Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Změny v hromadné dopravě v MSK od 13. prosince 2020
  • V Bělském lese se množí střety mezi návštěvníky a řidiči
  • Padla dohoda o posledním úseku česko-polské cyklostrasy

Lukáš Zavadil, TV Polar: Dobrý den u dalšího vydání pořadu Dopravní revue, i dnes vyrazíme za dopravou v našem regionu. 13. prosinec - to je datum změn v jízdních řádech a v provozu autobusů. Lidé, kteří cestují hromadnou dopravou v Moravskoslezském kraji, mohou na svých využívaných spojích zaznamenat změny. Více padlo na online tiskovém brífinku na krajském úřadě.

Změny v hromadné dopravě v MSK od 13. prosince 2020

    Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Všechno se to odráží v tom, že máme tady Covid, a díky tomu Covidu už do této chvíle cestující jezdili méně, využívali home-office, a my jsme samozřejmě museli na tuto situaci reagovat. Moravskoslezský kraj je v příjmech v propadu 150 milionů, takže budou drobné změny v jízdních řádech, které vám vysvětlí pan jednatel Aleš Stejskal z Kodisu. Další desítky milionů nám budou chybět samozřejmě v drážní dopravě. Ale tu omezovat nebudeme. Takže od třináctého vyjedou autobusy i vlaky podle grafikonu bez omezení. Můžu říct, že spoje, které budeme omezovat jsou hlavně ty autobusové, kde cestovalo pět a méně lidí, takže tyto spoje omezíme nebo respektive zrušíme. A jízdní řád je nastaven, tak že budou muset cestující přestupovat, ale vždy se dostanou do cíle, tam kde potřebují. Nebude problém se někde dostat, bude to jenom trošičku lehce komplikované pro ně. Od ledna můžeme ale taky mít nějaké dobré pocity z cestování, a to v tom, že máme vychytávky v autobusech, už ve všech autobusech můžeme platit platebními kartami, takže bezkontaktně, bezhotovostně, ve všech autobusech budou umístěné wifi - internetové připojení. Společnost Kodis bude dělat maximum pro to, aby eliminovala negativa, které vzniknou tady z toho, takže musíme žádat cestující o trpělivost a v případě, že jsou nějaké problémy, tak na stránkách Kodisu si musí najít informace, popřípadě i psát a komunikovat, abychom to všechno doladili. Další pozitivní zpráva, kterou bych chtěl říci, protože nemůžu být jenom negativní, je, že zavádíme znovu linku na Ovčárnu od neděle s tím, že o víkendech a prázdninách a o Vánocích posílíme autobusové spoje z Ovčárny na Hvězdu, aby se cestující mohli dostat o víkendu a o Vánocích do hor, protože Alpy jsou zavřené, tak předpokládáme, že bude větší poptávka po našich horách. Takže jsme vyšli vstříc.

    Aleš Stejskal, jednatel společnosti Kodis: Obecně vzato, těch změn není tentokrát mnoho, ale přesto jsou některé, které stojí za to zdůraznit. Pan náměstek zmínil obnovení provozu linky 885, která bude jezdit ještě rozšířena o dva další spoje v pozdních odpoledních nebo večerních hodinách. Tady bych chtěl, ale ještě k tomu připomenout, tady bohužel jakýsi dopad Covidu existuje, obsaditelnost každého autobusu bude omezena na 60 cestujících. Toto budou sledovat na odbavovacím zařízení řidiči, no a jakmile se autobus naplní šedesáti lidmi, tak další budou nastupovat do následujícího autobusu. To je k té lince 885. Potom máme několik dalších změn. V některých oblastech na Opavsku jsme reagovali na požadavky několika obcí, například Sosnové a podobně, kdy dochází k úpravám jízdních řádů. Některé spoje z linky 920 Ostrava-Šumperk, ty krátké spoje, budou převedeny do linky 260, tak aby lépe obsloužily obce, které se nacházejí mezi Opavou a Bruntálem. Další, pro některé lidi významnou změnou, budou posunuté odjezdy z Třince po ukončení směn. Vzhledem k tomu, že dochází ke změně toho režimu ukončení pracovní doby v Třineckých železárnách, tak všechny odjezdy, které jsou po směně, jsou o několik minut opožděny. Takže tady tato změna se samozřejmě dotkne i cestujících, kteří tyto spoje využívají a nepracují v Třineckých železárnách. V oblasti Karviné, tak tady nám výstavba obchvatu Karviné vyvolá zřejmě dlouhou objížďku a sice bude přerušen provoz na komunikaci mezi Karvinou a Stonavou. Linky, které po této komunikaci projíždějí, budou jezdit různými objízdnými trasami tak, aby zajistily dopravní spojení mezi Karvinou a Stonavou. Ale samozřejmě, bohužel teda dočasně obtížněji, respektive zdlouhavěji, protože ten dotyčný úsek bude uzavřen. Potom ještě bych zmínil v jednom případě změnu časové polohy a v jednom případě prodloužení linky Ostrava směr Frýdek Místek, která bude v pozdních večerních hodinách vyjíždět už z Ostravy z hlavního nádraží a nahradí tak jeden návazný vlakový spoj, který pro nízkou vytíženost bude zrušen a bude tedy nahrazen tímto autobusem. To by asi bylo k těm změnám autobusové regionální dopravy od 13.12. vše. U vlakových spojů k tomuto termínu v rámci vlaků, které objednává Moravskoslezský kraj, dojde jenom k několika málo změnám. Zejména změny se týkají spojů v časných ranních hodinách ve směru od Frýdku-Místku od Havířova a od Opavy, kdy tyto spoje budou o něco opožděny, tak aby vytvářely návaznost na linku vlakovou linku F8 ze Svinova nebo od hlavního nádraží ve směru na Přerov a na Brno. A totéž, ze stejného důvodu, obráceně zase v pozdních večerních hodinách budou tyto spoje vlakové, navazující, jak směr Opava, Frýdek-Místek, Havířov přizpůsobeny příjezdům rychlíku, zejména toho brněnského, kterému zase předchází pražský rychlík, tak aby cestující nemuseli příliš dlouho čekat. A samozřejmě ty návazné spoje budou vyčkávat v určitý čas i v případě zpoždění toho rychlíku ať již od Brna nebo od Prahy.

    V Bělském lese se množí střety mezi návštěvníky a řidiči
    Lukáš Zavadil, TV Polar: V Bělském lese se v poslední době množí střety mezi návštěvníky a řidiči aut. Některým chodcům a cyklistům projíždějící auta vyloženě vadí a s řidičům buď úmyslně blokují cestu, nebo se s nimi hádají.
    Bělský les je oblíbeným místem k relaxaci i sporování. Denně ho navštíví stovky lidí. Někteří z nich se ale nemohou smířit s tím, že jím sem tam projíždějí i auta a motorky. Vjezd jim povoluje dopravní značka cyklistická zóna s piktogramy těchto motorových vozidel.

    Jindřich Machů, mluvčí MP Ostrava:
    “Ovšem kromě obecných pravidel silničního provozu v této cyklistické zóně platí specifická pravidla. Pokud jde o řidiče silničních motorových vozidel, pak ti v této cyklistické zóně mohou jet rychlostí maximálně 30 km/hod, musí si počínat tak, aby projíždějící cyklisty neohrozili a v případě potřeby musí své vozidlo zastavit.”

    Lukáš Zavadil, TV Polar: Naopak cyklisté projíždějící řidiče nesmí omezovat a jsou povinni umožnit jim průjezd. Chodci by se měli v této cyklistické zóně pohybovat po levém okraji silnice. Auta mohou bělským lesem projíždět pouze od Dakoty k lesní škole.

    Anketa:
    návštěvníci Bělského lesa: “Ano, vadí, protože jezdí nepovolenou rychlostí a je to hnus, no. Neměli by tu jezdit.”

    “Ne, proč by mi to mělo vadit, nevadí.”

    “Docela ano, protože si myslím, že jsem tady v lese na procházce, na bruslích, na kole a tak si myslím, že by tady jezdit neměla.”

    Lukáš Zavadil, TV Polar: Radnice proto žádá návštěvníky Bělského lesa, aby byli tolerantní a řidiče respektovali. Ti by zase měli jezdit opatrně a dodržovat povolenou rychlost.

    Padla dohoda o posledním úseku česko-polské cyklostrasy

    Lukáš Zavadil, TV Polar: Jedna z nejdelších cyklistických tras a stezek u nás bude pro jízdu na kole mnohem příjemnější. Trasa vede od hraničního přechodu s Polskem v Bukovci přes Jablunkov, Třinec, Český Těšín, Karvinou a Bohumín opět do Polska, kde končí v Ratiboři.

    Jan Lipner, předseda SMOK:
    “V oblasti Českého Těšína a Chotěbuze mám trošku utíká do těch kopečků chotěbuzských směrem nahoru k zámku, což samozřejmě žádný cyklista s radostí nenese, protože každý kopeček je trošku problém.”

    Lukáš Zavadil, TV Polar: Po dokončení stavby železničního koridoru se teď podařilo dojednat úpravu trasy v oblasti Českého Těšína a Chotěbuze.

    Jan Lipner, předseda SMOK:
    “Otevřela se možnost spojit tuhle tu cyklostezku rovně kolem řeky Olše a tím pádem opravdu dokončit minimálně na české straně celou cyklotrasu vlastně z Bukovce do Bohumína.”

    Lukáš Zavadil, TV Polar: Hlavním důvodem vybudování trasy bylo zajistit větší bezpečnost cyklistům. Ti do té doby museli jezdit po frekventovaných silnicích.

    Lukáš Zavadil, TV Polar: Tolik z dopravy, na viděnou zase příště.

    Redakčně upraveno / zkráceno.

    Mohlo by Vás také zajímat

    Pořad: Dopravní revue
    09. prosince 2020, 18:20

    Lukáš Zavadil, TV Polar: Dobrý den u dalšího vydání pořadu Dopravní revue, i dnes vyrazíme za dopravou v našem regionu. 13. prosinec - to je datum změn v jízdních řádech a v provozu autobusů. Lidé, kteří cestují hromadnou dopravou v Moravskoslezském kraji, mohou na svých využívaných spojích zaznamenat změny. Více padlo na online tiskovém brífinku na krajském úřadě.

    Změny v hromadné dopravě v MSK od 13. prosince 2020

      Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK pro dopravu: Všechno se to odráží v tom, že máme tady Covid, a díky tomu Covidu už do této chvíle cestující jezdili méně, využívali home-office, a my jsme samozřejmě museli na tuto situaci reagovat. Moravskoslezský kraj je v příjmech v propadu 150 milionů, takže budou drobné změny v jízdních řádech, které vám vysvětlí pan jednatel Aleš Stejskal z Kodisu. Další desítky milionů nám budou chybět samozřejmě v drážní dopravě. Ale tu omezovat nebudeme. Takže od třináctého vyjedou autobusy i vlaky podle grafikonu bez omezení. Můžu říct, že spoje, které budeme omezovat jsou hlavně ty autobusové, kde cestovalo pět a méně lidí, takže tyto spoje omezíme nebo respektive zrušíme. A jízdní řád je nastaven, tak že budou muset cestující přestupovat, ale vždy se dostanou do cíle, tam kde potřebují. Nebude problém se někde dostat, bude to jenom trošičku lehce komplikované pro ně. Od ledna můžeme ale taky mít nějaké dobré pocity z cestování, a to v tom, že máme vychytávky v autobusech, už ve všech autobusech můžeme platit platebními kartami, takže bezkontaktně, bezhotovostně, ve všech autobusech budou umístěné wifi - internetové připojení. Společnost Kodis bude dělat maximum pro to, aby eliminovala negativa, které vzniknou tady z toho, takže musíme žádat cestující o trpělivost a v případě, že jsou nějaké problémy, tak na stránkách Kodisu si musí najít informace, popřípadě i psát a komunikovat, abychom to všechno doladili. Další pozitivní zpráva, kterou bych chtěl říci, protože nemůžu být jenom negativní, je, že zavádíme znovu linku na Ovčárnu od neděle s tím, že o víkendech a prázdninách a o Vánocích posílíme autobusové spoje z Ovčárny na Hvězdu, aby se cestující mohli dostat o víkendu a o Vánocích do hor, protože Alpy jsou zavřené, tak předpokládáme, že bude větší poptávka po našich horách. Takže jsme vyšli vstříc.

      Aleš Stejskal, jednatel společnosti Kodis: Obecně vzato, těch změn není tentokrát mnoho, ale přesto jsou některé, které stojí za to zdůraznit. Pan náměstek zmínil obnovení provozu linky 885, která bude jezdit ještě rozšířena o dva další spoje v pozdních odpoledních nebo večerních hodinách. Tady bych chtěl, ale ještě k tomu připomenout, tady bohužel jakýsi dopad Covidu existuje, obsaditelnost každého autobusu bude omezena na 60 cestujících. Toto budou sledovat na odbavovacím zařízení řidiči, no a jakmile se autobus naplní šedesáti lidmi, tak další budou nastupovat do následujícího autobusu. To je k té lince 885. Potom máme několik dalších změn. V některých oblastech na Opavsku jsme reagovali na požadavky několika obcí, například Sosnové a podobně, kdy dochází k úpravám jízdních řádů. Některé spoje z linky 920 Ostrava-Šumperk, ty krátké spoje, budou převedeny do linky 260, tak aby lépe obsloužily obce, které se nacházejí mezi Opavou a Bruntálem. Další, pro některé lidi významnou změnou, budou posunuté odjezdy z Třince po ukončení směn. Vzhledem k tomu, že dochází ke změně toho režimu ukončení pracovní doby v Třineckých železárnách, tak všechny odjezdy, které jsou po směně, jsou o několik minut opožděny. Takže tady tato změna se samozřejmě dotkne i cestujících, kteří tyto spoje využívají a nepracují v Třineckých železárnách. V oblasti Karviné, tak tady nám výstavba obchvatu Karviné vyvolá zřejmě dlouhou objížďku a sice bude přerušen provoz na komunikaci mezi Karvinou a Stonavou. Linky, které po této komunikaci projíždějí, budou jezdit různými objízdnými trasami tak, aby zajistily dopravní spojení mezi Karvinou a Stonavou. Ale samozřejmě, bohužel teda dočasně obtížněji, respektive zdlouhavěji, protože ten dotyčný úsek bude uzavřen. Potom ještě bych zmínil v jednom případě změnu časové polohy a v jednom případě prodloužení linky Ostrava směr Frýdek Místek, která bude v pozdních večerních hodinách vyjíždět už z Ostravy z hlavního nádraží a nahradí tak jeden návazný vlakový spoj, který pro nízkou vytíženost bude zrušen a bude tedy nahrazen tímto autobusem. To by asi bylo k těm změnám autobusové regionální dopravy od 13.12. vše. U vlakových spojů k tomuto termínu v rámci vlaků, které objednává Moravskoslezský kraj, dojde jenom k několika málo změnám. Zejména změny se týkají spojů v časných ranních hodinách ve směru od Frýdku-Místku od Havířova a od Opavy, kdy tyto spoje budou o něco opožděny, tak aby vytvářely návaznost na linku vlakovou linku F8 ze Svinova nebo od hlavního nádraží ve směru na Přerov a na Brno. A totéž, ze stejného důvodu, obráceně zase v pozdních večerních hodinách budou tyto spoje vlakové, navazující, jak směr Opava, Frýdek-Místek, Havířov přizpůsobeny příjezdům rychlíku, zejména toho brněnského, kterému zase předchází pražský rychlík, tak aby cestující nemuseli příliš dlouho čekat. A samozřejmě ty návazné spoje budou vyčkávat v určitý čas i v případě zpoždění toho rychlíku ať již od Brna nebo od Prahy.

      V Bělském lese se množí střety mezi návštěvníky a řidiči
      Lukáš Zavadil, TV Polar: V Bělském lese se v poslední době množí střety mezi návštěvníky a řidiči aut. Některým chodcům a cyklistům projíždějící auta vyloženě vadí a s řidičům buď úmyslně blokují cestu, nebo se s nimi hádají.
      Bělský les je oblíbeným místem k relaxaci i sporování. Denně ho navštíví stovky lidí. Někteří z nich se ale nemohou smířit s tím, že jím sem tam projíždějí i auta a motorky. Vjezd jim povoluje dopravní značka cyklistická zóna s piktogramy těchto motorových vozidel.

      Jindřich Machů, mluvčí MP Ostrava:
      “Ovšem kromě obecných pravidel silničního provozu v této cyklistické zóně platí specifická pravidla. Pokud jde o řidiče silničních motorových vozidel, pak ti v této cyklistické zóně mohou jet rychlostí maximálně 30 km/hod, musí si počínat tak, aby projíždějící cyklisty neohrozili a v případě potřeby musí své vozidlo zastavit.”

      Lukáš Zavadil, TV Polar: Naopak cyklisté projíždějící řidiče nesmí omezovat a jsou povinni umožnit jim průjezd. Chodci by se měli v této cyklistické zóně pohybovat po levém okraji silnice. Auta mohou bělským lesem projíždět pouze od Dakoty k lesní škole.

      Anketa:
      návštěvníci Bělského lesa: “Ano, vadí, protože jezdí nepovolenou rychlostí a je to hnus, no. Neměli by tu jezdit.”

      “Ne, proč by mi to mělo vadit, nevadí.”

      “Docela ano, protože si myslím, že jsem tady v lese na procházce, na bruslích, na kole a tak si myslím, že by tady jezdit neměla.”

      Lukáš Zavadil, TV Polar: Radnice proto žádá návštěvníky Bělského lesa, aby byli tolerantní a řidiče respektovali. Ti by zase měli jezdit opatrně a dodržovat povolenou rychlost.

      Padla dohoda o posledním úseku česko-polské cyklostrasy

      Lukáš Zavadil, TV Polar: Jedna z nejdelších cyklistických tras a stezek u nás bude pro jízdu na kole mnohem příjemnější. Trasa vede od hraničního přechodu s Polskem v Bukovci přes Jablunkov, Třinec, Český Těšín, Karvinou a Bohumín opět do Polska, kde končí v Ratiboři.

      Jan Lipner, předseda SMOK:
      “V oblasti Českého Těšína a Chotěbuze mám trošku utíká do těch kopečků chotěbuzských směrem nahoru k zámku, což samozřejmě žádný cyklista s radostí nenese, protože každý kopeček je trošku problém.”

      Lukáš Zavadil, TV Polar: Po dokončení stavby železničního koridoru se teď podařilo dojednat úpravu trasy v oblasti Českého Těšína a Chotěbuze.

      Jan Lipner, předseda SMOK:
      “Otevřela se možnost spojit tuhle tu cyklostezku rovně kolem řeky Olše a tím pádem opravdu dokončit minimálně na české straně celou cyklotrasu vlastně z Bukovce do Bohumína.”

      Lukáš Zavadil, TV Polar: Hlavním důvodem vybudování trasy bylo zajistit větší bezpečnost cyklistům. Ti do té doby museli jezdit po frekventovaných silnicích.

      Lukáš Zavadil, TV Polar: Tolik z dopravy, na viděnou zase příště.

      Redakčně upraveno / zkráceno.

      Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-09-12-2020-18-24