Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Petr Kazík, ředitel Slezského divadla, Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo, Cena Thálie - nominace pro Slezské divadlo, Opera Káťa Kabanová v Opavě ještě 8. a 13. 11.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Slezské divadlo v Opavě letos zahájilo svou 219 sezonu. Nejen o ní dnes bude řeč. Ve studiu dnes vítám ředitele Slezského divadla Petra Kazíka, a operní pěvkyni, sopranistku Terezu Kaveckou. Dobrý den i vám.

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Naším tématem pro nás ještě bude nominace na Thálii za roli Káti v opeře Leoše Janáčka: "Káťa Kabanová", ale i provoz a plány divadla. V úvodu moc gratuluji za nominaci na Thálii, je to velký úspěch. A pro Terezku je to velký úspěch?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Vnímám to jako velký úspěch pro celé naše divadlo, protože dostat se opravdu do trojice nejlepších výkonů v republice vnímám jako opravdu veliký úspěch.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane řediteli, pro divadlo, je to velký úspěch nominace na Thálii?

Petr Kazík, ředitel Slezského divadla: Musím potvrdit slova Terezy a ještě doplnit. Tereza Kavecká je skutečně sólistkou Slezského divadla v Opavě. Na rozdíl od jiných, které dostávají Thálii a sice zazpívaly sólo v nějaké opeře, ale nejsou tedy součástí toho stálého ansámblu, což dneska je trend. Ale my jsme konzervativní divadlo, a jsme rádi, že máme takové sólisty, kteří se můžou rovnat s těmi jinými a získat nominaci na Thálii.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Terezko je těžká role Káti v opeře Leoše Janáčka, jak tady padlo, Káťa Kabanová?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Je to velmi náročná role, hlavně teda po herecké stránce. Pěvecky jsem se s Janáčkem setkala už v "Janůfce" v představení "Její pastorkyňa" u nás slavilo v Opavě opravdu veliké úspěchy, takže jsem byla ráda, že se mohu k Janáčkovi vrátit a věděla jsem tak trošku, do čeho jdu, protože ta hudba je plná emocí. Je velmi i rozsahově těžce zazpívatelná, a do toho musíte projevit velikou škálu všech možných emocí, což když to přidáte k tomu náročnému zpěvu, tak ten proces toho zkoušení, byl velmi vyčerpávající a o to větší radost byla, že se podařila ta nominace.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Navážu na vás, jak vám trvalo nastudovat roli Káti?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: My zpravidla máme tak zhruba dva měsíce na nácvik oper v provozu, ale přiznám se, že tady jsem se tomu musela věnovat více, takže to bylo více jak tři měsíce opravdu jako pravidelných korepetic a usazování si té náročné hudby, protože tam si často i třeba musíte nějak v duchu počítat takty. To není, to není taková ta krásná líbivá hudba jako puccini. Kde, vás ta melodie zaveze sama. Tady musíte opravdu štěknout dva takty v emoci, pak počkat pár taktů a zase prostě v jiné emoci štěknout něco jiného, a nahoře, dole. Řekla bych za mě asi nejnáročnější role, kterou jsem kdy dělala. To se mi teď líbilo, jak říkáte, štěknout.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane řediteli, existuje i u opery nápověda?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Samozřejmě ano, ale může se zapomenout text nebo důležité je, aby věděli, kde teď jsou, nebo mají spolu tančit a jsou oba dva na jiném konci jeviště, tak je dobré je dát k sobě. Takže to se musí připomenout občas.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Terezko, tak jenom opět, ještě se toho chvilku podržím. Tak když říkáte, že to je tak náročné tahle role, tak kdybyste potřebovala nápovědu, dá se vůbec to nějak zkombinovat? Nebo chytit tu linii zpátky?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Ne, v této opeře vám nápověda vůbec nepomůže, protože to je tak nepřetržitý, neustálý tok emocí a hudby, že když vám vypadne jedno jediné slovíčko, tak už se zpravidla nechytne, a zavede vás to někam úplně jinam. Ta hudba Leoše Janáčka tam říkám, to je snad jedna z oper, kde vám opravdu nápověda vůbec nepomůže.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já to naše povídání dosavadní jenom doplním slovy kritiků. Podle nich jste "věrohodně a hluboce vyjádřila Kátinu, ztrápenou duši s poryvem milostného vzplanutí, Vaše kreace byla diváckým zážitkem". Tak to asi potvrdí i pan ředitel a o to víc já podtrhuji ten váš úspěch a gratuluji k němu ještě jednou. Pane řediteli, obracím se na vás. Vy jste rok ve své funkci. Vidíte teď Slezské divadlo v Opavě jinak než před tím rokem?

Petr Kazík, ředitel Slezského divadla: Tak samozřejmě, to je logické, že zcela jinak, protože předtím jsem to znal z vyprávění a z informací, které jsem si mohl někde načíst a vyslechnout. Ta dobrá manažerská praxe říká, že za rok poznáš. Čili rok by ten manažer, když má tu šanci, tak rok by neměl dělat vůbec nic a jenom poznávat. No tak to nebylo možné, musel jsem dělat mnohé, ale poznávací proces je u konce. A potvrdilo se to, co jsem slyšel a o čem se tady dneska bavíme. To divadlo funguje velmi dobře z hlediska výstupu. Ta produkce je skvělá, dokonce i některá tak skvělá, že si zaslouží nějaké ocenění. A koukají na nás i ty větší domy s nesrovnatelnými rozpočty a nesrovnatelnými ansámbly. Takže to se potvrdilo. Slezské divadlo v Opavě je velmi kvalitní na tom výstupu. No a má pár takových neduhů, hlavně které vznikly v minulosti, které musíme vyléčit a řekl bych, navzdory těmto neduhům je ta produkce kvalitní tak je to úžasné.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Nicméně Opava pár měsíců nebo let, nechci říct, že to je dlouhá doba, ale je to nedávná doba, kdy pořád řešila, zdali vůbec to Slezské divadlo zachová, protože ten provoz je finančně náročný. Možná i teď je na stole ta otázka po povodních. Mířím tím, že se dokonce uvažovalo v nedávné době, jestli zrovna operu, která je teď tak úspěšná, zachovat. Tak jaké máte signály z hlediska financování a propojení s městem Opavou?

Petr Kazík, ředitel Slezského divadla: To, co považuju za největší úspěch a to, co jsem vnímali jako klíčové a na co se trochu nedbalo v té minulosti, je samozřejmě komunikace se zřizovatelem a vysvětlování si, proč a jak to divadlo má fungovat. 100 % rozpočtu dávat jenom na divadlo, to je prostě mimo běžnou realitu v této zemi.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Je to pořád těch 100 milionů?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Ano, v podstatě je to tahle částka. Jsme nejhůř financované divadlo v zemi, ale město dává nejvíc v zemi. A těchhle paradoxů bych mohl vyjmenovat celou řadu, ale není to podstatné. Podstatné je odpověď na tu otázku a bohužel, je logické, že si ji kladou politici v Opavě, protože prostě jsou zodpovědni za ten rozpočet. Bohužel mi ji kladou i politici mimo Opavu a slyšel jsem to opravdu z různých míst jako: "Na co to v té Opavě vlastně je?" A tam já teda, přiznám se, jsem jako zděšen, jak si vůbec někdo může tuhle otázku položit. Já prostě jsem šťastný, že jsem ve městě, které má tu odvahu a dává ty prostředky. Samozřejmě, když to funguje 220 let. Ono se to špatně ruší.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Můžeme třeba podpořit to, co říkáte i návštěvností vašeho divadla?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Můžeme. Ta návštěvnost je dneska už lepší, než v těch předcházejících letech, protože to bylo ovlivněno covidem. A vracíme se na čísla, která byla tady v roce 2018 a 2019, kdy byla konjunktura ve všem, i v ekonomice a tak dále. Což je důležité. Máme velmi věrné publikum, trošku je problém ten, že nám stárne. Já jsem byl velmi rád, když jsem mohl někdy v květnu, protože mi to fakt trvalo do května zjistit, kde je teda ten smysl, aby to tady bylo. A našel jsem ten smysl a šel jsem s tím za panem primátorem a on na mě koukal, protože to taky nevěděl, protože říkal: "Proč mi to nikdy nikdo neřekl?". A to na co koukal je to, že my jsme vyprodukovali v loňské sezoně 68 školních představení. Máme 40 hracích týdnů, máme jednu scénu. To je číslo, které v podstatě je zase někde za realitou. Myslím si, že jsme mistři republiky v počtu. A tím divadlem prošlo 12 tisíc dětí od 6 do 19 let. A to je ten důvod, proč má divadlo být.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Terezko, já zrovna tady na to, co říká pan ředitel, navážu a to operním studiem Terezy Kavecké.

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Je to krásná práce, ze které mám velkou radost. Tak jak říká pan ředitel, že máme vlastně mladé publikum v podobě dětí na těch představeních, která hrajeme právě pro školy. Ono pro ty děti je velkým lákadlem a tahákem stát na profesionální scéně divadla. A je krásné, když hrajeme představení pro děti a ještě hrají na jevišti děti. A já jsem se vlastně před více jak deseti lety rozhodla založit v Opavě operní studio a myšlenka byla i na základě toho, že jsem od svých sedmnácti let pracovala tady už v ostravském divadle, kde jsem vedla přípravku právě operního studia od paní Lenky Živocké. Ta práce se mi vždycky velmi líbila, protože jsem studovala v Krnově, Střední pedagogickou školu, takže jsem mohla dělat to, co mi bylo blízké, co jsem měla ráda a spojila jsem to pedagogické působení s tím divadlem, kde v podstatě si troufám říct, že předávám těm dětem ty své zkušenosti. Ať od dětských sborů, kde jsem od malé holky zpívala, po to velké divadlo, ve kterém teď mám možnost vystupovat. Děti vedu tímto směrem a myslím si, že se nám ta práce daří a že máme krásná a úspěšná představení.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak to je fajn, to určitě rád slyší i pan ředitel. Bohužel náš čas vypršel. Já vám poděkuji za rozhovor. Ještě jednou velká gratulace, která míří do Slezského divadla v Opavě. Mějte hezké dny a hodně dalších takových úspěchů.

Petr Kazík, ředitel Slezského divadla: Děkujeme.

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Děkujeme.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Petr Kazík, ředitel Slezského divadla, Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo, Cena Thálie - nominace pro Slezské divadlo, Opera Káťa Kabanová v Opavě ještě 8. a 13. 11.
05. listopadu 2024, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Slezské divadlo v Opavě letos zahájilo svou 219 sezonu. Nejen o ní dnes bude řeč. Ve studiu dnes vítám ředitele Slezského divadla Petra Kazíka, a operní pěvkyni, sopranistku Terezu Kaveckou. Dobrý den i vám.

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Naším tématem pro nás ještě bude nominace na Thálii za roli Káti v opeře Leoše Janáčka: "Káťa Kabanová", ale i provoz a plány divadla. V úvodu moc gratuluji za nominaci na Thálii, je to velký úspěch. A pro Terezku je to velký úspěch?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Vnímám to jako velký úspěch pro celé naše divadlo, protože dostat se opravdu do trojice nejlepších výkonů v republice vnímám jako opravdu veliký úspěch.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane řediteli, pro divadlo, je to velký úspěch nominace na Thálii?

Petr Kazík, ředitel Slezského divadla: Musím potvrdit slova Terezy a ještě doplnit. Tereza Kavecká je skutečně sólistkou Slezského divadla v Opavě. Na rozdíl od jiných, které dostávají Thálii a sice zazpívaly sólo v nějaké opeře, ale nejsou tedy součástí toho stálého ansámblu, což dneska je trend. Ale my jsme konzervativní divadlo, a jsme rádi, že máme takové sólisty, kteří se můžou rovnat s těmi jinými a získat nominaci na Thálii.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Terezko je těžká role Káti v opeře Leoše Janáčka, jak tady padlo, Káťa Kabanová?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Je to velmi náročná role, hlavně teda po herecké stránce. Pěvecky jsem se s Janáčkem setkala už v "Janůfce" v představení "Její pastorkyňa" u nás slavilo v Opavě opravdu veliké úspěchy, takže jsem byla ráda, že se mohu k Janáčkovi vrátit a věděla jsem tak trošku, do čeho jdu, protože ta hudba je plná emocí. Je velmi i rozsahově těžce zazpívatelná, a do toho musíte projevit velikou škálu všech možných emocí, což když to přidáte k tomu náročnému zpěvu, tak ten proces toho zkoušení, byl velmi vyčerpávající a o to větší radost byla, že se podařila ta nominace.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Navážu na vás, jak vám trvalo nastudovat roli Káti?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: My zpravidla máme tak zhruba dva měsíce na nácvik oper v provozu, ale přiznám se, že tady jsem se tomu musela věnovat více, takže to bylo více jak tři měsíce opravdu jako pravidelných korepetic a usazování si té náročné hudby, protože tam si často i třeba musíte nějak v duchu počítat takty. To není, to není taková ta krásná líbivá hudba jako puccini. Kde, vás ta melodie zaveze sama. Tady musíte opravdu štěknout dva takty v emoci, pak počkat pár taktů a zase prostě v jiné emoci štěknout něco jiného, a nahoře, dole. Řekla bych za mě asi nejnáročnější role, kterou jsem kdy dělala. To se mi teď líbilo, jak říkáte, štěknout.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane řediteli, existuje i u opery nápověda?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Samozřejmě ano, ale může se zapomenout text nebo důležité je, aby věděli, kde teď jsou, nebo mají spolu tančit a jsou oba dva na jiném konci jeviště, tak je dobré je dát k sobě. Takže to se musí připomenout občas.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Terezko, tak jenom opět, ještě se toho chvilku podržím. Tak když říkáte, že to je tak náročné tahle role, tak kdybyste potřebovala nápovědu, dá se vůbec to nějak zkombinovat? Nebo chytit tu linii zpátky?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Ne, v této opeře vám nápověda vůbec nepomůže, protože to je tak nepřetržitý, neustálý tok emocí a hudby, že když vám vypadne jedno jediné slovíčko, tak už se zpravidla nechytne, a zavede vás to někam úplně jinam. Ta hudba Leoše Janáčka tam říkám, to je snad jedna z oper, kde vám opravdu nápověda vůbec nepomůže.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já to naše povídání dosavadní jenom doplním slovy kritiků. Podle nich jste "věrohodně a hluboce vyjádřila Kátinu, ztrápenou duši s poryvem milostného vzplanutí, Vaše kreace byla diváckým zážitkem". Tak to asi potvrdí i pan ředitel a o to víc já podtrhuji ten váš úspěch a gratuluji k němu ještě jednou. Pane řediteli, obracím se na vás. Vy jste rok ve své funkci. Vidíte teď Slezské divadlo v Opavě jinak než před tím rokem?

Petr Kazík, ředitel Slezského divadla: Tak samozřejmě, to je logické, že zcela jinak, protože předtím jsem to znal z vyprávění a z informací, které jsem si mohl někde načíst a vyslechnout. Ta dobrá manažerská praxe říká, že za rok poznáš. Čili rok by ten manažer, když má tu šanci, tak rok by neměl dělat vůbec nic a jenom poznávat. No tak to nebylo možné, musel jsem dělat mnohé, ale poznávací proces je u konce. A potvrdilo se to, co jsem slyšel a o čem se tady dneska bavíme. To divadlo funguje velmi dobře z hlediska výstupu. Ta produkce je skvělá, dokonce i některá tak skvělá, že si zaslouží nějaké ocenění. A koukají na nás i ty větší domy s nesrovnatelnými rozpočty a nesrovnatelnými ansámbly. Takže to se potvrdilo. Slezské divadlo v Opavě je velmi kvalitní na tom výstupu. No a má pár takových neduhů, hlavně které vznikly v minulosti, které musíme vyléčit a řekl bych, navzdory těmto neduhům je ta produkce kvalitní tak je to úžasné.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Nicméně Opava pár měsíců nebo let, nechci říct, že to je dlouhá doba, ale je to nedávná doba, kdy pořád řešila, zdali vůbec to Slezské divadlo zachová, protože ten provoz je finančně náročný. Možná i teď je na stole ta otázka po povodních. Mířím tím, že se dokonce uvažovalo v nedávné době, jestli zrovna operu, která je teď tak úspěšná, zachovat. Tak jaké máte signály z hlediska financování a propojení s městem Opavou?

Petr Kazík, ředitel Slezského divadla: To, co považuju za největší úspěch a to, co jsem vnímali jako klíčové a na co se trochu nedbalo v té minulosti, je samozřejmě komunikace se zřizovatelem a vysvětlování si, proč a jak to divadlo má fungovat. 100 % rozpočtu dávat jenom na divadlo, to je prostě mimo běžnou realitu v této zemi.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Je to pořád těch 100 milionů?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Ano, v podstatě je to tahle částka. Jsme nejhůř financované divadlo v zemi, ale město dává nejvíc v zemi. A těchhle paradoxů bych mohl vyjmenovat celou řadu, ale není to podstatné. Podstatné je odpověď na tu otázku a bohužel, je logické, že si ji kladou politici v Opavě, protože prostě jsou zodpovědni za ten rozpočet. Bohužel mi ji kladou i politici mimo Opavu a slyšel jsem to opravdu z různých míst jako: "Na co to v té Opavě vlastně je?" A tam já teda, přiznám se, jsem jako zděšen, jak si vůbec někdo může tuhle otázku položit. Já prostě jsem šťastný, že jsem ve městě, které má tu odvahu a dává ty prostředky. Samozřejmě, když to funguje 220 let. Ono se to špatně ruší.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Můžeme třeba podpořit to, co říkáte i návštěvností vašeho divadla?

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Můžeme. Ta návštěvnost je dneska už lepší, než v těch předcházejících letech, protože to bylo ovlivněno covidem. A vracíme se na čísla, která byla tady v roce 2018 a 2019, kdy byla konjunktura ve všem, i v ekonomice a tak dále. Což je důležité. Máme velmi věrné publikum, trošku je problém ten, že nám stárne. Já jsem byl velmi rád, když jsem mohl někdy v květnu, protože mi to fakt trvalo do května zjistit, kde je teda ten smysl, aby to tady bylo. A našel jsem ten smysl a šel jsem s tím za panem primátorem a on na mě koukal, protože to taky nevěděl, protože říkal: "Proč mi to nikdy nikdo neřekl?". A to na co koukal je to, že my jsme vyprodukovali v loňské sezoně 68 školních představení. Máme 40 hracích týdnů, máme jednu scénu. To je číslo, které v podstatě je zase někde za realitou. Myslím si, že jsme mistři republiky v počtu. A tím divadlem prošlo 12 tisíc dětí od 6 do 19 let. A to je ten důvod, proč má divadlo být.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Terezko, já zrovna tady na to, co říká pan ředitel, navážu a to operním studiem Terezy Kavecké.

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Je to krásná práce, ze které mám velkou radost. Tak jak říká pan ředitel, že máme vlastně mladé publikum v podobě dětí na těch představeních, která hrajeme právě pro školy. Ono pro ty děti je velkým lákadlem a tahákem stát na profesionální scéně divadla. A je krásné, když hrajeme představení pro děti a ještě hrají na jevišti děti. A já jsem se vlastně před více jak deseti lety rozhodla založit v Opavě operní studio a myšlenka byla i na základě toho, že jsem od svých sedmnácti let pracovala tady už v ostravském divadle, kde jsem vedla přípravku právě operního studia od paní Lenky Živocké. Ta práce se mi vždycky velmi líbila, protože jsem studovala v Krnově, Střední pedagogickou školu, takže jsem mohla dělat to, co mi bylo blízké, co jsem měla ráda a spojila jsem to pedagogické působení s tím divadlem, kde v podstatě si troufám říct, že předávám těm dětem ty své zkušenosti. Ať od dětských sborů, kde jsem od malé holky zpívala, po to velké divadlo, ve kterém teď mám možnost vystupovat. Děti vedu tímto směrem a myslím si, že se nám ta práce daří a že máme krásná a úspěšná představení.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak to je fajn, to určitě rád slyší i pan ředitel. Bohužel náš čas vypršel. Já vám poděkuji za rozhovor. Ještě jednou velká gratulace, která míří do Slezského divadla v Opavě. Mějte hezké dny a hodně dalších takových úspěchů.

Petr Kazík, ředitel Slezského divadla: Děkujeme.

Tereza Kavecká, operní pěvkyně, Slezské divadlo: Děkujeme.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-05-11-2024-17-14