Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy VÍKEND

  • Výběr hlavních událostí týdne
  • Slovenská strela se po renovaci vrátila do Kopřivnice
  • Vyšetřovatelé pátrají po příčině exploze v recyklační firmě
  • Novinka v Ostravě. Vyjížďky rikšou pro seniory
  • V podzemí Dolu ČSA v Karviné pokračují práce před zasypáním
  • Opavské trolejbusy dostaly jména

Slovenská strela se po renovaci vrátila do Kopřivnice

Legendární Slovenská strela se po renovaci vrátila do Kopřivnice. Stojí teď před novým depozitářem vznikajícího Muzea nákladních automobilů Tatra. Oprava motorového vozu trvala více než dva roky.

Nablýskaná Slovenská strela v barvě odstínu višně vjela na své nové stanoviště, prosklený depozitář, který je součástí areálu vznikajícího Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, ve čtvrtek 13. května. Své původní místo před Technickým muzeem opustila před dvěma a půl lety.

Marek Říha, vlakvedoucí Slovenské strely: “Jízda byla perfektní, musím říct, že konstruktéři ve 30tých letech odvedli skvělou práci.”

Národní kulturní památku, která je majetkem společnosti tatra Trucks, rozebrali do posledního šroubku a znovu složili v Českomoravských železničních opravnách v Hranicích na Moravě. Původní podobu z roku 1936 má i její interiér.

Andrej Čírtek, tiskový mluvčí Tatra Trucks: “Můžeme říci, že rekonstrukce dopadla na výbornou, a že se Slovenská strela může bezpečně vrátit na koleje a opět po desítkách let vozit českou veřejnost.”

Renovace vozu a oprava pavilonu stála 118 milionů korun. Rozhodující částku poskytla Evropská unie. Depozitář a nové muzeum vzniká jako společný projekt kraje, města Kopřivnice a soukromé firmy.

Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: “Právě takováto spolupráce je nezbytně nutná, protože veřejná správa a samospráva nemůže dělat všechny tyto věci. Je tady firma, která je silná, která může pomoci, a právě ta synergie té spolupráce je na tom vidět.”

Slovenská strela je zatím jen vystavena. Do budoucna její majitel počítají i s jízdami pro milovníky železnice.

---

Vyšetřovatelé pátrají po příčině exploze v recyklační firmě

Až ve středu ráno opustili hasiči areál společnosti SPV Recycling v Ostravě - Vítkovicích, který v úterý zachvátil mohutný požár. Hned ráno se ale na místo vrátili vyšetřovatelé, kteří musejí zjistit co oheň způsobilo. Podle zaměstnanců firmy požáru předcházel výbuch v drtiči odpadu.

Znovu se můžete podívat na záběry z pondělního požáru v areálu firmy SPV Recycling CZ v Ostravě-Vítkovicích. Silný vítr způsobil, že se plameny rozšířili na celou skládku slisovaného kovového odpadu a vozidel. Celkem asi 2 tisíce tun materiálu. Kouř bylo vidět mnoho kilometrů daleko a hasiči vyhlásili nejvyšší stupeň požárního poplachu. Pod kontrolu dostali hasiči plameny až po mnoha hodinách a teprve ráno se vrátili na základny. 

Jakub Kozák, zastupující mluvčí MZS MS kraje: Celou noc probíhalo prolévání, vyhledávání skrytých ohnisek a hlídání celého požářiště. Hasiči pomocí termokamery nacházeli stále nějaká žhavá místa, která bylo potřeba prolít vodou. Provádělo se to celou noc. V ranních hodinách bylo místo předáno polici."

Oheň vznikl poté, co na recyklační lince v drtiči odpadového materiálu něco explodovalo. Zaměstnanci se nejprve marně pokoušeli uhasit oheň sami.

Andrej Čírtek, mluvčí SPV Recycling CZ: "Při drcení odpadového materiálu v drtiči (šrédru) došlo k explozi, která vymrštila z drtiče hořící materiál, od něhož zahořel odpad uskladněný v jeho blízkosti. Zaměstnanci společnosti okamžitě zareagovali a začali s hasebními pracemi podle předem stanovených postupů, které vykonávali až do příjezdu jednotek hasičů."

Hned ráno se na místo vydali hasičští i policejní vyšetřovatelé, aby pátrali po příčinách požáru. Klíčové bude zjistit, co vlastně v drtiči vybouchlo.

Eva Michalíková, mluvčí PČR Ostrava: "V rámci trestního řízení v této chvíli již probíhá ohledání místa činu, které realizují policisté v součinnosti s hasiči. Co se týká policie, na místě je psovod se služebním psem specializujícím se na vyhledávání akcelerantů hoření. Přítomni jsou také specialisté z odboru kriminalisté techniky a expertiz, ale také je na místě využita policejní letecká technika. Nyní nelze sdělit, kdy bude ohledání místa ukončeno."

Kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinu obecné ohrožení z nedbalosti. Škoda zatím nebyla stanovena. 

---

Novinka v Ostravě. Vyjížďky rikšou pro seniory

Senioři mají v Ostravě novou atrakci. Mohou si vyjet do přírody rikšou, kterou jim nabízí Regionální dobrovolnické centrum ADRY v rámci projektu #BoSmePartyja. Cílem je zpříjemnit seniorům jejich volné chvíle strávené s dobrovolníky.

Projekt #BoSmePartyja MS kraje a ADRY vznikl loni v říjnu a jeho cílem bylo v době pandemie sehnat co nejvíce dobrovolníků do přetížených nemocnic a sociálních zařízení. Vyjížďky rikšou jsou další způsob, jak mohou pomáhat dál.

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: “Těch 700 přihlášených je skutečně vysoké číslo. Samozřejmě potom v těch jednotlivých sociálních domovech a nemocnicích jich pracovalo 230. Já bych jim chtěl všem za to poděkovat.”

Vyjížďky odstartovaly na Hlavní třídě v Porubě, kdy se první řidičkou stala česká Miss a zároveň Miss World z roku 2006 Taťána Gregor Brzobohatá.

Taťána Gregor Brzobohatá, předsedkyně správní rady Nadace Krása pomoci: “Je to elektricky poháněné, takže to je velice příjemné na obsluhu a člověk musí dávat trošku bacha jenom v těch zatáčkách. Ale myslím si, že to je strašně fajn věc a že o to bude velký zájem.”

Pan Jaroslav z Ostravy, první pasažér: “Cítím se, jako kdybych se v kočáře vezl. Je to dobré, když se člověk může tak povozit.”

Rikša bude přednostně sloužit seniorům z Domova Slunečnice, kde bude také zaparkovaná a ADRA momentálně hledá i dobrovolníky, kteří by se seniory jezdili.

Dagmar Hoferková, ředitelka Regionálního dobrovolnického centra MS kraje: “Dobrovolníci se mohou hlásit na webu spolu2@msk.cz, nebo přímo na naše dobrovolnické centrum se můžou obrátit v Ostravě a pak je budeme muset proškolit.”

Rikšou se budou moci svézt všichni senioři, kterým pomáhají dobrovolníci nejen v Domovech pro seniory, ale také v jejich domácím prostředí.

---

V podzemí Dolu ČSA v Karviné pokračují práce před zasypáním

Přestože poslední uhlí bylo z Dolu ČSA v Karviné vytěženo v únoru, horníci v podzemí dále pracují. Jejich úkolem je připravit šachtu k zasypání. To by mělo nastat do dvou let. K zemi půjdou také téměř všechny povrchové objekty.

Jednotlivá důlní pole, kde se uhlí těžilo a také všechna ostatní podzemní pracoviště už byla zbavena technologií, které lze ještě použít. Z hlubiny je nutné vyvézt použitelný materiál a vše, co v dole nesmí zůstat z ekologických důvodů. Prostory totiž v budoucnu zaplaví voda.

Veškeré práce musí probíhat za přísných bezpečnostních opatření. Báňští záchranáři prostory postupně uzavírají a budují hráze, které by bránily šíření ohně v případě požáru nebo exploze metanu.

Libor Krupa, báňský záchranář: “Hráz tady musí být z důvodu výbuchuvzdorného uzavření pole, které se bude rušit. teď se staví zadní peření, přední peření, které se následně vyplní sádrou s míchanou s vodou.”

Veškerá práce na likvidaci šachty musí být schváleny.

Ludvík Kašpar, ředitel státního podniku DIAMO: “Nejprve se musí vyřídit EIA na likvidaci, musí se zpracovat projektová dokumentace, musí se provést odpis zásob, následně bude požádán obvodní báňský úřad o vydání povolení likvidace dolu.”

Jámy karvinského Dolu ČSA by měly být zasypány zhruba do dvou let. Po dobu činnosti zbývajících Dolů ČSM bude nutné z podzemí na Karvinsku odčerpávat vodu a také metan, který se zpracovává k energetickému využití.

Josef Lazárek, ředitel závodu Darkov, DIAMO: “Jenom z této lokality těžíme denně zhruba 25 až 30 tisíc kubíků metanu.”

Podívejte se do Dolu ČSA z pohledu závěsného vláčku:

---

Opavské trolejbusy dostaly jména

Školáci pojmenovali pětici nových trolejbusů, které obohatily vozový park opavského dopravního podniku. Ulice města teď brázdí třeba Opavák, Elza bus nebo Boženka a zdobí je dětské obrázky.

Stalo se milou tradicí, že novým vozům opavského dopravního podniku, dávají děti jména. Ta ztvární také kresbou. Pojmenování pro jeden z pěti nových trolejbusů vymyslel a namaloval jedenáctiletý Michal. Nechal se inspirovat pověstí, podle které dostala Opava své jméno.

Michal Stalmach, žák 5.A, ZŠ E. Beneše: „Dva pánové se podle té legendy hádali o páva, tak mě takhle napadl ten název i obrázek.“

Vedle Opaváka teď můžete v ulicích slezské metropole na 11 trolejbusových linkách potkat také další vozy, kterým školáci vymysleli originální jména: jako Elza bus, Stopatnáctinožka, Opavouk nebo Boženka. Tyto nové nízkopodlažní vozy s klimatizací mají i rekuperační jednotku, která pomáhá šetřit energii.

Tomáš Cabadaj, projektový manažer Škoda Electric: „Přebytečná energie, aby se nemarnila jen tak do prázdna, tak se vrací buď do troleje či pro vlastní spotřebu vozidla.“

Nové vozy přišly na 60 milionů korun. Peníze na tuto investici se podařílo z 85% získat z evropských fondů.

Pavel Gebauer, ředitel MDPO, Opava: „V letošním roce by mělo přijít ještě letos ještě 5 na zemní plyn. Příští rok zvažujeme nákup pěti trolejbusů.“

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „My spíš jenom obnovujeme starší vozy, které máme. Ty budeme vyřazovat a nahrazovat je novými.“

V současné době je hromadná doprava v Opavě ze ¾ ekologická. Polovinu z vozového parku totiž tvoří 33 trolejbusů. A větší část z 33 autobusů jezdí na stlačený zemní plyn.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy VÍKEND
15. května 2021, 14:00

Slovenská strela se po renovaci vrátila do Kopřivnice

Legendární Slovenská strela se po renovaci vrátila do Kopřivnice. Stojí teď před novým depozitářem vznikajícího Muzea nákladních automobilů Tatra. Oprava motorového vozu trvala více než dva roky.

Nablýskaná Slovenská strela v barvě odstínu višně vjela na své nové stanoviště, prosklený depozitář, který je součástí areálu vznikajícího Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, ve čtvrtek 13. května. Své původní místo před Technickým muzeem opustila před dvěma a půl lety.

Marek Říha, vlakvedoucí Slovenské strely: “Jízda byla perfektní, musím říct, že konstruktéři ve 30tých letech odvedli skvělou práci.”

Národní kulturní památku, která je majetkem společnosti tatra Trucks, rozebrali do posledního šroubku a znovu složili v Českomoravských železničních opravnách v Hranicích na Moravě. Původní podobu z roku 1936 má i její interiér.

Andrej Čírtek, tiskový mluvčí Tatra Trucks: “Můžeme říci, že rekonstrukce dopadla na výbornou, a že se Slovenská strela může bezpečně vrátit na koleje a opět po desítkách let vozit českou veřejnost.”

Renovace vozu a oprava pavilonu stála 118 milionů korun. Rozhodující částku poskytla Evropská unie. Depozitář a nové muzeum vzniká jako společný projekt kraje, města Kopřivnice a soukromé firmy.

Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje: “Právě takováto spolupráce je nezbytně nutná, protože veřejná správa a samospráva nemůže dělat všechny tyto věci. Je tady firma, která je silná, která může pomoci, a právě ta synergie té spolupráce je na tom vidět.”

Slovenská strela je zatím jen vystavena. Do budoucna její majitel počítají i s jízdami pro milovníky železnice.

---

Vyšetřovatelé pátrají po příčině exploze v recyklační firmě

Až ve středu ráno opustili hasiči areál společnosti SPV Recycling v Ostravě - Vítkovicích, který v úterý zachvátil mohutný požár. Hned ráno se ale na místo vrátili vyšetřovatelé, kteří musejí zjistit co oheň způsobilo. Podle zaměstnanců firmy požáru předcházel výbuch v drtiči odpadu.

Znovu se můžete podívat na záběry z pondělního požáru v areálu firmy SPV Recycling CZ v Ostravě-Vítkovicích. Silný vítr způsobil, že se plameny rozšířili na celou skládku slisovaného kovového odpadu a vozidel. Celkem asi 2 tisíce tun materiálu. Kouř bylo vidět mnoho kilometrů daleko a hasiči vyhlásili nejvyšší stupeň požárního poplachu. Pod kontrolu dostali hasiči plameny až po mnoha hodinách a teprve ráno se vrátili na základny. 

Jakub Kozák, zastupující mluvčí MZS MS kraje: Celou noc probíhalo prolévání, vyhledávání skrytých ohnisek a hlídání celého požářiště. Hasiči pomocí termokamery nacházeli stále nějaká žhavá místa, která bylo potřeba prolít vodou. Provádělo se to celou noc. V ranních hodinách bylo místo předáno polici."

Oheň vznikl poté, co na recyklační lince v drtiči odpadového materiálu něco explodovalo. Zaměstnanci se nejprve marně pokoušeli uhasit oheň sami.

Andrej Čírtek, mluvčí SPV Recycling CZ: "Při drcení odpadového materiálu v drtiči (šrédru) došlo k explozi, která vymrštila z drtiče hořící materiál, od něhož zahořel odpad uskladněný v jeho blízkosti. Zaměstnanci společnosti okamžitě zareagovali a začali s hasebními pracemi podle předem stanovených postupů, které vykonávali až do příjezdu jednotek hasičů."

Hned ráno se na místo vydali hasičští i policejní vyšetřovatelé, aby pátrali po příčinách požáru. Klíčové bude zjistit, co vlastně v drtiči vybouchlo.

Eva Michalíková, mluvčí PČR Ostrava: "V rámci trestního řízení v této chvíli již probíhá ohledání místa činu, které realizují policisté v součinnosti s hasiči. Co se týká policie, na místě je psovod se služebním psem specializujícím se na vyhledávání akcelerantů hoření. Přítomni jsou také specialisté z odboru kriminalisté techniky a expertiz, ale také je na místě využita policejní letecká technika. Nyní nelze sdělit, kdy bude ohledání místa ukončeno."

Kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinu obecné ohrožení z nedbalosti. Škoda zatím nebyla stanovena. 

---

Novinka v Ostravě. Vyjížďky rikšou pro seniory

Senioři mají v Ostravě novou atrakci. Mohou si vyjet do přírody rikšou, kterou jim nabízí Regionální dobrovolnické centrum ADRY v rámci projektu #BoSmePartyja. Cílem je zpříjemnit seniorům jejich volné chvíle strávené s dobrovolníky.

Projekt #BoSmePartyja MS kraje a ADRY vznikl loni v říjnu a jeho cílem bylo v době pandemie sehnat co nejvíce dobrovolníků do přetížených nemocnic a sociálních zařízení. Vyjížďky rikšou jsou další způsob, jak mohou pomáhat dál.

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: “Těch 700 přihlášených je skutečně vysoké číslo. Samozřejmě potom v těch jednotlivých sociálních domovech a nemocnicích jich pracovalo 230. Já bych jim chtěl všem za to poděkovat.”

Vyjížďky odstartovaly na Hlavní třídě v Porubě, kdy se první řidičkou stala česká Miss a zároveň Miss World z roku 2006 Taťána Gregor Brzobohatá.

Taťána Gregor Brzobohatá, předsedkyně správní rady Nadace Krása pomoci: “Je to elektricky poháněné, takže to je velice příjemné na obsluhu a člověk musí dávat trošku bacha jenom v těch zatáčkách. Ale myslím si, že to je strašně fajn věc a že o to bude velký zájem.”

Pan Jaroslav z Ostravy, první pasažér: “Cítím se, jako kdybych se v kočáře vezl. Je to dobré, když se člověk může tak povozit.”

Rikša bude přednostně sloužit seniorům z Domova Slunečnice, kde bude také zaparkovaná a ADRA momentálně hledá i dobrovolníky, kteří by se seniory jezdili.

Dagmar Hoferková, ředitelka Regionálního dobrovolnického centra MS kraje: “Dobrovolníci se mohou hlásit na webu spolu2@msk.cz, nebo přímo na naše dobrovolnické centrum se můžou obrátit v Ostravě a pak je budeme muset proškolit.”

Rikšou se budou moci svézt všichni senioři, kterým pomáhají dobrovolníci nejen v Domovech pro seniory, ale také v jejich domácím prostředí.

---

V podzemí Dolu ČSA v Karviné pokračují práce před zasypáním

Přestože poslední uhlí bylo z Dolu ČSA v Karviné vytěženo v únoru, horníci v podzemí dále pracují. Jejich úkolem je připravit šachtu k zasypání. To by mělo nastat do dvou let. K zemi půjdou také téměř všechny povrchové objekty.

Jednotlivá důlní pole, kde se uhlí těžilo a také všechna ostatní podzemní pracoviště už byla zbavena technologií, které lze ještě použít. Z hlubiny je nutné vyvézt použitelný materiál a vše, co v dole nesmí zůstat z ekologických důvodů. Prostory totiž v budoucnu zaplaví voda.

Veškeré práce musí probíhat za přísných bezpečnostních opatření. Báňští záchranáři prostory postupně uzavírají a budují hráze, které by bránily šíření ohně v případě požáru nebo exploze metanu.

Libor Krupa, báňský záchranář: “Hráz tady musí být z důvodu výbuchuvzdorného uzavření pole, které se bude rušit. teď se staví zadní peření, přední peření, které se následně vyplní sádrou s míchanou s vodou.”

Veškerá práce na likvidaci šachty musí být schváleny.

Ludvík Kašpar, ředitel státního podniku DIAMO: “Nejprve se musí vyřídit EIA na likvidaci, musí se zpracovat projektová dokumentace, musí se provést odpis zásob, následně bude požádán obvodní báňský úřad o vydání povolení likvidace dolu.”

Jámy karvinského Dolu ČSA by měly být zasypány zhruba do dvou let. Po dobu činnosti zbývajících Dolů ČSM bude nutné z podzemí na Karvinsku odčerpávat vodu a také metan, který se zpracovává k energetickému využití.

Josef Lazárek, ředitel závodu Darkov, DIAMO: “Jenom z této lokality těžíme denně zhruba 25 až 30 tisíc kubíků metanu.”

Podívejte se do Dolu ČSA z pohledu závěsného vláčku:

---

Opavské trolejbusy dostaly jména

Školáci pojmenovali pětici nových trolejbusů, které obohatily vozový park opavského dopravního podniku. Ulice města teď brázdí třeba Opavák, Elza bus nebo Boženka a zdobí je dětské obrázky.

Stalo se milou tradicí, že novým vozům opavského dopravního podniku, dávají děti jména. Ta ztvární také kresbou. Pojmenování pro jeden z pěti nových trolejbusů vymyslel a namaloval jedenáctiletý Michal. Nechal se inspirovat pověstí, podle které dostala Opava své jméno.

Michal Stalmach, žák 5.A, ZŠ E. Beneše: „Dva pánové se podle té legendy hádali o páva, tak mě takhle napadl ten název i obrázek.“

Vedle Opaváka teď můžete v ulicích slezské metropole na 11 trolejbusových linkách potkat také další vozy, kterým školáci vymysleli originální jména: jako Elza bus, Stopatnáctinožka, Opavouk nebo Boženka. Tyto nové nízkopodlažní vozy s klimatizací mají i rekuperační jednotku, která pomáhá šetřit energii.

Tomáš Cabadaj, projektový manažer Škoda Electric: „Přebytečná energie, aby se nemarnila jen tak do prázdna, tak se vrací buď do troleje či pro vlastní spotřebu vozidla.“

Nové vozy přišly na 60 milionů korun. Peníze na tuto investici se podařílo z 85% získat z evropských fondů.

Pavel Gebauer, ředitel MDPO, Opava: „V letošním roce by mělo přijít ještě letos ještě 5 na zemní plyn. Příští rok zvažujeme nákup pěti trolejbusů.“

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „My spíš jenom obnovujeme starší vozy, které máme. Ty budeme vyřazovat a nahrazovat je novými.“

V současné době je hromadná doprava v Opavě ze ¾ ekologická. Polovinu z vozového parku totiž tvoří 33 trolejbusů. A větší část z 33 autobusů jezdí na stlačený zemní plyn.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-vikend-15-05-2021-14-00