Ovzduší v Ostravě bylo loni nejlepší v historii měření
Ovzduší v Ostravě už není zdaleka nejhorší v republice a podle loňského měření se opět významně zlepšilo v množství polétavého prachu i benzo(a)pyrenu. Dokonce i pomyslná černá kaňka Radvanice spadly do průměru poté, co huť Liberty značně omezila výrobu. Kvalita ovzduší byla nejlepší v historii měření.
Každý, kdo žije v Ostravě jistě vnímá, že kvalita ovzduší se stále zlepšuje. Ostrava už dávno není černá, ale zelená. Potvrzují to i aktuální čísla zdravotního ústavu, který potvrdil, že rok 2024 byl rekordní v historii měření. Polétavý prach za posledních 10 let poklesl o 30- 40 procent.
Lucie Helebrandová, vedoucí Centra hygienických laboratoří, Zdravotní ústav v Ostravě: "Téměř všechny hodnoty, které nalezneme v zákoně o ovzduší a nalezneme tam jejich limity, tak jsou podlimitní a vyhověly zákonu."
V Radvanicích, poblíž hutě Liberty, klesla koncentrace prachu o polovinu na roční průměr 21 mikrogramů a limit byl překročen pouze 10 dnů. Průměr v Karlově Studánce je přitom přibližně 15 mikrogramů na metr krychlový.
Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu), náměstek primátora Ostravy: "Jde vidět, že významným negativním přínosem byly emise Liberty Ostrava, kde měřící stanice vykazovaly prvenství a byly na tom nejhůře v celé České republice. Dnes jsou jedny z nejlepších na území Ostravy."
Příčin zlepšení je několik. Jsou to zimy bez extrémně nízkých teplot, dlouhé a teplé podzimy, ale také ekologická opatření.
Lucie Helebrandová, vedoucí Centra hygienických laboratoří, Zdravotní ústav v Ostravě: "Důvodem zlepšení je více opatření. Je to samozřejmě výměna kotlů, obměna vozového parku i to, že se utlumuje průmysl a došlo k utlumení výrazného zdroje, který jsme měli v Ostravě."
Důležité také je, že klesá množství jiných škodlivin, jako například benzo(a)pyrenu. Vedení města se nyní chce zaměřit na další zdroje znečištění z průmyslu, ale i na lokální topeniště. V Ostravě by mělo zastaralý kotel vyměnit v souladu se zákonem asi 800 domků.
---
Ostravské letiště rozšiřuje kapacity pro cargo
Z ostravského letiště se v posledních letech stal významný dopravní uzel zejména v nákladní dopravě. Na druhé nejdelší ranveji v zemi s dostatečnou šířkou a nosností mohou přistávat i ta největší nákladní letadla.
Letiště je navíc napojeno na železniční a silniční síť, kontejnerová překladiště a terminály. Objem nákladní přepravy se postupně zvyšuje a letiště se tomu musí přizpůsobovat.
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava: “V roce 2024 se nám podařilo dosáhnout historicky nejvyššího množství odbaveného nákladu na letišti Ostrava. Jednalo se o 22 500 tun carga, což představuje meziroční nárůst o 59 %. Tento nárůst byl umožněn zejména výstavbou nového cargo terminálu, který byl dokončen na konci roku 2023. Následně byla v průběhu roku 2024 realizována nová cargo stojánka, která navýšila počet stání a možnost odbavování zejména velkých nákladních letadel.”
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava: “Hlavním tahounem tohoto rozšíření a navýšení objemu přepravovaného nákladu byla společnost EGT Express ve spolupráci s dopravcem My Freighter, kde došlo k rozšíření počtu letů a zvýšení kapacity. K linkám do Uzbekistánu a Číny byly přidány také linky do Kazachstánu a Mongolska. Současně byly v roce 2024 v provozu pravidelné linky DHL do Lipska a UPS do Kolína nad Rýnem.”
Ostravské letiště provozuje Moravskoslezský kraj. Ten ho průběžně modernizuje a rozšiřuje jeho kapacity.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Moravskoslezský kraj samozřejmě investuje do rozvoje letiště. Nyní jsme zainvestovali i do rozvoje carga, když jsme postavili novou stojánku, která bude využívána pro cargo letadla. Očekáváme, že se tímto způsobem nákladní doprava na letišti bude dále rozšiřovat. Je to důležité pro firmy, které na letišti podnikají, a uvidíme, kdy tento nárůst bude opět pokračovat vzhůru.”
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava: “Snažíme se letiště Ostrava propagovat jako vhodný vstupní bod do Evropy i na globální úrovni, přičemž benefitujeme ze strategické polohy v blízkosti Polska a Slovenska. Probíhají jednání o dalším rozšíření a navýšení provozu. V roce 2025 očekáváme růst objemu carga v rozmezí 10 až 15 %, zejména na linkách směřujících na východ, do Číny. Klíčovým faktorem je pro nás infrastruktura, kterou máme k dispozici – ať už zmíněné cargo terminály, stojánky, dostatečná technika pro odbavení nákladu nebo napojení na silniční síť, která umožňuje přepravu zboží do okolních států.”
Kapacity musí ostravské letiště rozšiřovat také proto, aby jej mohlo využívat více letadel osobní i nákladní přepravy a také těch, která využívají servisní služby.
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava: “Na rozdíl od pasažérské přepravy je nákladní letecká přeprava realizována většími letadly, což klade vyšší nároky na prostor pro odbavení letadel i kompletní handling zboží. Z tohoto důvodu potřebujeme dostatek prostoru, a někdy se stává, že letadla musí zůstat zaparkována i několik dní. Na letišti máme bázovaná letadla polské společnosti SkyTaxi – konkrétně Boeingy 767, což jsou širokotrupá letadla. Mezi svými lety zde parkují a probíhá na nich údržba, opravy a další servisní činnosti.”
---
Pracuje se na systematickém odstraňování jmelí
Karviná pokračuje v boji se jmelím na vlastní náklady, přesně tak, jak se předpokládalo po skončení společného projektu s Českým Těšínem. Likvidace bude probíhat celoročně a více způsoby. Prioritou na mapě Karviné je park Boženy Němcové.
Město Karviná pokračuje v systematickém odstraňování jmelí, na jehož likvidaci využívalo dotací. Společně s Českým Těšínem odstraňovalo jmelí naposledy od podzimu 2023 do jara 2024. Nyní v likvidaci pokračuje na své vlastní náklady.
Tomáš Trampler, správce zeleně: “Jedná se celkem o ještě velký kus práce, který musíme udělat. Tímto nechceme zhatit práci, kterou jsme ukončili v loňském roce, kde jsme ošetřili na tisíc stromů a využívali jsme na tuto investici dotaci.”
Město se zaměřuje především na úseky, kde nebyla provedena inventarizace, například v parku Boženy Němcové mezi hlavní cestou a jezírkem Loděnice. Dotace však nedosáhla na úplně všechny napadené dřeviny ve městě. Karviná zároveň vyzývá i soukromé majitele dřevin.
Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: “Ráda bych touto cestou vyzvala i vlastníky pozemků a současně těchto napadených dřevin, zda by se taky připojili k té likvidaci, protože jenom tak tím společným úsilím můžeme dosáhnout zdravých stromů ve městě.”
Práce na odstraňování jmelí budou probíhat celý rok.
---
Recidivista ukradl antiradar z téměř 30 osobních aut
Dnes potěšíme řidiče, kteří používají ve svém autě antiradar nebo palubní kameru. Ostravským policistům se totiž podařilo zadržet zloděje, který se na tato zařízení specializoval. Do svého dopadení stihl vykrást přibližně 30 vozidel.
V říjnu loňského roku začali policistům přibývat hlášení o vykradených autech, ze kterých zloděj odcizil detektory radaru nebo palubní kameru. Stejný byl také způsob vniknutí do vozidla. Zloděj si s ním totiž příliš hlavu nelámal a prostě rozbil boční sklo. Na záběrech bezpečnostní kamery je vidět, že ho neodradil ani alarm ve vozidle.
Eva Michalíková, mluvčí PČR Ostrava: "Jak se ukázalo, nejdříve si měl vozidlo vytipovat. Jakmile zjistil, že se na čelním skle či palubní desce nachází antiradar nebo palubní kamera, tak za použití kladívka měl rozbít skleněnou výplň. Následně měl vniknout do aut a vzít vše, co tam lidé nechali."
Pachatel byl nakonec zadržen díky tomu, že si všimli policisté při běžné hlídce a věděli, že už má být ve vězení. Přiznal se k dalším 30 vykradených vozidlům a pouze jednou nebyl úspěšný. Škoda je přibližně 700 tisíc korun.
Eva Michalíková, mluvčí PČR Ostrava: "Pachatel byl dodán do věznice k výkonu trestu. Byl také obviněn z dalších trestných činů a pokud bude odsouzen může mu být trest navýšen až o dalších 5 let."
Martina Jablonská, oddělení prevence PČR MS kraje: "Opět apelujeme na řidiče, aby při odchodu ve vozidlech nic nenechávali. I prázdný batoh může být pro zloděje lákadlem. I když nedojde k odcizení, tak škoda poškozením může být několikatisícová. Majitelům či řidičům dodávkových vozidel doporučujeme nenechávat v nich odložené nářadí či přístroje, které jsou taktéž lákadlem pro zloděje."
Policisté také připomínají, že zatímco detektor radarů je možné ve vozidle využívat, tzv. rušička radarů je zakázaná a za její umístění do auta hrozí pokuta až 25 tisíc a odebrání řidičáku.
---
Denní stacionář Mraveneček prochází rekonstrukcí
Denní stacionář Mraveneček v Opavě prochází rozsáhlými stavebními úpravami. Je tak neobyvatelný a zaměstnanci a klienti se tak museli přestěhovat do náhradních prostor. Ty našli ve výukovém bytě Fakulty veřejných politik Slezské univerzity.
Mraveneček poskytuje služby lidem s kombinovaným a mentálním postižením. Budova na Neumannově ulici, ve které sídlí, už po desítkách let užívání potřebovala rekonstrukci. Dočasný azyl Mravenečku poskytla Fakulta veřejných politik Slezské univerzity ve svém výukovém bytě..
Jana Konopková, vedoucí Mravenečku: Prostředí je tady pro nás stoprocentně vyhovující, protože tady je stropní pojezd, je tady velká koupelna s toaletou, všechno bezbariérové, no a velké plus je to, že máme kousíček do centra, takže často teď s klienty vycházíme na různé procházky a akce právě do centra.”
Marta Kolaříková, děkanka FVP SU: “Charita je naše fakultní pracoviště, opravdu tam studenti chodí hodně na praxe a pomáháme si vzájemně, mají tady vlastně tu svoji službu a nemuseli ji zavřít po dobu té rekonstrukce."
Rekonstrukce v Mravenečku začala začátkem ledna a týká se všeho, co bylo nefunkční a zastaralé.
Jana Konopková, vedoucí Mravenečku: “Budeme mít úplně nové hygienické zázemí, dále se měnily některé radiátory a v šatně klientů se rozšiřoval vstup, aby bylo snazší najíždění s vozíkama.”
Problém byl zejména s nefunkčními odpady a zastaralou kanalizací.
Jana Konopková, vedoucí Mravenečku: “Jsme za to rádi, protože se opravdu dělá nová elektřina v koupelně, nové rozvody vody, odpadů, takže šlo to od podlahy.”
Denní stacionář Mraveneček má celkem 21 klientů. Do zrekonstruovaných prostor by se měli vrátit na konci února.
---
Senioři chtějí čelit podvodům, policie radí jak
Policejní preventisté varovali seniory před kriminalitou v online prostředí. Připravili v Novém Jičíně přednášku, během které popsali nejčastější podvodné praktiky a jak se jim bránit.
Jak rozpoznat podezřelé sms zprávy, jak si chránit osobní údaje a jak správně reagovat v případě, že se stanete terčem podvodu. To bylo témata přednášky policejních preventistů, pro novojičínský spolek Být spolu aktivní.
Věra Starůstková, spolek Být spolu aktivní: “Vlastně jsme všichni 65+ a naše aktivní žití bylo v době, kdy ta technika nebyla tak daleko jako dneska. Dneska se setkáváme v médiích a všude okolo sebe s tím, že lidi podvody přicházejí o obrovské peníze a my se o tom chceme dozvědět více.”
Hned v úvodu přednášky zaznělo, že policisté on line podoby řeší téměř denně.
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Může se stát, že oběti zavolá číslo, které vypadá, že je z banky, na display se může zobrazit i název banky, a falešný bankéř se snaží oběť zahnat do kouta. Říká ji, že její účet byl napadený a podobně. V rámci vyvolání strachu se může stát, že oběť zazmatkuje a pošle peníze na účet, který podvodník stanoví.”
Jak se ukázalo, i sami posluchači mohli během debaty přidat své konkrétní příběhy.
Vítězslava Lebeděvová, předsedkyně spolku Být spolu aktivní: “Mám kamarádku, která dostala sms, kde bylo napsáno: Mamai, ztratila jsem telefon, prosím tě, pošli mi 1 300 euro na účet, a ta její dcera pracuje na letišti. A ona šla do banky, že jí ty peníze pošle. Až paní v bance ji zarazila a řekla ji, to si ověřte, to je podvod. A byl to podvod.”
Policejní preventistka dále varovala před klasickými podvody při nakupování nebo prodeji na internetu nebo telefonní nabídka investic.
---