V Karviné pracují na plánu udržitelné dopravy
V Karviné v současné době zpracovávají plán udržitelné mobility. Zahrnuje šetření dopravní situace ve městě, sčítání pěších, cyklistů i cestujících v městské hromadné dopravě nebo intenzitu průjezdů automobilů městem. Cílem je vypracovat model a návrhy k optimalizaci dopravy ve městě v dalších letech.
Strategický dokument věnující se dopravě a udržitelné mobilitě v Karviné, na kterém se právě pracuje, je složen ze tří částí a zahrnuje i průzkum obyvatel města. V budoucnu by jeho kompletní podoba měla pomoci s realizací nových projektů, které by měli optimalizovat stav dopravy v Karviné.
Lukáš Raszyk, náměstek primátora: "Tuhle strategii potřebujeme při žádostech p různé dotace, ale také nám to pomůže v tom, ať víme, co se ve městě děje v rámci dopravy a když plánujeme nějaké investice, tak nám to pomůže v tom rozhodování, kde a jak ho provést.”
Gabriela Monczková,vedoucí oddělení strategií a plánování Odboru školství a rozvoje MMK: "Plán udržitelné mobility zpracováváme s firmou z Brna, s Centrem dopravního výzkumu, která je dceřinou společností Ministerstva dopravy ČR, tento plán zpracováváme rok a půl, finální verze bude známá na konci roku v prosinci."
Plán se zpracovává ve 3 fázích: analytické, návrhové, akčním plánu. V analytické fázi se odborníci zabývají šetřením a zjištěním co nejpřesnějších informací a dat o současném stavu dopravy na celém území, a to jak statické - týkající se obsazenosti parkovišť, pěší, cyklistické tak automobilové. Součástí byl obsáhlý dopravní průzkum.
Lukáš Raszyk, náměstek primátora: “Dá nám to data k tomu, abychom řekli, co se děje a co na základě těch výsledků můžeme dělat vše proto, aby veškerá doprava ve městě byla lepší.”
---
MDPO zvýší jízdné a zruší některé linky
Opavskou hromadnou dopravu čekají od března změny. Cestující jednak zaplatí za přepravu více, a pak také dojde ke zrušení 7 trolejbusových linek. Zůstanou pouze čtyři, ale budou jezdit častěji. Přeprava autobusy zůstane beze změn.
Úbytek cestujících, zdražování elektrické energie a také krácení rozpočtu kvůli koronavirové krizi má za následek hledání úspor v městské hromadné dopravě v Opavě. Řešení přinesl loňský průzkum, který předložil optimalizaci dopravy. A také navýšení ceny jízdného.
Michal Jedlička (KDU – ČSL), náměstek primátora Opavy: „K tomuto zdražování dochází zejména kvůli navyšování cen energií, které je enormní a také z důvodu inflace.“
Ještě v roce 2019 přepravily opavské trolejbusy a autobusy kolem 9 mil. cestujících. V době pandemie koronaviru jich třetina (33%) ubyla a přinesla dopravnímu podniku víc jak deseti milionovou ztrátu.
Pavel Gebauer, ředitel Městského dopravního podniku Opava: „Děti velkou část roků nechodili do škol snížil se počet i přepravených důchodců pracující byli na home office, hodně lidí přešlo do osobních vozidel.“
Poloprázdné spoje a také nedostatek řidičů sníží počet trolejbusových linek Jezdit ale budou častěji. Třeba v době ranní špičky to bude co 12 minut, namísto současných 20. Z 11 linek zůstanou ale jen 4, které se přečíslují.
Autobusová doprava na 15 linkách zůstane nadále beze změn. Nový ceník jízdného a také úprava trolejbusových linek začnou platit od 1. března.
---
Na opravy silnic a chodníků v obvodu přispělo i město
V Ostravě-Jihu loni opravovali silnice a chodníky ještě i na konci roku. I díky příznivému počasí se tak podařilo dotáhnout do konce mimo jiné rekonstrukci ulice Oráčova v Hrabůvce.
Radnici Ostravy-Jihu se ke konci loňského roku podařilo opravit velkou plochu chodníků a silnic napříč celým obvodem. A to zejména díky ostravskému magistrátu, který se podílel na jejich financování.
Zdeněk Hübner (Ostravak), místostarosta MOb Ostrava-Jih:
"Nyní se nacházíme na ulici Oráčova v Ostravě-Hrabůvce, kde jsme opravili jak chodníky, tak komunikaci, tedy silnici v celém rozsahu. Ta silnice má nějakých 2100 metrů čtverečních, které se opravily a přilehlé chodníky. Unikátní na této silnici je to, že jsme ji dělali ve spolupráci s ostravskými vodovody a kanalizacemi."
Ve velmi krátké době stihly zareagovat a při jednom se tak vyměnilo i vodovodní potrubí z 30. let minulého století za nové.
Zdeněk Hübner (Ostravak), místostarosta MOb Ostrava-Jih:
"Kdybychom ty povrchy opravili bez toho, aniž by se to vyměnilo, tak by velice rychle došlo k tomu, že by pravděpodobně byly ty kousky rozřezány, nebo prostě byly by tady ty záplaty. Tomu jsme se chtěli vyhnout a proto jsme rád. Moc chci poděkovat vstřícnosti a ochotě ostravských vodovodů a kanalizací."
Náklady na opravu ulice Oráčova přesáhly 7 milionů korun. Polovinu z této částky zaplatil ostravský magistrát. Rekonstrukcí díky příspěvku města prošly i další komunikace.
Zdeněk Hübner (Ostravak), místostarosta MOb Ostrava-Jih:
"Tak, jak jsme slíbili, že nebudeme peníze dávat jen do jedné části městského obvodu, ale rovnoměrně rozdělujeme do všech částí, takže opravy chodníků proběhly na Dubině, v Bělském lese, v Zábřehu, ve Výškovicích a tím se postupně snažíme napravovat ten dluh z historie, kdy ta údržba byla dlouhodobě zanedbaná."
Rekonstrukcí za více než 11 milionů koruna tak prošly například chodníky na ulicích Moravská, Lumírova, Hosáka, Poledníka, nebo chodníky před školou na ulici Výškovická.
Zdeněk Hübner (Ostravak), místostarosta MOb Ostrava-Jih:
"Plocha, kterou jsme opravili bylo 2100 metrů čtverečních cest a skoro 4 a půl tisíce metrů čtverečních chodníků."
Letos bude radnice v rekonstrukci silnic a chodníků pokračovat. Opravou by jich mělo projít více než loni.
---
Stavba obchvatu Havířova bude rozdělena na dvě části
Po nějaké době se začalo opět mluvit o výstavbě obchvatu Havířova. Centrální komise ministerstva dopravy schválila, že se projekt rozdělí na dvě části. Což podle vedení radnice nemá vliv na celkový průběh.
Ministerstvo dopravy oznámilo, že centrální komise schválila stavbu obchvatu Havířova. Radnice o krocích ví a jedná se dle jejích informací o kontinuální pokračování. Komise rozhodla jen o dílčích změnách.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: "Takže teď je ten projekt momentálně rozdělený podle našich informací na dvě fáze, nicméně nemá to vliv na ten celkový průběh. Takže já za sebe si myslím, že v té projektové části to bude trvat ještě možná rok a potom ještě rok, nebo dva rozhodování o koordinovaném stanovisku na vliv na životní prostředí."
První úsek řeší část od odbočky na Šumbark po Prostřední Suchou a druhý po Třanovice, kdy se v Těrlicku počítá s vybudováním tunelu. S podobou obchvatu dlouhodobě nesouhlasí část obyvatel Životic. Výhrady má i obec Horní Suchá, která nechce přes své území čtyřproudou silnici.
Jan Lipner (STAN), starosta Horní Suché: “Je to taková likvidace zeleného pruhu mezi Horní Suchou a Prostřední Suchou. Budeme postupně pokračovat a hledat argumenty a minimálně ten čtyřpruh bychom nějak napadli. Vnímáme, že nějaký obchvat by ten Havířov mít měl. Rozhodně by to mělo zůstat obchvatem a ne součástí nějaké dálnice Vrbice, Třanovice atd."
S napojením dálnice na obchvat v Havířově už ale projekt nepočítá.
---
Děti na kolech musí mít v Polsku průkaz cyklisty
V sousedním Polsku se od začátku roku zvýšily pokuty za nejrůznější přestupky. Platí je nejen motoristé, ale také cyklisté a pěší. Ti například nesmějí používat mobilní telefony na přechodech pro chodce. Nový je také předpis, podle kterého musí mít děti ve věku mezi 10. a 18. rokem při jízdě na jízdním kole u sebe průkaz cyklisty.
Povinnost mít u sebe průkaz cyklisty platí pro děti na jízdním kole v Polsku od začátku letošního roku. Policisté je sice nebudou kontrolovat cíleně právě na tuto povinnost, pokutu však za chybějící doklad mohou dostat, pokud budou mít například nehodu. Postihem může být i domluva, ale pokuta může činit až 1500 zlotých, což je v přepočtu více než 8 tisíc korun.
Jacek Bąk, velitel strážníků v polském Těšíně: “Průkaz cyklisty musí mít od 1. ledna všichni cyklisté ve věku od 10 do 18 let roku. U starších to není nutné. Pokuta za porušení je až 1500 zlotých. Řešením může být i poučení. Při každé kontrole, kterou bude provádět strážník nebo policista, bude muset mladý cyklista předložit průkaz cyklisty, nebo tak učiní v případě nehody. Nebude to však tak, že by se všechny polské služby najednou pustily do kontrol dětských účastníků silničního provozu.”
Českých cyklistů, kteří jezdí do polského příhraničí na výlety nebo za nákupy, není málo. Polští policisté by měli uznávat i české průkazy cyklistů.
Petr Vícha (ČSSD), starosta Bohumína: “My tady v Bohumíně máme hodně cyklostezek a máme vybudované některé cyklostezky i společně s polskými partnery. Když je pěkně, vyjíždějí z Bohumína rodiny houfně do Polska, proto mne překvapila ta zpráva, že děti budou muset mít cyklistické průkazy. U nás by to neměl být problém, protože máme dopravní hřiště s učebnou, kam všechny naše děti postupně chodí a podstupují kurz, který dělají městští strážníci a průkazy cyklistů tam děti dostávají.”
Petr Chroboczek, velitel MP Český Těšín: “Naši strážníci od školního roku 2013/2014 provádějí dopravní výchovu na základních školách a to z toho důvodu, že od té doby je dopravní výchova součástí rámcového vzdělávacího programu na základních školách. Dopravní výchovu provádějí ve 3. a 4. třídách, kdy celý cyklus je završen zkouškou a obdrží od nás průkaz cyklisty.”
Dětem starším 10 let, které chtějí cestovat do Polska a nemají průkaz cyklisty, by ho měli vystavit v jejich škole.
---
Město přispělo policii na pořízení mobilních vah
Frýdek-Místek i okolní obce trápí přetížené kamiony, které ničí silnice. Sdružení obcí se proto dohodlo, že dá dohromady větší množství peněz a přispěje policii na nákup dalších mobilních vah. Slibují si od toho častější dopravně bezpečností akce zaměřené na kamiony v okolí.
Dopravní policisté v celém Moravskoslezském kraji provádějí řadu dopravně bezpečnostních akcí. Na Frýdecko-Místecku se často zaměřují na kontrolu přetížených kamionů. Projede jich tudy opravdu velké množství. Díky modernímu vybavení v podobě mobilních vah je kontrola velmi jednoduchá.
Dopravní policista: "Návěs může mít 24 tun a souprava celkově může mít 40 tun. V daném případě, jak může mít celkově 40 tun, je vozidlo přetíženo o jednu tunu. Ale vzhledem k tomu, že tam je dávaná tolerance na ty váhy 3 procenta, tak ten se do tolerance vejde."
V prosinci například zastavili policisté přímo ve Frýdku-Místku řidiče dodávky do 3,5 tuny, která vážila téměř 7 tun. Na místě mu uložili kauci 40 tisíc. Od nového roku se ale sankce výrazně zvýšily. Jeden řidič kamionu na začátku ledna odmítl vážení a dostal na místě pokutu 100 tisíc korun. Město Frýdek-Místek a okolní obce chtějí, aby se kamiony vážily častěji, proto se složily a darovaly policii peníze na pořízení dalších vah.
Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku/ANO/: "Frýdek-Místek se rozhodl přispět na pořízení přenosných vah PW-10 pro krajskou policii. Tak, aby i v okrese Frýdek-Místek mohlo probíhat měření nákladních vozidel, jestli nejsou přetížená. Složily se na to i okolní obce, dobrovolné svazky obcí, přes které ten tranzit nejezdí, ale cítíme jakousi solidaritu v tom území a přetížené automobily jsou určitě problém. A tak jsme chtěli pomoci policii ho řešit."
Policii bylo na nové váhy odesláno 200 tisíc korun. Samotné pořízení by pak mělo vyjít přibližně na půl milionu.
---
Redakčně upraveno / zkráceno.