Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Svatováclavský hudební festival je významná hudební událost zaměřená zejména na duchovní hudbu. Festival pravidelně nabízí i sérii hudebních výletů, což jsou koncerty, které probíhají na různých netradičních místech s vynikající akustikou. Nejen o nich už s ředitelem a dramaturgem festivalu, profesorem Igorem Františákem. Dobrý den, vítejte u nás.
Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Dobrý den, děkuji za pozvání.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane profesore, jak se teď cítíte, když máte za sebou další ročník Svatováclavského hudebního festivalu vy osobně? Jak se cítíte?
Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Já mám takový ten pocit, že v podstatě nic nekončí a ten letošní rok nám připravil teda pěknou nadílku různých komplikací. A to samozřejmě bylo dáno v podobě těch povodní, protože jsme museli zrušit čtyři koncerty, které jsme ale už přesunuli právě teď na měsíc říjen a listopad. Jeden už máme za sebou a ty další tři nás ještě čekají. Jednalo se o obrovské projekty. Umělecký vojenský soubor Ondráš a jejich vystoupení k jejich významnému výročí založení, které budeme dělat v Divadle Jiřího Myrona. Ten už je skoro vyprodaný. Potom Pražská komorní filharmonie s jedním z našich absolutně nejvýznamnějších a nejlepších houslistů Janem Mráčkem. Je to koncertní mistr České filharmonie a krásný český program, který jsme právě věnovali Roku české hudby. No a poslední z té trojice, které nás ještě čekají, jakoby náhradou za ty zrušené čtyři koncerty je vystoupení francouzského Ensemble Castelkorn s Josefem Žákem. Je to české jméno, ale Josef už myslím 15 nebo 20 let žije v Paříži a v současné době je považován za jednoho z nejvýznamnějších hráčů na barokní housle, takže přiveze do Dětmarovic fantastický program barokní muziky. Takže ještě zpátky k tomu, jak se cítím. No, té práce bylo samozřejmě spoustu, i s tím, jak jsme museli produkčně zajišťovat ty náhradní termíny. A teď nás čekají, jak už jste zmiňovala v úvodu, koncerty hudebních výletů. Je to, jestli se nepletu, dohromady 18 koncertů, které opět budou putovat celým Moravskoslezským krajem. A opravdu zavítáme do netradičních míst, jako je například Muzeum nákladních vozů Tatra, kde máme dvě vystoupení, nebo zámek Nová Horka, koncertní sál Fakulty umění a řada dalších atraktivních prostor nejenom vizuálně, ale také akusticky. No a kromě toho mě čekají ještě mě samotného koncerty, protože jsem, jak jste zmiňovala, profesorem Fakulty umění, kde učím, ale vedle toho jsem klarinetistou a hraju jak na historické nástroje od chalumeau, což je francouzský název pro předchůdce klarinetu, barokní klarinety, klasicistní klarinety, tak na moderní klarinet. Takže mě čekají možná nějakých deset projektů zhruba ještě do konce roku. Kdy v tomto týdnu mám být ještě v porotě mezinárodní soutěže klarinetové kousek od běloruských hranic. Těch závazků je samozřejmě celá řada. No nicméně je to to, co jsem si kdysi jako mladý kluk vysnil. Sloužit hudbě a zároveň mít radost z muziky. A to pevně věřím, že pořád zůstává. Takže všechny ty těžkosti nebo některé komplikace, které tyto aktivity přinášejí, zase vynahrazují jiné věci.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak to je krásné. Tak s povodněmi přišly nové zkušenosti. Já se ještě k tomu trošku vrátím. Jak těžké je, protože vy jste vyjmenoval, která hudební tělesa tím pádem mají nový termín, vykomunikovat s nimi to, že se něco takového stalo, protože povodně není něco, co můžete ovlivnit. Tak jaké byly reakce? S čím jste se setkali?
Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Tak jedna věc je to, že samozřejmě u takhle renomovaných umělců a těles, které jsem jmenoval, je to velice těžké. A druhá věc je, že nejsme úplně v běžných prostorách, protože my samozřejmě jako festival nevlastníme žádný koncertní prostor. Takže jedno z těch míst, kde ty koncerty proběhnou, je už zmiňované Divadlo Jiřího Myrona v centru Ostravy a potom sál Vesmír, kde je prozatímní sídlo Janáčkovy filharmonie. A pochopitelně i tyto instituce jako Janáčkova filharmonie a Národní divadlo moravskoslezské mají své aktivity a také z důvodu povodní byli nuceni různé věci přesouvat. Takže už zajistit jenom termín toho konání samotného koncertu bylo složité a to jak na straně teda nás jako organizátorů toho místa, tak i těch umělců. Takže museli jsme hledat průsečíky a řekl bych, že je velký zázrak, že se nám to podařilo a že do konce roku opravdu zrealizujeme všechny koncerty, které jsem původně v rámci 21. ročníku Svatováclavského hudebního festivalu naplánoval.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Už tady několikrát padlo, že hledáte zajímavé prostory i pro hudební výlety. Jak je vybíráte? Protože jsem také zmínila, že pro vás je velmi důležitá akustika. Tak jdete tam třeba odzkoušet tu akustiku, než si plácnete?
Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: No samozřejmě, těch míst je celá řada, nicméně možná by se hodilo říct, že Svatováclavský hudební festival má za sebou úspěšnou realizaci více než 1300 koncertů. Což je, řekl bych, velice úctyhodné číslo. A tím, že jsme festivalem, který se nekoncentruje pouze na Ostravu, ale jak jsem zmiňoval na celý Moravskoslezský kraj, tak i v přímé spolupráci s Moravskoslezským krajem jsme v roce 2018 vytipovali nejzajímavější technické a historické památky. A v tom roce jsme také přejmenovali tenkrát ten cyklus koncertů, který se jmenoval Čtvero ročních období, protože to byly koncerty, které se konaly v průběhu celého kalendářního roku na Hudební výlety právě proto, že těmito koncerty, tím živým obsahem naplňujeme podle mě tu podstatu těch zajímavých prostor. Ať jsou to muzea anebo zámky, hrady nebo technické památky. To, že do těch staveb, které jsou architektonicky mnohdy velice zajímavé, přinášíme živý obsah. A ten název Hudební výlety k tomu sluší. A za ty uplynulé roky se nám opravdu potvrdilo, že jsme se stali výrazným podporovatelem kulturního turismu v regionu, což úplně do té doby nebylo úplně běžné. Já mám z to moc velkou radost, že lidé z různých částí regionu, ale taky třeba z Polska nebo z jiných krajů přijíždějí právě aby se seznámili nejenom s těmi místy, ale taky s tím živým obsahem, o kterém jsem hovořil.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k některým těm výletům, které stojí za to zmínit, 18 jich asi nepojme.
Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Nejedná se o 18 specifických projektů, protože některé jsou z nich dabované. Tak možná z těch nejbližších bych mohl jmenovat projekt, který postavil Jan Čižmář, vynikající hráč na loutnu a barokní kytary, který ve spolupráci s Mariánem Friedlem a Kamilem Slezákem a dalšími hudebníky připravili program sefardských Židů. Je to původní hudba Španělska, velice temperamentní, naopak velice hluboká. Jsou to různé balady, ale také ukolébavky a vedle toho právě ta divoká španělská muzika. Tyto koncerty proběhnou v evangelickém kostele v Orlové a už ve zmiňovaném právě Muzeu nákladních vozů Tatra. Jeden koncert, který se malinko z té naši řady vymyká, je to takový mainstreamový projekt, je to opravdu skvělý projekt, který jsme už měli možnost na Svatováclavském hudebním festivalu realizovat, ale i se symfonickým orchestrem. A to je vystoupení Ondřeje Rumla z Matej Benko Quintetem. Zazní tento koncert 19. listopadu v koncertním sále Fakulty umění, což je moderní, krásný prostor, akusticky velice vhodný a představí muziku Osvobozeného divadla, takže Ježka, Voskovce a Wericha. No a z dalších koncertů to bude vystoupení tria, ve kterém vystupuji i já. Jedná se o mladinkou, ale velice talentovanou sopranistku s křišťálovým jasným sopránem Karolínu Levkovou, mým kolegou klavíristou, ale v tomhle konkrétním projektu právě varhaníkem Markem Kozákem, rodákem z Brušperku, jedním z nejvýznamnějších současných klavíristů, který hraje převážně v zahraničí a vyhrává jednu za druhou soutěží. A je opravdu skvělý. No a já se představím jako hráč právě na barokní nástroj chalumeau. A máme sestavený krásný program, který budeme hrát v kostele v Brušperku, v Sudicích, ale také v nádherném prostoru sv. Ducha v Ostravě Zábřehu. No a možná ještě v prosinci bych mohl jmenovat ty adventní koncerty a to bude už tradiční Loutna česká v podání ansámblu Illegal, kteří u nás v podstatě pravidelně vystupují. To bude koncert ve Frýdku-Místku, v Rytířském sále a ve Staré Bělé. A potom unikátní projekt propojení barokní muziky, kterou bude mít na starosti Collegium Marianum s Janou Semerádovou a s divadelní složkou, a to souborem Buchty a loutky, kteří jsou čerstvě držiteli Thálie za jejich fantastické projekty. Jedná se o originální představení plné barokní hudby a tradičního loutkového divadla „České Vánoce – Rakovnická hra Vánoční“. Už jsme ten projekt taky u nás několikrát uváděli, a my jej budeme mít na třech projektech, a to v Divadle loutek v Ostravě, a poté v Bystřici nad Olší.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane profesore, náš čas vypršel. Já Vám děkuji za krásnou pozvánku na hudební výlety a Vám osobně přeji, ať stále máte prostor a podmínky na to, abyste si ty klukovské sny plnil.
Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Děkuji moc za krásné přání a přeji příjemný den.
Redakčně upraveno / zkráceno.