Chceme, aby žáci znali hodnotu peněz a hlavně, aby jednou neskončili v exekuci. Proto se děti druhého stupně na ZŠ K. Světlé v Havířově učí vše o financích.
Michaela, žákyně ZŠ K. Světlé Havířov: “O půjčkách si myslím, že to není moc dobrá věc, protože, když si někdo půjčí méně a vždy jsou ty reklamy, že budete splácet jen tolik, tak vždy budeme splácet více, půjčíme 20 tisíc a vracíme 30 i více.”
Tobias, žák ZŠ K. Světlé Havířov: “Budeme se tady učit i o investicích. Za co utrácet, za co neutrácet, co je dobré, co není, podvody." Rodiče to vítají? “Určitě jsou rádi, aby jsme věděli, co dělat s penězi.”
Prozatím se finanční gramotnost vyučuje v rámci matematiky a občanské výuky.
Petr Ptáček, ředitel ZŠ K. Světlé Havířov: “Budoucí deváťáci budou mít samostatný předmět v osnovách, dneska se tomu říká školní vzdělávací program, který se jmenuje finanční gramotnost. To znamená, že se budou napřímo učit jenom finanční gramotnost. Nebude to v rámci jiného učiva. Aby znali hodnotu peněz, aby dokázali nenaletět, aby věděli, že půjčování peněz je nebezpečné. Chceme z nich vychovat lidi, kteří jsou obezřetní a dokáží se pohybovat ve světě financí tak, aby neměli do budoucna problémy s exekucemi.”
Žáci páté třídy se také zúčastnili soutěže finanční gramotnost.
Martin, žák ZŠ K. Světlé Havířov: “My jsme například na té soutěži museli odpovídat na otázky jaký je rozdíl mezi kreditní a debetní kartou, jak fungují účty a spořicí účty, jak fungují úvěry a takové věci. Zadání pro krajské kolo máme, jak ozelenit školní pozemek. Napadlo nás tady třeba nasadit nové stromy, květiny, udělat tady nějaké posezení, jezírko.”
Kryštof, žák ZŠ K. Světlé Havířov: “Celkově to vyjde na 150 tisíc. Zahradní domek stojí přes dvacet tisíc, nový plot, aby nám tady nikdo nepřelézal, tak ten stojí nějakých deset tisíc, nové stromky stojí také deset tisíc.”
Žáci věří, že se svým projektem uspějí a postoupí do celostátního kola.