Studuj u nás
- Představení SŠ gastronomie, oděvnictví a služeb, Frýdek-Místek
- SŠ Odry: tematický Den zakrytých hlav
- Živá knihovna studijních možností
Tomáš Tikal, Polar TV: Dobrý den, vítám vás u dalšího vydání školního magazínu TV Polar Studuj u nás. Začneme představením vybraných oborů na SŠ gastronomie, oděvnictví a služeb ve Frýdku-Místku, podíváme se na Den zakrytých hlav na SŠ v Odrách a nakonec společně navštívíme Živou knihovnu v Dolních Vítkovicích v Ostravě.
Tomáš Tikal, Polar TV: Střední škola gastronomie, oděvnictví a služeb nabízí pestrou paletu oborů, včetně oborů maturitních. O většinu z nich je velký zájem. Méně obsazené jsou oděvnické obory.
Marie Lachetová, zástupkyně ředitele: Žáci jsou v naší škole v hojném počtu, mají o obory zájem, akorát není zájem o obor pekař a obor oděvnictví a módní návrhářství. Tam postrádáme zájem žáků. Je to dáno i tím, že obor pekař vyžaduje i noční směny po vyučení, a o tento obor se nejeví zájem ani z řad děvčat ani chlapců.
Tomáš Tikal, Polar TV: Jaký je zájem firem o vaše absolventy?
Marie Lachetová, zástupkyně ředitele: Zájem firem je velký, větší než můžeme pokrýt požadavky. Nejsme schopni pokrýt veškeré požadavky, které jsou na naši školu kladeny.
Tomáš Tikal, Polar TV: Zůstávají vaši absolventi u těchto oborů?
Marie Lachetová, zástupkyně ředitele: Záleží jak který obor, obor kadeřník je hojně obsazovaný a zůstávají i po vyučení, v gastronomii rovněž, ale co se týče dalších oborů nemáme až takový přehled jako jsou operátoři skladováni, kteří mají velké uplatnění v různých marketech jako je Tesco, Baumax Bauhaus apod..
Tomáš Tikal, Polar TV: Tentokrát si představíme výuční obor kadeřník.
Jana Halešová, učitelka odborné výchovy: Je to tříletý obor, kde se žáci postupně učí pracovat. Nejdřív v prvním ročníku jsou na učebnách, kde pracují na cvičných hlavách, figurínách, na modelech. Učí se komunikaci se zákazníky, učí se chovat jak vlastně k těm lidem přistupovat, protože je to obor službový, kde je důležitý kontakt s tím zákazníkem. V druhém a ve třetím ročníku už dále probíhá odborný výcvik v prostorách našeho školního salónu, kde máme dámské kadeřnictví, ve vedlejší části máme pánské kadeřnictví, a probíhá to tady za provozu, kdy přicházejí klienti a žáci pracují na klientech. Zájem o obor je veliký, každý rok máme naplněný vždy celý ročník toho oboru, je to 30 žáků, převážně děvčata, ale v každém ročníku máme i chlapce.
Tomáš Tikal, Polar TV: Velmi blízkým oborem jsou kosmetické služby.
Iveta Dudíková, učitelka odborné výchovy: Jsou to studentky už i ze starších ročníků již vystudované, nebo po základní škole, a učí se celkovou péči o pleť, o ruce, mají potom možnost i různých rozšiřujících doplňkových kurzů, jako jsou mikro masáže, nehtová modeláž, masáže různými lávovými kameny. Používají spoustu nových materiálů i na prodlužování řas, používají techniky třeba řasa na řasu.
Tomáš Tikal, Polar TV: Na kolik let je ten obor a čím je zakončen?
Iveta Dudíková, učitelka odborné výchovy: Je to čtyřletý obor zakončený maturitou. Kdysi to byl tříletý učební obor, ale dnes ty děvčata to mají prestižnější, rodiče jsou rádi, že už je to maturitní obor.
Tomáš Tikal, Polar TV: Něco už jste zmiňovala, co všechno umí ty holky, když opouští školu?
Iveta Dudíková, učitelka odborné výchovy: Když opouští školu umí úplně celkovou péčí o pleť, o ruce, o nohy a záleží na tom, jaké doplňkové kurzy v průběhu studia dodělají.
Tomáš Tikal, Polar TV: Mají maturitu, takže jaká je potom budoucnost? Máte přehled?
Iveta Dudíková, učitelka odborné výchovy: Některé žákyně se rozhodnou jít směrem toho prodlužování řas nebo těch doplňkových kurzů, z některých se nám stanou tatérky. Dělají potom různé permanentní makeupy, některé se zaměří na vizážistiku, je opravdu veliká možnost, co se týče té kosmetiky, do kterých stran se mohou ta děvčata ubrat.
Tomáš Tikal, Polar TV: Třetím oborem na střední škole ve Frýdku-Místku na který se zaměříme, je obor kuchař číšník.
Ivana Fabová, učitelka odborné výchovy: Obor je to tříletý, zakončený výučním listem. Máme i gastro obory, které jsou čtyřleté a jsou zakončené maturitou.
Tomáš Tikal, Polar TV: Takže jak jsou potom připraveni na praxi, když odcházejí ze školy?
Ivana Fabová, učitelka odborné výchovy: Děti se střídají, půl roku jsou v kuchyni, půl roku jsou v obsluze. To znamená praxi provádějí. Máme tady cvičné kuchyně, velké kuchyně, kde se vaří pro naše žáky pro celou školu, a obor číšník má praxi v restauraci Radhošť.
Tomáš Tikal, Polar TV: A právě historická kavárna Radhošť je místem, kde žáci získají praxi v reálném provozu.
Marie Lachetová, zástupkyně ředitele: V kavárně Radhošť máme již znova otevřeno, takže srdečně zveme, jestli mohu touto cestou pozvat naše stálé zákazníky i nové zákazníky, do kavárny na vynikající zákusky, výbornou obsluhu. Těšíme se.
Tomáš Tikal, Polar TV: Jak jsou tam děti spokojené, je to v rámci praxe?
Marie Lachetová, zástupkyně ředitele: Žákům se to určitě líbí, jelikož ta praxe je v reálu. Není to laboratorní výuka ve školní jídelně, přicházejí hosté z ulice. Určitě to dá daleko více než výuka přímo ve škole.
Tomáš Tikal, Polar TV: Střední škola Odry organizovala tak zvaný Den zakrytých hlav a zároveň slavnostně otevírala nové pracoviště pro mladé maséry. Byli jsme u toho.
Petra Dorazilová, TV Polar: Obor sportovní a rekondiční masér je stálicí v učební nabídce Střední školy Odry. Od letošního září tu studenti se šikovnýma rukama získávají praxi ve zcela nové odborné učebně.
Pavlína Podzemná, učitelka Střední školy Odry: Samozřejmě prostor je větší než bývá, zároveň je umístěný v bývalé třídě, tzn. že všechny audiovizuální prostředky, které tady byly, tak tady zůstaly. Oproti starým prostorám můžeme využívat počítač, data projektor a podobně, což samozřejmě tu výuku obohatí.
Petra Dorazilová, TV Polar: K dispozici tu budoucí maséři mají 7 profesionálních lůžek a díky invenci učitelů si osvojují nejen standardní techniky.
Pavlína Podzemná, učitelka Střední školy Odry: Děti kromě normální, klasické a sportovní masáže, které se učí v prvním ročníku, tak se v dalších dvou ročnících učí jiné techniky, jako je třeba baňkování, lymfatické masáže, reflexní masáž plosky nohy a podobně. Navíc jsme jako mistrové a snažíme se jim nabídnout ještě nadstandardní takovou škálu jiných technik, které nejsou v osnovách, aby se co nejvíce uplatnily na trhu práce. To znamená, že děti se učí jak wellness odpočinkové procedury jako třeba čokoládová masáž, detoxikační masáž medem, indická masáž a podobně.
Dobromila Janíková, studentka oboru masér, Střední škola Odry: Dělám baňkování. Je to pro uvolnění svalů před masáží klasickou nebo sportovní. A tady vidíme, jak vlastně hezky působí, že to, i když je to ztuhlé, tak to povolí ten sval.
Dan Pavlík, student oboru masér, Střední škola Odry: My tu právě provádíme klasickou masáž ruky. Je to dobré na to, aby se ta ruka uvolnila, aby nebolely svaly, když si je třeba člověk namůže při nějaké činnosti. U sportovky, tam se zaměřujeme víc na ten bicák a na ten triceps...
Tereza Janovská, studentka oboru masér, Střední škola Odry: Já dělám přístrojovou lymfatickou masáž. Je to na uvolnění lymfatických cest a vlastně teď musím uvolnit krk a pak už budu dělat obličej.
Petra Dorazilová, TV Polar: Masérský učební obor je v Oderské střední škole tříletý. Absolventi nacházejí uplatnění v rehabilitačních centrech, lázních, wellness hotelech, a ti odvážní si rovnou zřídí vlastní živnost. Tito mladí lidé jsou ale zatím na počátku druhého ročníku a na přemýšlení, co dál mají času dost, a tak si mohli užít den slušivých a veselých pokrývek hlavy, který škola vyhlásila na dvacátého pátého září, a výjimečně doplnit svůj pracovní oděv třeba o kšiltovku.
Lenka Tymráková, učitelka Střední školy Odry: Několikrát do roka děláme tematické dny, které mají za úkol stmelit kolektiv a spojit i žáky a učitele. No a na tohle září jsme si připravili den Veselých pokrývek hlavy. A to proto, že v pondělí dvacátého osmého je Den svatého Václava, který žil a zemřel ve středověku, a ve středověku byly právě pokrývky hlavy typické. Nosily se při každé příležitosti. Takže proto dnes jsme vyhlásili tento den.
Petra Dorazilová, TV Polar: A jelikož jsou tu oblíbeným učebním oborem také kadeřnice, proměnila se chodba školy v přehlídkové molo a děvčata prezentovala svou práci, pro gotiku typické copánkové účesy.
Petra Dorazilová, TV Polar: Součástí tematického dne byly i zábavné kvízy o svatém Václavovi a diskuze na téma pokrývky hlavy v různých obdobích. Žáci se mohli rovněž vtělit do patrona naší země a jeho babičky, svaté Ludmily, a nechat si udělat fotografii. Vše o střední škole Odry najdete na jejím webu.
Tomáš Tikal, Polar TV: Živá knihovna v Dolních Vítkovicích v Ostravě proběhla letos v poněkud pozměněné podobě, ale svůj účel – informovat žáky základních škol o oborech na školách středních – splnila. Posuďte sami.
Tomáš Tikal, Polar TV: Živá knihovna studijních možností a povolání ve Světě techniky v Dolních Vítkovicích v Ostravě je už tradiční akcí, která se organizuje na začátku každého školního pololet
Ivana Češková, hlavní organizátorka Živé knihovny: Aby si žáci osmých a devátých tříd mohli udělat lepší představu o tom, jakou profesi si vybrat pro svůj další život.
Tomáš Tikal, Polar TV: Jakým způsobem se jim snažíte představit ty školy a obory?
Ivana Češková, hlavní organizátorka Živé knihovny: Obory a profese se snažíme představit právě na živo. To znamená, že tady máme pozvané odborníky z praxe, kteří danou profesi vykonávají a vedle toho tady máme školy a zástupce škol, jak učitelů, tak samotných žáků, kteří ty mladé žáky základních škol vlastně seznamují s tím, co se na té škole učí, jakým způsobem se připravují na tu budoucí profesi a samotný člověk, který tu profesi vykonává v nějaké konkrétní firmě představuje už co to znamená v jeho životě a co ho na tom baví, co ho na tom zajímá, čím je ta práce zajímavá a jak se k ní dostal a podobně.
Tomáš Tikal, Polar TV: Zkuste nám dát jeden konkrétní příklad jednoho stanoviště a popsat jakým způsobem by mělo zaujmout žáky.
Ivana Češková, hlavní organizátorka Živé knihovny: Tak máme tady třeba stanoviště chemik - operátor, které prezentuje to, jakým způsobem je potřeba vychovat mladé chemiky, mladé laboranty, mladé operátory výroby chemických procesů.
Tomáš Tikal, Polar TV: Další stanoviště například prezentovalo jednu velmi užitečnou aplikaci.
Kateřina Tvrdá, analytik trhu práce: My nabízíme aplikaci Můj život po škole. Je to volně dostupná aplikace, která nabízí informace o kartách povolání a potom tam jsou informace o finanční gramotnosti. Takže žák si může vyzkoušet, jak s daným povolání umí hospodařit, jestli bude ve výsledku v plusu nebo v mínusu.
Tomáš Tikal, Polar TV: Dejte nám nějaký konkrétní příklad.
Kateřina Tvrdá, analytik trhu práce: Konkrétní příklad. Například si může zvolit svářeče, potom si vybere, že chce bydlet v bytě. Tady v Ostravě. Chce se stravovat hlavně doma, popřípadě u rodičů. Chce si užívat i volný čas. A ve výsledku zjistí jestli bude v plusu anebo v mínusu.
Tomáš Tikal, Polar TV: Komu je určeno? Je to pro děti základní školu už?
Kateřina Tvrdá, analytik trhu práce: Je to pro děti základní školu. Primárně je to pro osmé a deváté třídy, kteří se rozhodují o své střední škole. Takže aby získali co nejvíce informací.
Tomáš Tikal, Polar TV: Na jednotlivých prezentacích škol se často podíleli samotní žáci. Proč by si měli žáci základních škol vybrat tu vaši školu?
Anketa: Hlavně tady ta škola je o tom, ne jak vybrat naši, ale pokud je baví příroda, botanika a různé dělání květin a tak a chtějí se posunout do zahraničí, tak je to dobrý, protože můžou jít na architekta a potom jít třeba do Anglie nebo tak, pokud mají jazykové zkušenosti, tak je to výhodné a hlavně lidi chtějí japonské zahrady.
Tomáš Tikal, Polar TV: Na Živé knihovně studijních možností a povolání se žáci základních škol mohli seznámit i s firmami, které v našem region úspěšně podnikají.
Věra Válková, specialista HR: My dlouho spolupracujeme s technickými a středními školami a děláme u nás odbornou praxi studentů učňovského školství s duálními prvky výuky. A to je přesně ono. My tady jsme, oslovujeme děti, učíme je milovat techniku, říkáme jim, co je firma Liberty a zároveň jim říkáme, že když půjdou studovat technické obory a vyberou si vhodný obor nebo učňovské studijní, tak vždycky u nás mají otevřené dveře, ať už jako brigádníci, stážisté anebo zaměstnanci na stálý pracovní poměr, protože učni, kteří u nás pracují a loni jsme jich měli 106, tak všem byla nabídnuta práce a záleželo jenom na nich, jestli u nás zůstanou, někteří šli na vysokou, někteří ne a ostatní zůstali. Tak proto jsme tady.
Tomáš Tikal, Polar TV: Další živá knihovna bude děti informovat o oborech a pracovních příležitostech zase na začátku dalšího školního pololetí.
Tomáš Tikal, Polar TV: Scénář pořadu Studuj u nás je u konce, děkujeme za pozornost a u příštího dílu se budeme těšit na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Tomáš Tikal, Polar TV: Dobrý den, vítám vás u dalšího vydání školního magazínu TV Polar Studuj u nás. Začneme představením vybraných oborů na SŠ gastronomie, oděvnictví a služeb ve Frýdku-Místku, podíváme se na Den zakrytých hlav na SŠ v Odrách a nakonec společně navštívíme Živou knihovnu v Dolních Vítkovicích v Ostravě.
Tomáš Tikal, Polar TV: Střední škola gastronomie, oděvnictví a služeb nabízí pestrou paletu oborů, včetně oborů maturitních. O většinu z nich je velký zájem. Méně obsazené jsou oděvnické obory.
Marie Lachetová, zástupkyně ředitele: Žáci jsou v naší škole v hojném počtu, mají o obory zájem, akorát není zájem o obor pekař a obor oděvnictví a módní návrhářství. Tam postrádáme zájem žáků. Je to dáno i tím, že obor pekař vyžaduje i noční směny po vyučení, a o tento obor se nejeví zájem ani z řad děvčat ani chlapců.
Tomáš Tikal, Polar TV: Jaký je zájem firem o vaše absolventy?
Marie Lachetová, zástupkyně ředitele: Zájem firem je velký, větší než můžeme pokrýt požadavky. Nejsme schopni pokrýt veškeré požadavky, které jsou na naši školu kladeny.
Tomáš Tikal, Polar TV: Zůstávají vaši absolventi u těchto oborů?
Marie Lachetová, zástupkyně ředitele: Záleží jak který obor, obor kadeřník je hojně obsazovaný a zůstávají i po vyučení, v gastronomii rovněž, ale co se týče dalších oborů nemáme až takový přehled jako jsou operátoři skladováni, kteří mají velké uplatnění v různých marketech jako je Tesco, Baumax Bauhaus apod..
Tomáš Tikal, Polar TV: Tentokrát si představíme výuční obor kadeřník.
Jana Halešová, učitelka odborné výchovy: Je to tříletý obor, kde se žáci postupně učí pracovat. Nejdřív v prvním ročníku jsou na učebnách, kde pracují na cvičných hlavách, figurínách, na modelech. Učí se komunikaci se zákazníky, učí se chovat jak vlastně k těm lidem přistupovat, protože je to obor službový, kde je důležitý kontakt s tím zákazníkem. V druhém a ve třetím ročníku už dále probíhá odborný výcvik v prostorách našeho školního salónu, kde máme dámské kadeřnictví, ve vedlejší části máme pánské kadeřnictví, a probíhá to tady za provozu, kdy přicházejí klienti a žáci pracují na klientech. Zájem o obor je veliký, každý rok máme naplněný vždy celý ročník toho oboru, je to 30 žáků, převážně děvčata, ale v každém ročníku máme i chlapce.
Tomáš Tikal, Polar TV: Velmi blízkým oborem jsou kosmetické služby.
Iveta Dudíková, učitelka odborné výchovy: Jsou to studentky už i ze starších ročníků již vystudované, nebo po základní škole, a učí se celkovou péči o pleť, o ruce, mají potom možnost i různých rozšiřujících doplňkových kurzů, jako jsou mikro masáže, nehtová modeláž, masáže různými lávovými kameny. Používají spoustu nových materiálů i na prodlužování řas, používají techniky třeba řasa na řasu.
Tomáš Tikal, Polar TV: Na kolik let je ten obor a čím je zakončen?
Iveta Dudíková, učitelka odborné výchovy: Je to čtyřletý obor zakončený maturitou. Kdysi to byl tříletý učební obor, ale dnes ty děvčata to mají prestižnější, rodiče jsou rádi, že už je to maturitní obor.
Tomáš Tikal, Polar TV: Něco už jste zmiňovala, co všechno umí ty holky, když opouští školu?
Iveta Dudíková, učitelka odborné výchovy: Když opouští školu umí úplně celkovou péčí o pleť, o ruce, o nohy a záleží na tom, jaké doplňkové kurzy v průběhu studia dodělají.
Tomáš Tikal, Polar TV: Mají maturitu, takže jaká je potom budoucnost? Máte přehled?
Iveta Dudíková, učitelka odborné výchovy: Některé žákyně se rozhodnou jít směrem toho prodlužování řas nebo těch doplňkových kurzů, z některých se nám stanou tatérky. Dělají potom různé permanentní makeupy, některé se zaměří na vizážistiku, je opravdu veliká možnost, co se týče té kosmetiky, do kterých stran se mohou ta děvčata ubrat.
Tomáš Tikal, Polar TV: Třetím oborem na střední škole ve Frýdku-Místku na který se zaměříme, je obor kuchař číšník.
Ivana Fabová, učitelka odborné výchovy: Obor je to tříletý, zakončený výučním listem. Máme i gastro obory, které jsou čtyřleté a jsou zakončené maturitou.
Tomáš Tikal, Polar TV: Takže jak jsou potom připraveni na praxi, když odcházejí ze školy?
Ivana Fabová, učitelka odborné výchovy: Děti se střídají, půl roku jsou v kuchyni, půl roku jsou v obsluze. To znamená praxi provádějí. Máme tady cvičné kuchyně, velké kuchyně, kde se vaří pro naše žáky pro celou školu, a obor číšník má praxi v restauraci Radhošť.
Tomáš Tikal, Polar TV: A právě historická kavárna Radhošť je místem, kde žáci získají praxi v reálném provozu.
Marie Lachetová, zástupkyně ředitele: V kavárně Radhošť máme již znova otevřeno, takže srdečně zveme, jestli mohu touto cestou pozvat naše stálé zákazníky i nové zákazníky, do kavárny na vynikající zákusky, výbornou obsluhu. Těšíme se.
Tomáš Tikal, Polar TV: Jak jsou tam děti spokojené, je to v rámci praxe?
Marie Lachetová, zástupkyně ředitele: Žákům se to určitě líbí, jelikož ta praxe je v reálu. Není to laboratorní výuka ve školní jídelně, přicházejí hosté z ulice. Určitě to dá daleko více než výuka přímo ve škole.
Tomáš Tikal, Polar TV: Střední škola Odry organizovala tak zvaný Den zakrytých hlav a zároveň slavnostně otevírala nové pracoviště pro mladé maséry. Byli jsme u toho.
Petra Dorazilová, TV Polar: Obor sportovní a rekondiční masér je stálicí v učební nabídce Střední školy Odry. Od letošního září tu studenti se šikovnýma rukama získávají praxi ve zcela nové odborné učebně.
Pavlína Podzemná, učitelka Střední školy Odry: Samozřejmě prostor je větší než bývá, zároveň je umístěný v bývalé třídě, tzn. že všechny audiovizuální prostředky, které tady byly, tak tady zůstaly. Oproti starým prostorám můžeme využívat počítač, data projektor a podobně, což samozřejmě tu výuku obohatí.
Petra Dorazilová, TV Polar: K dispozici tu budoucí maséři mají 7 profesionálních lůžek a díky invenci učitelů si osvojují nejen standardní techniky.
Pavlína Podzemná, učitelka Střední školy Odry: Děti kromě normální, klasické a sportovní masáže, které se učí v prvním ročníku, tak se v dalších dvou ročnících učí jiné techniky, jako je třeba baňkování, lymfatické masáže, reflexní masáž plosky nohy a podobně. Navíc jsme jako mistrové a snažíme se jim nabídnout ještě nadstandardní takovou škálu jiných technik, které nejsou v osnovách, aby se co nejvíce uplatnily na trhu práce. To znamená, že děti se učí jak wellness odpočinkové procedury jako třeba čokoládová masáž, detoxikační masáž medem, indická masáž a podobně.
Dobromila Janíková, studentka oboru masér, Střední škola Odry: Dělám baňkování. Je to pro uvolnění svalů před masáží klasickou nebo sportovní. A tady vidíme, jak vlastně hezky působí, že to, i když je to ztuhlé, tak to povolí ten sval.
Dan Pavlík, student oboru masér, Střední škola Odry: My tu právě provádíme klasickou masáž ruky. Je to dobré na to, aby se ta ruka uvolnila, aby nebolely svaly, když si je třeba člověk namůže při nějaké činnosti. U sportovky, tam se zaměřujeme víc na ten bicák a na ten triceps...
Tereza Janovská, studentka oboru masér, Střední škola Odry: Já dělám přístrojovou lymfatickou masáž. Je to na uvolnění lymfatických cest a vlastně teď musím uvolnit krk a pak už budu dělat obličej.
Petra Dorazilová, TV Polar: Masérský učební obor je v Oderské střední škole tříletý. Absolventi nacházejí uplatnění v rehabilitačních centrech, lázních, wellness hotelech, a ti odvážní si rovnou zřídí vlastní živnost. Tito mladí lidé jsou ale zatím na počátku druhého ročníku a na přemýšlení, co dál mají času dost, a tak si mohli užít den slušivých a veselých pokrývek hlavy, který škola vyhlásila na dvacátého pátého září, a výjimečně doplnit svůj pracovní oděv třeba o kšiltovku.
Lenka Tymráková, učitelka Střední školy Odry: Několikrát do roka děláme tematické dny, které mají za úkol stmelit kolektiv a spojit i žáky a učitele. No a na tohle září jsme si připravili den Veselých pokrývek hlavy. A to proto, že v pondělí dvacátého osmého je Den svatého Václava, který žil a zemřel ve středověku, a ve středověku byly právě pokrývky hlavy typické. Nosily se při každé příležitosti. Takže proto dnes jsme vyhlásili tento den.
Petra Dorazilová, TV Polar: A jelikož jsou tu oblíbeným učebním oborem také kadeřnice, proměnila se chodba školy v přehlídkové molo a děvčata prezentovala svou práci, pro gotiku typické copánkové účesy.
Petra Dorazilová, TV Polar: Součástí tematického dne byly i zábavné kvízy o svatém Václavovi a diskuze na téma pokrývky hlavy v různých obdobích. Žáci se mohli rovněž vtělit do patrona naší země a jeho babičky, svaté Ludmily, a nechat si udělat fotografii. Vše o střední škole Odry najdete na jejím webu.
Tomáš Tikal, Polar TV: Živá knihovna v Dolních Vítkovicích v Ostravě proběhla letos v poněkud pozměněné podobě, ale svůj účel – informovat žáky základních škol o oborech na školách středních – splnila. Posuďte sami.
Tomáš Tikal, Polar TV: Živá knihovna studijních možností a povolání ve Světě techniky v Dolních Vítkovicích v Ostravě je už tradiční akcí, která se organizuje na začátku každého školního pololet
Ivana Češková, hlavní organizátorka Živé knihovny: Aby si žáci osmých a devátých tříd mohli udělat lepší představu o tom, jakou profesi si vybrat pro svůj další život.
Tomáš Tikal, Polar TV: Jakým způsobem se jim snažíte představit ty školy a obory?
Ivana Češková, hlavní organizátorka Živé knihovny: Obory a profese se snažíme představit právě na živo. To znamená, že tady máme pozvané odborníky z praxe, kteří danou profesi vykonávají a vedle toho tady máme školy a zástupce škol, jak učitelů, tak samotných žáků, kteří ty mladé žáky základních škol vlastně seznamují s tím, co se na té škole učí, jakým způsobem se připravují na tu budoucí profesi a samotný člověk, který tu profesi vykonává v nějaké konkrétní firmě představuje už co to znamená v jeho životě a co ho na tom baví, co ho na tom zajímá, čím je ta práce zajímavá a jak se k ní dostal a podobně.
Tomáš Tikal, Polar TV: Zkuste nám dát jeden konkrétní příklad jednoho stanoviště a popsat jakým způsobem by mělo zaujmout žáky.
Ivana Češková, hlavní organizátorka Živé knihovny: Tak máme tady třeba stanoviště chemik - operátor, které prezentuje to, jakým způsobem je potřeba vychovat mladé chemiky, mladé laboranty, mladé operátory výroby chemických procesů.
Tomáš Tikal, Polar TV: Další stanoviště například prezentovalo jednu velmi užitečnou aplikaci.
Kateřina Tvrdá, analytik trhu práce: My nabízíme aplikaci Můj život po škole. Je to volně dostupná aplikace, která nabízí informace o kartách povolání a potom tam jsou informace o finanční gramotnosti. Takže žák si může vyzkoušet, jak s daným povolání umí hospodařit, jestli bude ve výsledku v plusu nebo v mínusu.
Tomáš Tikal, Polar TV: Dejte nám nějaký konkrétní příklad.
Kateřina Tvrdá, analytik trhu práce: Konkrétní příklad. Například si může zvolit svářeče, potom si vybere, že chce bydlet v bytě. Tady v Ostravě. Chce se stravovat hlavně doma, popřípadě u rodičů. Chce si užívat i volný čas. A ve výsledku zjistí jestli bude v plusu anebo v mínusu.
Tomáš Tikal, Polar TV: Komu je určeno? Je to pro děti základní školu už?
Kateřina Tvrdá, analytik trhu práce: Je to pro děti základní školu. Primárně je to pro osmé a deváté třídy, kteří se rozhodují o své střední škole. Takže aby získali co nejvíce informací.
Tomáš Tikal, Polar TV: Na jednotlivých prezentacích škol se často podíleli samotní žáci. Proč by si měli žáci základních škol vybrat tu vaši školu?
Anketa: Hlavně tady ta škola je o tom, ne jak vybrat naši, ale pokud je baví příroda, botanika a různé dělání květin a tak a chtějí se posunout do zahraničí, tak je to dobrý, protože můžou jít na architekta a potom jít třeba do Anglie nebo tak, pokud mají jazykové zkušenosti, tak je to výhodné a hlavně lidi chtějí japonské zahrady.
Tomáš Tikal, Polar TV: Na Živé knihovně studijních možností a povolání se žáci základních škol mohli seznámit i s firmami, které v našem region úspěšně podnikají.
Věra Válková, specialista HR: My dlouho spolupracujeme s technickými a středními školami a děláme u nás odbornou praxi studentů učňovského školství s duálními prvky výuky. A to je přesně ono. My tady jsme, oslovujeme děti, učíme je milovat techniku, říkáme jim, co je firma Liberty a zároveň jim říkáme, že když půjdou studovat technické obory a vyberou si vhodný obor nebo učňovské studijní, tak vždycky u nás mají otevřené dveře, ať už jako brigádníci, stážisté anebo zaměstnanci na stálý pracovní poměr, protože učni, kteří u nás pracují a loni jsme jich měli 106, tak všem byla nabídnuta práce a záleželo jenom na nich, jestli u nás zůstanou, někteří šli na vysokou, někteří ne a ostatní zůstali. Tak proto jsme tady.
Tomáš Tikal, Polar TV: Další živá knihovna bude děti informovat o oborech a pracovních příležitostech zase na začátku dalšího školního pololetí.
Tomáš Tikal, Polar TV: Scénář pořadu Studuj u nás je u konce, děkujeme za pozornost a u příštího dílu se budeme těšit na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.