Ostravské minuty
- Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka.
- Ostrava má novou koncepci cyklodopravy
- Ostrava chce žáky inspirovat k pohybu i umění
- Prostor před kostelem sv. Ducha ozdobí jezírko
Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.
Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci.
Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."
Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm.
Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."
Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."
Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se samotnými cyklisty.
OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH
Stezky pro rekreaci – téměř splněno
Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích.
Oddělené cyklostezky
V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic.
Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.
Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech
Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod.
Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy.
Krátké trasy – kde kolo poráží auto
Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.
---
V ostravských školách se v posledních dnech roku rozjel unikátní projekt, jehož cílem je u dětí vzbudit zájem o pohyb, ale i o umění. A protože tyto dva světy asi nejlépe propojuje cirkus, lektory žáků se stali artisté, žongléři i akrobaté.
Cirkus ve škole? Proč ne, ale pouze pod vedením profesionálů. Unikátní projekt začal v Ostravě v prosinci a potrvá až do konce školního roku. Lektoři spolku Cirkus trochu jinak si vzali žáky do parády a naučili je některé kousky ze svého repertoáru. Mezi prvními se zapojila ZŠ Bohumíra Dvorského.
Miloš Kosík, ředitel ZŠ DB. Dvorského: "Byli jsme rádi, že nás magistrát oslovil. Jsme sportovní škola a tak jsme si to vzali za své a naše děti se opět přiučí něco nového."
Lektoři s žáky absolvují první den workshopy plné pohybu, tance, žonglování a párové akrobacie. Někteří žáci pak dovednosti prohlubují další den, kdy společně připravují vystoupení pro celou školu.
Jan Hlavsa, Cirkus trochu jinak: "Děti prošly třemi workshopovými stanovišti - akrobacií, žonglováním a tancem a dnes se vybraní, kteří chtějí, zúčastní našeho představení."
Projekt připravila Ostrava ve spolupráci s ministerstvem školství a bude pokračovat i na dalších školách.
Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy: "„Ve vzdělávání stále hledáme a následně začleňujeme nové a nové kreativní způsoby výuky. I toto netradiční pojetí sportu a umění může ukázat cestu dětem, které se dosud o zmíněná témata nezajímaly. V ideálním případě mohou děti nasměřovat k pohybu v dalších létech a motivovat je i k dalšímu objevování umění a smysluplnému trávení volného času. Nezanedbatelná je také myšlenka příběhu, ztvárněného dětmi, varujícího před nebezpečím šikany.“
Program absolvuje celkem přibližně 1500 dětí z 5 ostravských škol.
---
Jedno z nejvýznamnějších veřejných prostranství v Ostravě-Zábřehu okolí kostela sv. Ducha ozdobí jezírko i nová zeleň. Vítězný návrh připravilo v architektonické soutěži studio m2au a s úpravami by se mělo začít asi za dva roky.
Celkem sedm návrhů posuzovala porota v rámci urbanisticko krajinářské soutěže na řešení okolí kostela sv. Ducha v Zábřehu. Jde o moderní stavbu architekta Marka Štěpána z roku 2004, která leží uprostřed významného veřejného prostranství s velkým potenciálem. Podle porotců zadání nejlépe splnilo brněnské studio m2au.
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Kostel sv. Ducha architekta Marka Štěpána bezesporu patří mezi nejvýraznější novodobé ostravské stavby. Jsem proto velmi ráda, že se podařilo najít shodu s městským obvodem, nerealizovat původní návrh prosté technické opravy území, ale jít cestou architektonické soutěže, jejímž cílem je především najít nejlepší možný směr pro daný úkol a kvalitního partnera pro další práci. V následujících týdnech tak s vítězi zahájíme jednání o smlouvě na projektové práce.“
Návrh vnáší do prostoru současného parkoviště vodní prvek v podobě mělké vodní plochy, zázemí pro letní kino či dětské hřiště. Přibýt by mělo také stromořadí. Porotci při hodnocení mimo jiné ocenili nápaditý mobiliář, který vychází tvarů okenních otvorů kostela.
Ondřej Vysloužil, ředitel ateliéru MAPPA: „Všechny návrhy byly propracované a nabízely kultivované řešení okolí kostela, nicméně pro přítomné posuzovatele bylo nanejvýš důležité souznění návrhu s charakterem území a zejména s předpokládanou funkční náplní takto důležitého veřejného prostranství. A při tomto pohledu některé návrhy ne úplně dobře obstály. O těch, které ano, pak byla vedena dlouhá diskuse a vybrat vítěze, který kritéria soutěžního zadání naplnil ze všech nejkomplexněji, bylo velmi složité."
Rekonstrukce prostoru by mohla proběhnout v roce 2025–2026, předpokládané náklady na realizaci budou do 100 mil. korun.
---
Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.
Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci.
Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."
Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm.
Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."
Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."
Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se samotnými cyklisty.
OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH
Stezky pro rekreaci – téměř splněno
Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích.
Oddělené cyklostezky
V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic.
Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.
Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech
Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod.
Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy.
Krátké trasy – kde kolo poráží auto
Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.
---
V ostravských školách se v posledních dnech roku rozjel unikátní projekt, jehož cílem je u dětí vzbudit zájem o pohyb, ale i o umění. A protože tyto dva světy asi nejlépe propojuje cirkus, lektory žáků se stali artisté, žongléři i akrobaté.
Cirkus ve škole? Proč ne, ale pouze pod vedením profesionálů. Unikátní projekt začal v Ostravě v prosinci a potrvá až do konce školního roku. Lektoři spolku Cirkus trochu jinak si vzali žáky do parády a naučili je některé kousky ze svého repertoáru. Mezi prvními se zapojila ZŠ Bohumíra Dvorského.
Miloš Kosík, ředitel ZŠ DB. Dvorského: "Byli jsme rádi, že nás magistrát oslovil. Jsme sportovní škola a tak jsme si to vzali za své a naše děti se opět přiučí něco nového."
Lektoři s žáky absolvují první den workshopy plné pohybu, tance, žonglování a párové akrobacie. Někteří žáci pak dovednosti prohlubují další den, kdy společně připravují vystoupení pro celou školu.
Jan Hlavsa, Cirkus trochu jinak: "Děti prošly třemi workshopovými stanovišti - akrobacií, žonglováním a tancem a dnes se vybraní, kteří chtějí, zúčastní našeho představení."
Projekt připravila Ostrava ve spolupráci s ministerstvem školství a bude pokračovat i na dalších školách.
Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy: "„Ve vzdělávání stále hledáme a následně začleňujeme nové a nové kreativní způsoby výuky. I toto netradiční pojetí sportu a umění může ukázat cestu dětem, které se dosud o zmíněná témata nezajímaly. V ideálním případě mohou děti nasměřovat k pohybu v dalších létech a motivovat je i k dalšímu objevování umění a smysluplnému trávení volného času. Nezanedbatelná je také myšlenka příběhu, ztvárněného dětmi, varujícího před nebezpečím šikany.“
Program absolvuje celkem přibližně 1500 dětí z 5 ostravských škol.
---
Jedno z nejvýznamnějších veřejných prostranství v Ostravě-Zábřehu okolí kostela sv. Ducha ozdobí jezírko i nová zeleň. Vítězný návrh připravilo v architektonické soutěži studio m2au a s úpravami by se mělo začít asi za dva roky.
Celkem sedm návrhů posuzovala porota v rámci urbanisticko krajinářské soutěže na řešení okolí kostela sv. Ducha v Zábřehu. Jde o moderní stavbu architekta Marka Štěpána z roku 2004, která leží uprostřed významného veřejného prostranství s velkým potenciálem. Podle porotců zadání nejlépe splnilo brněnské studio m2au.
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Kostel sv. Ducha architekta Marka Štěpána bezesporu patří mezi nejvýraznější novodobé ostravské stavby. Jsem proto velmi ráda, že se podařilo najít shodu s městským obvodem, nerealizovat původní návrh prosté technické opravy území, ale jít cestou architektonické soutěže, jejímž cílem je především najít nejlepší možný směr pro daný úkol a kvalitního partnera pro další práci. V následujících týdnech tak s vítězi zahájíme jednání o smlouvě na projektové práce.“
Návrh vnáší do prostoru současného parkoviště vodní prvek v podobě mělké vodní plochy, zázemí pro letní kino či dětské hřiště. Přibýt by mělo také stromořadí. Porotci při hodnocení mimo jiné ocenili nápaditý mobiliář, který vychází tvarů okenních otvorů kostela.
Ondřej Vysloužil, ředitel ateliéru MAPPA: „Všechny návrhy byly propracované a nabízely kultivované řešení okolí kostela, nicméně pro přítomné posuzovatele bylo nanejvýš důležité souznění návrhu s charakterem území a zejména s předpokládanou funkční náplní takto důležitého veřejného prostranství. A při tomto pohledu některé návrhy ne úplně dobře obstály. O těch, které ano, pak byla vedena dlouhá diskuse a vybrat vítěze, který kritéria soutěžního zadání naplnil ze všech nejkomplexněji, bylo velmi složité."
Rekonstrukce prostoru by mohla proběhnout v roce 2025–2026, předpokládané náklady na realizaci budou do 100 mil. korun.
---