Architektka Jiřičná navrhla přestavbu ostravského mrakodrapu
Světoznámá architektka Eva Jiřičná navrhla, jak zachránit ostravský mrakodrap na Ostrčilově ulici. Překvapivě bylo odborníky zjištěno, že statika budovy je natolik dobrá, aby umožnila dokonce zvýšení domu o další poschodí. V horním patře by pak mohla vzniknout restaurace s nádherným výhledem na celé město.
Ostravský mrakodrap na Ostrčilově ulici je po Bolt Toweru a Nové radnici třetí nejvyšší stavbou města. Má 68 metrů, 22 pater a dokončen byl v roce 1968. V roce 2013 byl z bezpečnostních důvodů uzavřen. Prý se ve větru kymácel a provoz zakázali i hasiči. Zvažovalo se jeho zbourání, snížení, ale nyní se vedení magistrátu přiklonilo k jeho rekonstrukci. Jen jeho demolice by totiž vyšla na 80 milionů korun.
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora: "Součástí té práce bylo řešení statiky, požární bezpečnosti a dalších parametrů, které jsme na začátku potřebovali ověřit."
Vymyslet, jak by šel dům zachránit, dostalo za úkol architektonické studio AI Design Evy Jiřičné a Petra Vágnera. Tady už se na jejich návrh můžete podívat. Odborníci zjistili, že se statikou problémy nejsou.
Eva Jiřičná, architektka: "Po celém světě najdeme poválečné budovy postavené s nejlepším úmyslem a nejlepší dosažitelnou technologií pro potřeby své doby. Mnohé z nich ukončily svou užitečnou roli, a ačkoli jejich konstrukčně stavební stav je pořád v akceptovatelném stavu, podmínky na bydlení a kvalita vnějších fasád neodpovídají dnešním požadavkům. Naším úkolem bylo studovat potenciál existujícího bloku jako pokračování původní ideje - bydlení ve výškových budovách s ohledem na dnešní požadavky na kvalitu, existující regulace, ekologii a životní prostředí."
Statika je na tom dokonce tak dobře, že umožňuje přistavět ještě jedno vyhlídkové patro, kde může být například restaurace. Bytů by mělo vzniknout 76.
Petr Vágner, architekt: "V přízemí budovy budou komerční prostory, tedy obchody a v dalších patrech pak byty různých velikostí od 1+kk až po 4+kk a v horních čtyřech patrech budou dva luxusní mezonetové byty."
Projekt počítá i se stavbou parkovacího domu až pro 170 vozidel. Ten by sloužil i obyvatelům okolí. Vedení města zvažuje, že by se na rekonstrukci podílel soukromý investor a část bytů by pak byla jeho. Náklady jsou odhadovány na 390 milionů korun.
---
Očkovací centrum v Ostravě už je téměř hotové
Velkokapacitní očkovací centrum v Ostravě je už téměř hotové. Buduje se na výstavišti Černá louka a bude mít kapacitu až 1800 lidí denně. Očkovat by se v něm mělo začít zřejmě v březnu, ale záleží to dodávkách vakcín.
Hlavní pavilon výstaviště Černá louka v Ostravě je pro očkovací centrum jako stvořený. Dostatečně velké prostory dovolí pohyb značného počtu lidí, budova umožňuje zvláštní vchod a východ na jiné straně budovy. Černá louka mohla ke stavbě kójí navíc využít materiál, který běžně slouží k výstavám nebo jiným akcím.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: "V momentu, kdy bude zjištěna základní anamnéza a vhodnost k očkování, může klient vstoupit podle jednoduchého systému - červená nebo zelená."
Vakcinační centrum už je z velké části hotovo. Nyní zbývá hlavně vnitřní vybavení a technika. Přibydou počítače nebo ledničky ke skladování vakcín.
Jan Šumbera, jednatel Černé Louky: "Už chybí pouze navigační systém. Máme ho už rozpracovaný a v řádu dní ho zrealizujeme."
Celkem se bude o očkování starat asi 500 lidí. Na jedné směně to bude celkem 70 lidí. Nejvíce bude zdravotníků, ale přítomna bude i ostraha nebo uklízečky.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Jedná se o společný projekt města, kraje, FNO a Lékařské fakulty OU."
Kójí je celkem 18 a 7 lidí se bude vždy starat o tři kóje. Na vše budou dohlížet 3 lékaři a v odpočívárně po očkování bude ještě záchranná služba.
---
Na Černém potoku bylo dokončeno odstavené parkoviště
Ostrava má další parkoviště park and ride, tedy zaparkuj a jeď. Bylo dokončeno v lokalitě Černý potok v Přívoze a bude sloužit především lidem, kteří svými automobily přijíždějí z Hlučínska. Nemusejí tak vjíždět do centra města, kde je nedostatek parkovacích míst.
Lokalita Černý potok Přívoze je pro ekologizaci dopravy v Ostravě klíčovým místem zejména pro Hlučínsko. Obyvatelé této oblasti totiž do města přijíždějí po Hlučínské ulici a Černým potokem projíždějí. Nyní tam mohou bezpečně odstavit auto. Bylo totiž dokončeno parkoviště park and ride. Využít ho mohou i lidé, kteří přijíždějí po dálnici D a sjedou na exitu 361.
Vladimír Cigánek, náměstek primátora Ostravy: „Na novém parkovišti bylo povoleno předčasné užívání, protože stavebně už je připraveno sloužit veřejnosti. Hotovo včetně inteligentního parkovacího systému bude letos v létě, kdy skončí také rozšíření silnice I/56 ve směru od Hlučína, které na něj zjednoduší nájezd. Místo bude pod dohledem kamer i strážníků.“
Odstavením auta řidiči vyřeší případné problémy s parkováním v centru města a zároveň je motivuje k používání ekologičtějších druhů dopravy. Nasednout mohou například na tramvaj a nebo na sdílené jízdní kolo.
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: „Naším cílem bylo stavbou parkoviště na vjezdu do Ostravy po vzoru moderních evropských metropolí omezit počty aut vjíždějících do centra, kde jsou omezené možnosti parkování. Řidiči přijíždějící do Ostravy z Hlučínska nyní mají možnost odstavit auto na parkovišti a pohodlně pokračovat městskou hromadnou dopravou nebo na sdílených kolech.“
Součástí parkoviště je automatický systém placení. Půl roku ale bude ještě parkování zdarma, dokud nebude upravena přilehlá křižovatka. I potom ale budou mít řidiči, kteří budou pokračovat MHD nebo na sdílených kolech, parkování zdarma. Pro ostatní bude cena spíše symbolická a bude výrazně nižší, než cena za parkoviště v centru města.
---