Dopravní revue

  • MSK musí zdražit jízdné tarifu REGION
  • Stavbaři pokročili na budoucím obchvatu Krnova
  • Karetní systémy MSK a Zlínského kraje propojeny
  • Aktuálně z Letiště Leoše Janáčka
  • Dopravní terminál ve Frýdlantu nad Ostravicí je hotový

Dobrý den, právě začíná další vydání magazínu dopravní revue. V následujících deseti minutách vyrazíme na cesty a za dopravou v Moravskoslezském kraji.

MSK musí zdražit jízdné tarifu REGION

1. července se příměstských oblastech v Moravskoslezském kraji změní ceny jízdného v tarifní oblasti REGION. Cestující si za jízdenku připlatí. Kraj zdražení zdůvodňuje důsledky pandemie koronaviru, nižšími daňovými příjmy do krajského rozpočtu a novými daňovými zákony.

Obvykle se změny v ceníku Tarifu krajského integrovaného dopravního systému ODIS provádějí na začátku školního roku. Výjimečná situace kraj donutila upravit ceny od 1. července, tedy od začátku prázdnin. Cena jízdného za jeden kilometr se držela na stejné úrovni od roku 2011, změna přichází po deseti letech.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana pro dopravu: “Bohužel kvůli koronaviru a všem opatřením, která souvisejí se zamezením šíření nákazy, to už dál není možné. Nevyhnutelnou změnu vyvolaly také rostoucí inflace, zvyšování komfortu cestujících s využitím moderních technologií. V nouzovém stavu, lockdownu a omezení školní výuky došlo k výraznému poklesu cestujících veřejnou dopravou, a tím i tržeb. Tržby za jízdné - téměř 500 milionů korun ročně tvoří nedílnou součást rozpočtu kraje, bez nich je současný rozsah veřejné dopravy neudržitelný, takže jsme přistoupili k tomuto zdražení. Ale mohu říct, že zdražuje se pouze cena za kilometr. Cena pevné části jízdenky se nemění. V případě, že cestující používají dlouhodobou časovou jízdenku, tzv. měsíčník, tak těch se to zvýšení vůbec netýká a jezdí se za stejné ceny jako doposud.”

Cestujícím se tedy vyplatí dlouhodobé jízdenky. Pro části Moravskoslezského kraje v tarifní oblasti REGION se cena plného jízdného za kilometr zvýší z jedné koruny na korunu čtyřicet, u jízdného s 50tiprocentní slevou z padesátníku na 70 haléřů. Mění se i cena jízdného pro studenty a důchodce - z pětadvaceti na třicet pět haléřů za kilometr. Naopak stejné zůstanou ceny v tarifní oblasti Ostrava XXL a v dalších městech, v nichž je MHD zapojena do ODIS.

Stavbaři pokročili na budoucím obchvatu Krnova

Stavbaři zásadně pokročili na vznikajícím obchvatu Krnova. Ten postupně roste na trase vedoucí mezi územím města a hranicemi s Polskem. Na trase je 141 stavebních objektů. 

Některé z objektů jsou už dokončeny. Stavbaři během uplynulých týdnů také dosypávali krajnice a řešili ornici ve svazích. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla už také proběhla pokládka mechanicky zpevněného kameniva, vznikly odvodňovací žlaby a položena je i dlažba.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “U západního napojení obchvatu prošla vyfrézováním stávající komunikace před navezením materiálu do tělesa násypu. Vedle byly položeny kamenné obrubníky a osazený propustek už je také standardně obsypán. Kromě zpevnění krajnic dělníci dokončili téměř půlkilometrový odkop stávající komunikace a na levém svahu silnice I/57 byla rozprostřena ornice. Na místě je i zahlásit i pokrok na stavbě mostů. U estakády přes Albrechtickou ulici byla namontována svodidla, zároveň se zde prováděly i nezbytné úpravy pod mostem (např. stavba schodiště). V případě estakády přes řeku Opavici byla dokončena přechodová deska a izolace pod bočními římsami, ze spodní strany estakády už máme připravenu plochu pro odláždění u cyklostezky.”

Obchvat Krnova bude mít skoro osm kilometrů. Na stovkách metrů budou protihlukové stěny.

Karetní systémy MSK a Zlínského kraje propojeny

Karetní systémy Moravskoslezského a Zlínského kraje jsou nově propojeny. Dva sousední kraje tak zrealizovaly spolupráci na základě memoranda podepsaného před několika lety. Projekt odstraňuje bariéry při cestování veřejnou dopravou v příhraničních oblastech obou krajů.
Spolupráce mezi Moravskoslezským a Zlínským krajem začala v roce 2015. Tehdy oba kraje podepsaly memorandum o spolupráci při zajišťování veřejné dopravy. Jeho součástí bylo také propojení karetních systémů. 

Aleš Stejskal, jednatel KODIS: "V té době v našem kraji systém Odiska existoval už několik let a ve Zlínském kraji se tento systém teprve připravoval. O rok později jsme podepsali smlouvu o horizontální spolupráci, na základě které se začaly připravovat podrobné záležitosti technického rázu. A pak uplynulo několik let, poněvadž ve Zlínském kraji se integrace veřejné dopravy poněkud pozdržela, až teprve počínaje letošním rokem začal být tento úmysl praktickou realitou, takže někdy na začátku roku 2021 došlo k propojení karetních systémů."

A jaké je praktické využití? Hodit se může komukoliv, kdo cestuje mezi oběma regiony veřejnou dopravou. 

Aleš Stejskal, jednatel KODIS: "Praktické použití pro držitele moravskoslezské ODISKY je například to, že při cestě z Ostravy na Horní Bečvu například mohou využít linku ODIS z Ostravy do Rožnova pod Radhoštěm, kde zaplatí v tarifu ODIS ODISKOU. Dále v Rožnově přestoupí na autobusovou linkou v režii Zlínského kraje mezi Rožnovem a Horní Bečvou, kde rovněž mohou jízdné zaplatit svou ODISKOU. Samozřejmě za předpokladu, že na ní mají nahrané elektronické peníze. Totéž samozřejmě platí i obráceně. Držitel zlínské karty může cestovat se svými elektronickými penězi nahranými na ZETCE v Moravskoslezském kraji. Jak na železnici, v regionální autobusové dopravě i v městské dopravě. Navíc si může i na ZETKU nahrát kupón dlouhodobé časové jízdenky, to obráceně zatím neplatí, protože ve Zlínském kraji zatím není připraveno k realizaci toto dlouhodobé jízdné. Ale stane-li se tak, tak samozřejmě i na ODISku bude možno tento tarif nahrát."

Aktuálně z Letiště Leoše Janáčka Ostrava

Teď aktuální zprávy z Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Společnost SkyUP airlines dočasně přerušila plánované otevření linky do ukrajinského Kyjeva. Linka měla být v provozu od 26. dubna vždy v pondělí, středu a pátek.

Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: "Je to hlavně z důvodu omezení cestování ukrajinských občanů celé EU, i do Česka. Čekáme, až se situace vylepší a potom budeme obnovovat připadný termín spuštění linky. Jsme nadále v kontaktu a oboustranný zájem o spuštění této linky i nadále trvá."

Letiště Leoše Janáčka v tuto chvíli potvrdilo návrat linky do Varšavy, a to od 5. října, s přestupy do celého světa. Začala také letní charterová sezona.

Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: "Od 1. května létá Egypt: Hurghada a Marsa Alam. Od 1. června se k tomu přidá Turecko. Od 4. června se přidává Řecko a Bulharsko a celkově budeme mít 16 letních destinací, takže ta paleta je široká a věřím, že si všichni občané Moravskoslezského kraje vyberou svou dovolenou."

Od prvního června letiště spouští Covid centrum. Cestující ho najdou vedle odletového a příletového terminálu.

Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: "Cestující se mohou na dvou místech přihlásit. Mohou se také registrovat webovou stránku Spadia. Toto centrum vznikne ve spolupráci s touto společností. Lidé se mohou otestovat před odletem i po příletu PCR testy a antigenními testy, jakkoliv budou potřebovat."

Dopravní terminál ve Frýdlantu nad Ostravicí je hotový
Vstupní brána do Beskyd - I tak by se dal nazvat dopravní terminál ve Frýdlantu nad Ostravicí, který je momentálně nejmodernějším přestupním místem právě v Beskydech.

Loni na jaře byla zahájena výstavba dopravního terminálu ve Frýdlantu nad Ostravicí. Práce probíhaly rychleji, než se plánovalo a tak už v dubnu letošního roku bylo hotové dílo předáno slavnostním přestřihnutím pásky.

Bohdan Ježek, vedoucí provozní jednotky STRABAG a.s.: "Stavba se skládá z autobusového stanoviště, přednádražního prostoru ČD a parkoviště pro osobní vozy."

Tomáš Kotyza, ředitel Krajského úřadu Moravskoslezského kraje: "Moravskoslezský kraj velice vítá a oceňuje aktivitu města Frýdlantu nad Ostravicí, protože samozřejmě ten přednádražní prostor zasloužil investici tohoto typu. Je to vstupní brána do Beskyd a v tuto chvíli je to opravdu jedno z nejmodernějších jakoby přestupních míst, které v Beskydech máme."

Vybudováním dopravního terminálu vznikl v rámci města Frýdlantu nad Ostravicí komfortní dopravní uzel, který plynule propojuje vlakovou a autobusovou dopravu zajišťující dopravní obslužnost nejen obyvatelům města, ale také turistům kteří přijíždějí za poznáním a krásami Beskyd.

To byla aktuální témata magazínu Dopravní revue, další vydání vám nabídneme 2. června.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat