Ostravské minuty

  • Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka.
  • DP Ostrava zmodernizoval zákaznické centrum
  • Žáci ZŠ Komenského sadili stromy a keře
  • Ostrava poslala Ukrajincům dieselové autobusy

DP Ostrava zmodernizoval zákaznické centrum

Ostravský dopravní podnik je nejmodernější v zemi, ale rozhodně jen nespí na vavřínech. Dalším dílkem do skládačky je zbrusu nové zákaznické centrum, které je vstřícnější a má i samoobslužnou zónu, kde si mohou cestující vše jednoduše obstarat sami.

Ostravský dopravní podnik se pyšní novým moderním zákaznickým centrem, které bylo otevřeno v zrekonstruovaném objektu na Poděbradově ulici. Poprvé mezi dopravními podniky v rámci celé země je součástí centra také samoobslužná zóna, kde si vše může cestující vyřídit sám. 

Daniel Morys, generální ředitel DPO: „Přáli bychom si, aby naše samoobslužná zóna fungovala také edukačně. Sjednotili jsme softwarové prostředí jízdenkomatů a samoobslužných kiosků v novém zákaznickém centru, aby se zákazníci mohli v prodejně s pomocí specialistek naučit přesně to, co pak sami zvládnou třeba v jízdenkomatu."

K dispozici jsou samozřejmě i pracovníci, kteří lidem s vyřízením pomohou a nebo mohou jít i přímo k přepážce. Dopravní podnik tak pokračuje v modernizaci.

Jan Dohnal, náměstek primátora Ostravy: "Zákazníci, kteří využijí samoobslužnou zónu, provedou své nákupy za e-shopové ceny, v případě nákupu ostravské zóny tak například ušetří 50 korun oproti nákupu na přepážce.“

Podobným způsobem už také lze nakupovat jízdenky u regionálních dopravců, kteří propojují jednotlivá města a obce v celém kraji v rámci integrovaného dopravního systému ODIS. 

Aleš Stejskal, jednatel společnosti  KODIS: "KODIS má má podobných zákaznických středisek po celém kraji 11. Rozdíl mezi tímto ostravským a  mimoostravskými je, že tam zajišťujeme veškerý servis." 

Dopravní podnik Ostrav je navíc už třetím rokem bezpapírový a i v rámci samoobslužné zóny lze platit pouze bankovními kartami. 

---

Žáci ZŠ Komenského sadili stromy a keře

Ostrava získala dotaci na výsadbu nových stromů a keřů u základních a mateřských škol. Vybráno bylo šest těchto zařízení, které si na zkrášlení zahrad a okolí budov rozdělí 150 tisíc korun.

U Základní školy Komenského v Ostravě-Porubě sadili nové stromy a keře. A to díky dotaci ostravského magistrátu. Výsadba volně navazuje na stávající parkovou úpravu před vchodem do školní budovy.

Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: “Do tohoto projektu se zapojilo v Ostravě celkem 6 škol, Jsme rádi za podporu Nadace ČEZ, že můžeme vysadit tyto stromy. Beru to jako vzdělávací aktivitu v rámci environmentálního vzdělávání a vůbec vztahu k přírodě. Školy postupně sadí stromy, na každou školu je alokováno zhruba 25 tisíc na tyto stromy. O stromy se posléze starají děti a tvoří součást školy.”

Tomáš Bjaček, zástupce ředitelky, ZŠ Komenského: “My jsme se do tohoto projektu zapojili z toho důvodu, že chceme oživit prostředí před školní budovou. Většina žáků, co stromy vysazují, jsou žáci 8. ročníků současných, kteří žijí tady v okolí. Tím si budují pozitivní vztah k tomu místu samotnému i ke škole a předpokládám, že se to přenese potom i na jejich rodiče, příbuzné, sourozence, známé."

Celkem bylo před školou vysazeno šest ovocných stromů a 17 keřů. Mezi nimi čilimník, dřín, hloh a šípková růže.

Tomáš Bjaček, zástupce ředitelky, ZŠ Komenského: ”Mimo těch keřů jsme ještě dokoupili hlínu, mulčovací kůru, potom tady máme ty kůly, které jsou k těm stromům připevněny a potřebujeme i ochranu těch kmenů, protože se tady vyskytují zajíci.”

Anketa: žáci ZŠ Komenského: “Dobrý. Vykopat to bylo jednoduché, zasypat už tolik ne a ten strom nedrží, je nakřivo a jinak dobrý. A co jsi sadil? Sadil jsem švestku.”.

“Baví mě to, je to dobré, zatím to není moc těžké.”

Jaký byl postup?

“Nejdříve jsme měli vykopat díru, musela být dost hluboká, zalít, dát tam tuhle lepší hlínu a až po to očko tady. Pak to zase zalít a to by mělo být všechno asi. Ty ses dobrovolně přihlásil? Jo, já jsem se nechtěl učit.”

“Dvě, jednu jsem tady nakopal a tady ještě teď mi kolega pomáhá s tím vysazováním. Teď budeme sázet ty keříky.”

Výsadba zapadá i do koncepce předmětu praktické činnosti, kde jsou samostatnou částí pěstitelské práce.

Bohumíra Dokoupilová, učitelka, ZŠ Komenského: “Kluci jsou moc šikovní, děti práce na pozemku baví. Ony si tam předávají i zkušenosti, které jim samozřejmě také dáváme. Tady tyto děti jsou z Poruby a je jim poměrně vzácné pracovat na pozemku. Snažíme se třeba udělat nějaký záhonek, jahodník založit, nebo občas i kolem hřiště, když nám prorůstá tráva mezi spárami, takže takovou údržbu na zahradě. Máme tam i zasazené stromy nějaké, keře, dokonce letos jsme měli i dýně krásné na kompostu.”

Nově vysazené ovocné stromy by měly rodit už příští rok. Natrhat si švestky a hrušky budou moci nejen žáci školy, ale i lidé z okolí.

---

Ostrava poslala Ukrajincům dieselové autobusy

Z Ostravy odjely o víkendu do ukrajinského města Konotop dieselové autobusy, které již dopravní podnik nahradil ekologickými vozidly. Autobusy byly naplněny humanitární pomocí a odvezli si je přímo ukrajinští řidiči.

Ostrava pokračuje v pomoci Ukrajině. Po třech autobusech a hasičském speciálu nyní odjelo dalších 7 autobusů, které už dopravní podnik nevyužívá. Autobusy byly navíc naplněny léky, dieselovými agregáty a další humanitární pomocí. Pro vozy si přijeli řidiči přímo z Konotopu. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Ve městě velikosti Olomouce zbyl jeden jediný funkční autobus. Zbytek buďto zničila válka nebo zrekvírovala armáda." 

Daniel Morys, ředitel DP Ostrava: "Jedná se o vyřazené dieselové autobusy, které by jinak byly nabídnuty k odprodeji."

Konotop má 100 tisíc obyvatel. V době míru město obsluhovalo 20 autobusů a stejný počet tramvají. Po ruském útoku, je ale ve městě hromadná doprava ochromena. 

Artem Semenitkhin, starosta Konotopu: "Tím se vyřeší akutní problém dopravy ve městě obecně, protože máme jeden městský autobus a devět tramvají, ale v příštích několika týdnech nebudeme moci tramvaje používat kvůli neustálým výpadkům proudu způsobeným ostřelováním kritické infrastruktury v zemi. Autobusy nás prostě zachrání."

řidiči z Konotopu: "Moc vám děkujeme z celého srdce."  

"Lidem se bude dobře dojíždět do práce."

Cesta do Konotopu trvala řidičům přibližně 15 hodin. Od pondělí už zřejmě začaly obsluhovat pravidelné linky a obyvatelé se tak znovu dostanou bez obtíží do zaměstnání. 

---



Mohlo by Vás také zajímat