Předávání vysvědčení je pro žáky, ale i učitelé vždy velká událost. Děti počítají, kolik dostaly jedniček, dvojek a mnohdy se musí smířit i s horší známkou. To je má motivovat, aby v dalším období zabraly. Kvůli koronavirové krizi žáci ale mnoho času ve škole nestrávili a převážně se učili z domova. I proto ministr školství doporučuje, aby ředitelé upustili od známek a děti hodnotili slovně.
Jiří Brabec, ředitel ZŠ M. Kudeříkové: "Co se týče návrhu ministra Plagy, beru ho na vědomí, ale naši kantoři mají už tolik “nasbíraných” známek, že jsem pro, aby hodnotili stupněm, aby klasifikovali. Kantoři, kteří ví o těch dětech, že ty podmínky nemají takové, tak na to budou přihlížet tak, jako se přihlíželo v první vlně na jaře při známkování.”
Rozhodnutí ředitele vítají i učitelé.
Pavlína Jančíková, učitelka, ZŠ M. Kudeříkové: "Já se přikláním k hodnocení známkou, protože mám pocit, že pro děti je slovní hodnocení takové nic neříkající, oni rozhodně chtějí známky a myslím si, že jsme těch známek nasbírali dost.”
anketa: "Já bych chtěla mít známku, protože mám ráda, když mě mamka s taťkou pochválí a je to fajn.”
Co by si říkala, kdyby si neměla na vysvědčení známku?
anketa: "Nevadilo by mi to a stejně by mě rodiče pochválili.”
Kateřina Holeszová, rodič: "Obě ty varianty mají své pro i proti. Nevím, zda jsou školy připravené na nějaké slovní hodnocení, protože si myslím, že toto doporučení bylo vydáno pozdě. Každopádně jestli já mohu mluvit jako rodič dvou dětí, tak oni spíše ocení tu známku, na kterou jsou zvyklí, která by mohla být doplněna nějakým slovním hodnocením a komentářem učitele.”
Radnice nebude do rozhodnutí ředitelů zasahovat, protože je to plně v jejich kompetenci.
Jana Feberová (ČSSD), náměstkyně primátora: "Ty děti mají rády známku, mají rády pěknou známku a pokud kantoři mají podklady pro klasické hodnocení a můžou známkovat, tak jsem pro, aby známkovali.”
Většina oslovených škol v Havířově bude děti známkovat, a to i z toho důvodu, že slovní hodnocení jim neumožňuje školní řád. Změnu by musela schválit školská rada. Nebudou však klást až takový důraz na znalosti a přihlédnou k celkovému přístupu k výuce.