Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Stonavský expres

Stonavský expres

  • Zpravodajství ze Stonavy od reportéra a kameramana Jiřího Brzósky
  • Podmínkou návratu dětí do škol je pravidelné testování
  • Znowu w szkole i w przedszkolu

Podmínkou návratu dětí do škol je pravidelné testování

Do základních a mateřských škol se vrátil život. Je sice ale velmi omezený. Navíc, přítomnost dítěte v zařízení je podmíněna negativním antigenním testem, který musí absolvovat dvakrát týdně.

12. dubna se po několika týdnech znovu otevřely dveře stonavských mateřských škol. K předškolnímu vzdělávání se ale vrátila jen část dětí.

Milada Heimerová, ředitelka ZŠ a MŠ Stonava: „Do mateřských škol se vrátili předškoláci a také děti rodičů takzvaných vybraných profes. Jsou to profese jednak integrovaného záchranného systému, dále pracovníci ve školství, pracovníci ve státní správě například na úřadech práce, na České správě sociálního zabezpečení.“

Podmínkou tohoto nástupu je ale pravidelné antigenní testování. Test musí dítě, které neprodělalo covid-19 a není tak v 90ti denní ochranné lhůtě, podstoupit dvakrát týdně, vždy v pondělí a ve čtvrtek před nástupem do mateřské školy.

Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Testování u nás probíhá v tělocvičně naší školky, kde děti přicházejí s rodiči. Máme testovací básničku, kterou máme takovou motivační pro ty děti, aby neměli strach a krásně to zvládají. Ve školkách mohou dětem pomáhat rodiče, je to opravdu pro ně lepší. Někdy si myslím, že ti rodiče mají větší strach a obavu z toho testování, než ty samotné děti.“

anketa, děti z MŠ Hořany: „Mně se líbí testování, protože to je takové legrační, když mě to šimrá a když nakonec malujeme.“ „Já jsem se těšila na moji kamarádku Verunku.“ „Já jsem se těšil do školky, protože si tady hrajeme a mám tady spoustu kamarádů.“

Testování dětí z mateřské školy na Dolanech probíhá v tělocvičně základní školy.

Helena Skutková, vedoucí učitelka MŠ Dolany: „Zvolili jsme si prostory tělocvičny s ohledem na počet přihlášených dětí. Celkem máme tedy 20 zájemců. Děti byly rozděleny do dvou skupin. 10 dětí navštěvuje třídu houseneček a 10 dětí navštěvuje třídu motýlků. Rodičům byl poslán manuál v písemné podobě a také instruktážní video. Jsem moc ráda, že se s dětmi seznámili s tím, jak testování probíhá. Pak to probíhá v poklidu, děti jsou pěkně připraveny a těší se na to.“

anketa, děti z MŠ Dolany: „Vůbec to nebolelo.“ „Lechtá to. Lechtá to moc? Trošku. Ale nebolí to? Ne.“

anketa, rodiče stonavských předškoláků: „Určitě si myslím, že to není složité. Jsem ráda, že se nám děti opět vrátili do školky.“ „Ze začátku jsem s tím opravdu nesouhlasila, aby byly děti testovány. Ale jak vidím, jak je to krásně zorganizované, jak to děti hezky zvládají, tak si myslím, že je to dobré a prospěšné.“ „Nic to není, je to v pohodě.“

Pravidelné testy musí podstoupit i veškerý nenaočkovaný personál.

Alena Drozdíková, učitelka MŠ Hořany: „Testujeme se úplně stejně tak, jako děti. Každé pondělí a každý čtvrtek před začátkem výuky.“

Renata Drapová, učitelka MŠ Dolany: „Děti mít roušku na puse ve školce mít nemusí, ale platí pro pedagogicky personál, že musí mít po celou dobu nasazen respirátor.“

Díky menšímu počtu dětí v mateřských školách se mohou nyní pedagogové důkladněji věnovat dětem, které v září nastoupí do první třídy.

Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „S předškoláky se více věnujeme přípravě do školy, jako je grafomotorika, matematika, předčtenářské dovednosti. Máme na to více času, protože opravdu těch dětí je málo, takže můžeme se jim více věnovat.“

anketa, děti z MŠ Hořany: „My se tady učíme a připravujeme se do školy.“

Helena Skutková, vedoucí učitelka MŠ Dolany: „Ve třídě motýlku si skutečně hrajeme na takovou jakoby přípravnou třídu. Paní učitelka má větší prostor, věnovat se dítěti individuálně."

anketa, děti z MŠ Dolany: „Já se už těším, že budu číst a psát.“ „Stříháme panáčka a vlasy.“ „Já jsem se těšil, že si tady můžu hrát ve školce.“ „Já už jsem se moc těšil na své kamarády.“

Na své kamarády se zcela jistě těšili i školáci. Od 12.4. se do školních lavic mohli vrátit žáci prvního stupně. I ti ale musí absolvovat pravidelné testování.

Ellen Wawrzyková, zástupkyně ředitelky ZŠ a MŠ Stonava: „Děti se sami testují pokud jsou to děti mladší a proceduru nezvládají tak jim pomáhají rodiče.“

anketa, žáci ZŠ Stonava: „Mě to jenom lechtá a nebolí to.“ „Vezmete vlastně tady tu tyčinku, pětkrát tady v této dírce a pětkrát tady v této dírce.“ „Potom, když tam budou dvě čárky, tak dítě musí domů a když bude jedna čárka, tak se bude učit.“

Testování probíhá testy Singclean, které škola nabízí žákům bezplatně. Rodiče ale mají možnost, využít při testování svých dětí i jiné antigenní testy, které jsou schváleny Ministerstvem zdravotnictví ČR. Ty si ale hradí sami. Někteří tuto možnost využili.

anketa, rodiče žáků ZŠ Stonava: „Malá se bojí šťourat v nose a je to pro ni, myslím i bezpečnější z těch slin než z toho nosu.“ „Jednak je šetrnější, je to z patra pusy.“

Výuka ve škole probíhá rotační formou. Tzn. jeden týden je ve škole 1., 3. a 5. třída, druhý týden pak druháci a čtvrťáci.

anketa, žáci ZŠ Stonava: „Já jsem se těšila do školy.“ „Já se hodně těším na to čtení.“ „Já jsem se těšil do školy na matematiku.“ „Já jsem se těšil na prvouku.“

Rotační forma výuky ale není podle pedagogů úplně ideální. Distanční výuka přes internet totiž klasickou hodinu ve škole nenahradí.

Lucie Marešová, učitelka 3. třídy: „Určitě je to pro nás těžké, hlavně je pro nás těžké, vrátit se k nějakému režimu a k nějakým pravidlům, které nám doma trošku vypršely.“

Hana Hanzalová, učitelka 1. třídy: „Chtěli bychom, aby všechno bylo tak, jak bylo. Byla to dlouhá doba teď pro ty prvňáčky, šest týdnů a určitě jsme se trošku vrátili zpět, protože se musíme některé návyky a ten režim školní učit znovu. Všechno si znovu připomenout, než se rozjedeme, bude pátek, od pondělka zůstáváme zase doma, takže je to hodně obtížné pro děti i pro nás.“

Milada Heimerová, ředitelka ZŠ a MŠ Stonava: „Rodič má právo odmítnout testování. Dítě v tom případě zůstává doma, má omluvenou absenci, paní učitelka zasílá domácí úkoly. Nemusíme jako škola zajišťovat distanční výuku pro tyto děti. Je nutno upozornit, že ale rodiče ztrácí nárok na tzv. krizové ošetřovné, protože škola už je otevřená a tady ta možnost návštěvy je.“

---

Znowu w szkole i w przedszkolu

Dzięki klasom łączonym i mniej liczebnym wszyscy uczniowie polskiej szkoły w Stonawie znaleźli się w nieco lepszym położeniu, aniżeli ich czescy rówieśnicy. W ich wypadku bowiem okres zdalnego nauczania nie trwał aż tyle miesięcy.

Wanda Grudzińska, nauczycielka PSP Stonawa: „Nasza szkoła na szczęście miała krótszy ten okres zdalnego nauczania, tylko sześć tygodni, i nie musimy po powrocie uczyć się rotacyjnie, możemy być wszyscy razem.”

Na tym jednak kończą się różnice. Również tu nauka rozpoczyna się dopiero po przeprowadzeniu testów na koronawirusa.

Wanda Grudzińska, nauczycielka PSP Stonawa: „Dzieci odbierały to jako taką frajdę, jako zabawę, nie było jakichś większych problemów, tak troszeczkę bawiły się w chemika.”

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Najpierw mi to długo trwało, a teraz to umiem trochę szybciej.” „Z początku mnie to łaskotało, a teraz już jest w porządku.” „Chciałbym, żeby już było normalnie.”

Na razie jednak nie jest normalnie, np. nie ma lekcji śpiewu, a uczniowie sami muszą organizować sobie zajęcia z wychowania fizycznego.

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Jeżdżę na koniach, jeżdżę na rowerze i bawię się w ogrodzie.”

Wanda Grudzińska, nauczycielka PSP Stonawa: „Staramy się, żeby dzieci wróciły do normalnego trybu nauczania. Teraz właśnie przebiega konkurs Fox, a w czwartek będziemy mieć konkurs matematyczny Kangur. U nas większość dzieci się zgłosiła, no mam nadzieję, że pójdzie im dobrze.”

Katarzyna Slopek, anglistka w PSP Stonawa: „Dzieci wiedziały od początku, zanim się jeszcze zgłosiły, że będą musiały większość pracy, całą praktycznie, zrobić w domu same, czyli przeczytać lekturkę, odpowiedzieć sobie na pytania, przetłumaczyć słówka i poćwiczyć też te słówka. Mieli możliwość konsultacji, ale w większości nie skorzystali, myślę, że pracowali sami w domu albo z rodzicami.”

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Ja się przygotowywałam z książki, którą nam dała pani do zrobienia zdania. I jeszcze się w domu uczyłam z mamą.” „W zeszłym roku udało mi się uzyskać drugie miejsce, i tym razem by chciałem uzyskać pierwsze miejsce.”

Natomiast do polskiego przedszkola, gdzie również jak wszędzie obowiązują testy na koronawirusa, uczęszcza obecnie ośmioro dzieci, pięcioro starszaków, reszta to pociechy pracowników służby zdrowia.

Katarzyna Donat, kierowniczka Przedszkola w Stonawie: „Mamy pomieszczenie takie biurowe zaraz przy wejściu do przedszkola, gdzie dzieci wchodzą od razu po wejściu, i tam się testują, tam czekają na wynik. I potem dopiero wchodzą do przedszkola. Po tym długim czasie nieobecności możemy poświęcić więcej czasu tym starszakom na przygotowanie właśnie do szkoły.”

I to chyba obecnie jedyna dobra informacji. Bowiem także zapisy do szkoły odbywają się w trybie on-line bez udziału dzieci i ich rodziców.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Stonavský expres
21. dubna 2021, 16:13

Podmínkou návratu dětí do škol je pravidelné testování

Do základních a mateřských škol se vrátil život. Je sice ale velmi omezený. Navíc, přítomnost dítěte v zařízení je podmíněna negativním antigenním testem, který musí absolvovat dvakrát týdně.

12. dubna se po několika týdnech znovu otevřely dveře stonavských mateřských škol. K předškolnímu vzdělávání se ale vrátila jen část dětí.

Milada Heimerová, ředitelka ZŠ a MŠ Stonava: „Do mateřských škol se vrátili předškoláci a také děti rodičů takzvaných vybraných profes. Jsou to profese jednak integrovaného záchranného systému, dále pracovníci ve školství, pracovníci ve státní správě například na úřadech práce, na České správě sociálního zabezpečení.“

Podmínkou tohoto nástupu je ale pravidelné antigenní testování. Test musí dítě, které neprodělalo covid-19 a není tak v 90ti denní ochranné lhůtě, podstoupit dvakrát týdně, vždy v pondělí a ve čtvrtek před nástupem do mateřské školy.

Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Testování u nás probíhá v tělocvičně naší školky, kde děti přicházejí s rodiči. Máme testovací básničku, kterou máme takovou motivační pro ty děti, aby neměli strach a krásně to zvládají. Ve školkách mohou dětem pomáhat rodiče, je to opravdu pro ně lepší. Někdy si myslím, že ti rodiče mají větší strach a obavu z toho testování, než ty samotné děti.“

anketa, děti z MŠ Hořany: „Mně se líbí testování, protože to je takové legrační, když mě to šimrá a když nakonec malujeme.“ „Já jsem se těšila na moji kamarádku Verunku.“ „Já jsem se těšil do školky, protože si tady hrajeme a mám tady spoustu kamarádů.“

Testování dětí z mateřské školy na Dolanech probíhá v tělocvičně základní školy.

Helena Skutková, vedoucí učitelka MŠ Dolany: „Zvolili jsme si prostory tělocvičny s ohledem na počet přihlášených dětí. Celkem máme tedy 20 zájemců. Děti byly rozděleny do dvou skupin. 10 dětí navštěvuje třídu houseneček a 10 dětí navštěvuje třídu motýlků. Rodičům byl poslán manuál v písemné podobě a také instruktážní video. Jsem moc ráda, že se s dětmi seznámili s tím, jak testování probíhá. Pak to probíhá v poklidu, děti jsou pěkně připraveny a těší se na to.“

anketa, děti z MŠ Dolany: „Vůbec to nebolelo.“ „Lechtá to. Lechtá to moc? Trošku. Ale nebolí to? Ne.“

anketa, rodiče stonavských předškoláků: „Určitě si myslím, že to není složité. Jsem ráda, že se nám děti opět vrátili do školky.“ „Ze začátku jsem s tím opravdu nesouhlasila, aby byly děti testovány. Ale jak vidím, jak je to krásně zorganizované, jak to děti hezky zvládají, tak si myslím, že je to dobré a prospěšné.“ „Nic to není, je to v pohodě.“

Pravidelné testy musí podstoupit i veškerý nenaočkovaný personál.

Alena Drozdíková, učitelka MŠ Hořany: „Testujeme se úplně stejně tak, jako děti. Každé pondělí a každý čtvrtek před začátkem výuky.“

Renata Drapová, učitelka MŠ Dolany: „Děti mít roušku na puse ve školce mít nemusí, ale platí pro pedagogicky personál, že musí mít po celou dobu nasazen respirátor.“

Díky menšímu počtu dětí v mateřských školách se mohou nyní pedagogové důkladněji věnovat dětem, které v září nastoupí do první třídy.

Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „S předškoláky se více věnujeme přípravě do školy, jako je grafomotorika, matematika, předčtenářské dovednosti. Máme na to více času, protože opravdu těch dětí je málo, takže můžeme se jim více věnovat.“

anketa, děti z MŠ Hořany: „My se tady učíme a připravujeme se do školy.“

Helena Skutková, vedoucí učitelka MŠ Dolany: „Ve třídě motýlku si skutečně hrajeme na takovou jakoby přípravnou třídu. Paní učitelka má větší prostor, věnovat se dítěti individuálně."

anketa, děti z MŠ Dolany: „Já se už těším, že budu číst a psát.“ „Stříháme panáčka a vlasy.“ „Já jsem se těšil, že si tady můžu hrát ve školce.“ „Já už jsem se moc těšil na své kamarády.“

Na své kamarády se zcela jistě těšili i školáci. Od 12.4. se do školních lavic mohli vrátit žáci prvního stupně. I ti ale musí absolvovat pravidelné testování.

Ellen Wawrzyková, zástupkyně ředitelky ZŠ a MŠ Stonava: „Děti se sami testují pokud jsou to děti mladší a proceduru nezvládají tak jim pomáhají rodiče.“

anketa, žáci ZŠ Stonava: „Mě to jenom lechtá a nebolí to.“ „Vezmete vlastně tady tu tyčinku, pětkrát tady v této dírce a pětkrát tady v této dírce.“ „Potom, když tam budou dvě čárky, tak dítě musí domů a když bude jedna čárka, tak se bude učit.“

Testování probíhá testy Singclean, které škola nabízí žákům bezplatně. Rodiče ale mají možnost, využít při testování svých dětí i jiné antigenní testy, které jsou schváleny Ministerstvem zdravotnictví ČR. Ty si ale hradí sami. Někteří tuto možnost využili.

anketa, rodiče žáků ZŠ Stonava: „Malá se bojí šťourat v nose a je to pro ni, myslím i bezpečnější z těch slin než z toho nosu.“ „Jednak je šetrnější, je to z patra pusy.“

Výuka ve škole probíhá rotační formou. Tzn. jeden týden je ve škole 1., 3. a 5. třída, druhý týden pak druháci a čtvrťáci.

anketa, žáci ZŠ Stonava: „Já jsem se těšila do školy.“ „Já se hodně těším na to čtení.“ „Já jsem se těšil do školy na matematiku.“ „Já jsem se těšil na prvouku.“

Rotační forma výuky ale není podle pedagogů úplně ideální. Distanční výuka přes internet totiž klasickou hodinu ve škole nenahradí.

Lucie Marešová, učitelka 3. třídy: „Určitě je to pro nás těžké, hlavně je pro nás těžké, vrátit se k nějakému režimu a k nějakým pravidlům, které nám doma trošku vypršely.“

Hana Hanzalová, učitelka 1. třídy: „Chtěli bychom, aby všechno bylo tak, jak bylo. Byla to dlouhá doba teď pro ty prvňáčky, šest týdnů a určitě jsme se trošku vrátili zpět, protože se musíme některé návyky a ten režim školní učit znovu. Všechno si znovu připomenout, než se rozjedeme, bude pátek, od pondělka zůstáváme zase doma, takže je to hodně obtížné pro děti i pro nás.“

Milada Heimerová, ředitelka ZŠ a MŠ Stonava: „Rodič má právo odmítnout testování. Dítě v tom případě zůstává doma, má omluvenou absenci, paní učitelka zasílá domácí úkoly. Nemusíme jako škola zajišťovat distanční výuku pro tyto děti. Je nutno upozornit, že ale rodiče ztrácí nárok na tzv. krizové ošetřovné, protože škola už je otevřená a tady ta možnost návštěvy je.“

---

Znowu w szkole i w przedszkolu

Dzięki klasom łączonym i mniej liczebnym wszyscy uczniowie polskiej szkoły w Stonawie znaleźli się w nieco lepszym położeniu, aniżeli ich czescy rówieśnicy. W ich wypadku bowiem okres zdalnego nauczania nie trwał aż tyle miesięcy.

Wanda Grudzińska, nauczycielka PSP Stonawa: „Nasza szkoła na szczęście miała krótszy ten okres zdalnego nauczania, tylko sześć tygodni, i nie musimy po powrocie uczyć się rotacyjnie, możemy być wszyscy razem.”

Na tym jednak kończą się różnice. Również tu nauka rozpoczyna się dopiero po przeprowadzeniu testów na koronawirusa.

Wanda Grudzińska, nauczycielka PSP Stonawa: „Dzieci odbierały to jako taką frajdę, jako zabawę, nie było jakichś większych problemów, tak troszeczkę bawiły się w chemika.”

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Najpierw mi to długo trwało, a teraz to umiem trochę szybciej.” „Z początku mnie to łaskotało, a teraz już jest w porządku.” „Chciałbym, żeby już było normalnie.”

Na razie jednak nie jest normalnie, np. nie ma lekcji śpiewu, a uczniowie sami muszą organizować sobie zajęcia z wychowania fizycznego.

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Jeżdżę na koniach, jeżdżę na rowerze i bawię się w ogrodzie.”

Wanda Grudzińska, nauczycielka PSP Stonawa: „Staramy się, żeby dzieci wróciły do normalnego trybu nauczania. Teraz właśnie przebiega konkurs Fox, a w czwartek będziemy mieć konkurs matematyczny Kangur. U nas większość dzieci się zgłosiła, no mam nadzieję, że pójdzie im dobrze.”

Katarzyna Slopek, anglistka w PSP Stonawa: „Dzieci wiedziały od początku, zanim się jeszcze zgłosiły, że będą musiały większość pracy, całą praktycznie, zrobić w domu same, czyli przeczytać lekturkę, odpowiedzieć sobie na pytania, przetłumaczyć słówka i poćwiczyć też te słówka. Mieli możliwość konsultacji, ale w większości nie skorzystali, myślę, że pracowali sami w domu albo z rodzicami.”

ankieta, uczniowie PSP Stonawa: „Ja się przygotowywałam z książki, którą nam dała pani do zrobienia zdania. I jeszcze się w domu uczyłam z mamą.” „W zeszłym roku udało mi się uzyskać drugie miejsce, i tym razem by chciałem uzyskać pierwsze miejsce.”

Natomiast do polskiego przedszkola, gdzie również jak wszędzie obowiązują testy na koronawirusa, uczęszcza obecnie ośmioro dzieci, pięcioro starszaków, reszta to pociechy pracowników służby zdrowia.

Katarzyna Donat, kierowniczka Przedszkola w Stonawie: „Mamy pomieszczenie takie biurowe zaraz przy wejściu do przedszkola, gdzie dzieci wchodzą od razu po wejściu, i tam się testują, tam czekają na wynik. I potem dopiero wchodzą do przedszkola. Po tym długim czasie nieobecności możemy poświęcić więcej czasu tym starszakom na przygotowanie właśnie do szkoły.”

I to chyba obecnie jedyna dobra informacji. Bowiem także zapisy do szkoły odbywają się w trybie on-line bez udziału dzieci i ich rodziców.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/stonavsky-expres/stonavsky-expres-21-04-2021-16-13