Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Roušky při výuce na školách už nejsou povinné
  • Muž se sekáčkem na maso přepadl v Ostravě dva studenty, kteří se vraceli z oslavy státnic
  • Lupič vytáhl na studenty sekáček na maso
  • Žáci na ZŠ v Havířově se učí pomocí virtuální reality
  • OPF Karviná otevírá studijní program Mezinárodní obchod
  • O ilustrátorech knihy o Beskydech rozhodne soutěž

Roušky při výuce na školách už nejsou povinné

Špatně se jim dýchalo, mluvilo a v horkých letních dnech se cítili vyčerpaní. Takové byly podle dětí i učitelů důsledky nošení roušek ve školách. Díky dalšímu rozvolnění mimořádných opatření je teď mohli všichni konečně odložit.

Hodina přírodopisu ve čtvrté třídě na 5. Základní škole ve Frýdku-Místku je v plném proudu. Děti se aktivně hlásí a dávají bedlivý pozor. Svůj podíl na tom má nejen jejich bystrost, ale také rozvolnění, kdy mohly společně s vyučujícími odložit roušky.

Anketa Děti: 1.) "Je to fajn, protože předtím jsme nemohly moc dýchat a teďka mi je lépe." 2.) "Je to dobře, že konečně jsme si tohle mohli sundat, protože to bylo vážně hrozně vyčerpávající." 3.) "Se mi lépe dýchá a jak jsem přišel domů, tak jsem byl více ospalejší, než bez těch roušek." 4.) "Nemohly jsme chodit do tělocviku, protože jsme musely nosit roušky."

Za odložení roušek bojovaly školy i někteří vládní činitelé dlouhodobě. Jedenácti krajům v Česku to bylo nakonec, díky nízkému počtu nově nakažených, umožněno.

Jana Ondračková, třídní učitelka IV.D; 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Se o tom mluvilo už delší dobu, jenom se čekalo, kdy to začne. Pro nás určitě dobře, protože se nám lépe dýchá, lépe se nám mluví, je nám lépe rozumět. Určitě si myslím, že je to fajn. Zvláště pro ty děti, protože byly unavené, ospalé, špatně se jim soustředilo."

Irena Marková, třídní učitelka I.C; 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Bylo to příjemné, i když někteří už jsou tak naučení, že je tedy pořád měli. Už jsme tak naučení, že na té chodbě do těch prostor je nosíme, ale pro některé to bylo dneska tu roušku těžké sundat. Musela jsem to zdůrazňovat, už nemusíš, už nemusíš."

Na některých školách se snažili dětem v horkých letních usnadnit průběh dne tím, že tráví co nejvíce času venku. Na 5. Základní škole využívají s dětmi dokonce dlouhodobě možnost se chodit ven i učit.

Irena Marková, třídní učitelka I.C; 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Učíme se číst nové učivo, souhlásky bě, pě, vě, zvolila jsem, že půjdeme na dvůr, protože je to příjemnější a chtěla jsem i zkusit, jestli se ti žáci dokáží tady lépe soustředit a myslím si, že nám to jde. Dokonce si myslím, že tady čtou hlasitěji než ve třídě."

Ve společných prostorách, jako jsou šatny a chodby povinnost nosit roušky stále platí.

---


Lupič vytáhl na studenty sekáček na maso

Sedmadvacetiletý recidivista se sekáčkem v ruce v Ostravě na tramvajové zastávce přepadl dva mladíky. Ti se vraceli z oslavy bakalářských zkoušek. Kvůli agresivnímu muži ale museli z místa utéct a volat policii.

Mariánské Hory v Ostravě patří k místům, kde poměrně často dochází k loupežím. 4. června se dva studenti vraceli z oslavy bakalářských zkoušek a na zastávce Dům energetiky čekali na tramvaj. Opodál stál s partnerkou viditelně opilý muž, který se choval velmi agresivně. Mladíci mu brzy padli do oka a vyrazil za nimi v ruce měl sekáček na maso. 


napadení studenti: "Když jsme mu řekli, že nemáme cigarety, tak se to proměnilo, že chce peníze a když jsme mu nechtěli dát peníze, tak chtěl vidět kapsy a batoh. Celé to skončilo tím, že mi jednu natáhl až mi spadly brýle." 

"Když vytáhl ten sekáček a vypadal, že vůbec neví co se děje, tak jsem si říkal, že by to mohlo dopadnout špatně."

Napadení studenti se zachovali jak mohli nejlépe. Odběhli do bezpečí a rychle zavolali policii. Jednotky oddělení hlídkové služby našeho kraje se chlubí nejkratším dojezdovým časem z celé země a tak tam byli velmi rychle. Lupič nestačil odjet.

Eva Michalíková, mluvčí PČR MS kraje: "Po přijatém oznámení se na místo události dostavili policisté z oddělení hlídkové služby a obvodního oddělení, kteří do několika minut zadrželi podezřelého muže. Ten už měl sedět v tramvaji a čekat, až z místa odjede. Tomu však i také díky detailnímu popisu od poškozených mužů policisté zabránili. Sekáček na maso, který měl podezřelý muž u sebe, policisté zajistili a následně podezřelého předali do rukou kriminalistů."

Při výslechu muž nespolupracoval, ale policisté zjistili, že jde o 7 krát trestaného recidivistu. Jeho předchozí delikty byly také násilného charakteru. Teď je ve vazbě a hrozí mu dalších 10 let za mřížemi. 

---

Žáci na ZŠ v Havířově se učí pomocí virtuální reality

Základní škola M. Pujmanové v Havířově je první ve městě, kde se děti učí pomocí virtuální reality, a to různé předměty. Žáci se touto moderní technologií mohou vzdělávat na prvním i druhém stupni.

Tito žáci z osmé třídy na základní škole Marie Pujmanové v Havířově se mohou detailně podívat v rámci přírodopisu na to, jak vypadají orgány v těle. V zeměpise se pak mohou reálně ocitnout na jakémkoliv místě na světě. Škola je první ve městě, která využívá k výuce virtuální realitu.

Martin Irein, ředitel ZŠ M. Pujmanové Havířov: “Já jsme původně viděl tu myšlenku u žáků druhého stupně, ale nakonec to vyzkoušíme i u těch mladších, protože si myslím, že je to vhodné pro jakékoliv dítě. A ty předměty? Dá se říct, že napříč celým spektrem."

anketa: “Je to dobré v tom, že si to mohu osahat a podívat se na to i zblízka. Zvětšit si to, zmenšit. Je to lepší, než normální výuka.”

anketa: “Zeměpis tam je zajímavý, podívat se třeba na nějaká místa, pláže.”

Pořízení moderní technologie vyšlo na třičtvrtě milionů korun. Město má v plánu virtuální realitu postupně rozšířit i do dalších škol.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “My opravdu chceme jít cestou moderních technologií a chceme, aby naše školy držely krok nejen s naším regionem, ale i s celou republikou, celou EU a celým světem a jestliže další generace má být motorem pro tuto zemi, tak do ní potřebujeme investovat.”

Technologii pro školy vyvinula česká firma. Prozatím virtuální realitu využívá v kraji několik škol. Další už ale s firmou o pořízení jednají.

---

OPF Karviná otevírá studijní program Mezinárodní obchod

Obchodně podnikatelská fakulta získala další akreditaci na profesně zaměřený bakalářský studijní program Mezinárodní obchod. Pro fakultu je otevření tohoto programu velkým úspěchem, v České republice se dá totiž tento program studovat pouze na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Obchodně podnikatelská fakulta se může pochlubit hned několika novými akreditacemi na nové studijní programy. Po programu Digitální business, Bankovnictví, peněžnictví, pojišťovnictví se nově zájemcům nabízí i studium mezinárodního obchodu.

Daniel Stavárek, děkan OPF Karviná: "Studijní program takového zaměření se studuje pouze na Vysoké škole ekonomické v Praze, takže je to obrovská konkurenční výhoda a velké lákadlo pro studenty z MSK a dalších moravských regionů."

Tříleté studium je ukončeno titulem bakalář. Absolventi najdou uplatnění nejen v soukromém, ale i veřejném sektoru.

Jan Nevima, garant studijního programu: "Mezi základní uplatnění je možno uvést ekonomického ředitele, dále to může být operátor logistiky, obchodní zástupce, analytik. Ta uplatnitelnost byla koncipována při tvorbě programu tak, aby byla využita jak v soukromém tak veřejném sektoru."

Daniel Stavárek, děkan OPF Karviná: "Jelikož se jedná o nový studijní program, tak jsme mohli okamžitě otevřít přijímací řízení, které je otevřeno do 31.8.

Po vystudování mohou studenti pokračovat na OPF v podobně zaměřených studijních programech i v navazujícím magisterském studiu.

---

O ilustrátorech knihy o Beskydech rozhodne soutěž

Publicista Petr Andrle žijící v Čeladné připravuje vydání nové vlastivědné knihy. Věnovat se bude hájenkám v Beskydech. Zajímavostí je, že na ni bude spolupracovat více než dvacítka ilustrátorů. O jejich jménech rozhodne soutěž.

Petr Andrle z Čeladné dosud napsal více než devadesát vlastivědných publikací, teď připravuje další s názvem Hajní a hájenky Beskyd, vyprávět bude historické příběhy a pochopitelně se bude týkat lesů. Knihu doprovodí 25 ilustrací, které vzejdou z výtvarné soutěže školáků z Čeladné.

Petr Andrle, publicista: “My jsme vycházeli z toho, že naše děti se z oken svých učeben dívají na Ondřejník, který díky kůrovcové kalamitě je tak říkajíc oholen. A napadlo nás, že bychom vyhlásili kreslířská soutěž na téma Jak budou vypadat naše lesy za 100 let.”

Soutěže se tedy mohou zúčastnit všechny děti obou místních mateřských a základní školy, ve které obrázky kreslí v rámci hodin výtvarné výchovy.

Jana Satinská, ředitelka ZŠ Čeladná: “My se snažíme ve škole vést k lásce k lesům a vůbec k přírodě. Máme svou vlastní soutěž O pohár Čeladenské ovečky, která je vždy tematicky zaměřená na Beskydy, ale letos osmý ročník soutěže neproběhl. Takže teď máme zástupný program a děti s potěšením malují na téma, které bylo dáno touto soutěží.”

Své kresby mohou autoři doplnit jednou nebo dvěma větami. Soutěž končí 30. června. Knihu připravuje k vydání zdejší Okrašlovací spolek Rozhledna ke konci roku.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
10. června 2021, 16:00

Roušky při výuce na školách už nejsou povinné

Špatně se jim dýchalo, mluvilo a v horkých letních dnech se cítili vyčerpaní. Takové byly podle dětí i učitelů důsledky nošení roušek ve školách. Díky dalšímu rozvolnění mimořádných opatření je teď mohli všichni konečně odložit.

Hodina přírodopisu ve čtvrté třídě na 5. Základní škole ve Frýdku-Místku je v plném proudu. Děti se aktivně hlásí a dávají bedlivý pozor. Svůj podíl na tom má nejen jejich bystrost, ale také rozvolnění, kdy mohly společně s vyučujícími odložit roušky.

Anketa Děti: 1.) "Je to fajn, protože předtím jsme nemohly moc dýchat a teďka mi je lépe." 2.) "Je to dobře, že konečně jsme si tohle mohli sundat, protože to bylo vážně hrozně vyčerpávající." 3.) "Se mi lépe dýchá a jak jsem přišel domů, tak jsem byl více ospalejší, než bez těch roušek." 4.) "Nemohly jsme chodit do tělocviku, protože jsme musely nosit roušky."

Za odložení roušek bojovaly školy i někteří vládní činitelé dlouhodobě. Jedenácti krajům v Česku to bylo nakonec, díky nízkému počtu nově nakažených, umožněno.

Jana Ondračková, třídní učitelka IV.D; 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Se o tom mluvilo už delší dobu, jenom se čekalo, kdy to začne. Pro nás určitě dobře, protože se nám lépe dýchá, lépe se nám mluví, je nám lépe rozumět. Určitě si myslím, že je to fajn. Zvláště pro ty děti, protože byly unavené, ospalé, špatně se jim soustředilo."

Irena Marková, třídní učitelka I.C; 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Bylo to příjemné, i když někteří už jsou tak naučení, že je tedy pořád měli. Už jsme tak naučení, že na té chodbě do těch prostor je nosíme, ale pro některé to bylo dneska tu roušku těžké sundat. Musela jsem to zdůrazňovat, už nemusíš, už nemusíš."

Na některých školách se snažili dětem v horkých letních usnadnit průběh dne tím, že tráví co nejvíce času venku. Na 5. Základní škole využívají s dětmi dokonce dlouhodobě možnost se chodit ven i učit.

Irena Marková, třídní učitelka I.C; 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Učíme se číst nové učivo, souhlásky bě, pě, vě, zvolila jsem, že půjdeme na dvůr, protože je to příjemnější a chtěla jsem i zkusit, jestli se ti žáci dokáží tady lépe soustředit a myslím si, že nám to jde. Dokonce si myslím, že tady čtou hlasitěji než ve třídě."

Ve společných prostorách, jako jsou šatny a chodby povinnost nosit roušky stále platí.

---


Lupič vytáhl na studenty sekáček na maso

Sedmadvacetiletý recidivista se sekáčkem v ruce v Ostravě na tramvajové zastávce přepadl dva mladíky. Ti se vraceli z oslavy bakalářských zkoušek. Kvůli agresivnímu muži ale museli z místa utéct a volat policii.

Mariánské Hory v Ostravě patří k místům, kde poměrně často dochází k loupežím. 4. června se dva studenti vraceli z oslavy bakalářských zkoušek a na zastávce Dům energetiky čekali na tramvaj. Opodál stál s partnerkou viditelně opilý muž, který se choval velmi agresivně. Mladíci mu brzy padli do oka a vyrazil za nimi v ruce měl sekáček na maso. 


napadení studenti: "Když jsme mu řekli, že nemáme cigarety, tak se to proměnilo, že chce peníze a když jsme mu nechtěli dát peníze, tak chtěl vidět kapsy a batoh. Celé to skončilo tím, že mi jednu natáhl až mi spadly brýle." 

"Když vytáhl ten sekáček a vypadal, že vůbec neví co se děje, tak jsem si říkal, že by to mohlo dopadnout špatně."

Napadení studenti se zachovali jak mohli nejlépe. Odběhli do bezpečí a rychle zavolali policii. Jednotky oddělení hlídkové služby našeho kraje se chlubí nejkratším dojezdovým časem z celé země a tak tam byli velmi rychle. Lupič nestačil odjet.

Eva Michalíková, mluvčí PČR MS kraje: "Po přijatém oznámení se na místo události dostavili policisté z oddělení hlídkové služby a obvodního oddělení, kteří do několika minut zadrželi podezřelého muže. Ten už měl sedět v tramvaji a čekat, až z místa odjede. Tomu však i také díky detailnímu popisu od poškozených mužů policisté zabránili. Sekáček na maso, který měl podezřelý muž u sebe, policisté zajistili a následně podezřelého předali do rukou kriminalistů."

Při výslechu muž nespolupracoval, ale policisté zjistili, že jde o 7 krát trestaného recidivistu. Jeho předchozí delikty byly také násilného charakteru. Teď je ve vazbě a hrozí mu dalších 10 let za mřížemi. 

---

Žáci na ZŠ v Havířově se učí pomocí virtuální reality

Základní škola M. Pujmanové v Havířově je první ve městě, kde se děti učí pomocí virtuální reality, a to různé předměty. Žáci se touto moderní technologií mohou vzdělávat na prvním i druhém stupni.

Tito žáci z osmé třídy na základní škole Marie Pujmanové v Havířově se mohou detailně podívat v rámci přírodopisu na to, jak vypadají orgány v těle. V zeměpise se pak mohou reálně ocitnout na jakémkoliv místě na světě. Škola je první ve městě, která využívá k výuce virtuální realitu.

Martin Irein, ředitel ZŠ M. Pujmanové Havířov: “Já jsme původně viděl tu myšlenku u žáků druhého stupně, ale nakonec to vyzkoušíme i u těch mladších, protože si myslím, že je to vhodné pro jakékoliv dítě. A ty předměty? Dá se říct, že napříč celým spektrem."

anketa: “Je to dobré v tom, že si to mohu osahat a podívat se na to i zblízka. Zvětšit si to, zmenšit. Je to lepší, než normální výuka.”

anketa: “Zeměpis tam je zajímavý, podívat se třeba na nějaká místa, pláže.”

Pořízení moderní technologie vyšlo na třičtvrtě milionů korun. Město má v plánu virtuální realitu postupně rozšířit i do dalších škol.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “My opravdu chceme jít cestou moderních technologií a chceme, aby naše školy držely krok nejen s naším regionem, ale i s celou republikou, celou EU a celým světem a jestliže další generace má být motorem pro tuto zemi, tak do ní potřebujeme investovat.”

Technologii pro školy vyvinula česká firma. Prozatím virtuální realitu využívá v kraji několik škol. Další už ale s firmou o pořízení jednají.

---

OPF Karviná otevírá studijní program Mezinárodní obchod

Obchodně podnikatelská fakulta získala další akreditaci na profesně zaměřený bakalářský studijní program Mezinárodní obchod. Pro fakultu je otevření tohoto programu velkým úspěchem, v České republice se dá totiž tento program studovat pouze na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Obchodně podnikatelská fakulta se může pochlubit hned několika novými akreditacemi na nové studijní programy. Po programu Digitální business, Bankovnictví, peněžnictví, pojišťovnictví se nově zájemcům nabízí i studium mezinárodního obchodu.

Daniel Stavárek, děkan OPF Karviná: "Studijní program takového zaměření se studuje pouze na Vysoké škole ekonomické v Praze, takže je to obrovská konkurenční výhoda a velké lákadlo pro studenty z MSK a dalších moravských regionů."

Tříleté studium je ukončeno titulem bakalář. Absolventi najdou uplatnění nejen v soukromém, ale i veřejném sektoru.

Jan Nevima, garant studijního programu: "Mezi základní uplatnění je možno uvést ekonomického ředitele, dále to může být operátor logistiky, obchodní zástupce, analytik. Ta uplatnitelnost byla koncipována při tvorbě programu tak, aby byla využita jak v soukromém tak veřejném sektoru."

Daniel Stavárek, děkan OPF Karviná: "Jelikož se jedná o nový studijní program, tak jsme mohli okamžitě otevřít přijímací řízení, které je otevřeno do 31.8.

Po vystudování mohou studenti pokračovat na OPF v podobně zaměřených studijních programech i v navazujícím magisterském studiu.

---

O ilustrátorech knihy o Beskydech rozhodne soutěž

Publicista Petr Andrle žijící v Čeladné připravuje vydání nové vlastivědné knihy. Věnovat se bude hájenkám v Beskydech. Zajímavostí je, že na ni bude spolupracovat více než dvacítka ilustrátorů. O jejich jménech rozhodne soutěž.

Petr Andrle z Čeladné dosud napsal více než devadesát vlastivědných publikací, teď připravuje další s názvem Hajní a hájenky Beskyd, vyprávět bude historické příběhy a pochopitelně se bude týkat lesů. Knihu doprovodí 25 ilustrací, které vzejdou z výtvarné soutěže školáků z Čeladné.

Petr Andrle, publicista: “My jsme vycházeli z toho, že naše děti se z oken svých učeben dívají na Ondřejník, který díky kůrovcové kalamitě je tak říkajíc oholen. A napadlo nás, že bychom vyhlásili kreslířská soutěž na téma Jak budou vypadat naše lesy za 100 let.”

Soutěže se tedy mohou zúčastnit všechny děti obou místních mateřských a základní školy, ve které obrázky kreslí v rámci hodin výtvarné výchovy.

Jana Satinská, ředitelka ZŠ Čeladná: “My se snažíme ve škole vést k lásce k lesům a vůbec k přírodě. Máme svou vlastní soutěž O pohár Čeladenské ovečky, která je vždy tematicky zaměřená na Beskydy, ale letos osmý ročník soutěže neproběhl. Takže teď máme zástupný program a děti s potěšením malují na téma, které bylo dáno touto soutěží.”

Své kresby mohou autoři doplnit jednou nebo dvěma větami. Soutěž končí 30. června. Knihu připravuje k vydání zdejší Okrašlovací spolek Rozhledna ke konci roku.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-10-06-2021-16-00