Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Frýdeckomístecký expres

Frýdeckomístecký expres

  • Zpravodajství z Frýdku-Místku od reportéra Jiřího Cilečka a kameramana Lukáše Durčáka
  • Lidé stále ve velkém darují stará kola pro Afriku
  • Pobeskydský aviatický klub otevřel hangár veřejnosti
  • Jak zajistit více parkovacích míst pro osobní auta?

Lidé stále ve velkém darují stará kola pro Afriku

Dosloužilo vám staré kolo? Je například nepojízdné? Nemusíte ho vyhazovat, ale přinést na sběrné místo projektu Kola pro Afriku. Pomůžete tím dětem v Gambii překonávat velké vzdálenosti na cestě do školy. Každoročně tam tvůrci projektu odešlou na tisíc kol.

Kola horská, silniční, starší, ale i novější. Zkrátka ta, která už pro původní majitele neměla využití. Dárci je přivezli do sběrného místa Kol pro Afriku ve Frýdku-Místku.

Marcel Sikora (KDU-ČSL/SPOLU), náměstek primátora, koordinátor sběrného místa F-M: "Dneska probíhá pravidelná nakládka, kterou tady máme jednou až dvakrát ročně. Odvážíme tedy nějakých 100 až 110 kol, které se odvezou do centrálního skladu v Ostravě-Koblově. Kde je potom následně pracovníci organizace Kola pro Afriku roztřídí. My už tady ta kola vybíráme někdy od roku 2013. A během této doby se nám tady povedlo nasbírat od lidí a dárců nějakých 1 400 kol."

Roman Posolda, zakladatel projektu Kola pro Afriku: "Chlapi v ostravském centrálním skladu ta kola demontují na rám. My doplňujeme náhradní díly, některé, které jsou ještě použitelné z těch starých kol. Některé díly kupujeme, takové ty odolné, aby v Africe vydržely. A potom ti školáci v Gambii si ta kola pod odborným vedením postaví."

Marcel Sikora (KDU-ČSL/SPOLU), náměstek primátora, koordinátor sběrného místa F-M: "My vybíráme kola každý týden, a to vždycky ve středu od 15:00 do 17:00 hodin. Takže kdokoliv tady v tomto rozmezí může přijít darovat kola. Tady na ulici Palackého 129, naproti Národního domu."

Kola jsou určena hlavně pro děti, které musí cestou do školy překonávat velké vzdálenosti.

Roman Posolda, zakladatel projektu Kola pro Afriku: "Vzdálenosti jsou pořád obrovské. I když školy vznikají, za těch 12 let vidíme, že spousty škol vzniklo. To jsou většinou školy prvního stupně. Ale děti, které chodí na druhý nebo na třetí stupeň, protože v Gambii je britské školství, tak ty vzdálenosti jsou tam potom 8 až 10 kilometrů. A pro některé děti je to tak daleko, že třeba po prvním stupni tu školu, pokud nemají kolo z České republiky, tak ta školní docházka pro ně končí."

Kola pro Afriku se stala velmi oblíbená. Do oprav se zapojují i ostravští vězni a autoři projekt neustále rozvíjí. Děti i dospělé už v Africe naučili dávat kola dohromady a jdou ještě dál.

Roman Posolda, zakladatel projektu Kola pro Afriku: "Není to jenom taková potom dojezdu do té školy, ale my od minulého roku v Gambii ve vnitrozemí stavíme řemeslnou školu. To je takový nový bod toho projektu. Kam nás ta kola dovedla. A v té řemeslné škole se jako první obor bude učit obor cyklomechanik."

Za začátku projektu v roce 2012 se do Gambie podařilo odvézt už přes 12 tisíc kol.

---

Pobeskydský aviatický klub otevřel hangár veřejnosti

Prohlídka ultralehkých letadel nebo let na leteckém simulátoru. Ale i letové ukázky modelářů. Letiště v Místku – Bahně má za sebou tradiční letní akci Den otevřeného hangáru. Událost přilákala davy návštěvníků.

Nejen ultralehká letadla v obležení dětí v doprovodu rodičů. Letiště Místek – Bahno se zapojilo do akce Prázdniny ve městě a otevřelo svůj hangár veřejnosti.

Dariusz Cymeris, předseda Pobeskydského aviatického klubu F-M: "Je to ta dnešní akce o tom, že chceme dětem ukázat, jak vypadá život na letišti. Respektive naše aktivity, jako klubu. Takže je to o létání ultralehkými letadly a o modelářské činnosti, letecké modelářství."

Největší zájem byl tradičně o možnost usednout do kokpitu malého letadla. Kdo měl zájem, mohl si vyslechnout i komentář nebo se na cokoliv k letadlům i létání zeptat.

Dariusz Cymeris, předseda Pobeskydského aviatického klubu F-M: "To letadlo, které vidíme vzadu je RV-02 Vilík. Je to letadlo klubové, tady Pobeskydského aviatického klubu, taky je to letadlo, na kterém děláme i výcvik našich členů, a které používáme v rámci té členské základny. Je to hornoplošník s ostruhou, má motor 80 koní, Rotax 912, dvoumístný. Jako každý ultralehký stroj může být maximálně dvoumístný. Je to letadlo, které je vyrobené v roce 2004."

Dalším lákadlem akce byl také letecký simulátor, počítačová hra, prostřednictvím které si mohly, hlavně děti, vyzkoušet pilotovat větroň.

Anketa: 1.) Jak se ti tady dneska líbí a co se ti tady líbí? – "To letadlo, žluté." - Co jste si tady dneska vyzkoušeli? – "Tu hru, jak přistát." – A jaké to bylo? – "Dobré."

Anketa: 2.) "Tak je to fajn, že něco se město snaží pro ty děcka dělat, aby neseděly doma. My jsme se tady projeli na kole, takže to máme spojené s takovým výletem. A alespoň se podívají."

Své stanoviště měli na letišti také letečtí modeláři, kteří představili velkou sbírku nádherných modelů.

Jiří Prokop, Pobeskydský modelářský klub F-M: "Vždycky tady představujeme naše modely, činnost našeho klubu, kterou tady děláme po celý rok. A jsme přidruženi právě k tomu aeroklubu z Frýdku-Místku. No a během této akce se sejdeme v hojném počtu a vždycky tady vystavíme letadla, které buď už kupujeme, skládáme, sestavujeme, vybavujeme různými motory. No a děti to hrozně baví. Teď třeba můžete ve vzduchu vidět moc pěkný třímetrový motorový větroň, s akrobacií. Tyto velké modely děti zajímají asi nejvíc. Čím větší ten model je, tak z toho mají větší radost. Ale tím nákladnější a těžší na ovládání to je."

Anketa: 3) "Já jsem přišla s dětmi, podívat se na den otevřených dveří hangáru. Děti si vyzkoušely lítat na trenažéru a teď jsme tady." – Jak se vám to líbí? – "Kluci, jak se vám to líbí?" – "Hodně." – "Hodně se jim to líbí."

Modeláři rovnou lákali na jejich velkou akci, kterou bude 24. ročník setkání modelů letadel, který proběhne na letišti 3. a 4. srpna.

---

Jak zajistit více parkovacích míst pro osobní auta?

Výstavba nových parkovišť a změna organizace parkování. To jsou aktuálně probíhající řešení, která mají ve Frýdku-Místku zajistit větší počet parkovacích míst pro osobní auta. Ze sídlišť se postupně vytlačují dodávky a dále se hledají plochy pro nová parkoviště.

Ve Frýdku-Místku stále hledají nová řešení, jak zvýšit počet parkovacích míst. Prvním krokem byla reorganizace placeného parkování a zón ve městě.

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Co se týče dalších, začala právě stavba parkoviště u Sekerovy vily, kde vznikne 50 nových parkovacích míst a zároveň za bývalou služebnou městské policie jsme rozšířili další parkovací místa."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Je to všechno pro sídliště Slezská, kdy toto sídliště řeší nedostatek parkovacích míst, podobně jako další sídliště, které postupně řešíme."

Na Slezské se město také dohodlo s vedením prodejny Tesco, že na jejich soukromém parkovišti mohou mimo otevírací dobu parkovat obyvatelé sídliště.

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Podstatné změny jsou v omezení parkování dodávek na sídlištích. Momentálně na sídlištních Anenská, Růžový pahorek a Nad Lipinou, došlo k omezení parkování dodávek. Dodávky nám zabírají až dvě parkovací místa, kterých je ve městě nedostatek."

Na vytipovaných sídlištích je zákaz parkování dodávek od 18:00 večer do 7:00 hodin ráno.

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Postupně chceme toto omezení zavézt i na další sídliště, jako je Slezská, K Hájku, Spořilov a další. Pro majitele těchto vozidel je vyhrazeno parkování pod estakádou, kde toto parkování je bezplatné. Postupně tam bude ještě rozšířena parkovací plocha a vyznačena nová stání."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Je to nepříjemné, protože ti lidé samozřejmě by chtěli všichni parkovat u svého bydliště. Ale to je případ i jiných aut, které také slouží k obživě. To znamená těch vyšších tonáží. A pro ty jsme vyčlenili parkování u TJ Slezan. Je tam velká plocha. A pro kamiony je plocha u Válcoven, kde je také plocha po bývalém autobusovém nádraží. Je tam velký plac, kde mohou parkovat."

Ve městě stále schází na 3 500 parkovacích míst. Jednou z dalších variant pro jejich navýšení by mohla být například přeměna bývalého Kina Petra Bezruče na parkovací dům s kapacitou více než 300 míst. 

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Frýdeckomístecký expres
15. července 2024, 16:30

Lidé stále ve velkém darují stará kola pro Afriku

Dosloužilo vám staré kolo? Je například nepojízdné? Nemusíte ho vyhazovat, ale přinést na sběrné místo projektu Kola pro Afriku. Pomůžete tím dětem v Gambii překonávat velké vzdálenosti na cestě do školy. Každoročně tam tvůrci projektu odešlou na tisíc kol.

Kola horská, silniční, starší, ale i novější. Zkrátka ta, která už pro původní majitele neměla využití. Dárci je přivezli do sběrného místa Kol pro Afriku ve Frýdku-Místku.

Marcel Sikora (KDU-ČSL/SPOLU), náměstek primátora, koordinátor sběrného místa F-M: "Dneska probíhá pravidelná nakládka, kterou tady máme jednou až dvakrát ročně. Odvážíme tedy nějakých 100 až 110 kol, které se odvezou do centrálního skladu v Ostravě-Koblově. Kde je potom následně pracovníci organizace Kola pro Afriku roztřídí. My už tady ta kola vybíráme někdy od roku 2013. A během této doby se nám tady povedlo nasbírat od lidí a dárců nějakých 1 400 kol."

Roman Posolda, zakladatel projektu Kola pro Afriku: "Chlapi v ostravském centrálním skladu ta kola demontují na rám. My doplňujeme náhradní díly, některé, které jsou ještě použitelné z těch starých kol. Některé díly kupujeme, takové ty odolné, aby v Africe vydržely. A potom ti školáci v Gambii si ta kola pod odborným vedením postaví."

Marcel Sikora (KDU-ČSL/SPOLU), náměstek primátora, koordinátor sběrného místa F-M: "My vybíráme kola každý týden, a to vždycky ve středu od 15:00 do 17:00 hodin. Takže kdokoliv tady v tomto rozmezí může přijít darovat kola. Tady na ulici Palackého 129, naproti Národního domu."

Kola jsou určena hlavně pro děti, které musí cestou do školy překonávat velké vzdálenosti.

Roman Posolda, zakladatel projektu Kola pro Afriku: "Vzdálenosti jsou pořád obrovské. I když školy vznikají, za těch 12 let vidíme, že spousty škol vzniklo. To jsou většinou školy prvního stupně. Ale děti, které chodí na druhý nebo na třetí stupeň, protože v Gambii je britské školství, tak ty vzdálenosti jsou tam potom 8 až 10 kilometrů. A pro některé děti je to tak daleko, že třeba po prvním stupni tu školu, pokud nemají kolo z České republiky, tak ta školní docházka pro ně končí."

Kola pro Afriku se stala velmi oblíbená. Do oprav se zapojují i ostravští vězni a autoři projekt neustále rozvíjí. Děti i dospělé už v Africe naučili dávat kola dohromady a jdou ještě dál.

Roman Posolda, zakladatel projektu Kola pro Afriku: "Není to jenom taková potom dojezdu do té školy, ale my od minulého roku v Gambii ve vnitrozemí stavíme řemeslnou školu. To je takový nový bod toho projektu. Kam nás ta kola dovedla. A v té řemeslné škole se jako první obor bude učit obor cyklomechanik."

Za začátku projektu v roce 2012 se do Gambie podařilo odvézt už přes 12 tisíc kol.

---

Pobeskydský aviatický klub otevřel hangár veřejnosti

Prohlídka ultralehkých letadel nebo let na leteckém simulátoru. Ale i letové ukázky modelářů. Letiště v Místku – Bahně má za sebou tradiční letní akci Den otevřeného hangáru. Událost přilákala davy návštěvníků.

Nejen ultralehká letadla v obležení dětí v doprovodu rodičů. Letiště Místek – Bahno se zapojilo do akce Prázdniny ve městě a otevřelo svůj hangár veřejnosti.

Dariusz Cymeris, předseda Pobeskydského aviatického klubu F-M: "Je to ta dnešní akce o tom, že chceme dětem ukázat, jak vypadá život na letišti. Respektive naše aktivity, jako klubu. Takže je to o létání ultralehkými letadly a o modelářské činnosti, letecké modelářství."

Největší zájem byl tradičně o možnost usednout do kokpitu malého letadla. Kdo měl zájem, mohl si vyslechnout i komentář nebo se na cokoliv k letadlům i létání zeptat.

Dariusz Cymeris, předseda Pobeskydského aviatického klubu F-M: "To letadlo, které vidíme vzadu je RV-02 Vilík. Je to letadlo klubové, tady Pobeskydského aviatického klubu, taky je to letadlo, na kterém děláme i výcvik našich členů, a které používáme v rámci té členské základny. Je to hornoplošník s ostruhou, má motor 80 koní, Rotax 912, dvoumístný. Jako každý ultralehký stroj může být maximálně dvoumístný. Je to letadlo, které je vyrobené v roce 2004."

Dalším lákadlem akce byl také letecký simulátor, počítačová hra, prostřednictvím které si mohly, hlavně děti, vyzkoušet pilotovat větroň.

Anketa: 1.) Jak se ti tady dneska líbí a co se ti tady líbí? – "To letadlo, žluté." - Co jste si tady dneska vyzkoušeli? – "Tu hru, jak přistát." – A jaké to bylo? – "Dobré."

Anketa: 2.) "Tak je to fajn, že něco se město snaží pro ty děcka dělat, aby neseděly doma. My jsme se tady projeli na kole, takže to máme spojené s takovým výletem. A alespoň se podívají."

Své stanoviště měli na letišti také letečtí modeláři, kteří představili velkou sbírku nádherných modelů.

Jiří Prokop, Pobeskydský modelářský klub F-M: "Vždycky tady představujeme naše modely, činnost našeho klubu, kterou tady děláme po celý rok. A jsme přidruženi právě k tomu aeroklubu z Frýdku-Místku. No a během této akce se sejdeme v hojném počtu a vždycky tady vystavíme letadla, které buď už kupujeme, skládáme, sestavujeme, vybavujeme různými motory. No a děti to hrozně baví. Teď třeba můžete ve vzduchu vidět moc pěkný třímetrový motorový větroň, s akrobacií. Tyto velké modely děti zajímají asi nejvíc. Čím větší ten model je, tak z toho mají větší radost. Ale tím nákladnější a těžší na ovládání to je."

Anketa: 3) "Já jsem přišla s dětmi, podívat se na den otevřených dveří hangáru. Děti si vyzkoušely lítat na trenažéru a teď jsme tady." – Jak se vám to líbí? – "Kluci, jak se vám to líbí?" – "Hodně." – "Hodně se jim to líbí."

Modeláři rovnou lákali na jejich velkou akci, kterou bude 24. ročník setkání modelů letadel, který proběhne na letišti 3. a 4. srpna.

---

Jak zajistit více parkovacích míst pro osobní auta?

Výstavba nových parkovišť a změna organizace parkování. To jsou aktuálně probíhající řešení, která mají ve Frýdku-Místku zajistit větší počet parkovacích míst pro osobní auta. Ze sídlišť se postupně vytlačují dodávky a dále se hledají plochy pro nová parkoviště.

Ve Frýdku-Místku stále hledají nová řešení, jak zvýšit počet parkovacích míst. Prvním krokem byla reorganizace placeného parkování a zón ve městě.

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Co se týče dalších, začala právě stavba parkoviště u Sekerovy vily, kde vznikne 50 nových parkovacích míst a zároveň za bývalou služebnou městské policie jsme rozšířili další parkovací místa."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Je to všechno pro sídliště Slezská, kdy toto sídliště řeší nedostatek parkovacích míst, podobně jako další sídliště, které postupně řešíme."

Na Slezské se město také dohodlo s vedením prodejny Tesco, že na jejich soukromém parkovišti mohou mimo otevírací dobu parkovat obyvatelé sídliště.

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Podstatné změny jsou v omezení parkování dodávek na sídlištích. Momentálně na sídlištních Anenská, Růžový pahorek a Nad Lipinou, došlo k omezení parkování dodávek. Dodávky nám zabírají až dvě parkovací místa, kterých je ve městě nedostatek."

Na vytipovaných sídlištích je zákaz parkování dodávek od 18:00 večer do 7:00 hodin ráno.

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Postupně chceme toto omezení zavézt i na další sídliště, jako je Slezská, K Hájku, Spořilov a další. Pro majitele těchto vozidel je vyhrazeno parkování pod estakádou, kde toto parkování je bezplatné. Postupně tam bude ještě rozšířena parkovací plocha a vyznačena nová stání."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Je to nepříjemné, protože ti lidé samozřejmě by chtěli všichni parkovat u svého bydliště. Ale to je případ i jiných aut, které také slouží k obživě. To znamená těch vyšších tonáží. A pro ty jsme vyčlenili parkování u TJ Slezan. Je tam velká plocha. A pro kamiony je plocha u Válcoven, kde je také plocha po bývalém autobusovém nádraží. Je tam velký plac, kde mohou parkovat."

Ve městě stále schází na 3 500 parkovacích míst. Jednou z dalších variant pro jejich navýšení by mohla být například přeměna bývalého Kina Petra Bezruče na parkovací dům s kapacitou více než 300 míst. 

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/frydeckomistecky-expres/frydeckomistecky-expres-15-07-2024-16-34