Havířovské nádraží by mohlo mít během několika let novou moderní budovu a dopravní terminál. Ministerstvo kultury ale nyní rozhoduje, zda halu nezapíše mezi kulturní památky. Do té doby je celá akce zastavena. Radost z toho mají především mladí architekti, kteří jsou proti demolici. Primátor aktivisty pozval na radnici k jednání.
Adam Guzdek, architekt: „S tou možností jsem počítal, že Ministerstvo kultury zahájí toto řízení. My si stále stojíme za tím, že je škoda bourat tuto cennou budovu. Řešili bychom to tak, pokud město peníze nedostane, což je reálná varianta. Určitě naše práce nekončí tím, že budova bude prohlášena za kulturní památku, nebo nebude prohlášena za kulturní památku, ale určitě chceme městu pomáhat dál, co s tou budovou. Není problém pouze ta budova, ale problém je především okolí a urbanismus."
Na variantě zbourání stávající nádražní haly a postavení nové se dohodly České dráhy s městem. Radnice by se postarala o přednádražní prostor. Celá akce za víc než 130 milionů korun by mohla být podpořena evropskými fondy.
Zdeněk Osmanczyk (ČSSD), primátor města Havířova: „Pokud se nepodaří podat žádost v měsíci červenci, respektive začátkem srpna, tak nádraží zůstane v takovém stavu, v jakém je, protože nepředpokládám, že České dráhy mají peníze na to, aby rekonstruovali. Já jsem přesvědčen o tom, že většina občanů by si přála, aby se nádraží změnilo, nějakým způsobem. My jsme měli zájem na tom zrekonstruovat přednádražní prostor, dopravní terminál tak, aby to okolí změnilo svou tvář, které je oprávněné občany kritizované už několik let."
Nádražní budova byla postavena v 60. letech, v takzvaném bruselském stylu. České dráhy ale neinvestovaly do oprav, a proto je hala ve špatném stavu.
Anketa, obyvatelé Havířova: 1. „Já si myslím, že by se to nemělo bourat." 2. „Zbourat a postavit novou." 3. „Kdyby to prošlo rekonstrukcí, tak by to vypadalo k světu." 4. „No, asi ta moderní budova, bych to viděl tady. Nevypadá to tady moc k světu."
O tom, že nádražní budova by neměla být prohlášena za památku, jsou přesvědčeni i památkáři krajského úřadu. Vedení města nejednalo s architekty jen o nádraží. Jelikož se bude připravovat nový územní plán, chtěla by radnice s mladými architekty navázat spolupráci.