Slovenská strela se po renovaci vrátila do Kopřivnice
Legendární Slovenská strela se po renovaci vrátila do Kopřivnice. Stojí teď před novým depozitářem vznikajícího Muzea nákladních automobilů Tatra. Oprava motorového vozu trvala více než dva roky.
Nablýskaná Slovenská strela v barvě odstínu višně vjela na své nové stanoviště, prosklený depozitář, který je součástí areálu vznikajícího Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, ve čtvrtek 13. května. Své původní místo před Technickým muzeem opustila před dvěma a půl lety.
Marek Říha, vlakvedoucí Slovenské strely: “Jízda byla perfektní, musím říct, že konstruktéři ve 30tých letech odvedli skvělou práci.”
Národní kulturní památku, která je majetkem společnosti tatra Trucks, rozebrali do posledního šroubku a znovu složili v Českomoravských železničních opravnách v Hranicích na Moravě. Původní podobu z roku 1936 má i její interiér.
Andrej Čírtek, tiskový mluvčí Tatra Trucks: “Můžeme říci, že rekonstrukce dopadla na výbornou, a že se Slovenská strela může bezpečně vrátit na koleje a opět po desítkách let vozit českou veřejnost.”
Renovace vozu a oprava pavilonu stála 118 milionů korun. Rozhodující částku poskytla Evropská unie. Depozitář a nové muzeum vzniká jako společný projekt kraje, města Kopřivnice a soukromé firmy.
Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: “Právě takováto spolupráce je nezbytně nutná, protože veřejná správa a samospráva nemůže dělat všechny tyto věci. Je tady firma, která je silná, která může pomoci, a právě ta synergie té spolupráce je na tom vidět.”
Slovenská strela je zatím jen vystavena. Do budoucna její majitel počítají i s jízdami pro milovníky železnice.
---
Silné bouřky způsobily lokální záplavy po celém kraji
Předpovědi meteorologů se opravdu vyplnily a ve středu večer přišly bouřky i do našeho kraje. Přívalové lijáky pak napáchaly na mnoha místech regionu škody Nejhorší byla situace na Opavsku, kde bylo zatopeno mnoho domků a také na Karvinsku. Naštěstí nebyl nikdo zraněn.
Od středečního večera museli hasiči z našeho kraje k cekem 50 událostem v souvislosti s bouřkami. Nejčastěji to bylo na Opavsku, Karvinsku a Frýdeckomístecku.
Petr Kůdela, mluvčí HZS MS kraje: "Události si nevyžádaly žádná zranění osob, dvě osoby – chlapec a seniorka – byly evakuovány z rodinného domku do bezpečí a sucha v obci Šilheřovice . Většina zásahů se odehrála po 20. hodině a skončila do středeční půlnoci."
Do Šilheřovic se ale hasiči museli hned ráno vrátit, aby pomohli obyvatelům s likvidací bahna a vody.
Petr Kůdela, mluvčí HZS MS kraje: "Pět jednotek dobrovolných hasičů pracuje od čtvrtečního rána v obci Šilheřovice, kde zaplavila hlavně voda a bahno ze dvou rybníků několik desítek rodinných domků, hlavní i vedlejší silnice, příjezdy k úřadům, školám, obchodům a domům a ucpávala kanalizaci."
Během posledních 24 hodin spadly v Povodí Odry dešťové srážky v maximech až 50 mm. Vodní díla prý plní svou funkci, a jsou schopná v retenčních prostorách zadržovat zvýšené průtoky.
Šárka Vlčková, mluvčí Povodí Odry: "Pokud by srážky zasáhly stejná území, lze očekávat resp. nelze vyloučit překročení kapacit koryt a vybřežení vody z nich, a to zejména na drobných vodních tocích s malým povodím.
Důsledkem těchto povětrnostních vlivů může dojít k zaplavení nemovitostí situovaných v nejnižších polohách podél drobných vodních toků."
U významných vodních toků se ale prý vybřežení nepředpokládá. Pršet by mělo podle meteorologů v našem kraji i v pátek a ojediněle se vyskytnou i bouřky.
---
Město postavilo dva nové mosty na obchvatu
Frýdek-Místek dokončil dva nové mosty na obchvatu města. Ty zajistí především cyklistům a chodcům bezpečné spojení s rekreační oblastí Olešná. Výstavba stála 73 milionů korun a více než tři čtvrtiny pokryla státní dotace.
Slavnostní otevření jednoho ze dvou nových mostů je pro Frýdek-Místek opravdu významná událost. Oba totiž stojí nad nově budovaným obchvatem města a díky nim se tak výrazně zkrátí cesty do rekreační oblasti Olešná.
Petr Korč, primátor Frýdku-Místku: "Tyto mosty jsou velmi důležité hlavně z důvodů bezpečnosti, protože umožní pěším, cyklistům i autům vyhnout se té tranzitní dopravě, těm čtyřem proudům a spojí organicky město s tou rekreační oblastí."
Původně byly součástí plánů ŘSD na stavbu obchvatu. V roce 2010 byly ale kvůli úsporným opatřením vyřazeny.
Petr Korč, primátor Frýdku-Místku: "Město v roce 2017 stálo před rozhodnutím, jestli ty mosty postaví samo. Naštěstí to rozhodnutí bylo správné a město se rozhodlo ty mosty postavit, nakonec se podařilo na ně sehnat i dotace."
Jiří Kajzar, náměstek primátora: "My jsme to vyhodnotili, že to je strategicky velmi důležité pro město, aby byly a spojily rekreační část s městem. Nakonec se to podařilo, příprava, pak následná realizace a dneska můžeme vidět výsledek."
Petr Lyko, zástupce zhotovitele: "Je to běžný most, který běžně děláme. V podstatě je tady jenom to prostorové zakřivení, to znamená, jak směrové, tak výškové. Je větší náročnost na bednění té konstrukce, ale samozřejmě díky zkušenostem našeho týmu, už tyto věci děláme běžně."
První z mostů stojí za sjezdem z dálnice D48 na Zelinkovice a Olešnou a ponese název Nad Přehradou.
Petr Mikulenka, vedoucí investičního odboru F-M: "Stavba byla složitá v tom, že je to stavba ve stavbě. Museli jsme se domlouvat s nadřazenou stavbou ohledně zahájení staveb, ohledně zavodňování stavby, takže bylo trošku komplikované dořešit vlastně zahájení samotné stavby. Já jsem rád, že to slavnostní otevřená máme v uvozovkách za sebou, protože použili jsme do stavby asi 1500 tun betonu, 150 tun železa a jsem rád, že už je to zabudováno a může se po mostě jezdit a užívat ho."
Druhý z mostů spojil ulici Palkovickou s přehradou Olešná a dostal jméno K Olešné. Zatím slouží v režimu „průjezd stavbou“.
Jiří Kajzar, náměstek primátora: "Celkové náklady byly 73 milionů korun s tím, že se podařilo městu získat dotaci 55 milionů korun. Takže ten výsledek je velmi slušný. Jsem velmi rád a je to skvělá zpráva pro občany města."
Město na most převede také většinu linek MHD, autobusy se tak vyhnou průjezdu přes vytíženou silnici I/48.
---
Poruba má osm historických zastávek MHD
Vybrané zastávky MHD v Ostravě-Porubě zdobí dobové fotografie. Obvodu se tak podařilo realizovat další z návrhů projektu Zelená Porubě z roku 2019. Jde o návrh s názvem Historické zastávky.
Na celkem osmi zastávkách městské hromadné dopravy se teď lidé mohou seznámit s historií Ostravy-Poruby. Zpříjemní si tak čekání na autobus. Nápad zrealizovat historické zastávky uspěl v participativním rozpočtu Zelená Porubě v roce 2019.
Jakub Moravčík, autor návrhu: “Tento nápad vznikl úplně jednoduše. Úplně stejnou věc, vlastně fotografie na zastávkách, už zrealizoval městský obvod, nebo městská část Nová Ves. Osobně žádná z těch fotografií není moje, ale jedna vlastně tady na zastávce Bajkalská, taková ta dvojfotka. Tu jsem sehnal já od jedné paní přes facebook. Určitě mě potěšilo, že ten můj návrh uspěl, akorát škoda, že ta situace a to vládní opatření to tak hrozně zdržely.”
Realizace se protáhla i kvůli nepříznivému počasí a problém byl i se sháněním dobových fotografií.
Kristýna Špačková, koordinátorka MA21, MOb Ostrava-Poruba: “Spousta těch historických fotografií, i když existují, tak podléhají autorským právům, ale hodně nám pomohl Archiv města Ostravy a spoustu fotek jsme vybrali i ze soukromého archivu pana Otakara Zdvihala. Těch zastávek se nám podařilo zrealizovat celkem 8. Jsou to obě strany zastávky Dělnická, obě strany zastávek Domova sester, obě strany zastávek Bajkalská, potom zastávka Fakultní nemocnice a zastávka Karola Šmidkeho na 8. obvodu.”
Fotografie na zastávkách MHD byly vybrány tak, aby odpovídaly historii daného místa a jeho okolí.
Kristýna Špačková, koordinátorka MA21, MOb Ostrava-Poruba: “Například ta zastávka Karola Šmidkeho na 8. obvodě zobrazuje výstavbu stadionu Arrows a pohled na ten 8. stavební obvod, jak se začal stavět a tady u Domova sester jsou moc pěkné ty zastávky z výstavby Domova sester.”
Anketa: obyvatelé Ostravy-Poruby: “Vypadá to dobře.”
“Hodně se to změnilo tady za tu dobu, co jsem tady. K lepšímu. Je to pěkné, i zeleně je tady hodně. Ta Poruba se mi zdá, že je pěkně jako udělaná.”
“Já nepocházím z tohoto kraje. Já jsem se tu v 60. letech přestěhovala, tak to se nedá přirovnat. Teď je Poruba hezká, zelená prostě. Postavily se nové hezké domy, tak se mi tu líbí.”
Ne všechny zastávky byly na realizaci vhodné. Vybíraly se zastávky ve vlastnictví Poruby, které jsou navíc prosklené, aby na nich fotografie krásně vynikaly.
---
Vrbové sochy zkrášlují Lodičky
Odpočinkový areál Lodičky v Karviné zkrášluje několik vrbových soch. Instaloval je tam ve spolupráci s Iniciativou Dokořán karvinský amatérský umělec Bogdan Kornas.
Tohle je 37letý Bogdan Kornas z Karviné. Ve svém volném čase vyrábí sochy různých velikostí z vrbového proutí. Začal před pěti lety kdy zkusil tradiční výrobu karabáče a proutěného košíku.
Bogdan Kornas, amatérský umělec: “Jak člověk začal dělat košík, tak mu to začalo připadat jako nějaké dílo."
Postupně zkoušel různé tvary, z vrbového proutí vytvořil koně a různé postavy metr až dva vysoké. Instaloval je za městem na volném prostranství.
Bogdan Kornas, amatérský umělec: “Materiál roste všude, je to takový plevel. Záleží, jaké je roční období, ze startu se to láme víc, pokaždé používám jiné proutí, má lehké vlastnosti, trochu jiné, i když to stejná vrba."
Minulý rok začala spolupráce právě s Iniciativou Dokořán a postupně se vrbové sochy začaly objevovat v areálu Lodiček, jedna je dokonce ve vodě.
Lukáš Heczko, předseda Iniciativy Dokořán: “Když jsme se dozvěděli, že dělá právě on ty sochy, tak nás napadlo, jestli by nám neudělal jednu dvě a z toho vznikla dlouhodobější spolupráce.”
Bogdan Kornas, amatérský umělec: “Tento rok jsme tady už nainstaloval pejsky a teď doděláváme žirafu. Taková klasická postavička tu zvládnu za chvilku, za půl dne, za jedno odpoledne, se žirafou to bylo víc práce. Bylo to něco nového, člověk si zkouší nové techniky."
anketa, předškoláci: "Hodně se mi to líbí." "Mě se líbí, že to staví ten pán. Slona tady mohl postavit."
Sochy podle jeho zkušeností mají životnost dva roky, po které si socha dokáže udržet pěkný vzhled. Jak bude vypadat další vrbová socha, je překvapením.
---