Stonavský expres
- Zpravodajství ze Stonavy od reportéra a kameramana Jiřího Brzósky
- Stonavští předškoláci na Den země nezapomněli
- Plán aktivit dostal stonavské školáky od počítače
- Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej
Stonavští předškoláci se velmi zajímavou formou učili jak pečovat o přírodu. 22. duben totiž patří Dni Země. Příprava na tento svátek byla velmi důkladná.
Den Země, který připadá na 22. dubna se slaví od roku 1970. Aktivity v tento den jsou zaměřené na propagaci a podporu ochrany životního prostředí. Na tento, pro přírodu významný den nezapomněli ani stonavští předškoláci.
Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „S dětmi jsme si celý týden povídali, jak opatrujeme naši zemi, jak třídíme odpad. U této příležitosti jsme si chtěli taky zkrášlit naši zahrádku. Zasadili jsme šeřík a motýlí keř. Budeme s dětmi pozorovat, jak krásně bude vábit všechny druhy motýlů.“
anketa, děti z MŠ Hořany: „Paní učitelka musela vykopat díru, pak jsme tam dali hlínu a kytku. Pak jsme to znovu hlínou zasypali a zaleli vodou.
Po sazení dvou keříků se vydaly děti k truhlíkům, které nově zdobí zahradu hořanské mateřinky. Tady už měli vše přichystáno k tomu, aby si sami zasadili různá semínka.
Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Využili jsme toho, že máme na naší školní zahrádce nové, krásné, barevné truhlíky. Děti si zasadili ředkvičky a krásné kytičky, astry a hvozdíky.“
anketa, děti z MŠ Hořany: „My jsme s holkami sadily žluté a modré kytičky.“ „Já jsem sadil ředkvičky. Do řádku jsme museli dát semínka, pak jsme to zahrabali a nakonec zalili.“
Kromě ředkviček si chce hořanská mateřinka na své zahrádce vypěstovat i další druhy zeleniny, vždy za asistence předškoláků.
Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Chceme děti naučit, že zelenina neroste v obchodech, ale že si ji můžeme také vypěstovat.“
Na Den Země se nezapomnělo ani v mateřské škole na Dolanech. Všichni společně si povídali o naší planetě, dělali pokusy se vzduchem, vodou a vyrobili si například i vlastní váhu. Během procházky pozorovali přírodu a vyčistili ji od několika pohozených papírků. Do truhlíků si zasadili kytičky a pravidelně teď budou ve školce také pozorovat růst brambory.
---
V polovině dubna se po několika týdnech vrátili rotační formou do lavic žáci prvního stupně. Jejich starší kamarádi se ale pořád učí doma. Stonavské pedagogy proto zajímalo, jaké pocity mají školáci z distanční výuky. Připravili proto anketu, jejíž výsledky byly velmi zajímavé.
Je to už více než rok, kdy žáci vyměnili školní prostředí za internet. Na distanční výuku formu výuky poprvé přešli 11. března loňského roku. Výchovnou poradkyni stonavské základní školy Marii Huplíkovou proto zajímalo, jak ji školáci zvládají. V pololetí proto připravila anketu pro žáky druhého stupně.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Ta anketa měla tři body. První bod byl, co jim vlastně v té distanční výuce nejvíce chybí. Druhý bod byl, co je nejvíce trápí a třetí bod zase naopak, co jim nejvíce vyhovuje. No a v tom prvním bodě, tam to byla klasika, tzn. školní prostředí, kamarádi, ale také učitelé. Potom přišel ten druhý bod - Co je nejvíce trápí. Tam se objevovalo, že jim vadí, že jsou hodně sami, že si nemají s kým povídat, že třeba celé dny tráví sami, ale bylo tam i velké procento dětí, které začaly psát, že se bojí, že mají strach, že se v noci budí a nemůžou spát. Když jsem potom rozebírala tu anketu, tak jsem se jich ptala, co vlastně stojí za tím strachem, nebo čeho se bojí. Dozvěděla jsem se, že se vlastně bojí, jestli doženou to, co zameškali, co bude do budoucna, co bude s jejich vzděláním a co se vlastně stane. Třetí bod ankety, tak už byl takový, co jim vlastně vyhovuje. Tam jednoznačně, protože měli na výběr, tak vybrali to, že mohou déle spát. Není divu, protože v zimě nemuseli za tmy vstávat a někam se štrachat.“
Školáci taky měli možnost napsat své přání a tam jednoznačně uvedli, že jim chybí kamarádi, povídání si s učiteli a třídnické hodiny.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Tak jsme si říkali co s tím, protože to byl takový nějaký sběr dat. Já jsem vycházela z toho, že vlastně ten život se přesunul do toho virtuálního světa. Tehdy mi přišla na ruku Česká televize, která chystala premiéru filmu „V síti“, takže my jsme tomu udělali takovou dost velkou osvětu, aby viděli i ti rodiče, že i když ty děti jsou v bezpečí doma, tak v tom virtuálním světě na ně může číhat nějaké nebezpečí.
Spolupráci škola navázala také s Policií ČR, které v rámci distanční výuky umožnila besedovat se školáky. Založeny byly facebookové stránky školy, kde se rozjela soutěž pro žáky druhého stupně „Plán aktivit“. Aktivity jsou rozděleny do tří částí. První je zaměřena na pohyb, druhá na zdravou stravu, třetí pak na radosti, ale i povinnosti běžného života.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Ta soutěž je určena třídním kolektivům. Děti si vyberou nějakou aktivitu, splní ji, třeba jdou na procházku, nebo uvaří nějaké dobré jídlo pro rodinu, nebo někoho obejmou. Tu aktivitu nám zdokumentují a pošlou nám to na email. Výherce na konci dubna dostane pekáč plný buchet a jiných dobrot, takže doufejme, že je to trošku motivuje.“
V rámci distanční výuky umožnila stonavská škola vstup do virtuální třídy také středním školám, které tak mohly žáky seznámit s nabídkou svých vzdělávacích aktivit. Přijímací zkoušky na střední školy letošní deváťáci budou absolvovat počátkem května.
---
Trzynastego kwietna obchodzony jest Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej. Na Zaolziu składane są w tym dniu kwiaty pod katyńskimi tablicami przy pomniku wojennym w Czeskim Cieszynie na Konteszyńcu.
W tym roku z wiadomych powodów uroczystości odbyły się w skromniejszym gronie.
Izabella Wołłejko-Chwastowicz, konsul generalna RP w Ostrawie: „Od roku jesteśmy zamknięci w naszych domach i w dramacie życiowym, który przeżywamy, bo przecież dużo osób zmarło w ciągu tego roku, ale nie możemy pozwolić, żeby obostrzenia i regulacje sanitarno-epidemiologiczne zasłoniły pamięć o przodkach. Jest to nasz obowiazek pamiętania i przekazywania pamięci o ofiarach,które zostały pomordowane w Katyniu, Charkowie, Miednoje.”
Pani konsul towarzyszył pułkownik Jarosław Przybysławski attaché obrony Ambasady RP w Pradze. Kwiaty złożyły delegacje Kongresu Polaków, PZKO oraz˛Rodziny Katyńskiej, która musiała zrezygnować prawie z wszystkich imprez, w tym z ubiegłorocznych obchodów osiemdziesiątej rocznicy Zbrodni.
Jan Ryłko, prezes Rodziny Katyńskiej w RC: „Trudno nam jest w tej chwili się zbierać, niestety, musimy przestrzegać tych wszystkich obostrzeń, na razie to robimy, a kiedy te wszystkie obostrzenia miną, to będziemy znów działać normalnie.”
Zaplanowane w ubiegłym roku uroczystości zostały na razie przesunięte na dzien 18 września, a życie Rodziny Katyńskiej przeniosło się do sieci. Powstała jej strona internetowa, w działalność angażują się kolejne generacje ofiar.
Halina Pijarska, członkini Rodziny Katyńskiej w RC: „Jestem wnuczką, mój tatuś był długoletnim prezesem, ja staram się go wspierać i teraz.... staram się to robić dalej, członkami Rodziny Katyńskiej jest też moja siostra i mój brat, czyli wnukowie tak samo jak mój kuzyn Jan Ryłko, który w tej chwili jest prezesem, jest też wnukiem. Moja córka, która w Niemczech mieszka, została członkiem Rodziny Katyńskiej, tak samo jak córka i syn mojej siostry. Namawiam wszystkich młodych, zapraszamy was serdecznie, bo jak wiecie, wiekowi jesteśmy, staramy się trzymać dzielnie.”
W marcu minęło trzydziesci lat od utworzenia Rodziny Katynskiej w Republice Czeskiej. Niestety, również ten jubileusz czeka na lepsze czasy.
Halina Pijarska, członkini Rodziny Katyńkiej w RC: „Muszę powiedzieć, że my nie jesteśmy Rodziną Katyńską tylko z nazwy, mocno się wspieramy, rozmawiamy ze sobą, przed świętami wszystkich obdzwaniałam po to, żeby wiedzieli, że się o nich pamięta. Pamięć jest ważna i wspieranie się w tych trudnych chwilach teraz, staramy się robić tyle, co możemy.”
Rodziny Katyńskie to organizacje, które utrzymają pamieć o ofiarach na wschodzie. W wyniku Zbrodni Katynskiej zginęło prawie 22 tysiące Polaków. Z Zaolziem związanych było co najmniej pięćset ofiar. Było wśród nich także siedmiu stonawian.
---
Stonavští předškoláci se velmi zajímavou formou učili jak pečovat o přírodu. 22. duben totiž patří Dni Země. Příprava na tento svátek byla velmi důkladná.
Den Země, který připadá na 22. dubna se slaví od roku 1970. Aktivity v tento den jsou zaměřené na propagaci a podporu ochrany životního prostředí. Na tento, pro přírodu významný den nezapomněli ani stonavští předškoláci.
Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „S dětmi jsme si celý týden povídali, jak opatrujeme naši zemi, jak třídíme odpad. U této příležitosti jsme si chtěli taky zkrášlit naši zahrádku. Zasadili jsme šeřík a motýlí keř. Budeme s dětmi pozorovat, jak krásně bude vábit všechny druhy motýlů.“
anketa, děti z MŠ Hořany: „Paní učitelka musela vykopat díru, pak jsme tam dali hlínu a kytku. Pak jsme to znovu hlínou zasypali a zaleli vodou.
Po sazení dvou keříků se vydaly děti k truhlíkům, které nově zdobí zahradu hořanské mateřinky. Tady už měli vše přichystáno k tomu, aby si sami zasadili různá semínka.
Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Využili jsme toho, že máme na naší školní zahrádce nové, krásné, barevné truhlíky. Děti si zasadili ředkvičky a krásné kytičky, astry a hvozdíky.“
anketa, děti z MŠ Hořany: „My jsme s holkami sadily žluté a modré kytičky.“ „Já jsem sadil ředkvičky. Do řádku jsme museli dát semínka, pak jsme to zahrabali a nakonec zalili.“
Kromě ředkviček si chce hořanská mateřinka na své zahrádce vypěstovat i další druhy zeleniny, vždy za asistence předškoláků.
Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Chceme děti naučit, že zelenina neroste v obchodech, ale že si ji můžeme také vypěstovat.“
Na Den Země se nezapomnělo ani v mateřské škole na Dolanech. Všichni společně si povídali o naší planetě, dělali pokusy se vzduchem, vodou a vyrobili si například i vlastní váhu. Během procházky pozorovali přírodu a vyčistili ji od několika pohozených papírků. Do truhlíků si zasadili kytičky a pravidelně teď budou ve školce také pozorovat růst brambory.
---
V polovině dubna se po několika týdnech vrátili rotační formou do lavic žáci prvního stupně. Jejich starší kamarádi se ale pořád učí doma. Stonavské pedagogy proto zajímalo, jaké pocity mají školáci z distanční výuky. Připravili proto anketu, jejíž výsledky byly velmi zajímavé.
Je to už více než rok, kdy žáci vyměnili školní prostředí za internet. Na distanční výuku formu výuky poprvé přešli 11. března loňského roku. Výchovnou poradkyni stonavské základní školy Marii Huplíkovou proto zajímalo, jak ji školáci zvládají. V pololetí proto připravila anketu pro žáky druhého stupně.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Ta anketa měla tři body. První bod byl, co jim vlastně v té distanční výuce nejvíce chybí. Druhý bod byl, co je nejvíce trápí a třetí bod zase naopak, co jim nejvíce vyhovuje. No a v tom prvním bodě, tam to byla klasika, tzn. školní prostředí, kamarádi, ale také učitelé. Potom přišel ten druhý bod - Co je nejvíce trápí. Tam se objevovalo, že jim vadí, že jsou hodně sami, že si nemají s kým povídat, že třeba celé dny tráví sami, ale bylo tam i velké procento dětí, které začaly psát, že se bojí, že mají strach, že se v noci budí a nemůžou spát. Když jsem potom rozebírala tu anketu, tak jsem se jich ptala, co vlastně stojí za tím strachem, nebo čeho se bojí. Dozvěděla jsem se, že se vlastně bojí, jestli doženou to, co zameškali, co bude do budoucna, co bude s jejich vzděláním a co se vlastně stane. Třetí bod ankety, tak už byl takový, co jim vlastně vyhovuje. Tam jednoznačně, protože měli na výběr, tak vybrali to, že mohou déle spát. Není divu, protože v zimě nemuseli za tmy vstávat a někam se štrachat.“
Školáci taky měli možnost napsat své přání a tam jednoznačně uvedli, že jim chybí kamarádi, povídání si s učiteli a třídnické hodiny.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Tak jsme si říkali co s tím, protože to byl takový nějaký sběr dat. Já jsem vycházela z toho, že vlastně ten život se přesunul do toho virtuálního světa. Tehdy mi přišla na ruku Česká televize, která chystala premiéru filmu „V síti“, takže my jsme tomu udělali takovou dost velkou osvětu, aby viděli i ti rodiče, že i když ty děti jsou v bezpečí doma, tak v tom virtuálním světě na ně může číhat nějaké nebezpečí.
Spolupráci škola navázala také s Policií ČR, které v rámci distanční výuky umožnila besedovat se školáky. Založeny byly facebookové stránky školy, kde se rozjela soutěž pro žáky druhého stupně „Plán aktivit“. Aktivity jsou rozděleny do tří částí. První je zaměřena na pohyb, druhá na zdravou stravu, třetí pak na radosti, ale i povinnosti běžného života.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Ta soutěž je určena třídním kolektivům. Děti si vyberou nějakou aktivitu, splní ji, třeba jdou na procházku, nebo uvaří nějaké dobré jídlo pro rodinu, nebo někoho obejmou. Tu aktivitu nám zdokumentují a pošlou nám to na email. Výherce na konci dubna dostane pekáč plný buchet a jiných dobrot, takže doufejme, že je to trošku motivuje.“
V rámci distanční výuky umožnila stonavská škola vstup do virtuální třídy také středním školám, které tak mohly žáky seznámit s nabídkou svých vzdělávacích aktivit. Přijímací zkoušky na střední školy letošní deváťáci budou absolvovat počátkem května.
---
Trzynastego kwietna obchodzony jest Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej. Na Zaolziu składane są w tym dniu kwiaty pod katyńskimi tablicami przy pomniku wojennym w Czeskim Cieszynie na Konteszyńcu.
W tym roku z wiadomych powodów uroczystości odbyły się w skromniejszym gronie.
Izabella Wołłejko-Chwastowicz, konsul generalna RP w Ostrawie: „Od roku jesteśmy zamknięci w naszych domach i w dramacie życiowym, który przeżywamy, bo przecież dużo osób zmarło w ciągu tego roku, ale nie możemy pozwolić, żeby obostrzenia i regulacje sanitarno-epidemiologiczne zasłoniły pamięć o przodkach. Jest to nasz obowiazek pamiętania i przekazywania pamięci o ofiarach,które zostały pomordowane w Katyniu, Charkowie, Miednoje.”
Pani konsul towarzyszył pułkownik Jarosław Przybysławski attaché obrony Ambasady RP w Pradze. Kwiaty złożyły delegacje Kongresu Polaków, PZKO oraz˛Rodziny Katyńskiej, która musiała zrezygnować prawie z wszystkich imprez, w tym z ubiegłorocznych obchodów osiemdziesiątej rocznicy Zbrodni.
Jan Ryłko, prezes Rodziny Katyńskiej w RC: „Trudno nam jest w tej chwili się zbierać, niestety, musimy przestrzegać tych wszystkich obostrzeń, na razie to robimy, a kiedy te wszystkie obostrzenia miną, to będziemy znów działać normalnie.”
Zaplanowane w ubiegłym roku uroczystości zostały na razie przesunięte na dzien 18 września, a życie Rodziny Katyńskiej przeniosło się do sieci. Powstała jej strona internetowa, w działalność angażują się kolejne generacje ofiar.
Halina Pijarska, członkini Rodziny Katyńskiej w RC: „Jestem wnuczką, mój tatuś był długoletnim prezesem, ja staram się go wspierać i teraz.... staram się to robić dalej, członkami Rodziny Katyńskiej jest też moja siostra i mój brat, czyli wnukowie tak samo jak mój kuzyn Jan Ryłko, który w tej chwili jest prezesem, jest też wnukiem. Moja córka, która w Niemczech mieszka, została członkiem Rodziny Katyńskiej, tak samo jak córka i syn mojej siostry. Namawiam wszystkich młodych, zapraszamy was serdecznie, bo jak wiecie, wiekowi jesteśmy, staramy się trzymać dzielnie.”
W marcu minęło trzydziesci lat od utworzenia Rodziny Katynskiej w Republice Czeskiej. Niestety, również ten jubileusz czeka na lepsze czasy.
Halina Pijarska, członkini Rodziny Katyńkiej w RC: „Muszę powiedzieć, że my nie jesteśmy Rodziną Katyńską tylko z nazwy, mocno się wspieramy, rozmawiamy ze sobą, przed świętami wszystkich obdzwaniałam po to, żeby wiedzieli, że się o nich pamięta. Pamięć jest ważna i wspieranie się w tych trudnych chwilach teraz, staramy się robić tyle, co możemy.”
Rodziny Katyńskie to organizacje, które utrzymają pamieć o ofiarach na wschodzie. W wyniku Zbrodni Katynskiej zginęło prawie 22 tysiące Polaków. Z Zaolziem związanych było co najmniej pięćset ofiar. Było wśród nich także siedmiu stonawian.
---