Dopravní revue
- ŘSD rozšiřuje část silnice mezi Novým Jičínem a Příborem
- Porubané budou moci parkovat v areálu VŠB-TUO
- Spoj k rychlíkům města po dohodě s krajem udržela
- Pozor na nebezpečné střety chodců s vozidly, host: P. Blahut
Dobrý den, právě začal pořad Dopravní revue - jako vždy s tématy z dopravy v Moravskoslezském kraji.
ŘSD rozšiřuje část silnice mezi Novým Jičínem a Příborem
Ředitelství silnic a dálnic začalo s rozšířením napojení dálnice D48 na silnici I/48. Jde o zúženou část vozovky cestou z Nového Jičína směrem na Příbor. Práce by měly skončit do 17. května. Podle ŘSD během praci nebude třeba zřídit objízdnou trasu, doprava bude ve zúženém obousměrném režimu jízdních pruhů 1+1.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Provedeme rozšíření násypu zemního tělesa za mostní estakádou u Libhoště, dojde rovněž na rozšíření vozovky a jízdních pruhů. Dělníci obnoví ocelové jednostranné svodidlo a současná mýtná brána bude zdemolována. Úprava je navržena v celkové délce 120 metrů.”
Porubané budou moci parkovat v areálu VŠB-TUO
Ostrava-Poruba se stále potýká s nedostatkem parkovacích míst. Radnice proto aktuálně zajistila desítky parkovacích míst, v rozsáhlém areálu Vysoké školy báňské.
Obyvatelé Poruby budou moci parkovat v areálech různých institucí. Pilotně to bude v areálu VŠB-TUO. která jim po domluvě s radnicí nabídne parkovací místa mimo dobu, kdy funguje.
Miroslav Otisk (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Počítáme, že začneme nejprve se 30 parkovacími místy. Pokud se to osvědčí, tak se budeme snažit tato místa dále rozšířit. Toto parkování bude zpoplatněno s tím, že 200 korun bude stát parkovací kartička, která bude umožňovat občanům vjezd do objektu a následně 700 korun měsíčně.”
Peníze VŠB-TUO využije na rozvoj kampusu. Lidé budou moci parkoviště nad aulou využívat v pracovních dnech od 5 odpoledne do 7 ráno a o víkendech, prázdninách a svátcích neomezeně.
Gabriela Mechelová, kvestorka, VŠB-TUO: “Ty peníze půjdou za námi. My jsme byli velice rádi, že se na nás městský obvod Ostrava-Poruba obrátil. Velice rádi s nimi spolupracujeme, zapadá to i do našeho kontextu Zelená Ostrava, kdy jsme rádi, že betonové plochy, které už existují budou využity i když jsou prázdné.”
Zájemci o parkování se aktuálně mohou hlásit na radnici.
Roman Karkoška, vedoucí odboru dopravy a údržby komunikací, MOb Poruba: “Prvním 30 zájemcům, kterým bude umožněno toto parkování, předáme kontakt na VŠB, se kterou následně ti zájemci budou podepisovat smlouvu, vyfasují čipy, aby mohli projet závory a další bližší informace.”
Zlepšit komfort a bezpečnost parkování se snaží radnice i jinak. Například zjednosměrňováním ulic. Letos se dočká zjednosměrnění například ulice Ľudovíta Štúra.
Miroslav Otisk (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “V tomto roce dojde k zjednosměrnění některých ulic, které potom mají vliv nejenom na zkapacitnění a zlegalizování parkovacích míst, ale také na bezpečnost. A snažíme se rozvíjet také různé druhy jiné dopravy.”
Patří mezi ně i takzvaná poptávková doprava, která eliminuje nutnost vlastnictví osobního auta.
Spoj k rychlíkům města po dohodě s krajem udržela
Přímý autobusový spoj z Nového Jičína, Příbora a Kopřivnice k vlakům do Hranic na Moravě bude jezdit dál, i po uplynutí zkušební doby. Města se na tom dohodla s Moravskoslezským krajem, který spoj z větší části dotuje.
Spojení s rychlíky do Prahy nebo Vídně z nádraží v Hranicích na Moravě zajišťuje přímá autobusová linka z Nového Jičína, Kopřivnice a Příbora od loňského září. Původně byl s Moravskoslezským krajem, který ji z 85 procent financuje, dohodnut zkušební provoz do konce února. Města a kraj nyní vyjednali její pokračování do konce roku, s drobnými změnami.
Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “Ve všední dny jsou tam vypuštěny dva nejméně vytížení spoje, ten úplně první ranní a potom ten jeden večerní. Ale naopak zase o víkendech se nám podařilo domluvit, že namísto dvou párů spojů v neděli odpoledne, nyní jedou dva páry spojů v sobotu i v neděli, a to navíc jeden ranní a jeden večerní, takže je možné například v sobotu i v neděli vyrazit i na poměrně dlouhý jednodenní výlet do Prahy, Vídně nebo dalšího města.”
Přímé spojení k železniční stanici v Hranicích oceňují také Příborští, bez existence této linky bylo ještě loni cestování k vlaku daleko komplikovanější.
Pavel Netušil (Společně pro Příbor), místostarosta Příbora: “Většina lidí volí raději cestu autem do Hranic, Studénky a někteří dokonce do Svinova, než aby využívali ty stávající možnosti, které jsou. Ty jsou buď příliš dlouhé kvůli stávajícím přestupům, a nebo velmi nespolehlivé.”
Zvláštností této linky ale je, že je potřeba si každou jízdu dopředu objednat, informace jsou na webech měst. Jedinou výjimkou, kdy není třeba rezervace, je v pracovní dny ranní spoj z Hranic s odjezdem z Nového Jičína směrem do Příbora a Kopřivnice okolo sedmé hodiny. Využívat ji běžně mohou školáci a pracující.
Pozor na nebezpečné střety chodců s vozidly, host: P. Blahut
Lukáš Zavadil, TV Polar: V posledních dnech, i přestože, že se prodlužuje doba denního světla, přibylo několik vážných střetů chodců s auty. Dnes se na ně zaměříme s krajským koordinátorem Besipu. Ve studiu je Pavel Blahut. Dobrý den.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme nejprve k prvnímu případu, který se stal v Ostravě.
Eva Michalíková, mluvčí PČR: Nezletilá dívka na ulici 28. října poblíž křižovatky U Vodárny v Ostravě chtěla přejít po přechodu pro chodce. Vozidlo, které projíždělo v pravém jízdním pruhu zastavilo a dalo jí přednost. Vozidlo, které jelo v druhém jízdním pruhu nezastavilo. Řidička s autem pokračovala, přičemž došlo ke sražení chodkyně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Tohle tedy je jedna z těch typických situací, ze kterých v tomto případě bohužel s vážnými následky plyne poučení pro chodce i pro řidiče aut. Co na tomto příkladu poradíme chodcům?
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Jak jste sami viděli, chodec by se měl opravdu vždy důsledně přesvědčit, že může přejít přes celou šíři pozemní komunikace, a pokud už vstoupil do vozovky a vidí, že to vozidlo v druhém jízdním pruhu nezastavuje, klidně se zastavit, chvilku počkat až to vozidlo projede, eventuálně až se ta situace vyřeší.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Co naopak řidiči? Mnozí poukazují na to, že přes vozidlo v tom druhém pruhu toho chodce nevidí. Na co by si oni měli dát pozor?
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Přesně tak, mají do jisté míry pravdu, ale zákon to ukládá za povinnost všem řidičům a je tam výslovně napsáno, že pokud vozidlo v jednom pruhu zastaví, ten řidič musí zastavit taky. Nevýhodou je, že v dnešní době všichni spěcháme a věnujeme se při řízení i jiným povinnostem a starostem. Takže možná řidiči nedošlo to, že tam opravdu může někdo vstupovat. Předpokládá jenom, že je intenzita provozu hustá a vozidlo zpomaluje z toho důvodu, že nemůže pokračovat dál.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Další případ, který se stal už při zhoršených podmínkách viditelnosti. Opět tady máme komentář policie.
Daniela Vlčková, mluvčí PČR: V úterý 8. března na Karvinsku došlo k závažné dopravní nehodě při níž byl těžce zraněn chodec. K události došlo ve večerních hodinách a muž nejenom, že do vozovky vstoupil mimo přechod pro chodce, ale na sobě měl tmavé oblečení.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Co byste dodal k tomuto případu? Zhoršená viditelnost, možná i nešťastná náhoda, jak předejít podobným nehodám?
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě důležitá věc je vždycky se dovybavit reflexními prvky. Opravdu řidič nemůže zareagovat na chodce v tmavém oblečení na vzdálenost menší než 40 metrů. Opravdu je to limitní pro to, aby nějakým způsobem dokázal tu situaci obrátit. Když má na sobě chodec reflexní oděvní doplněk, je krásně viditelný až na dvě stě metrů a v ten okamžik má řidič opravdu spoustu času na to, aby zareagoval. Také chodec by měl vědět, na které straně vozovky se má vyskytovat, tak aby případnému nebezpečí dokázal nějakým způsobem předejít nějakým nebezpečným situacím.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Co bychom ještě v rámci té prevence chodci versus auta mohli dodat? Přichází období, které je teď pro řidiče z tohoto pohledu, jak vidí chodce daleko příznivější. Na jaká další pravidla nezapomenout? Pro řidiče i pro chodce.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě chodec by se měl vždy věnovat, to znamená opravdu nějaké špunty v uších, pokud se vyskytují na vozovce, kde není chodník a vstupují do vozovky nebo jdou po krajnici, opravdu se věnovat, sledovat ten provoz přede mnou. Kdybych viděl, že nějaký řidič nereaguje, mám šanci uhnout. To samé řidiči. Dobře si očistí čelní sklo. V okamžiku, kdy sluníčko už je nízko, můžeme být oslnění sluncem. Může nám splynou chodec. To samé při couvání i otáčení. Když mám špinavá zpětná zrcátka a zasvítí mi do nich ostré slunce, nejsem schopen vidět za sebe. Takže to jsou ty bezpečné rady, aby opravdu byli všichni viděni.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste částečně o tom mluvil, že chodci stále častěji nevnímají, co se kolem nich děje, protože poslouchají hudbu ve sluchátkách. Máte podobnou zkušenost? Jsou tyto případy běžné?
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Jsou tyto případy běžné a dokonce i mnozí cyklisti, aby si zkrátili jízdu na kole si nasadí sluchátka a jedou. Když jedou po cyklostezce, tak ještě tam relativně je to vcelku bezpečné, pokud se dostávají už do kontaktu s ostatními vozidly na vozovce, tam opravdu dochází k tomu, že ten sluchový vjem jim chybí na to, aby stihli včas zareagovat na nebezpečnou situaci.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Chystáte nebo dějí se v tuto dobu preventivní akce zaměřené na viditelnost nebo na chodce?
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Ano, během měsíce února, března byly v koordinaci s městskou policií i se státní policií prováděny preventivní akce na viditelnost chodců. Zrovna včera jsme rozdávali reflexní prvky a upozorňovali chodce na nebezpečí výskytu za snížené viditelnosti bez reflexních prvků.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Krajský koordinátor Besipu Pavel Blahut. Díky. Že jste přišel.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Také děkuji za pozvání.
Lukáš Zavadil, TV Polar: A loučím se i s vámi. Na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, právě začal pořad Dopravní revue - jako vždy s tématy z dopravy v Moravskoslezském kraji.
ŘSD rozšiřuje část silnice mezi Novým Jičínem a Příborem
Ředitelství silnic a dálnic začalo s rozšířením napojení dálnice D48 na silnici I/48. Jde o zúženou část vozovky cestou z Nového Jičína směrem na Příbor. Práce by měly skončit do 17. května. Podle ŘSD během praci nebude třeba zřídit objízdnou trasu, doprava bude ve zúženém obousměrném režimu jízdních pruhů 1+1.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Provedeme rozšíření násypu zemního tělesa za mostní estakádou u Libhoště, dojde rovněž na rozšíření vozovky a jízdních pruhů. Dělníci obnoví ocelové jednostranné svodidlo a současná mýtná brána bude zdemolována. Úprava je navržena v celkové délce 120 metrů.”
Porubané budou moci parkovat v areálu VŠB-TUO
Ostrava-Poruba se stále potýká s nedostatkem parkovacích míst. Radnice proto aktuálně zajistila desítky parkovacích míst, v rozsáhlém areálu Vysoké školy báňské.
Obyvatelé Poruby budou moci parkovat v areálech různých institucí. Pilotně to bude v areálu VŠB-TUO. která jim po domluvě s radnicí nabídne parkovací místa mimo dobu, kdy funguje.
Miroslav Otisk (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Počítáme, že začneme nejprve se 30 parkovacími místy. Pokud se to osvědčí, tak se budeme snažit tato místa dále rozšířit. Toto parkování bude zpoplatněno s tím, že 200 korun bude stát parkovací kartička, která bude umožňovat občanům vjezd do objektu a následně 700 korun měsíčně.”
Peníze VŠB-TUO využije na rozvoj kampusu. Lidé budou moci parkoviště nad aulou využívat v pracovních dnech od 5 odpoledne do 7 ráno a o víkendech, prázdninách a svátcích neomezeně.
Gabriela Mechelová, kvestorka, VŠB-TUO: “Ty peníze půjdou za námi. My jsme byli velice rádi, že se na nás městský obvod Ostrava-Poruba obrátil. Velice rádi s nimi spolupracujeme, zapadá to i do našeho kontextu Zelená Ostrava, kdy jsme rádi, že betonové plochy, které už existují budou využity i když jsou prázdné.”
Zájemci o parkování se aktuálně mohou hlásit na radnici.
Roman Karkoška, vedoucí odboru dopravy a údržby komunikací, MOb Poruba: “Prvním 30 zájemcům, kterým bude umožněno toto parkování, předáme kontakt na VŠB, se kterou následně ti zájemci budou podepisovat smlouvu, vyfasují čipy, aby mohli projet závory a další bližší informace.”
Zlepšit komfort a bezpečnost parkování se snaží radnice i jinak. Například zjednosměrňováním ulic. Letos se dočká zjednosměrnění například ulice Ľudovíta Štúra.
Miroslav Otisk (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “V tomto roce dojde k zjednosměrnění některých ulic, které potom mají vliv nejenom na zkapacitnění a zlegalizování parkovacích míst, ale také na bezpečnost. A snažíme se rozvíjet také různé druhy jiné dopravy.”
Patří mezi ně i takzvaná poptávková doprava, která eliminuje nutnost vlastnictví osobního auta.
Spoj k rychlíkům města po dohodě s krajem udržela
Přímý autobusový spoj z Nového Jičína, Příbora a Kopřivnice k vlakům do Hranic na Moravě bude jezdit dál, i po uplynutí zkušební doby. Města se na tom dohodla s Moravskoslezským krajem, který spoj z větší části dotuje.
Spojení s rychlíky do Prahy nebo Vídně z nádraží v Hranicích na Moravě zajišťuje přímá autobusová linka z Nového Jičína, Kopřivnice a Příbora od loňského září. Původně byl s Moravskoslezským krajem, který ji z 85 procent financuje, dohodnut zkušební provoz do konce února. Města a kraj nyní vyjednali její pokračování do konce roku, s drobnými změnami.
Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “Ve všední dny jsou tam vypuštěny dva nejméně vytížení spoje, ten úplně první ranní a potom ten jeden večerní. Ale naopak zase o víkendech se nám podařilo domluvit, že namísto dvou párů spojů v neděli odpoledne, nyní jedou dva páry spojů v sobotu i v neděli, a to navíc jeden ranní a jeden večerní, takže je možné například v sobotu i v neděli vyrazit i na poměrně dlouhý jednodenní výlet do Prahy, Vídně nebo dalšího města.”
Přímé spojení k železniční stanici v Hranicích oceňují také Příborští, bez existence této linky bylo ještě loni cestování k vlaku daleko komplikovanější.
Pavel Netušil (Společně pro Příbor), místostarosta Příbora: “Většina lidí volí raději cestu autem do Hranic, Studénky a někteří dokonce do Svinova, než aby využívali ty stávající možnosti, které jsou. Ty jsou buď příliš dlouhé kvůli stávajícím přestupům, a nebo velmi nespolehlivé.”
Zvláštností této linky ale je, že je potřeba si každou jízdu dopředu objednat, informace jsou na webech měst. Jedinou výjimkou, kdy není třeba rezervace, je v pracovní dny ranní spoj z Hranic s odjezdem z Nového Jičína směrem do Příbora a Kopřivnice okolo sedmé hodiny. Využívat ji běžně mohou školáci a pracující.
Pozor na nebezpečné střety chodců s vozidly, host: P. Blahut
Lukáš Zavadil, TV Polar: V posledních dnech, i přestože, že se prodlužuje doba denního světla, přibylo několik vážných střetů chodců s auty. Dnes se na ně zaměříme s krajským koordinátorem Besipu. Ve studiu je Pavel Blahut. Dobrý den.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme nejprve k prvnímu případu, který se stal v Ostravě.
Eva Michalíková, mluvčí PČR: Nezletilá dívka na ulici 28. října poblíž křižovatky U Vodárny v Ostravě chtěla přejít po přechodu pro chodce. Vozidlo, které projíždělo v pravém jízdním pruhu zastavilo a dalo jí přednost. Vozidlo, které jelo v druhém jízdním pruhu nezastavilo. Řidička s autem pokračovala, přičemž došlo ke sražení chodkyně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Tohle tedy je jedna z těch typických situací, ze kterých v tomto případě bohužel s vážnými následky plyne poučení pro chodce i pro řidiče aut. Co na tomto příkladu poradíme chodcům?
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Jak jste sami viděli, chodec by se měl opravdu vždy důsledně přesvědčit, že může přejít přes celou šíři pozemní komunikace, a pokud už vstoupil do vozovky a vidí, že to vozidlo v druhém jízdním pruhu nezastavuje, klidně se zastavit, chvilku počkat až to vozidlo projede, eventuálně až se ta situace vyřeší.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Co naopak řidiči? Mnozí poukazují na to, že přes vozidlo v tom druhém pruhu toho chodce nevidí. Na co by si oni měli dát pozor?
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Přesně tak, mají do jisté míry pravdu, ale zákon to ukládá za povinnost všem řidičům a je tam výslovně napsáno, že pokud vozidlo v jednom pruhu zastaví, ten řidič musí zastavit taky. Nevýhodou je, že v dnešní době všichni spěcháme a věnujeme se při řízení i jiným povinnostem a starostem. Takže možná řidiči nedošlo to, že tam opravdu může někdo vstupovat. Předpokládá jenom, že je intenzita provozu hustá a vozidlo zpomaluje z toho důvodu, že nemůže pokračovat dál.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Další případ, který se stal už při zhoršených podmínkách viditelnosti. Opět tady máme komentář policie.
Daniela Vlčková, mluvčí PČR: V úterý 8. března na Karvinsku došlo k závažné dopravní nehodě při níž byl těžce zraněn chodec. K události došlo ve večerních hodinách a muž nejenom, že do vozovky vstoupil mimo přechod pro chodce, ale na sobě měl tmavé oblečení.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Co byste dodal k tomuto případu? Zhoršená viditelnost, možná i nešťastná náhoda, jak předejít podobným nehodám?
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě důležitá věc je vždycky se dovybavit reflexními prvky. Opravdu řidič nemůže zareagovat na chodce v tmavém oblečení na vzdálenost menší než 40 metrů. Opravdu je to limitní pro to, aby nějakým způsobem dokázal tu situaci obrátit. Když má na sobě chodec reflexní oděvní doplněk, je krásně viditelný až na dvě stě metrů a v ten okamžik má řidič opravdu spoustu času na to, aby zareagoval. Také chodec by měl vědět, na které straně vozovky se má vyskytovat, tak aby případnému nebezpečí dokázal nějakým způsobem předejít nějakým nebezpečným situacím.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Co bychom ještě v rámci té prevence chodci versus auta mohli dodat? Přichází období, které je teď pro řidiče z tohoto pohledu, jak vidí chodce daleko příznivější. Na jaká další pravidla nezapomenout? Pro řidiče i pro chodce.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě chodec by se měl vždy věnovat, to znamená opravdu nějaké špunty v uších, pokud se vyskytují na vozovce, kde není chodník a vstupují do vozovky nebo jdou po krajnici, opravdu se věnovat, sledovat ten provoz přede mnou. Kdybych viděl, že nějaký řidič nereaguje, mám šanci uhnout. To samé řidiči. Dobře si očistí čelní sklo. V okamžiku, kdy sluníčko už je nízko, můžeme být oslnění sluncem. Může nám splynou chodec. To samé při couvání i otáčení. Když mám špinavá zpětná zrcátka a zasvítí mi do nich ostré slunce, nejsem schopen vidět za sebe. Takže to jsou ty bezpečné rady, aby opravdu byli všichni viděni.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste částečně o tom mluvil, že chodci stále častěji nevnímají, co se kolem nich děje, protože poslouchají hudbu ve sluchátkách. Máte podobnou zkušenost? Jsou tyto případy běžné?
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Jsou tyto případy běžné a dokonce i mnozí cyklisti, aby si zkrátili jízdu na kole si nasadí sluchátka a jedou. Když jedou po cyklostezce, tak ještě tam relativně je to vcelku bezpečné, pokud se dostávají už do kontaktu s ostatními vozidly na vozovce, tam opravdu dochází k tomu, že ten sluchový vjem jim chybí na to, aby stihli včas zareagovat na nebezpečnou situaci.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Chystáte nebo dějí se v tuto dobu preventivní akce zaměřené na viditelnost nebo na chodce?
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Ano, během měsíce února, března byly v koordinaci s městskou policií i se státní policií prováděny preventivní akce na viditelnost chodců. Zrovna včera jsme rozdávali reflexní prvky a upozorňovali chodce na nebezpečí výskytu za snížené viditelnosti bez reflexních prvků.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Krajský koordinátor Besipu Pavel Blahut. Díky. Že jste přišel.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Také děkuji za pozvání.
Lukáš Zavadil, TV Polar: A loučím se i s vámi. Na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.