Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Studuj u nás

Studuj u nás

  • Úspěchy žáků Gymnázia Petra Bezruče v soutěžích
  • Učitel Gymnázia Příbor získal významné ocenění
  • Anketa ředitelů středních škol

Dobrý den, vítám vás u sledování školního magazínu TV Polar Studuj u nás, ve kterém přinášíme novinky o školách patřících našemu kraji. Začneme velkým úspěchem šachistů Gymnázia Petra Bezruče ve Frýdku-Místku, zjistíme, který pedagog získal prestižní mezinárodní ocenění, a nakonec si poslechneme hodnocení roku 2021 ze strany ředitelů středních škol.

Úspěchy žáků Gymnázia Petra Bezruče v soutěžích

Na Gymnázium Petra Bezruče ve Frýdku-Místku jsme si zvykli jezdit s kamerou kvůli častým úspěchům jeho studentů v nejrůznějších soutěžích.

Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: „Přestože letošní rok byl covidový, tak naši žáci byli velice úspěšní. Ať vezmeme vítězství našich studentů v soutěži Bohatství Země, pak to byl zisk poháru Eurorébus. Také bronzová medaile Lukáše Linharta, nebo páté místo na světě v šachu žáků naší školy.

A právě obrovský mezinárodní úspěch místních šachistů byl důvodem, proč jsme na místecké gymnázium přijeli tentokrát.

Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: „Je to velký úspěch, už jen to, že se dostali do finále na mistrovství světa do Dubaje. Celkem bylo 300 družstev a oni postoupili mezi 12 nejúspěšnějších.“

Oni provozují šach tady v rámci školy, nebo jsou z Beskydské šachové školy?

Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: „Většina studentů je z Beskydské šachové školy. „

Beskydská šachová škola je dlouhodobě úspěšný šachový klub, který na Frýdecko-Místecku vychovává stovky mladých šachistů.

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Naši šachisté trénují tady u nás ve Frýdku v šachové škole už od malička. Pravidelně docházejí na tréninky a hrají v celorepublikových soutěžích v ČR. Jsou velmi talentovaní, pracují na sobě, a proto se umístili tak dobře.“

Poprosím o komentář k tomu poslednímu úspěchu.

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Myslím, že je to fantastické, chtěli jsme skončit co nejlépe. Lepší to být nemohlo, jsme spokojení s tímto výsledkem.“

S jakými ambicemi jste odjížděli?

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Původně jsme se chtěli probojovat mezi nejlepší čtyřku, ale hráči z celého světa byli silní. Páté místo je taky pěkné.“

Jak jste spokojen s tím, jaký je zájem o šachy obecně ve Frýdku-Místku?

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Zájem je velký, děti hrají od školky. V Beskydské šachové škole máme program, kde učíme děti už od školky, tady máme největší základnu v České republice.“

Má někdo z nich našlápnuto stát se šachovým velmistrem?

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Třeba Marek Míča s Adamem Frankem vyhráli mistrovství republiky několikrát.“

Váš největší zážitek z Dubaje?

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Samotný turnaj a potom samozřejmě Expo a pavilony, ty byly nádherné.“

Pro mladé šachisty – studenty Gymnázia Petra Bezruče – je mezinárodní úspěch velkou motivací do další kariéry.

anketa: členové šachového týmu

„Jsem velmi rád, že jsme se umístili na pátém místě, sice můj osobní cíl bylo uhrát trochu více bodů, než jsem uhrál, skončit na medaili. Páté místo je taky skvělý výsledek.“

Tvůj šachový cíl?

„Stát se velmistrem.“

„Určitě na to do konce života nezapomenu, byl to pro mě neskutečný zážitek vidět mistry světa. Byli tam nejlepší hráči na světě, se spoustou z nich máme i fotky.“

Při tom samotném turnaji jsi byl nervózní?

„Na začátku ano, ale potom jsem si zvykl a bylo to v pohodě.“

Nějaký ten cíl?

„Cíl nemám, hraju to tak pro zábavu, ale velmistra bych chtěl určitě získat.“

„Já to neberu jako osobní úspěch, protože to byl úspěch celého týmu a moje osobní partie nebyly na takové úrovni, jako jsem chtěla předvést. Ale zážitek to byl úžasný, nenapadá mě nic, co by se mi tam nelíbilo.“

Mají holky nevýhodu, když hrají proti klukům?

„To si nemyslím, podle mě jsou holky v šachu zvýhodněné v tom, že jich je méně. Mají větší šanci na úspěch ve svých kategoriích, ale je těžší hrát proti klukům jako holka.“

Taky se zeptám na ty budoucí cíle a úspěchy kterých bys chtěla dosáhnout.

„Dlouhodobý cíl nemám, chtěla bych vyhrát letošní mistrovství České republiky do šestnácti let a hrát nejlíp, jak to půjde.“

Zážitkem pro úspěšné mladé šachisty bylo i setkání s českým velvyslancem ve Spojených arabských emirátech.

Andrea Čmielová, vedoucí výpravy: „Je to pan inženýr Jiří Slavík, který přijel z Abú Dhabí popřát našim úspěšným šachistům k pátému místu. Přijel i s ženou a bylo to příjemné setkání pro studenty i pro nás.“

Jak hodnotíte ten úspěch z pohledu školy?

Andrea Čmielová, vedoucí výpravy: „Z pohledu školy je to velký úspěch, studenti měli možnost získat také mezinárodní zkušenost ve světě a mohli porovnat své výsledky i s ostatními studenty na mezinárodní úrovni.“

Pokud se tento šachový tým Gymnázia Petra Bezruče ve Frýdku-Místku udrží pohromadě, můžeme se dočkat ještě řady dalších vynikajících úspěchů.

Učitel Gymnázia Příbor získal významné ocenění

Pedagog Jiří Svoboda z Masarykova gymnázia v Příboře získal prestižní uznání britské královské rodiny. Jeho královská Výsost princ Edward ocenila sto pedagogů z celého světa, kteří se ujali řízení místních programů DofE, tedy Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu.

Jiří Svoboda program na příborském gymnáziu vede třetím rokem a mezi stovku oceněných se dostal díky svému přístupu a nasazení.

Je jedním z těch, kteří se nad rámec svých povinností věnují osobnostnímu rozvoji svých žáků. Program DofE zapustil hluboké kořeny v našem kraji a další a další školy se svými žáky se do programu zapojují. Před 65 lety program založil princ Philip pro mladé lidi mezi 13 a 24 lety, aby je motivoval k práci na sobě a svém růstu. Úspěšní absolventi programu získávají mezinárodně uznávaný certifikát, který jim může dopomoci získat zajímavé pracovní příležitosti nebo studium v zahraničí. Program funguje ve 130 zemích světa, ročně ho plní 1,3 milionu mladých lidí. Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu podporuje Moravskoslezský kraj, na její organizaci v regionu již poskytl 330 tisíc korun.

Jiří Svoboda obdržel pochvalný dopis od Jeho královské Výsosti prince Edwarda – nejmladšího syna prince Philipa a britské královny Alžběty II. – a speciální pamětní minci vyrobenou Královskou mincovnou, která připomíná život a odkaz prince Philipa. Celkem bylo uděleno pouze sto těchto mincí, získali je pedagogové, kteří mají v rámci programu největší vliv a zcela vynikají nad ostatními. 

Anketa ředitelů středních škol

Rok 2021 byl kvůli covidové pandemii zcela nestandardní, a to platilo i ve školství. Jak si s tím jednotlivé školy poradily, napoví následující anketa.

Bohužel, školství významně ovlivňuje covidová pandemie. Rok 2021 byl těžký pro všechny typy škol. Situace v posledních týdnech nebyla růžová, spousta tříd a škol byla v karanténě. Na mnoha školách byla kvůli karanténě opět zavedena alespoň částečná distanční výuka, zároveň probíhala prezenční výuka. Do toho vstupovalo onemocnění žáků i pedagogů a další omezení s tím související. Rok 2021 byl náročný také pro rodiče. Když se dozvěděli, že jejich dítě je pozitivní, museli ho ze školy vyzvednout, zajistit testování a případně také hlídání. Například střední školy v našem regionu dělaly maximum proto, aby i v této složité situaci zajistili vzdělání pro své žáky v co nejvyšší kvalitě, byť to mnohdy nebylo vůbec jednoduché a v případě praktické výuky témě nemožné.

Pojďme zhodnotit rok 2021, který nám končí, na vaší škole. Jak jste to zvládli?

Pavel Chrenka, ředitel SŠ služeb a podnikání Ostrava: „Zvládli jsme to dobře, i když ta covidová situace byla vážná. I v současné době máme velký počet žáků pozitivních.“

Martin Mikolášek, ředitel SUŠ Ostrava: „Snažili jsme se, samozřejmě úplně maximálně. Myslím si, že v rámci toho, jak ten rok byl turbulentní, jak se proměňovala spousta věcí, se kterými jsme neměli absolutně žádné zkušenosti, to dopadlo neočekávaně dobře.“

Jana Vylobová, ředitelka Biskupského gymnázia Ostrava: „Se ctí dobře, měli jsme distanční výuku, všichni se zapojovali, kantoři zvládli spoustu věcí a posunuli se dál.“

Tomáš Řežáb, ředitel SPŠ Ostrava: „Byl nestandartní hlavně v tom, že jednu část roku nemohly děti do dílen. Jsem rád, že teď už můžou a výuka probíhá tak, jak by měla. Snad to všechno doženeme.“

Tomáš Führer, ředitel SŠ elektrotechnické Ostrava: „To není jednoduchá otázka. Nebyl jednoduchý, to rozhodně. Díváme se dopředu a věříme, že ten rok 2022 bude mnohem lepší.“

Pavla Kovalová, ředitelka ZUŠ Eduarda Marhuly Ostrava: „Tento rok byl opravdu zvláštní. Nejen naše škola, ale základní umělecké školství se toho zhostilo úžasně. Přece jenom nemáme vybavené školství technikou ani pedagogy technickým vzděláním, ale výsledky z celého roku nás přesvědčily o tom, že jsme šikovní.“

Daniel Kašička, ředitel gymnázia Hladnov Ostrava: „Byli jsme rádi, že jsme mohli s prvními ročníky absolvovat adaptační kurz, to byla poslední společná akce až do současného dne. Jsem rád, že ta výuka probíhala. Musím přiznat, že se nám nevyhnuly ani karantény.“

Když pomineme covidovou situaci, jak jste spokojen s první polovinou školního roku?

Daniel Kašička, ředitel gymnázia Hladnov Ostrava: „Nejásám, není to ideální, protože to bylo náročné pro učitele dohánět výpadek té výuky. Na žácích bylo vidět, že jsou rádi ve škole, nicméně dohnat veškeré to učivo, které se nezvládlo, je i pro mě náročné.“

Všichni ředitelé věří, že rok 2022 bude v tomto ohledu optimističtější. Jejich cíle a plány vám přineseme v příštím vydání pořadu Studuj u nás. A ještě něco: dobrou zprávou je, že k vážné situaci přistoupili zodpovědně i samotní žáci. Celkem 290 žáků krajských zdravotnických škol se zapojilo do pomoci v nemocnicích a sociálních zařízeních v regionu. I o tom vás budeme v příštím vydání školního magazínu informovat.

Děkuji vám za pozornost nejen při sledování tohoto dílu pořadu Studuj u nás, ale za celý rok 2021. A přeji vám co nejvíce dobrých zpráv v novém roce 2022. Na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Studuj u nás
29. prosince 2021, 17:25

Dobrý den, vítám vás u sledování školního magazínu TV Polar Studuj u nás, ve kterém přinášíme novinky o školách patřících našemu kraji. Začneme velkým úspěchem šachistů Gymnázia Petra Bezruče ve Frýdku-Místku, zjistíme, který pedagog získal prestižní mezinárodní ocenění, a nakonec si poslechneme hodnocení roku 2021 ze strany ředitelů středních škol.

Úspěchy žáků Gymnázia Petra Bezruče v soutěžích

Na Gymnázium Petra Bezruče ve Frýdku-Místku jsme si zvykli jezdit s kamerou kvůli častým úspěchům jeho studentů v nejrůznějších soutěžích.

Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: „Přestože letošní rok byl covidový, tak naši žáci byli velice úspěšní. Ať vezmeme vítězství našich studentů v soutěži Bohatství Země, pak to byl zisk poháru Eurorébus. Také bronzová medaile Lukáše Linharta, nebo páté místo na světě v šachu žáků naší školy.

A právě obrovský mezinárodní úspěch místních šachistů byl důvodem, proč jsme na místecké gymnázium přijeli tentokrát.

Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: „Je to velký úspěch, už jen to, že se dostali do finále na mistrovství světa do Dubaje. Celkem bylo 300 družstev a oni postoupili mezi 12 nejúspěšnějších.“

Oni provozují šach tady v rámci školy, nebo jsou z Beskydské šachové školy?

Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče F-M: „Většina studentů je z Beskydské šachové školy. „

Beskydská šachová škola je dlouhodobě úspěšný šachový klub, který na Frýdecko-Místecku vychovává stovky mladých šachistů.

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Naši šachisté trénují tady u nás ve Frýdku v šachové škole už od malička. Pravidelně docházejí na tréninky a hrají v celorepublikových soutěžích v ČR. Jsou velmi talentovaní, pracují na sobě, a proto se umístili tak dobře.“

Poprosím o komentář k tomu poslednímu úspěchu.

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Myslím, že je to fantastické, chtěli jsme skončit co nejlépe. Lepší to být nemohlo, jsme spokojení s tímto výsledkem.“

S jakými ambicemi jste odjížděli?

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Původně jsme se chtěli probojovat mezi nejlepší čtyřku, ale hráči z celého světa byli silní. Páté místo je taky pěkné.“

Jak jste spokojen s tím, jaký je zájem o šachy obecně ve Frýdku-Místku?

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Zájem je velký, děti hrají od školky. V Beskydské šachové škole máme program, kde učíme děti už od školky, tady máme největší základnu v České republice.“

Má někdo z nich našlápnuto stát se šachovým velmistrem?

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Třeba Marek Míča s Adamem Frankem vyhráli mistrovství republiky několikrát.“

Váš největší zážitek z Dubaje?

Jakub Rabatin, trenér Beskydské šachové školy: „Samotný turnaj a potom samozřejmě Expo a pavilony, ty byly nádherné.“

Pro mladé šachisty – studenty Gymnázia Petra Bezruče – je mezinárodní úspěch velkou motivací do další kariéry.

anketa: členové šachového týmu

„Jsem velmi rád, že jsme se umístili na pátém místě, sice můj osobní cíl bylo uhrát trochu více bodů, než jsem uhrál, skončit na medaili. Páté místo je taky skvělý výsledek.“

Tvůj šachový cíl?

„Stát se velmistrem.“

„Určitě na to do konce života nezapomenu, byl to pro mě neskutečný zážitek vidět mistry světa. Byli tam nejlepší hráči na světě, se spoustou z nich máme i fotky.“

Při tom samotném turnaji jsi byl nervózní?

„Na začátku ano, ale potom jsem si zvykl a bylo to v pohodě.“

Nějaký ten cíl?

„Cíl nemám, hraju to tak pro zábavu, ale velmistra bych chtěl určitě získat.“

„Já to neberu jako osobní úspěch, protože to byl úspěch celého týmu a moje osobní partie nebyly na takové úrovni, jako jsem chtěla předvést. Ale zážitek to byl úžasný, nenapadá mě nic, co by se mi tam nelíbilo.“

Mají holky nevýhodu, když hrají proti klukům?

„To si nemyslím, podle mě jsou holky v šachu zvýhodněné v tom, že jich je méně. Mají větší šanci na úspěch ve svých kategoriích, ale je těžší hrát proti klukům jako holka.“

Taky se zeptám na ty budoucí cíle a úspěchy kterých bys chtěla dosáhnout.

„Dlouhodobý cíl nemám, chtěla bych vyhrát letošní mistrovství České republiky do šestnácti let a hrát nejlíp, jak to půjde.“

Zážitkem pro úspěšné mladé šachisty bylo i setkání s českým velvyslancem ve Spojených arabských emirátech.

Andrea Čmielová, vedoucí výpravy: „Je to pan inženýr Jiří Slavík, který přijel z Abú Dhabí popřát našim úspěšným šachistům k pátému místu. Přijel i s ženou a bylo to příjemné setkání pro studenty i pro nás.“

Jak hodnotíte ten úspěch z pohledu školy?

Andrea Čmielová, vedoucí výpravy: „Z pohledu školy je to velký úspěch, studenti měli možnost získat také mezinárodní zkušenost ve světě a mohli porovnat své výsledky i s ostatními studenty na mezinárodní úrovni.“

Pokud se tento šachový tým Gymnázia Petra Bezruče ve Frýdku-Místku udrží pohromadě, můžeme se dočkat ještě řady dalších vynikajících úspěchů.

Učitel Gymnázia Příbor získal významné ocenění

Pedagog Jiří Svoboda z Masarykova gymnázia v Příboře získal prestižní uznání britské královské rodiny. Jeho královská Výsost princ Edward ocenila sto pedagogů z celého světa, kteří se ujali řízení místních programů DofE, tedy Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu.

Jiří Svoboda program na příborském gymnáziu vede třetím rokem a mezi stovku oceněných se dostal díky svému přístupu a nasazení.

Je jedním z těch, kteří se nad rámec svých povinností věnují osobnostnímu rozvoji svých žáků. Program DofE zapustil hluboké kořeny v našem kraji a další a další školy se svými žáky se do programu zapojují. Před 65 lety program založil princ Philip pro mladé lidi mezi 13 a 24 lety, aby je motivoval k práci na sobě a svém růstu. Úspěšní absolventi programu získávají mezinárodně uznávaný certifikát, který jim může dopomoci získat zajímavé pracovní příležitosti nebo studium v zahraničí. Program funguje ve 130 zemích světa, ročně ho plní 1,3 milionu mladých lidí. Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu podporuje Moravskoslezský kraj, na její organizaci v regionu již poskytl 330 tisíc korun.

Jiří Svoboda obdržel pochvalný dopis od Jeho královské Výsosti prince Edwarda – nejmladšího syna prince Philipa a britské královny Alžběty II. – a speciální pamětní minci vyrobenou Královskou mincovnou, která připomíná život a odkaz prince Philipa. Celkem bylo uděleno pouze sto těchto mincí, získali je pedagogové, kteří mají v rámci programu největší vliv a zcela vynikají nad ostatními. 

Anketa ředitelů středních škol

Rok 2021 byl kvůli covidové pandemii zcela nestandardní, a to platilo i ve školství. Jak si s tím jednotlivé školy poradily, napoví následující anketa.

Bohužel, školství významně ovlivňuje covidová pandemie. Rok 2021 byl těžký pro všechny typy škol. Situace v posledních týdnech nebyla růžová, spousta tříd a škol byla v karanténě. Na mnoha školách byla kvůli karanténě opět zavedena alespoň částečná distanční výuka, zároveň probíhala prezenční výuka. Do toho vstupovalo onemocnění žáků i pedagogů a další omezení s tím související. Rok 2021 byl náročný také pro rodiče. Když se dozvěděli, že jejich dítě je pozitivní, museli ho ze školy vyzvednout, zajistit testování a případně také hlídání. Například střední školy v našem regionu dělaly maximum proto, aby i v této složité situaci zajistili vzdělání pro své žáky v co nejvyšší kvalitě, byť to mnohdy nebylo vůbec jednoduché a v případě praktické výuky témě nemožné.

Pojďme zhodnotit rok 2021, který nám končí, na vaší škole. Jak jste to zvládli?

Pavel Chrenka, ředitel SŠ služeb a podnikání Ostrava: „Zvládli jsme to dobře, i když ta covidová situace byla vážná. I v současné době máme velký počet žáků pozitivních.“

Martin Mikolášek, ředitel SUŠ Ostrava: „Snažili jsme se, samozřejmě úplně maximálně. Myslím si, že v rámci toho, jak ten rok byl turbulentní, jak se proměňovala spousta věcí, se kterými jsme neměli absolutně žádné zkušenosti, to dopadlo neočekávaně dobře.“

Jana Vylobová, ředitelka Biskupského gymnázia Ostrava: „Se ctí dobře, měli jsme distanční výuku, všichni se zapojovali, kantoři zvládli spoustu věcí a posunuli se dál.“

Tomáš Řežáb, ředitel SPŠ Ostrava: „Byl nestandartní hlavně v tom, že jednu část roku nemohly děti do dílen. Jsem rád, že teď už můžou a výuka probíhá tak, jak by měla. Snad to všechno doženeme.“

Tomáš Führer, ředitel SŠ elektrotechnické Ostrava: „To není jednoduchá otázka. Nebyl jednoduchý, to rozhodně. Díváme se dopředu a věříme, že ten rok 2022 bude mnohem lepší.“

Pavla Kovalová, ředitelka ZUŠ Eduarda Marhuly Ostrava: „Tento rok byl opravdu zvláštní. Nejen naše škola, ale základní umělecké školství se toho zhostilo úžasně. Přece jenom nemáme vybavené školství technikou ani pedagogy technickým vzděláním, ale výsledky z celého roku nás přesvědčily o tom, že jsme šikovní.“

Daniel Kašička, ředitel gymnázia Hladnov Ostrava: „Byli jsme rádi, že jsme mohli s prvními ročníky absolvovat adaptační kurz, to byla poslední společná akce až do současného dne. Jsem rád, že ta výuka probíhala. Musím přiznat, že se nám nevyhnuly ani karantény.“

Když pomineme covidovou situaci, jak jste spokojen s první polovinou školního roku?

Daniel Kašička, ředitel gymnázia Hladnov Ostrava: „Nejásám, není to ideální, protože to bylo náročné pro učitele dohánět výpadek té výuky. Na žácích bylo vidět, že jsou rádi ve škole, nicméně dohnat veškeré to učivo, které se nezvládlo, je i pro mě náročné.“

Všichni ředitelé věří, že rok 2022 bude v tomto ohledu optimističtější. Jejich cíle a plány vám přineseme v příštím vydání pořadu Studuj u nás. A ještě něco: dobrou zprávou je, že k vážné situaci přistoupili zodpovědně i samotní žáci. Celkem 290 žáků krajských zdravotnických škol se zapojilo do pomoci v nemocnicích a sociálních zařízeních v regionu. I o tom vás budeme v příštím vydání školního magazínu informovat.

Děkuji vám za pozornost nejen při sledování tohoto dílu pořadu Studuj u nás, ale za celý rok 2021. A přeji vám co nejvíce dobrých zpráv v novém roce 2022. Na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/studuj-u-nas/studuj-u-nas-29-12-2021-17-26