Od začátku letošního roku zajišťuje Leteckou záchrannou službu v MS kraji slovenská společnost Air - Transport Europe. Vyhrála v tendru vyhlášeném ministerstvem zdravotnictví a po 4 letech nahradila Helicopter Air Transport z Rakouska. V příštích 8 letech tak bude na pomoc pacientům létat dvoumotorový stroj Eurocopter EC 135 T2+ a stejně, jako jeho předchůdci, pod volacím znakem Kryštof 5.
Martin Vaniš, pilot Letecké záchranné služby: “Je to nejrozšířenější vrtulník používaný v záchranných službách v Evropě. Je německé výroby a je standardně vybaven pro HAMS. Má palubní jeřáb. Posádka tvoří při zásahu HEMS pilot, záchranář a lékař. V případě transportu je pacient umístěn na nosítkách, nepřepravujeme sedící pacienty.”
Pokud vrtulník nemůže na místě zásahu přistát, například kvůli nepřístupnému terénu, může využít palubní jeřáb.
Martin Vaniš, pilot Letecké záchranné služby: “Značně zrychlí zásah v nepřístupném terénu. Výhoda jeřábu je ta, že není potřeba před tím zásahem přistát a z chodu lze vysadit doktora. Máme jeřáb vybaven 50ti metrovým lanem, takže je schopen zásahu více méně v jakýchkoliv podmínkách i v lesnatém terénu.”
MUDr. Petr Šmejkal, ZZS Olomouckého kraje: “Tato metoda je velmi efektivní a to je dáno její rychlostí a bezpečností. Provedeme rekognoskaci a okamžitě jsme schopni se spustit za pacientem. Na místo je spuštěn lékař a ten už organizuje celou akci ať už ve spolupráci s horskou službou nebo s dalšími složkami.”
Pro práci s navijákem se museli kromě leteckých záchranářů vyškolit také členové Horské služby, kteří často při zásazích v těžkém terénu spolupracují.
Pavel Masopust, Horská služba Beskydy: “Je to dobrý benefit pro samotného zraněného, protože ta akce je provedena rychle. Samozřejmě to musí mít hlavu a patu, musíme být s ostravákama perfektně secvičeni a před tím zásahem musíme být domluvení jak a kde se to provede a jaké evakuační prostředky se k tomu použijí.”
Akční rádius vrtulníku je přibližně 70 km, což představuje dobu letu asi 18 minut od obdržení výzvy po dolétnutí do nejvzdálenějšího místa. Vrtulník je schopen zasahovat i v noci
Martin Vaniš, pilot Letecké záchranné služby: “Všechny lety záchranné služby v České republice provádíme za podmínek VFR tzn. za viditelnosti země, jak ve dne, tak v noci. Pro lety v noci používáme brýle nočního vidění. Je to obrovský krok kupředu, kdy se brýle nepoužívaly a v současné době jsme schopni zasahovat i v terénu v nočních hodinách.”
Vrtulník Letecké záchranné služby Ostrava vzlétl v roce 2020 k 544 událostem. O začátku letošního roku pak byl už třikrát využit pro záchranu v horách palubní jeřáb.