

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ve studiu vítám prorektora pro vědu a zahraniční styky Slezské univerzity v Opavě, Daniela Stavárka a naším tématem je projekt CEPIS. Dobrý den, vítejte u nás.
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: Dobrý den, děkuji za pozvání.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme na začátku si oživit, co projekt CEPIS je?
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: Zkratka CEPIS skrývá spojení Centrum profesních studijních programů podnikání a mezinárodních studií. To znamená, je to projekt, který je v podstatě vzdělávací a který má našemu kraji pomoct tak, že bude vzdělávat lidi, kteří zde zůstanou a svou podnikatelskou činností, svým podnikáním, svými podnikatelskými aktivitami pomohou řešit ty problémy, které Moravskoslezský kraj má.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Projekce CEPIS je součástí balíku projektů v rámci Spravedlivé transformace, čili je částečně hrazen z Operačního programu Spravedlivá transformace. Pojďme si říct jaký bude mít přínos pro Moravskoslezský kraj?
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: Všichni, kteří žijeme v Moravskoslezském kraji víme, že náš kraj těch problémů má hodně. A takové dva klíčové, které brzdí nebo nějakým způsobem zpomalují transformaci, jsou ty, že od nás odcházejí mladí lidé, kteří si často vybírají pro svá studia, pro své živobytí jiné kraje, jiná místa v České republice, než je ten náš. A samozřejmě druhý problém, který brzdí tu ekonomickou transformaci, je také malý počet podnikatelů, malých a středních firem. Když se podíváme na tyto ukazatele, tak Moravskoslezský kraj je druhý nejhorší kraj v celém Česku z tohoto úhlu pohledu. A my, když jsme připravovali projekt CEPIS a když jsme přemýšleli, jak kraji pomoct, tak jsme si řekli, že se pokusíme tyto dva problémy alespoň dílčím způsobem vyřešit a nabídnout vlastně v CEPISu, v té nové budově, moderní, architektonicky pěkné budově, kvalitní vzdělání, které sem přiláká studenty nejenom z Moravskoslezského kraje, ale i z jiných regionů Česka, ze zahraničí a naučíme je podnikat. A to jsou dva předpoklady k tomu, aby zde zůstali. A v tom delším horizontu takto Moravskoslezskému kraji pomohli.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: K tomu všemu asi budete potřebovat spolupráci s trhem práce, čili možná s úřadem práce, abyste věděli, co trh požaduje, jaké má požadavky a také s místními firmami. Je to tak?
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: Je to přesně tak, jak říkáte. My k tomu projektu CEPIS přistupujeme tak, že si ho postupně jakoby připravujeme a pilotuje. Většina peněz, které budou utraceny, jde na výstavbu nové budovy, jde na výstavbu toho konkrétního centra, ale pro ten transformační efekt je mnohem důležitější to studium, které se bude odehrávat vevnitř. Ty studijní programy, ty aktivity, které se tam budou dít a tyto studijní programy my už pomaličku připravujeme, získáváme pro ně akreditaci a vlastně si je v těch současných podmínkách, které na univerzitě máme, testujeme. A příprava těch studijních programů, proces akreditace probíhal v úzké spolupráci s místními firmami. A my jsme se ptali konkrétních firem, co vyžadují od našich absolventů, co by potřebovali. Snažíme se ty naše studijní programy zapojit do celého ekosystému Moravskoslezského kraje, takže úzce spolupracujeme s Moravskoslezským inovačním centrem a dalšími společnostmi, které tenhle ten rozvoj podnikání mají na starosti. A tímto způsobem zkrátka přistupujeme k tomu projektu CEPIS.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jak budou zahraniční studenti porovnávat to podnikatelské prostředí u nich doma s tím naším? Jak dalece vy jim můžete v tom pomoct, aby potom to přenesli ty své zkušenosti k sobě domů? Nebo je chcete ty zahraniční studenty přimět k tomu, aby zůstali tady u nás?
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: Jedním z benefitů projektu CEPIS by mělo být to, že právě zahraniční studenti přijdou k nám, do toho regionu. A ty zkušenosti, tradice, vědomosti, které mají ze svých domovských zemí, obohatí studiem u nás a u nás zůstanou. Není to jenom náš sen nebo náš předpoklad, ale potvrzuje se to i v praxi, protože na Obchodně podnikatelské fakultě v Karviné už několik let probíhá studium v anglickém jazyce. V současné době máme zhruba 70 zahraničních studentů, kteří studují ten studijní program v navazujícím studiu v Karviné a ve velké míře právě to své vzdělání využívají k tomu, že zůstávají v Česku, zůstávají v našem regionu a tímto také přispívají k tomu, abychom zabránili odlivu kvalitních mozků, o kterém jsme se bavili před chvílí.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Které moderní technologie zapracujete do výuky?
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: Samozřejmě ty studijní programy, které v CEPISu budou, tak jsou velmi intenzivně spjaty s moderními technologiemi. Jeden z těch studijních programů se jmenuje Digitální byznys a je to taková kombinace digitálního marketingu, informačních technologií, a právě těch podnikatelských dovedností. Bude zapojena umělá inteligence a budou zapojeny i moderní technologie, jako jsou 3D tiskárny, laserové zařízení a tak podobně. Aby si studenti mohli své produkty vymyslet, vyrobit, uvést na trh a všechno si vyzkoušet v těch podmínkách studia.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Půjdu ještě dál, To studium bude na kolik let?
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: Profesní studijní programy, které u nás na obchodně podnikatelské fakultě máme, jsou standardně v bakalářském studiu na tři roky. Počítáme i s tím navazujícím magisterským studijním programem v anglickém jazyce, který je na dva roky. A jako taková třešnička na dortu v CEPISu bude probíhat i doktorské studium v anglickém jazyce, které je standardně na čtyři roky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Dá se porovnat ta standardní výuka, která probíhá teď na Slezské univerzitě s tím, co bude probíhat v CEPISu?
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: Studijní programy v CEPISu jsou koncipovány velmi odlišně od toho klasického studia, které známe zejména ve studijním programu Inovativní podnikání, které bude představovat zhruba polovinu CEPISu z hlediska kapacity počtu studentů v CEPISu probíhá úplně jinak. Studenti nemají klasické přednášky, studenti nechodí na semináře, ale studenti se učí podnikat tím, že sami podnikají. V podstatě po přijímacím řízení se vytvoří tým, který čítá zhruba 20 studentů a v tomto týmu oni se rozhodnou, že založí skutečnou firmu. Většinou je to ve formě družstva a s tímto týmem, s tímto studentským podnikatelským týmem překonají všechna úskalí podnikání během celého studia. Pouští se do různých projektů v průběhu studia a učí se skutečně podnikat tím, že podnikají. Takže místo toho, aby například chodili na předmět právo, kde by studovali všechny teoretické předpoklady, tak si musí vymyslet, jak založit svoje družstvo a splnit veškeré právní předpisy a tak dále.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A sladit také 20 lidí jednu myšlenku, to taky nebude jednoduché.
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: Není to jednoduché, a proto každý studentský tým provází po dobu celého studia speciálně vyškolený kouč. Máme na fakultě několik těchto certifikovaných koučů, protože celý ten koncept výuky je převzat, je inspirován systémem Team Academy, který má svůj původ ve Finsku a naši kouči prošli náročným školením a mohou tyto studentské týmy provádět svým studiem. Není to tak, že jim říkají, co mají dělat, ale prostě je vedou tím světem podnikání od začátku až do konce.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane prorektora, pojďme se teď věnovat časové linii, kdy začnete stavět, kdy začnete vyučovat a kdy od vás odejdou z CEPISu první studenti?
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: My jsme zdolali v posledních dnech velmi důležitý milník. Dokončili jsme veřejnou zakázku na výběr dodavatele novostavby. Jelikož ta celý projekt je koncipován metodou Design & Build, tak vítězná firma bude tu budovu nejprve projektovat a jakmile získáme veškerá stavební povolení, tak se začne stavět. Naše předpoklady jsou takové, že první stavební práce by mohly začít někdy za rok zhruba nebo za méně než rok a předpokládáme, že celý CEPIS, celá nová budova by mohla být dokončena na podzim roku 2027 a od toho akademického roku 2027, 2028 bychom mohli také tuto budovu zpřístupnit všem uživatelům, tedy zejména studentům, ale také zaměstnancům univerzity.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme ještě také říct, jak bude ta budova vypadat, protože už dvakrát nebo třikrát jste zmínil budovu CEPISU, ještě jsme ji divákům nepředstavili.
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: Budova CEPIS se bude nacházet v absolutní blízkosti současného hlavního sídla Obchodně podnikatelské fakulty na Univerzitním náměstí v Karviné. Je tam takový parčík a v rámci toho parčíku vyroste nová budova, která bude po nezbytných škrtech v rozpočtu dvoupodlažní. Bude energeticky plusová, nebo nulová, ale spíše plusová. To znamená, že by, jak už předpisy a podmínky Operačního programu Spravedlivá transformace požadovaly, je to budova ve vysoce vysokém energetickém standardu. Zapojujeme tam v plné výši fotovoltaiku, tepelná čerpadla a další technologie, které sníží požadavky na vytápění a na energie. Plus jsou tam speciální konstrukce pláště, zastínění atd. Čili i architektonicky to bude velmi zajímavá budova. Ti, kteří znají Karvinsko, tak ví, že jedním ze symbolů Karvinska je Šikmý kostel. A když se podívají na vizualizaci CEPISu, tak zjistí, že i ta budova má své šikminy a je to taková reminiscence k tomu odkazu, který my s Karvinou máme.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane prorektore, já vám děkuji za rozhovor a držím palce, ať všechno klapne podle plánu.
Daniel Stavárek, prorektor, Slezská univerzita v Opavě: Děkuji mockrát.
Redakčně upraveno / zkráceno.