Začíná pořad Dopravní revue, dobrý den, i tentokrát vás vezmeme na cesty v Moravskoslezském kraji, dnes i na železnici, tak zůstaňte s námi.
Most přes Odru v Přívozu je částečně průjezdný
Nejprve dobrá zpráva. Řidiči osobních aut mohou nově částečně využívat opravovaný most přes Odru mezi Ostravou-Přívozem a Petřkovicemi. Průjezd je možný od 19 hodin do páté hodiny ranní. V tu dobu se na mostu nepracuje. Navíc rekonstrukce bude pravděpodobně místo prosince hotová na konci října, více náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: "Zhotovitel zažádal o tuto změnu 2 měsíce po začátku stavby, což asi vypadá, že stavba pokračuje dobře a tím pádem může si dovolit požádat o tuto změnu. Požádal 24. srpna, ještě 30. srpna Krajský úřad MSK vyzval všechny dotčené strany, zda-li k tomu nebudou námitky. Ihned 14. září se krajský úřad seznámil se změnami v organizaci dopravy a zúčastněné strany mohly připomínky poslat do 18. září. Nikdo z účastníků už neměl námitky, takže krajský úřad mohl 21. září vydat rozhodnutí, že se může na mostě jezdit od 19. do 5. hodiny ráno. Děkuju všem řidičům za trpělivost. Petřkovický most je opravdu hodně využívaný a je to hlavní spojka z Ostravy na Petřkovice a Opavu. Jsem strašně rád, že se tohle povedlo a dozvěděl jsem se, že délka opravy měla být kratší, do konce října, takže možná už za měsíc bude most plně průjezdný, takže je to všechno pozitivní zpráva."
Z Ostravy do Beskyd budou jezdit moderní vlaky
Na železniční trati mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm začnou jezdit moderní vlaky typu push-pull, tedy soupravy, které jezdí oběma směry bez přepřahání lokomotivy. Trať navíc čeká také elektrifikace. Moravskoslezský kraj představil nové moderní soupravy.
Lidé, kteří jezdí za prací mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm a nebo turisté jezdící do Beskyd po železnici se dočkají vyššího komfortu cestování. Na trase budou nasazeny nové moderní soupravy push-pull.
Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: „V podstatě to funguje tak, že z jedné strany se ta vlaková souprava táhne - pull a pak se to z druhé strany tlačí - push. V podstatě je to technologie, která je nová u nás. Je zajímavá tím, že tu lokomotivu nemusíte přepřahávat."
Osobní vlaky a motoráky, které po trati číslo 323 jezdí nahradí soupravy vyrobené v ostravském závodě Škody Transportation. Jízdenky se budou kupovat samoobslužně přes čipovou kartu ODISku.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: "Je tady hlavně 356krásných míst k sezení a ještě 410 lidí může stát, takže jsme schopni odvést do Beskyd skoro celou Ostravu. Je tady 30 stání na kola, je tady stání pro vozíčkáře, v zimě se dá převézt přes 40 párů lyží. Jsou tady i bezbariérové toalety pro postižené, takže je to nejmodernější souprava."
Vlaky push-pull jsou v České republice novinkou a České dráhy na ně získaly z Evropské unie dotaci 85 procent. Zakázka vyšla na 1 miliardu.
Jiří Ješita, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní přepravu: „Důležité je, že ten vlak je nízkopodlažní, dobře se do něj nastupuje, nejen vozíčkářům, ale i maminkám s dětmi a kočárky a starším lidem. Je vybaven toaletou, která je velká, prostorná, je v ní například přebalovací pult."
Nové vlaky začnou jezdit s novými jízdními řády od 12. prosince. Souprav je celkem pět.
Policisté se zaměřili na zakázané telefonování řidičů
Zvýšený počet policejních hlídek mohli zaznamenat řidiči nejen na území Moravskoslezského kraje. Policisté se tentokrát zaměřili na kontrolu motoristů, kteří nepoužívají bezpečnostní pásy nebo drží za jízdy v ruce telefon.
Policisté při kontrolách používají služební vozy v civilním provedení. Pomocí videokamery dokumentují prohřešky a řidiče následně zastavují, aby s nimi přestupek vyřešili.
René Klímek, vrchní komisař odboru služby dopravní policie KŘ Policie ČR MSK: "Jedná se o celorepublikovou akci v rámci mezinárodní spolupráce Roadpol. Řidiči nesmí za jízdy držet hovorové zařízení nebo jiné záznamové zařízení, například diktafon. Řidiči hrozí pokuta do výše 1000 korun na místě v příkazním řízení a příslušný úřad poté řidiči přidělí dva body."
Na zakázané držení telefonu v ruce doplatil i tento řidič dodávky. V průběhu jízdy zadával trasu v navigaci. Přesto, že dostal pokutu, kolegiálně na sociální síti na policejní hlídky upozornil i další motoristy.
Martin Zemánek, řidič: “Za telefon v ruce. Měl jsem na něm sice zapnutou navigaci, ale je to telefon jako telefon, hádat se s nimi nebudu. Ještě nemám u sebe doklady, takže jsem to dostal za 1000 korun.”
Policisté upozorňují, že skryté kontroly jsou součástí jejich každodenní práce.
O kontrolách policistů s mluvčí Zlatuší Viačkovou
K tématu krátce telefonicky s mluvčí policie Zlatuší Viačkovou, dobrý den. V reportáži zaznělo, že policisté kontrolovali hlavně telefonování za jízdy. Zaměřili se i na jiné přestupky? Kolik policistů se zapojilo v našem regionu?
Zlatuše Viačková, mluvčí PČR: "Tato několikadenní, celorepubliková dopravní akce byla zaměřena zejména na řidiče, kteří se plně nevěnují řízení, dostatečně nesledují situaci v silničním provozu. Policisté také sledovali nesprávný způsob jízdy a telefonování řidičů. Při kontrolách si všímali i dalších přestupků v dopravě. V terénu jsme měli tři desítky hlídek, které byly vybaveny dokumentační technikou."
Výsledky této dopravní akce za celý kraj budou k dispozici až po premiéře Dopravní revue, můžeme ale teď říct, jak to dopadlo na místě, kde natáčel kolega Libor Běčák? Byli tam řidiči vzorní?
Zlatuše Viačková, mluvčí PČR: "Jedna hlídka dopravních policistů jezdila po silnici I/59 mezi Petřvaldem a Karvinou. Tito policisté v průběhu zhruba tříhodinové kontroly na zmíněném úseku zjistili 4 řidiče, kteří při jízdě telefonovali. Jeden z provinilců neměl doklady. Řidičům za používání telefonu při jízdě hrozí pokuta až 1 000 korun a připsání dvou bodů. "
Řidiči budou potřebovat na předjetí cyklisty 1,5 metru
V příštím roce začne platit pravidlo, že řidiči budou muset dodržovat při předjíždění cyklistů vzdálenost 1,5 metru. Zeptali jsme se, jak se nápad zákonodárců dívá krajský koordinátor BESIPU, ale i samotní řidiči.
Objíždění cyklistů ve vzdálenosti 1,5 metru má zajistit zvýšení jejich bezpečnosti v silničním provozu. Alespoň to si myslí poslanci, kteří schválili senátní verzi novely zákona. Odborná veřejnost má různé názory. Z pohledu koordinátora BESIPU pro MSK jde zejména o prevenci.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro MSK: “Z mého pohledu striktně dodržovat 1,5 metru může být na mnoha místech komplikované. Jsou vozovky, kde je úzký profil a mnohdy se tam nevejdou dvě protijedoucí vozidla. Každopádně, když ten řidič ví, že mu hrozí nějaká zvýšená sankce, když se bude neohleduplně chovat vůči tomu cyklistovi, řidič si více uvědomí následky.”
Odlišné názory panují i u samotných řidičů.
anketa: “Myslím si, že je nereálné dodržovat na našich komunikacích odstup, jelikož ty cesty nejsou tak široké, abychom mohli 1,5 metru kolem cyklistů prostě projet. Bude docházet ke kolizím, nesrovnalostmi mezi cyklisty a řidič vozidel. Nevím, jak se to bude vymáhat, protože bude to v průběhu jízdy, takže nebude možné změřit ten odstup cyklisty od auta. Maximálně to může být na kameru natočené”
anketa: “Já to jen schvaluji, protože také jezdím na kole i s dětmi a není to příjemné, když řidič s tím autem jede blízko toho cyklisty.”
Za nedodržení vzdálenosti bude hrozit řidiči pokuta do výše dvou tisíc korun. Pokud zákon podepíše prezident, účinnost nového předpisu začne platit od poloviny roku 2022.
Koloredovský most ve Frýdku-Místku čeká oprava
V pondělí začala oprava Koloredovského mostu ve Frýdku-Místku. Ten není zcela uzavřený, ale doprava je podle potřeby svedena vždy do jednoho směru. Stejně tak není možné používat ani chodník na straně, která se bude opravovat. Hotovo by mělo být maximálně za měsíc a půl.
Řidiči ve Frýdku-Místku by se měli na další týdny obrnit větší trpělivostí. Do různých oprav cest totiž zasáhne ještě Správa silnic Moravskoslezského kraje.
Jan Lukšo, obchodně- investiční náměstek SSMSK: "Je to další část opravy, kterou jsme už prováděli v loňském roce. A týká se to především kovových částí toho mostního objektu. Má se opravit jedna část mostních závěrů. Což jsou v podstatě dilatace."
Jde o práce údržbového charakteru, které mají zajistit, že most bude v dobré kondici opět další roky bez problémů sloužit svému účelu.
Jan Lukšo, obchodně- investiční náměstek SSMSK: "V každém případě ten mostní objekt bude pro automobilovou dopravu průjezdný. Vždycky se bude jezdit po jedné čtvrtině toho mostního objektu anebo po jedné polovině."
Tolik z našich dopravních témat, na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.