V září loňského roku začala v Karviné fungovat první Montessori třída. Otevřena byla v Mateřské školce Prameny, kde se na tento typ vzdělávání připravili dlouho dopředu. Třída je vybavená jinak než v klasické mateřince a i činnosti, které se tady děti učí, jsou jiné a jinak vedené.
Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: “Naučily se základní dovednosti, které patří k Montessori, prvky sebeobsluhy."
Cílem na samém začátku spuštění výuky v této třídě bylo, aby se děti dokázaly o sebe postarat. Tady třeba vidíte rozdíl v podávání svačiny. Zatímco v běžných třídách mají děti vše předpřipravené, v Montessori třídě si děti už dokáží poradit samy. A postupně se přidávaly další činnosti, které malí předškoláci dokáží už teď zvládat bez cizí pomoci.
Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Děti se dokáží naučit všechno, když je k tomu hezky vedete, když jim to ukážete. Dnes už umí běžně nakrájet zeleninu, ovoce, umí si udělat sami salát, ví co do salátu patří, Umí si namazat chlebík, umí po sobě umýt nádobí, utřít a uklidit. Umí si v uvozovkách vyprat prádlo. Učí se styl praní prádla, dokáží se obsloužit v koupelně, na záchodě, nepotřebují k tomu dospělého.”
K výuce samoobslužných činností, ale i vzdělávání, vyrábějí učitelky některé pomůcky svépomocí i doma.
Pavlína Adamiecová, učitelka: “Jedeme podle témat, které musíme plnit jako běžná MŠ a podle toho se ty pomůcky tvoří. Máme třeba téma ” Moje tělo”, tak jsme vytvořili kostru z papíru, zalaminovali. Děti šroubují, vytvořili jsme prací koutek se starých stolů, pomáháme si jak můžeme, abychom plnili jak Montessori, tak témata.”
Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Trochu nám ta situace přihoršila v tom, že nejsou otevřené obchody s potřebami, jak bychom potřebovali, děláme to všechno na koleni, ale to nás posouvá dopředu."
Prioritou i v této netradiční třídě zůstává vzdělávání a příprava dětí na vstup do první třídy základní školy.
Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Bez vzdělávací části by to nešlo. Je to především o vzdělávací části. Ta sebeobsluha je přidružená činnost. Přestože máme jiný vzdělávací systém a trochu jinak pracujeme, tak děti musí splnit veškeré kompetence, kterých musí dosáhnout před nástupem do základní školy. To se nám daří, za tím si stojíme a můžeme se v tuto chvíli zaručit, že jakmile půjdou v dubnu k zápisu, že budou umět."
Montessori třídu začala navštěvovat i Anička. Přešla sem v září z běžné třídy mateřské školy, kterou navštěvovala dříve.
Pavla Bardoňová, maminka Aničky: “Dozvěděla jsem se, že se otevírá Montessori třída. Montessori pedagogiku znám i výchovný směr. Myslím, že bude do školy hodně připravená. Když je dobrý pedagog, tak to k tomu směřuje, takže maximální spokojenost a je maximálně připravena."
Anna Bardoňová, předškolačka z Montessori třídy: “ Třeba jak jsem byla ve veverkách, tak tam nebyly koberečky na práci a tady jsou."
Ve třídě se pracuje zčásti společně, zčásti se děti učí pracovat samostatně podle témat právě na zmiňovaných koberečcích, které patří k hlavním znakům Montessori pedagogiky.
Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Zkouší pokus omyl. Pokud jim to nejde, přijdou, poradíme, ukážeme. Teď probíráme zimu, ptáky, probíráme předmatematické představy, předčtenářskou gramotnost, písmena, začátky písmen ve slově, normálně, ale jiným stylem.”
anketa: děti z Montessori třídy ZŠ a MŠ Prameny Karviná: “ Já mám rád Damiánka, Alexe a kamarády." "Pracujeme tady na koberečcích a moc mě to baví." "Mě baví písmenka."
Za půl roku tady všichni odvedli velký kus práce. Děti podle učitelek zaslouží velkou pochvalu.
Andrzej Bizoń, náměstek primátora: “ Jsem velmi rád, že první půlrok proběhl v tomto stylu a Montessori školka si vede velmi dobře. Jsme domluveni s vedení ZŠ a MŠ Prameny, že budeme průběžně hodnotit tento vzdělávací proces a po prvním roce si řekneme, co dál. Takto odpovídám na otázky mnoha rodičů, kteří byli inspirací pro nás, že jsme podpořili tuto iniciativu a v Karviné jsme vytvořili první takový vzdělávací prvek, ale odpovídám i na to, jestli do budoucna budeme rozšiřovat tyto aktivity. Chtěli bychom. Nástupem po mateřské škole by měla mít základní škola, ale jsou to teď děti v tom prvním stupni MŠ a budeme si to vyhodnocovat rok po roce."