat dál a získat maturitu.
Tomáš Tikal, TV Polar: Při návratu žáků k praktické výuce muselo vedení školy udělat několik zásadních rozhodnutí.
Petr Elbel, zástupce ředitele pro praktické vyučování: V naší škole bude probíhat do konce školního roku praktická výuka ve směnném provozu. To znamená ranní a odpolední. Je to uděláno z toho důvodu, že chceme chránit jednak žáky a chceme chránit i pedagogický sbor. Další takové rozhodnutí, které bylo uděláno je, že v tomto školním roce máme sedmdesát smluvních pracovišť, kde pracují naši žáci. No a v rámci rozhodnutí vedení školy všichni tito žáci byli stáhnutí jsem do školy a výuka probíhá vlastně do konce školního roku tady zde.
Tomáš Tikal, TV Polar: Myslíte si, že těm klukům bude ten výpadek praktické výuky hodně chybět do budoucna?
Petr Elbel, zástupce ředitele pro praktické vyučování: Tak určitě. Určitě ten čas, kdy nechodili na praktickou výuku bylo velké, ale naši snahou je vlastně, aby ten dopad na ně byl co nejmenší. A my jsme je stáhli z toho důvodu, aby vlastně jsme měli záruku, že ti učitelé odborného výcviku, kteří tu výuku vedou ve zkrácené podobě s nimi probrali všechny témata, které mají v daném oboru a ročníku.
Tomáš Tikal, TV Polar: Dá se na ten výpadek brát ohled při těch praktických zkouška?
Petr Elbel, zástupce ředitele pro praktické vyučování: No tak my na to ohled nebereme, protože momentálně vlastně všichni ti žáci procházejí ty úkoly, které budou mít na té závěrečné zkoušce. To znamená mají možnost se na to důkladně připravit.
Tomáš Tikal, TV Polar: Pojďme se teď blíže podívat na dva zmiňované obory trochu podrobněji. Nejprve obor chladící technika.
Boris Tengler, učitel odborného výcviku: Mají tady obor chladírenský mechanik, elektrikář, takže je to zaměřené i jako částečně na elektrikáře, takže musí umět zapojovat rozváděče a další věci.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak perspektivní obor to je podle vašeho názoru?
Boris Tengler, učitel odborného výcviku: Celkem hodně, protože dneska se kladou velké nároky na chlazení a všechno dneska je chlazené. Jestli se bourá maso, tak už je v chladírenských zařízeních, kde se tady tohleto bourá, potom tady to jde do lednice, kde tady toho visí na hácích. Převáží se to v autech chladírenských, kde se to potom dostává na pulty. Zase je to všechno chlazené. Takže tady ten obor je hodně specifický. Nehledě na to, že dneska se díky tomu teplu, které vlastně je dělají se klimatizace, takže i opravy klimatizací, montáže klimatizací. Takže ten obor je hodně perspektivní i do budoucna.
Tomáš Tikal, TV Polar: A teď ještě jeden velmi perspektivní obor, který se na střední škole technické a dopravní vyučuje. Jmenuje se autotronik.
Miroslav Šandala, učitel odborného výcviku: A my tady vyučuje obor autotronik. Je to vlastně takový prestižní obor, maturitní. A ti kluci musí umět úplně všechno. Oni si dělají takové kolečko během toho vyučování. No a jednu čtvrtinu roku dělají tady na učebně diagnostiky elektrická měření a diagnostiku vlastně řídících jednotek motorů, protože ty auta jsou čím dál tím složitější. Tak myslím si, že ta jejich výluka v praxi nebyla nijak moc narušena, protože ty systémy jsou tak složité, že oni stejně to musí řešit nějakými..vždycky to musí řešit přes nějaký návod, servisní návody, uživatelské příručky. Takže my při té distanční výuce jsme je vlastně už nějak seznamovali s těmi návody no a tady když jsme na té učebně diagnostiky teď v praxi, tak se to řeší zase.. Není důležité spravovat přímo konkrétní nějaký motor nebo nějakou závadu, ale je třeba vědět jakým způsobem, jak načíst elektrické schéma, jak se dostat, zjistit princip toho, to využijeme hlavně a oni si to potom už těch návody musí vyhledat sami. Ty návody jsou vlastně tady dosažitelné, jak v digitální podobě mají tady studentský počítač, elektrotechnické příručky tady jsou a servisní návody od škodovky, tak v listinné podobě vlastně tak jak to bylo po staru.
žák: Já jsem si vlastně zvolil obor autotronik kvůli tomu, že ten maturitní obor s možností ve třetím ročníku si udělat ty závěrečné zkoušky. Takže vlastně kdybych šel na mechanika, tak mám to stejné akorát jsem na škole rok navíc, takže pro mě bylo výhodné právě ten čtyřletý obor.
Tomáš Tikal, TV Polar: Teď jsi ve třetím, takže jaký je další postup?
žák: Snad složit zkoušky, které budeme dělat a potom maturitu. Připravujeme se hlavně na ty závěrečné zkoušky. Minulé praxe co jsme měli, tak jsme strávili tady a teďka jsme byli chvilku i na servisu a probíráme všechny ty různé obory, které tam budou.
Tomáš Tikal, TV Polar: Součástí studia u vybraných oborů je získání řidičského průkazu skupiny B a C či profesního průkazu.
Představujeme SŠ prof. Matějčka v Ostravě - Porubě
Tomáš Tikal, TV Polar: Střední školu profesora Zdeňka Matějčka v Ostravě – Porubě zřizuje MS kraj a v nabídce má dvacet oborů.
Ivana Jírů, ředitelka SŠ profesora Zdeňka Matějčka: Z toho 4 maturitní v denním studiu a 2 maturitní v dálkovém studiu. Tři obory háčkové pekaře, cukrář a kuchaře. A pak máme řadu dětí, které mají zdravotní handicapy a ti k nám chodí do tzv. éčkových oborů. To jsou například cukrářské práce, prodavačka prostě různé služby, které se tady děti učí a pak máme ještě praktickou školu. Ta je pro zdravotně postižené děti ta jede vlastně nepřetržitě i v této těžké době. A obchodní školu takže nabízíme širokou škálu oborů, které jsou využitelné zejména ve službách a v hotelnictví. Největší zájem máme ale o nový obor, který tady je od loňského roku. A to je předškolní a mimoškolní pedagogika.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jaký je zájem o vaši školu. Jak jste na tom s naplněností?
Ivana Jírů, ředitelka SŠ profesora Zdeňka Matějčka: Řekla bych, že o naši školu je docela velký zájem. Letos jsme k přijímacím řízení měli přes 500 přihlášek a naplněnost školy je poměrně vysoká. Máme kolem osmi set žáků. A v těch třídách je žáků různě, ale většinou to je tak, že naplníme každý obor, který nabízíme tak, aby mohla třída existovat.
Tomáš Tikal, TV Polar: Vyhlásili jste pro letošní školní rok přijímací řízení. Jak dopadlo?
Ivana Jírů, ředitelka SŠ profesora Zdeňka Matějčka: Vyhlásili jsme přijímací řízení protože jsme předpokládali obrovský zájem o maturitní obory, takže v maturitních oborech se psaly jednotné přijímací zkoušky ve všech čtyřech maturitních oborech, které nabízíme. Dělali jsme i školní přijímací zkoušku v tom oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika. Měli jsme tam asi 115 uchazečů, které tady s námi pobývali. Tedy oba dva dny až do večera. A v každém z těch oborů, které nabízíme maturitní hotelnictví a turismus, sociální činnost, tak všude jsme měli převis poptávky, takže všude jsme konali jednotné přijímací zkoušky.
Tomáš Tikal, TV Polar: Obnovení praktické výuky v plném rozsahu potěšilo na SŠ profesora Matějčka žáky i učitele.
Richard Mráček, zástupce ředitelky pro praktické vyučování: Ano, praktické vyučování probíhá vlastně už od toho předminulého týdne, kdy se tady to rozvolnilo. Mělo probíhat tím způsobem, že jsme oslovili už i naše partnery sociální. Takže naši žáci odcházejí i na praxi. Spolupracujeme s obchodními středisky Tesco Hrabová, Tesco Futurum potom Tesco Třebovice, kde pracují naši žáci oboru prodavačky, práce v oboru pekař a samozřejmě i naše další pracoviště jako máme sociální služby, stravovací ubytovací služby, kdy už i ti partneři, kteří nám umožnili vstup na jejich pracoviště. Samozřejmě potýkáme se s tím, že se zase začíná někde objevovat ty náznaky té infekce, takže to musíme jak se říká pořád hlídat. Testujeme naše žáky, tak jak je testujeme i u nás ve škole. No a běží i naše pracoviště odloučené, které máme například v Klimkovicích, obor cukrář, cukrářské práce a potom máme zase obory zahradnické práce a aranžér, takže snažíme se, aby ta výuka běžela co nejvíce protože ono vlastně zbývá do konce roku pár týdnů a my jsme vlastně ještě i když byla teda ta distanční výuka a tak jsme pořádali pro ty naše žáky takzvané výukové programy. Nakoupili jsme materiál i techniku a tu distanční výuku jsme provozovali tím, že učitelé byli ve škole popřípadě s nějakým žákem, který to dělal pod vedením toho učitele a žáci si mohli ty věci například zákusky kuchaři uvařit doma. Takže sice to nebylo úplně až tak jak se říká ideální, ale určitě to pomohlo.
Tomáš Tikal, TV Polar: Které obory mohou provádět praxi tady přímo v prostorách školy?
Richard Mráček, zástupce ředitelky pro praktické vyučování: Tak tady mohou praxi provádět vlastně veškeré soubory, které my máme. To znamená tady jak jste viděli naše košíkáře, stravovací ubytovací služby tady máme. Máme tady kuchaře, kteří pracují u nás na kuchyních. Samozřejmě některé se už podařilo umístit i do restaurace samozřejmě ty restaurace ještě nejsou otevřené, ale v ojedinělých případech se nám to taky daří.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co vás čeká v tom letošním roce ještě?
žák: No teď už mám zkoušky závěrečné.
Tomáš Tikal, TV Polar: SŠ profesora Zdeňka Matějčka je také fakultní institucí Ostravské univerzity.
Ivana Jírů, ředitelka SŠ profesora Zdeňka Matějčka: Znamená to, že na naši školu se chodí mladí připravující se pedagogové učit jak učit. Takže přijímáme různé studentky, které tady chodí na svou praxi a i teď v současné době tady máme některé studentky, které si tady vykonávají svou praxi, kterou mají nařízenou nebo musí splnit v průběhu svého pedagogického studia a to jak pro asistenty pedagoga, tak pro učitele.
Výstavba dílen ve FM pokračuje dle harmonogramu
Výstavba nových dílen pro středoškoláky ve Frýdku-Místku úspěšně pokračuje, přesně podle harmonogramu. Odborná výuka zde bude moci začít od začátku přespříštího školního roku.
Střední odborná škola ve Frýdku-Místku bude mít pro praktickou výuku dvoje nové dílny. Teď se pracuje na střechách a fasádě, stavba by měla být hotová ještě v tomto roce, následovat budou práce na technologickém vybavení. V dílnách by se mělo začít učit na začátku školního roku 2022/2023. Finanční náklady se vyšplhají skoro ke 300 milionům korun.
Po dlouhých přípravách začala na začátku minulého roku výstavba nových dílen pro praktickou výuku Střední odborné školy Frýdku-Místku. „Kvalitní dílny potřebují frýdeckomístečtí středoškoláci už dlouho. Projekt na jejich výstavbu se začal připravovat v roce 2015, ale kvůli financím se realizace odložila. Jsem rád, že teď už můžeme sledovat, jak nové dílny rostou před očima,“ uvedl náměstek hejtmana kraje pro finance, investice a majetek Jaroslav Kania a vysvětlil, že původně byla snaha získat peníze na dílny z evropských zdrojů. To nakonec nebylo možné, a tak Moravskoslezský kraj vyčlenil prostředky ve svém rozpočtu.
„Studenti frýdeckomístecké Střední odborné školy zatím docházejí na praktickou výuku do průmyslových závodů ve Frýdlantu nad Ostravicí a ve Frýdku-Místku. Tyto prostory jsou zastaralé a pro výuku absolutně nevhodné. Přece jenom, dílny pro praktické vzdělávání by měly splňovat určité podmínky. Ať už se jedná o rozličné vybavení včetně nejmodernějších zařízení nebo prostor vhodný pro společnou práci žáků a komunikaci s vyučujícím. Nové moderní dílny budou všechny tyto požadavky splňovat,“ vysvětlil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro školství a sport Stanislav Folwarczny a dodal, že dílny budou sloužit hlavně žákům strojírenských oborů.
Jedna ze dvou budov dílen vyrůstá přímo u školy v ulici Lískovecké, druhá bude v ulici Na Hrázi. „Technické obory a řemesla v Moravskoslezském kraji podporujeme dlouhodobě. Vytvořit supermoderní zázemí pro odbornou výuku je proto velmi důležité. Dílny Lískovecká budou mít například svařovnu, dílnu CNC pálení a soustružnické, zámečnické a frézařské dílny. V prostorách Na Hrázi budou elektrodílny, brousící box, ale taky podvozková, diagnostická a karosářská dílna,“ vyjmenoval náměstek hejtmana kraje Stanislav Folwarczny s tím, že všechny dílny budou také vybaveny potřebnými technologiemi. Obě nové dílenské budovy nabídnou také učebny teorie, šatny žáků i učitelů, sociální zařízení a potřebné sklady.
Zhotovitel – Beskydská stavební, a.s. – provádí obě stavby souběžně. „Přes nouzový stav a četná omezení protipandemických opatření zakázku realizujeme podle platného harmonogramu a dílo dokončíme v termínu, tedy v říjnu letošního roku. Kromě nouzového stavu byl pro nás na obou stavbách omezující i nedostatek místa pro zařízení staveniště. V případě Lískovecké se jedná o prostor mezi obytným domem a sportovním stadionem. V ulici Na Hrázi je to místo mezi školou a dětským domovem. Bylo tedy obtížné koordinovat jednotlivé, po sobě jdoucí dodávky,“ uvedl stavbyvedoucí dílen v ulici Lískovecká Martin Pešat s tím, že Beskydská stavební, a.s. již realizovala řadu mnohem složitějších zakázek.
„Výstavba středoškolských dílen ve Frýdku-Místku je naší největší investicí v oblasti školství od vzniku Moravskoslezského kraje, tedy od roku 2001. Nové budovy už mají usazena okna i dveře, aktuálně se dokončuje zateplení fasády a střechy, pracuje se na všech rozvodech i na vnitřních omítkách nebo podlahách. Stavba by měla být hotová v prosinci tohoto roku, následovat bude vybavení potřebnými technologiemi,“ řekl náměstek hejtmana kraje Jaroslav Kania a doplnil, že krajskou kasu přijdou nové dílny včetně veškerého vybavení na více než 293 milionů korun. Projektová dokumentace pro technologii dílen už je hotová, připravuje se výběrové řízení na dodavatele technologického vybavení. Vše by mělo být podle odhadů hotovo tak, aby zde mohla plnohodnotná výuka už od začátku školního roku 2022/2023.
Redakčně upraveno / zkráceno.