Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Frýdeckomístecký expres

Frýdeckomístecký expres

  • Zpravodajství z Frýdku-Místku od reportéra Jiřího Cilečka a kameramana Lukáše Durčáka
  • Zastupitelé se neshodli na vyhlášení referenda
  • Město rozšiřuje zónu pro parkování Rekol
  • Stavba obchvatu probíhá podle plánu

Zastupitelé se neshodli na vyhlášení referenda

Historicky první referendum ve městě nebude. Po dlouhém jednání o tom rozhodli zastupitelé. V referendu měli lidé rozhodovat o tom, jestli by město rekonstruovalo Kino Petra Bezruče nebo přistavělo Novou scénu Národního domu. Podle odpůrců je ale referendum špatně připraveno.

Kompletní přestavba chátrajícího Kina Petra Bezruče? Nebo úplně nová přístavba Nové scény Národního domu z pera slavné architekty Evy Jiřičné? Otázka, na kterou mohli dát odpověď obyvatelé Frýdku-Místku. Město totiž chtělo vyhlásit veřejné referendum.

Michal Pobucký, primátor Frýdku-Místku: "V roce 2013 – 2014 se začala připravovat architektonická soutěž na rekonstrukci Kina Petra Bezruče. Vyhrál vítězný návrh, začalo se připravovat. V polovině tehdejšího volebního období politici změnili názor, rozhodli se připravovat Novou scénu, jenže tak to dál nejde. My už musíme jednoho dne rozhodnout, zda budeme chtít kino nebo Novou scénu."

Zastupitelé mezi sebou diskutovali hodinu a půl. Na programu přitom měli pouze tento jediný bod. Po přestávce na poradu pak padlo v hlasování finální rozhodnutí. Historicky první referendum ve městě nebude.

Michal Pobucký, primátor Frýdku-Místku: "To dnešní rozhodnutí znamená, že zastupitelé nepotřebují znát názory občanů, takže tím to končí a obávám se, že do konce tohoto volebního období se nerozhodne, co bude s kinem, ani s Novou scénou."

Pavel Machala, náměstek primátora F-M: "Já osobně jsem zklamaný, že to takto dopadlo. Mohli jsme vědět co občané preferují, protože za mnou osobně chodí a je to tak 50 na 50. Teď nebudeme vědět nic a budeme muset řešit opravdu co s tím dále."

Ondřej Zdvomka, hlavní architekt Frýdku-Místku: "Z pohledu městského urbanismu nejde o až tak důležitou otázku polohy, případně náplně toho sálu. Každá ta varianta přináší něco a každá by byla dobrá pro to město."

Odpůrci poukazovali především na to, že referendum v krajním případě počítalo se závazkem města realizovat obě stavby nebo že u rekonstrukce kina neexistuje objektivní a odborné stanovení nákladů.

Radovan Hořínek, náměstek primátora F-M: "Postoj klubu Hnutí ANO je takový, že referendum není připraveno. Není připraveno dobře, některé informace chybí, některé jsou nepřesné a za toho stavu rozhodovat v referendu, to bychom pouze mátli občany."

Michal Pobucký, primátor Frýdku-Místku: "Hlavní architekt města na tom pracoval rok. Rok připravoval podklady, je to odborník, je to architekt, předložil to zastupitelům a víte, ono je velmi jednoduché říci, že to není připravené a jednoduše to shodit. To dokáže kde kdo, ale něco vybudovat, něco vytvořit, to už je kumšt."

Ondřej Zdvomka, hlavní architekt Frýdku-Místku: "Ty projekty tak jako tak budou probíhat ještě dlouho. Stejně jako to zaznělo na tom zasedání. To rozpětí bude 5 až 8 let a budeme to dále řešit. Uvidíme, teď víme, že nebude referendum, tak to budeme řešit s vedením města, budeme to řešit s odbory a zkusíme z toho udělat nějaký závěr."

Podle hlavního architekta měla i s vyřešením parkování v případě obou staveb stát rekonstrukce Kina Petra Bezruče odhadem 440 milionů korun a přístavba Nové scény u Národního domu zhruba 580 milionů.

---

Město rozšiřuje zónu pro parkování Rekol

Na půjčeném kole i do sousedních obcí. Pozitivní zkušenosti s Bikesharingem přivedly Frýdek-Místek k rozšíření stanovišť růžových Rekol. Nově se na nich lidé dostanou i do sousedních obcí. Na dalších místech ve městě navíc postupně přibývají i nové parkovací stojany.

Bikesharing funguje ve Frýdku-Místku už od roku 2018. U veřejnosti si za tu dobu získal velké množství obdivovatelů.

Anketa: 1.) "Bomba věc, fakt bomba věc! Třeba když jedu z nějakého večírku nebo s kamarády z hospody, tak si vezmu to kolo a rád se dostanu domů. Takže to je bomba, patnáct minut zdarma, využívám to, paráda to je." 2.) "Podle mě to je dobrý nápad, ekologický, rychlý na přesun." 3.) "Já myslím, že to je super pro lidi, když nemají auto. Nebo pro studenty, když nestihnout autobus do školy." 4.) "Je to dobrý nápad, někdo ho tady nechá a jiný si ho zase vezme a praktické to je." 5.) "Mě to přijde, jako super věc."

Kola si lidé půjčují prostřednictvím mobilní aplikace, která ukáže dostupnost a zároveň vydá kód pro mechanický zámek.

Pavel Osina, vedoucí odboru územního rozvoje a stavebního řádu F-M: "K dispozici je vždy minimálně 120 mechanických kol a k tomu ještě 10 kusů elektrokol."

Matěj Chalupa, koordinátor Rekola Bikesharing: "Spolupráce s městem funguje zatím perfektně. Funguje na tom principu, že obyvatelé Frýdku-Místku mají ty jednotlivé jízdy do patnácti minut zdarma."

Pavel Osina, vedoucí odboru územního rozvoje a stavebního řádu F-M: "Poté se platí za mechanické kolo 12 korun za půl hodiny a elektrokola stojí už od začátku půjčení 45 korun za 30 minut."

Radnice navíc nově rozšířila další zóny pro parkování Rekol.

Jana Matějíková, mluvčí Frýdku-Místku: "Navázali jsme spolupráci se sousedními obcemi, které nám na Bikesharing přispívají, takže do zóny patří teď i Sviadnov, Baška, Staré Město, Dobrá, no a nově i Žabeň."

Matěj Chalupa, koordinátor Rekola Bikesharing: "Teď se snažíme právě přibližovat uživatelům a dostávat se do různých dalších míst, ať to je pro obyvatele Frýdku-Místku co nejpohodlnější a abychom mohli zainteresovat do toho co nejvíce lidí, mohli si půjčovat kola a tak dále, teď působíme asi na 118 stanovištích ve Frýdku-Místku."

Jana Matějíková, mluvčí Frýdku-Místku: "Navyšujeme také počty stojanů po městě, takže zaparkovat kolo je teď možné i v Lískovci U Hájků, v Bahně - Příkopech a taky na ulicích S. K. Neumanna, Lubojackého, Lískovecká a také na ulici Palkovická u pekárny Pino."

Ve městě se také postupně objevují nové stojany na kola, za poslední rok jich přibylo 54. Lidé do nich ale často parkují kola špatně. Zastrčí ho pouze předním kolem a jízdní kolo pak zbytečně trčí do prostoru.

Pavel Osina, vedoucí odboru územního rozvoje a stavebního řádu F-M: "Správný postup je nasunout kolo přes celou šířku toho stojanu, tak by přesahovalo na obou stranách."

Stojany vyrábí technické služby a rozmisťují se tak, aby mezi nimi byla docházková vzdálenost maximálně 150 metrů. Mají zamezit tomu, aby lidé zamykali kola k dopravním značkám nebo ke stromům, kterým pak kladky odíraly kůru a poškozovaly je.

---

Stavba obchvatu probíhá podle plánu

Stavba obchvatu Frýdku-Místku jde podle plánu. Na pravidelném kontrolním dni se na tom shodli zástupci města i Ředitelství silnic a dálnic, které má výstavbu na starosti. Na druhé etapě právě probíhá příprava na výstavbu mostů.

Na obou etapách výstavby obchvatu Frýdku-Místku panuje čilý stavební ruch. Na posledním kontrolním dni řešili zástupci města s Ředitelstvím silnic a dálnic pokroky ve výstavbě druhé etapy.

Karel Deutscher, náměstek primátora F-M: "To je ta část od cesty na Frýdlant směrem přes Staré Město, Skalici a do Dobré, takže tady se řešily provozní věci, v jakém stavu ta stavba je, jaké konkrétní kroky jde dělat v nejbližších dnech, případně jaké jsou problémy, které se musí na místě řešit."

Tomáš Opěla, Ředitel ŘSD Ostrava: "Výsledkem tohoto jednání bylo, že stavebník pokračuje podle schváleného harmonogramu prací."

Karel Deutscher, náměstek primátora F-M: "Ten harmonogram odpovídá té době ve které jsme a samozřejmě všichni pracovníci, co tady dneska byli, tak se snaží spíš ty věci řešit tak, aby probíhala ta stavba co nejrychleji, aby ty jednotlivé kroky na sebe navazovaly."

Tomáš Opěla, Ředitel ŘSD Ostrava: "Nejdůležitější věcí, která na stavbě teďka jede a probíhá, je založení mostů a příprava na jejich výstavbu."

Druhá etapa řeší aktuálně také přeložky inženýrských sítí.

Karel Deutscher, náměstek primátora F-M: "Ono to zní jednoduše, ale my si musíme uvědomit, že se vždycky musí vybudovat nová inženýrská síť. Musí se udělat nějaká tlaková zkouška, vyzkoušet co funguje, zapojit do sítě a ta stará mezitím odpojit, takže to si dělají jednotliví správci inženýrských sítí a tu stavbu to svým způsobem zdržuje, ale je třeba to udělat."

Předmětem jednání byly také uzavírky a případná omezení na silnicích, které se stavbou sousedí nebo přes ni procházejí.

Karel Deutscher, náměstek primátora F-M: "Tady se aktuálně řeší buď jestli se jezdí na by pasu, jestli se jezdí na nějaké panelovce, jak dlouho a mezitím dochází k výstavbě právě pilotáží a mostů, aby se následně mohla ta cesta zase uvolnit a zprovoznit."

U první etapy jsou největší pokroky viditelné na první pohled, a to na výstavbě mostů. Ten na Olešné už je celý vybetonovaný. Pandemie koronaviru stavbu mírně přibrzdila, protože nebyl dostatek zahraničních pracovníků a omezily se i dodávky materiálu, stavbaři to ale zvládli.

Karel Deutscher, náměstek primátora F-M: "Sami pracovníci přiznávají, že rozhodující bude zima. Podle toho, jaká bude zima, tak se bude rozhodovat o termínu dokončení stavby. Zatím to zpoždění je opravdu v řádech dnů."

První etapa vy měla být hotová za 17 měsíců a druhá etapa přesně za dva roky.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Frýdeckomístecký expres
16. července 2020, 16:40

Zastupitelé se neshodli na vyhlášení referenda

Historicky první referendum ve městě nebude. Po dlouhém jednání o tom rozhodli zastupitelé. V referendu měli lidé rozhodovat o tom, jestli by město rekonstruovalo Kino Petra Bezruče nebo přistavělo Novou scénu Národního domu. Podle odpůrců je ale referendum špatně připraveno.

Kompletní přestavba chátrajícího Kina Petra Bezruče? Nebo úplně nová přístavba Nové scény Národního domu z pera slavné architekty Evy Jiřičné? Otázka, na kterou mohli dát odpověď obyvatelé Frýdku-Místku. Město totiž chtělo vyhlásit veřejné referendum.

Michal Pobucký, primátor Frýdku-Místku: "V roce 2013 – 2014 se začala připravovat architektonická soutěž na rekonstrukci Kina Petra Bezruče. Vyhrál vítězný návrh, začalo se připravovat. V polovině tehdejšího volebního období politici změnili názor, rozhodli se připravovat Novou scénu, jenže tak to dál nejde. My už musíme jednoho dne rozhodnout, zda budeme chtít kino nebo Novou scénu."

Zastupitelé mezi sebou diskutovali hodinu a půl. Na programu přitom měli pouze tento jediný bod. Po přestávce na poradu pak padlo v hlasování finální rozhodnutí. Historicky první referendum ve městě nebude.

Michal Pobucký, primátor Frýdku-Místku: "To dnešní rozhodnutí znamená, že zastupitelé nepotřebují znát názory občanů, takže tím to končí a obávám se, že do konce tohoto volebního období se nerozhodne, co bude s kinem, ani s Novou scénou."

Pavel Machala, náměstek primátora F-M: "Já osobně jsem zklamaný, že to takto dopadlo. Mohli jsme vědět co občané preferují, protože za mnou osobně chodí a je to tak 50 na 50. Teď nebudeme vědět nic a budeme muset řešit opravdu co s tím dále."

Ondřej Zdvomka, hlavní architekt Frýdku-Místku: "Z pohledu městského urbanismu nejde o až tak důležitou otázku polohy, případně náplně toho sálu. Každá ta varianta přináší něco a každá by byla dobrá pro to město."

Odpůrci poukazovali především na to, že referendum v krajním případě počítalo se závazkem města realizovat obě stavby nebo že u rekonstrukce kina neexistuje objektivní a odborné stanovení nákladů.

Radovan Hořínek, náměstek primátora F-M: "Postoj klubu Hnutí ANO je takový, že referendum není připraveno. Není připraveno dobře, některé informace chybí, některé jsou nepřesné a za toho stavu rozhodovat v referendu, to bychom pouze mátli občany."

Michal Pobucký, primátor Frýdku-Místku: "Hlavní architekt města na tom pracoval rok. Rok připravoval podklady, je to odborník, je to architekt, předložil to zastupitelům a víte, ono je velmi jednoduché říci, že to není připravené a jednoduše to shodit. To dokáže kde kdo, ale něco vybudovat, něco vytvořit, to už je kumšt."

Ondřej Zdvomka, hlavní architekt Frýdku-Místku: "Ty projekty tak jako tak budou probíhat ještě dlouho. Stejně jako to zaznělo na tom zasedání. To rozpětí bude 5 až 8 let a budeme to dále řešit. Uvidíme, teď víme, že nebude referendum, tak to budeme řešit s vedením města, budeme to řešit s odbory a zkusíme z toho udělat nějaký závěr."

Podle hlavního architekta měla i s vyřešením parkování v případě obou staveb stát rekonstrukce Kina Petra Bezruče odhadem 440 milionů korun a přístavba Nové scény u Národního domu zhruba 580 milionů.

---

Město rozšiřuje zónu pro parkování Rekol

Na půjčeném kole i do sousedních obcí. Pozitivní zkušenosti s Bikesharingem přivedly Frýdek-Místek k rozšíření stanovišť růžových Rekol. Nově se na nich lidé dostanou i do sousedních obcí. Na dalších místech ve městě navíc postupně přibývají i nové parkovací stojany.

Bikesharing funguje ve Frýdku-Místku už od roku 2018. U veřejnosti si za tu dobu získal velké množství obdivovatelů.

Anketa: 1.) "Bomba věc, fakt bomba věc! Třeba když jedu z nějakého večírku nebo s kamarády z hospody, tak si vezmu to kolo a rád se dostanu domů. Takže to je bomba, patnáct minut zdarma, využívám to, paráda to je." 2.) "Podle mě to je dobrý nápad, ekologický, rychlý na přesun." 3.) "Já myslím, že to je super pro lidi, když nemají auto. Nebo pro studenty, když nestihnout autobus do školy." 4.) "Je to dobrý nápad, někdo ho tady nechá a jiný si ho zase vezme a praktické to je." 5.) "Mě to přijde, jako super věc."

Kola si lidé půjčují prostřednictvím mobilní aplikace, která ukáže dostupnost a zároveň vydá kód pro mechanický zámek.

Pavel Osina, vedoucí odboru územního rozvoje a stavebního řádu F-M: "K dispozici je vždy minimálně 120 mechanických kol a k tomu ještě 10 kusů elektrokol."

Matěj Chalupa, koordinátor Rekola Bikesharing: "Spolupráce s městem funguje zatím perfektně. Funguje na tom principu, že obyvatelé Frýdku-Místku mají ty jednotlivé jízdy do patnácti minut zdarma."

Pavel Osina, vedoucí odboru územního rozvoje a stavebního řádu F-M: "Poté se platí za mechanické kolo 12 korun za půl hodiny a elektrokola stojí už od začátku půjčení 45 korun za 30 minut."

Radnice navíc nově rozšířila další zóny pro parkování Rekol.

Jana Matějíková, mluvčí Frýdku-Místku: "Navázali jsme spolupráci se sousedními obcemi, které nám na Bikesharing přispívají, takže do zóny patří teď i Sviadnov, Baška, Staré Město, Dobrá, no a nově i Žabeň."

Matěj Chalupa, koordinátor Rekola Bikesharing: "Teď se snažíme právě přibližovat uživatelům a dostávat se do různých dalších míst, ať to je pro obyvatele Frýdku-Místku co nejpohodlnější a abychom mohli zainteresovat do toho co nejvíce lidí, mohli si půjčovat kola a tak dále, teď působíme asi na 118 stanovištích ve Frýdku-Místku."

Jana Matějíková, mluvčí Frýdku-Místku: "Navyšujeme také počty stojanů po městě, takže zaparkovat kolo je teď možné i v Lískovci U Hájků, v Bahně - Příkopech a taky na ulicích S. K. Neumanna, Lubojackého, Lískovecká a také na ulici Palkovická u pekárny Pino."

Ve městě se také postupně objevují nové stojany na kola, za poslední rok jich přibylo 54. Lidé do nich ale často parkují kola špatně. Zastrčí ho pouze předním kolem a jízdní kolo pak zbytečně trčí do prostoru.

Pavel Osina, vedoucí odboru územního rozvoje a stavebního řádu F-M: "Správný postup je nasunout kolo přes celou šířku toho stojanu, tak by přesahovalo na obou stranách."

Stojany vyrábí technické služby a rozmisťují se tak, aby mezi nimi byla docházková vzdálenost maximálně 150 metrů. Mají zamezit tomu, aby lidé zamykali kola k dopravním značkám nebo ke stromům, kterým pak kladky odíraly kůru a poškozovaly je.

---

Stavba obchvatu probíhá podle plánu

Stavba obchvatu Frýdku-Místku jde podle plánu. Na pravidelném kontrolním dni se na tom shodli zástupci města i Ředitelství silnic a dálnic, které má výstavbu na starosti. Na druhé etapě právě probíhá příprava na výstavbu mostů.

Na obou etapách výstavby obchvatu Frýdku-Místku panuje čilý stavební ruch. Na posledním kontrolním dni řešili zástupci města s Ředitelstvím silnic a dálnic pokroky ve výstavbě druhé etapy.

Karel Deutscher, náměstek primátora F-M: "To je ta část od cesty na Frýdlant směrem přes Staré Město, Skalici a do Dobré, takže tady se řešily provozní věci, v jakém stavu ta stavba je, jaké konkrétní kroky jde dělat v nejbližších dnech, případně jaké jsou problémy, které se musí na místě řešit."

Tomáš Opěla, Ředitel ŘSD Ostrava: "Výsledkem tohoto jednání bylo, že stavebník pokračuje podle schváleného harmonogramu prací."

Karel Deutscher, náměstek primátora F-M: "Ten harmonogram odpovídá té době ve které jsme a samozřejmě všichni pracovníci, co tady dneska byli, tak se snaží spíš ty věci řešit tak, aby probíhala ta stavba co nejrychleji, aby ty jednotlivé kroky na sebe navazovaly."

Tomáš Opěla, Ředitel ŘSD Ostrava: "Nejdůležitější věcí, která na stavbě teďka jede a probíhá, je založení mostů a příprava na jejich výstavbu."

Druhá etapa řeší aktuálně také přeložky inženýrských sítí.

Karel Deutscher, náměstek primátora F-M: "Ono to zní jednoduše, ale my si musíme uvědomit, že se vždycky musí vybudovat nová inženýrská síť. Musí se udělat nějaká tlaková zkouška, vyzkoušet co funguje, zapojit do sítě a ta stará mezitím odpojit, takže to si dělají jednotliví správci inženýrských sítí a tu stavbu to svým způsobem zdržuje, ale je třeba to udělat."

Předmětem jednání byly také uzavírky a případná omezení na silnicích, které se stavbou sousedí nebo přes ni procházejí.

Karel Deutscher, náměstek primátora F-M: "Tady se aktuálně řeší buď jestli se jezdí na by pasu, jestli se jezdí na nějaké panelovce, jak dlouho a mezitím dochází k výstavbě právě pilotáží a mostů, aby se následně mohla ta cesta zase uvolnit a zprovoznit."

U první etapy jsou největší pokroky viditelné na první pohled, a to na výstavbě mostů. Ten na Olešné už je celý vybetonovaný. Pandemie koronaviru stavbu mírně přibrzdila, protože nebyl dostatek zahraničních pracovníků a omezily se i dodávky materiálu, stavbaři to ale zvládli.

Karel Deutscher, náměstek primátora F-M: "Sami pracovníci přiznávají, že rozhodující bude zima. Podle toho, jaká bude zima, tak se bude rozhodovat o termínu dokončení stavby. Zatím to zpoždění je opravdu v řádech dnů."

První etapa vy měla být hotová za 17 měsíců a druhá etapa přesně za dva roky.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/frydeckomistecky-expres/frydeckomistecky-expres-16-07-2020-16-43