Dopravní revue

  • V Ostravě proběhla Dopravní konference s Besipem a FZŠ
  • Začala stavební uzávěra silnice Hvězda - Ovčárna
  • Oprava rondelu způsobila v Havířově dopravní kolaps
  • Frýdek-Místek chce zklidnit dopravu na Ostravské ulici

Dobrý den, startuje další vydání našeho pravidelného pořadu Dopravní revue. Zajímá nás doprava v Moravskoslezském kraji a nejinak tomu bude i dnes.

V Ostravě proběhla Dopravní konference s Besipem a FZŠ

V Česku se po roce opět rozjela tradiční akce Dopravní konference s Besipem a Fondem zábrany škod. Míříme do hotelu Clarion, kde - jako vždy v Ostravě - začala pravidelná tour po celé republice.

David Pauk, spoluorganizátor konference: “Smyslem dopravní konference je upozornit na lokality, kde vznikají nehody, třeba vlivem špatné infrastruktury. V průběhu let se ta místa střádají a v letošním roce byla vybrána další dvě. Jsou to místa, kde kumulace nehod je, dochází tam ke zraněním, v jednom případě smrtelném.

Jde o velkou trojuhelníkovou křižovatku silnice I. a II. třídy u Těrlicka, kterou řidiči poměrně rychle projíždějí ve všech směrech.

David Pauk, spoluorganizátor konference: “To dělá problémy třeba při nedání přednosti v jízdě, kdy řidiči buď dobržďují a dorazí je auto zezadu nebo někomu vjedou do dráhy a je tam střet. To je předmětem první části, kdy se zabýváme tím řešením. V územním plánu obce jsou i nějaké návrhy, které by reflektovaly přestavbu té křižovatky, protože ty úhly napojení nejsou vhodné ani bezpečné. Poté bude přednesen protinávrh, který by to mohl v jednodušší variantě vyřešit.

Druhým místem je městská křižovatka v Opavě na silnici I. třídy.

David Pauk, spoluorganizátor konference: “Je to průsečná křižovatka, kde je velký podíl vozidel, které přijíždějí z vedlejší komunikace a vytvářejí tam takovou frontu a nervozitu zároveň, takže tam dochází ke střetům s vozidly z vedlejší a hlavní komunikace. Tam je navržena regulace pomocí světelného zařízení nebo přestavba na okružní křižovatku. To konkrténí řešení je kompromisem mezi správci, samotným městem a investorem akce.”

Dopravní konference se kromě zástupců obecních a městských úřadů a další institucí účastní i dopravní policisté.

René Klimek, odbor služby dopravní policie PČR Moravskoslezkého kraje: “Dopravní policie tuto hodotí pozitivně, během těch deseti let, co tady tato konference probíhá, se podařilo v MSK upravit mnoho rizikových míst. V loňském roce se podařila úprava křižovatky před Havířovem, kde se zamezilo vlevo odbočení, nainstalovalo se úsekové měření rychlosti a splnilo to svůj účel.”

David Pauk, spoluorganizátor konference: “My vlastně máme ten prvotní impuls. Potom už je to hodně na správcích a projektantech, jak se vypořádají s limity, které tam vznikají. Dá se říct, že když správce přistupuje odpovědně a chce to řešit komplexně, tak je to na delší časové období.”

Na konferenci také padala čísla, třeba ta z loňského roku. V Moravskoslezském kraji se podařilo snížit počet osob, které zemřely na silnicích.

René Klimek, odbor služby dopravní policie PČR Moravskoslezkého kraje: “A to na 29. Momentálně nás trápí to, že řidiči se nevěnují řízení, proto je to i priorita Moravskoslezského kraje.”

Dopravní konference po úspěšném zahájení dalšího ročníku vyráží na turné po republice, to končí 2. listopadu v Praze.

Začala stavební uzávěra silnice Hvězda - Ovčárna

61 milionů korun, 800 vrtů, 400 metrů opravované silnice. To jsou jen základní data rekonstrukce důležité stavby horské silnice z Hvězdy na Ovčárnu pod Pradědem. Byla zahájena 23. května a bude také znamenat omezení provozu na této důležité spojnici k Pradědu.

Horská silnice je již ve velmi špatném stavu zejména kvůli propadům krajnice do údolí Bílé Opavy

Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Komunikace, která vede tady na vrchol Pradědu, je jedinou dopravní obslužnou komunikací zde na tento vrchol hor."

Milan Chodacki, ředitel závodu, Swietelsky stavební, s.r.o.: „Z hlediska technického se jedná o standardní technické řešení, které se obvykle prování na podobných typech staveb, tati stavba je složitá především zajištěním bezpečnosti a informovaností, aby tam nedocházelo k žádným kolizím."

Na poslední koordinační schůzce řešili zástupci kraje, stavební firmy i hotelů a dalších firem především režim provozu dopravy během stavby. Výjezdy a sjezdy budou omezeny pouze ve všední dny. O víkendech bude probíhat běžná kyvadlová doprava.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „V nepracovní dny tady bude normální provoz, který tady vždycky fungoval, a v pracovní dny to bude tak, že od 10:20 do 15:20 bude silnice uzavřena a bude probíhat stavba.“

Aleš Stejskal, jednatel, koordinátor ODIS: „Poslední autobus, který pojede nahoru, bude mít odjezd z parkoviště Hvězda v 9:50 a první autobus, který zase pojede dolů na Hvězdu, odjede z Ovčárny v 15:30."

Omezení čeká cyklisty, jelikož během výluky nebudou v provozu cyklobusy ani autobusy s držáky pro kola.

Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Celou stavbu financuje MS kraj od projektové přípravy až po samotnou stavbu.“

Celá tato etapa rekonstrukce má trvat 135 dní, tedy do října letošního roku.

Oprava rondelu způsobila v Havířově dopravní kolaps

Nečekaný ranní kolaps postihl v pondělí 23. května ráno Havířov. Práce silničářů na velkém kruhovém objezdu způsobila totální kolaps dopravy. Dlouhé a téměř nehybné kolony se vytvořily ze všech směrů. Někteří řidiči v nich strávili i déle než hodinu.

Silničáři sice práci na nejrušnější křižovatce v Havířově avizovali na sociálních sítích, informace se však k motoristům nedostala. Nepomohlo ani to, že povrch kruhového objezdu začali opravovat v pondělí kolem 2. hodiny ranní. Práce totiž pokračovaly i v ranní špičce. Doprava přímo na rondelu se téměř zastavila a kolony vozidel se vytvořily na všech příjezdových silnicích.

anketa: “Zajímalo by mě, proč, nebo kdo to rozhodl, že se to bude dělat první pracovní den v týdnu. Proč se to neřešilo o víkendu, kdy je provoz minimální.”

Například kolona skrz Havířov začínala už v centru u hlavní pošty. Dopravu tam museli začít usměrňovat strážníci. U jedné posádky vozidla čekajícího dlouhé minuty v koloně musela zasahovat záchranná služba.

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: "Naše posádka byla vyslána na Hlavní třídu ke 20leté ženě, která zkolabovala v autobuse MHD."

Nad chaosem se rozčilovali i řidiči autobusů, kteří nabírali dlouhá zpoždění. Motoristé silničářům vyčítají, že měli pracovat o víkendu a dopravu měli značkami odvést na objízdné trasy.

anketa: “No bylo by to perfektní, kdyby byla vyznačená objížďka, aby se to objelo a člověk neměl zpoždění. Protože jsem kvůli tomu přijel do práce o hodinu později.”

anketa: “Mám firmu na Orlovské ulici a ta kolona stála až u našich vrat, což je zhruba 1,5 kilometru od rondelu. Zaměstnanci mi přišlo o hodinu později do práce. Volali mi a mysleli si, že se tam stala nějaká nehoda. Pokud to ale bylo kvůli frézování a nikdo to nekoordinoval a nebyly vyznačené objížďky, tak to v dnešní době nechápu.”

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Všem řidičům se samozřejmě za obrovské komplikace na kruháči omlouváme. Bohužel, jinak to udělat nešlo. O víkendu jsme nemohli práce začít, protože nejsou v provozu tzv. obalovny."

Plynulou dopravu se na kruhovém objezdu podařilo obnovit zhruba kolem 9. hodiny, ještě po celé dopoledne ale provoz řídili policisté.

Přestože se silničářům podařilo naplánované opravy v průběhu dne dokončit, už teď se na rondelu připravuje další oprava, a to betonových ploch před semafory

Frýdek-Místek chce zklidnit dopravu na Ostravské ulici

Nový kruhový objezd, místo čtyř pruhů jen dva i nová parkovací místa. Takový je plán Frýdku-Místku na zklidnění dopravy v Ostravské ulici. Hlavním cílem je zajištění větší bezpečnosti pro chodce, kteří přecházejí přes čtyřproudou silnici. Zatím byla zpracována pouze studie plánovaných úprav.

860 metrů dlouhý úsek ulice Ostravská ve Frýdku-Místku by měl projít významnou změnou dopravního řešení.

Leonard Varga (Piráti), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Celá ulice Ostravská, od křižovatky u Rady, až po křižovatku s ulicí Hlavní je v nevyhovujícím stavu a potřebuje opravit. My víme, že ta silnice je naddimenzovaná a chceme tam tu dopravu zklidnit. A hlavně a prioritně nám jde o bezpečnost chodců. Na této ulici je několik přechodů v režimu 2 + 2 a v posledních letech bylo na těchto přechodech několik smrtelných úrazů."

Silnice by neměla mít 4 pruhy. Názory chodců na provoz jsou ale různé. Někdo problémy zažil, jiní nevidí k úpravám důvod.

anketa: 1.) "Stojím tu i dvě minuty, než mě pustí. Tady je nevýhoda, že tu jsou dva semafory a když to spustí, tak nejde projít. Tu máte jeden pomník, tam je druhý pomník na přechodu." 2.) "V zimě nebo kdy to bylo, tady na tom přechodu, po tmě nějaká ženská přejela chlapa tady. Ale jinak mám dojem, že jsou ti šoféři tady ukáznění na těch přechodech." 3.) "Já jsem tu ještě nezažil, že by byl nějaký problém. Nebo že by auta jela rychle, takže si myslím, že to takto stačí."

Město zadalo zakázku na projekční studii, která navrhla, jak by ulice mohla v budoucnu vypadat.

Leonard Varga (Piráti), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Potvrdily se všechny předpoklady, krásně to vyšlo. Ulice se zklidní a z toho režimu 2 + 2 pruhy se na Ostravské z autobusových zastávek Anenská, se z každého pruhu stanou autobusové zálivy. Přechod pro děti na 8. Základní školu bude mnohem bezpečnější a celou dopravu by to mělo zklidnit."

anketa: 1.) "Možná, že by to pomohlo, já nevím. Řidiči jsou bezohlední. To je ta hlavní příčina." 2.) "Aut je všude hodně, takže těžko člověk může říct, jestli je to lepší, dobré nebo zlé. Ale pokud tady jedu, tak bez problémů."

Zásadní proměnou má projít také křižovatka ulic 8. pěšího pluku a Ostravská.

Leonard Varga (Piráti), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Jsme se všichni shodli na tom, že nejlepším řešením bude kruhový objezd, který zde vznikne. A také přibyde několik nových parkovacích míst po celé délce té ulice Ostravská."

Sledovali jste pořad Dopravní revue, naviděnou příště, budu se těšit.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat