Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: V Ostravě byla na jaře úspěšně dokončena záchrana Grossannovy vily, památkově chráněného architektonického skvostu města. Teď už vedle prohlídek začíná nabízet také akce. Tou první je Festival umění a humoru. Ve studiu vítám Tomáše Ruska, kurátora vily. Dobrý den, vítejte Tomáši.
Tomáš Rusek, kurátor: Dobrý den.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tomáši, pojďme se nejdříve vrátit k rekonstrukci. Co všechno se v rámci rekonstrukce muselo řešit?
Tomáš Rusek, kurátor: Tak ta rekonstrukce byla poměrně náročná, protože školní družina, která obývala tu budovu, tak v roce 2005 právě díky špatnému technickému stavu musela opustit budovu. Takže když se památkáři a stavba k vile dostali, tak byla v žalostném stavu. Zatékalo do ní přes střechu. Bojovali jsme tam hodně s dřevomorkou, což je houba, která likviduje dřevo a dřevěných prvků tam máme hodně. Je tam vestavěný nábytek, samozřejmě i ta střecha samotná. Čili těch úskalí bylo mnoho. Z druhé strany jsme měli štěstí z toho památkového hlediska, že si vila i přesto, že byla využívána jako školní zařízení, zachovala celou řadu původních prvků, jako je třeba štuková výzdoba nebo okenní mříže. A v interiéru právě i ten vestavěný nábytek. Takže přes to štěstí sem tam prosákly některé ty problémy, jako je ta dřevomorka, ale podařilo se je nakonec vyřešit.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Muselo se hodně sahat do toho, že se nepodařilo některé části zachránit a vyráběly se nebo vytvářely se repliky.
Tomáš Rusek, kurátor: Ano, když bych třeba měl zmínit jenom jednu věc, tak zmíním schodišťovou halu. Pan Grossmann si tam navrhl takové velké reprezentativní schodiště, které ale druhým majitelům, manželům Rybovým se nehodilo. Oni chtěli z vily udělat vícegenerační dům. Chtěli prostě, aby ty patra byly oddělené, takže celé to schodiště zrušili. A ten stav trval až prakticky do začátku rekonstrukce, do roku 2021. Jenže my jsme chtěli to vlastně vrátit do toho původního stavu. Naštěstí jsme měli spoustu fotografií z roku 1924, kdy vila byla kolaudována a kdy si pan Grossmann nechal ty reprezentativní interiéry nafotit. A některé ty latě a to táflování, to znamená obklady na stěnách, se dochovaly. Čili pan architekt si to mohl vyměřit ty jednotlivé prvky a po porovnání s fotografií překreslit do technického nákresu celé schodiště. A celé se to budovalo znova, včetně toho, že se vlastně musel kvůli tomu znovu probourat strop.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ta rekonstrukce začala v roce 2021 a končila letos. To je poměrně krátký čas na tak velkou budovu a tolik zásahů, nemýlím-li se?
Tomáš Rusek, kurátor: Je to určitě docela krátká doba. Ono se nerekonstruovala pouze budova, ale prakticky se do toho původního nebo řekněme kvazi původního stavu vracela i celá zahrada. Tam bylo spoustu i terénních zásahů, dokonce i archeologický průzkum, který odhalil, jaké tam třeba byly květiny nebo jak vypadaly patníky u chodníků. Takže to byla taková opravdu komplexní rekonstrukce. A ten čas je skutečně rekordní.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já jenom doplním, abychom předali úplné informace, že celkové náklady se vyšplhaly na 132 milionů korun. Tomáši, pojďme říct, s jakými historickými událostmi nebo k jakým postavám se Grossmannava vila váže.
Tomáš Rusek, kurátor: No, jak již název napovídá, tak se především váže k panu Františku Grossmannovi, významnému stavebnímu podnikateli, který si ji nechal postavit. Vila byla dokončena v roce 1924. Bohužel ale pan Grossmann si té vily příliš dlouho neužil. Bylo to z toho důvodu, že počátkem třicátých let do Československa dorazila Velká hospodářská krize. Ta zejména zasáhla právě obor stavební. On se dostal do velkých dluhů a ve svých 57 letech zkrátka, když si to všecko spočítal a zjistil, že by z toho poměrně vysokého společenského postavení spadl na úplné dno, to zkrátka absolvovat nechtěl. A tak se společně s manželkou rozhodl, že dobrovolně tenhle svět opustí. Takže v roce 1933 se ve snídárně v takové soukromé jídelně v prvním patře opravdu odehrála sebevražda pana Grossmanna.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďte nás trošku tou vilou provést. Co tam je takového zajímavého? Co je takovým možná největším lákadlem nebo největším skvostem?
Tomáš Rusek, kurátor: Ona vila sama o sobě, Když k ní přijdete, tak je krásná. Ty fasády jsou velmi zdobné, dekorativní. Je to vlastně kombinace pozdní secese, začínajícího dekorativismu. I ta zahrada samotná je reprezentativní. Máme tam tři vodní prvky, jezírko, kašny, fontány. Takže už na pohled to vypadá zvenčí pěkně. A když pak vstoupí do toho interiéru, tak možná dáte za pravdu prvorepublikovým redaktorům, kteří ji popisovali jako pohádkový palác, který byl doslova přeplněn uměním. Ono opravdu ten dům je už teď na pohled i bez mobiliáře velmi pěkný. Každá místnost je jinak řešena. Máme tam látkové tapety, máme tam papírové tapety, jsou velmi různobarevné. Máme tam také samozřejmě dřevěné obklady, to reprezentativní schodiště. No a v neposlední řadě krásné nástěnné malby ostravského malíře Aloise Zapletala, který shodou okolností nedaleko tady od studia v Mariánských Horách měl také vilu, kterou mu pan Grossmann v roce 1929 postavil.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Plánuje se, že se ještě něco bude dít? To znamená, že třeba budete ten mobiliář doplňovat, hledat nebo nechávat vyrábět nový?
Tomáš Rusek, kurátor: Přesně tak. Ono je to živoucí proces a je to proces, který se potáhne přes několik měsíců, kdy vlastně v druhé fázi obnovy, jak jsme si to nazvali, budeme vilu skutečně doplňovat o mobiliář. To znamená o nábytek, ložnice vybavíme. Dáme tam samozřejmě také pohovky, koberce, záclony, závěsy nebo třeba nyní nejaktuálněji řešíme i pianino, které tam skutečně bylo v hudebním salónku. A střízlivým odhadem si myslím, že na počátku nebo na jaře roku 2025 by vila byla zabydlela.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Je to tak, že se vám daří shánět ten interiér, to zařízení? Po lidech, kteří třeba eventuálně by nakoupili ten historický nábytek, nebo po antikvariátech, anebo je to o tom, že to budete nechávat vyrábět?
Tomáš Rusek, kurátor: Co se týče toho nábytku, obzvláště toho sedacího nebo třeba těch postelí, tak ty se budou vyrábět na zakázku podle fotografií, což je poměrně opět složitý proces, neboť ten truhlář si nejdřív musí vlastně podle té fotografie nějak kreslit to technické řešení a pak to teprve musí vyrobit. Čili samo o sobě to dosti náročné. Z druhé strany ale jsme chtěli se vydat právě touto cestou z jednoho prostého důvodu. Aby ta vila byla trošku živá, abychom mohli přijít do hudebního salónu, říct lidem posaďte se, něco si povíme o vile. A oni by mohli opravdu jako na návštěvě navnímat ten prostor. Ale z toho důvodu, že se to bude všecko vyrábět prakticky od píky, od toho základního šroubku, tak to bude bohužel trošičku trvat. Z druhé strany pak tam máme některé exponáty, třeba jako to pianino nebo třeba dobový telefon, šicí stroj a takové věci se nám daří sehnat třeba i přes lidi, kteří se nám sami ostatně ozývají na e-mail nebo nebo nám volají, že něco doma po babičce třeba po dědečkovi mají a že by to rádi umístili do vily, aby to ještě mělo nějaký užitek.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy už jste zmínil návštěvníky, tak kdy se mohou do vily dostat? Jak máte otevřeno?
Tomáš Rusek, kurátor: Standardně teď máme otevřeno od pátku do neděle. Otvíráme vždy v 10:00 hod., zavíráme v 17:00 hod.. V 17:00 hod. je také poslední prohlídka. Ony ty prohlídky jsou prakticky každou celou hodinu. Čili od pátku do neděle nás můžete navštívit. No a můžu tady zmínit, že od dubna, kdy jsme otvírali po dnešní den, už máme přes 4000 návštěvníků. Zájem je tedy veliký. No a nejsou to jenom Ostraváci, ale máme tady nebo měli jsme tady i návštěvníky z Prahy, Brna, Itálie, Německa nebo Polska.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Znamená to, že Ostrava tím získala další turistický cíl tou Grossmannovou vilou?
Tomáš Rusek, kurátor: Bezpochyby. Já jsem dlouhá léta pracoval v cestovním ruchu, dělal jsem průvodce do zahraničí. A ta Ostrava, když jsem se bavil třeba s lidmi z republiky, byla vnímána jako opravdu pořád průmyslové město, kde stojí za to přijet například kvůli Dolní oblasti Vítkovic. Nicméně nyní tady máme i takové architektonické skvosty, jako je Grossmanna vila, což je zase trošičku jiný zážitek. A na vile to minimálně vnímáme tak, že opravdu z Brna sem vážili dvouhodinovou cestu čistě kvůli té Grossmannově vile.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já jsem v úvodu řekla, že už začínáte ve vile také pořádat akce. Jednou z prvních je Festival umění a humoru. Proběhne od 2. - 11. srpna. Co tam lidé mohou zažít?
Tomáš Rusek, kurátor: Program bude nabitý. Budeme tam mít speciální víkendové prohlídky, kdy vždy v sobotu, to znamená 3. a 10. srpna, budeme mít ty prohlídky okořeněné o recesistické hrané scénky. Takže bude to takové hrané, bude tam ten humor zastoupen. Kdo rád třeba debužíruje, tak může přijít v neděli, kdy po prohlídce máme i piknik. Takže v rámci té prohlídky dostanete piknikový koš a dáte si něco dobrého v zahradách. Potom v pracovním týdnu po večerech máme vždy nějakou přednášku, ať již z oblasti architektury nebo třeba umění. No a páteční programy? Tak ty jsou okořeněné zase hudebním vystoupením přímo v zahradě. A ty pátky máme zdarma. Takže kdokoliv může přijít do těch zahrad a užít si ten program.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zmíníte některá jména? Řekl jste, že tam budou probíhat přednášky. Tak kdo například bude součástí festivalu?
Tomáš Rusek, kurátor: Například se můžete těšit na přednášku o vilové architektuře od magistra Martina Strakoše. Ten je v Ostravě velmi známý památkář zabývající se právě touto tematikou. Můžete se těšit třeba i na přednášku profesora Pavla Šopáka, který nám něco poví o malíři Aloisi Zapletalovi. Můžete se těšit třeba i na ty hudební programy, kdy v pátek 9. srpna u nás vystoupí britský hudebník Louis Craven. No a v pondělí, kdyby to někoho zajímalo, řekněme po té technické a architektonické stránce tak si vilu můžete projít s projektantem rekonstrukce, panem architektem Danielem Vaňkem.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Znamená to, že takové podobné akce budou v Grossmannově vile probíhat průběžně po celý rok?
Tomáš Rusek, kurátor: Přesně tak, kulturní program chceme mít celoročně. Ovšem pravda, tento festival umění a humoru, ten by měl mít takovou vlajkovou lodí a rádi bychom Ostravu taky naučili na to, že vždy počátkem srpna se na vile děje tento týden, kdy se můžou těšit na ten humor, umění a i ty odborné přednášky a edukativní programy.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tomáši, já Vám děkuji za rozhovor a vy se určitě zajděte podívat do Grossmannovy vile v Ostravě. Na viděnou.
Tomáš Rusek, kurátor: Na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.