Od roku 2017 provozovala leteckou záchranou službu v MS kraji rakouská společnost HAT a záchrana osob v náročném terénu se prováděla pomocí podvěsu. Od začátku roku přišla s novým provozovatelem slovenskou ATE nová metoda, kdy je záchranář spouštěn z vrtulníku pomocí navijáku.
Martin Vaniš, pilot Letecké záchranné služby: “Značně zrychlí zásah v nepřístupném terénu. Výhoda jeřábu je ta, že není potřeba před tím zásahem přistát a z chodu lze vysadit doktora. Máme jeřáb vybaven 50ti metrovým lanem, takže je schopen zásahu více méně v jakýchkoliv podmínkách i v lesnatém terénu.”
Letečtí záchranáři samozřejmě musejí mít použití nové metody perfektně zvládnuto a proto se konal na Grúni v Beskydech další výcvik.
Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MS kraje: "Letečtí záchranáři nenacvičují pouze tyto činnosti, nýbrž prochází také řadou dalších povinných školení a nácviků. Precizně připraveného a zorganizovaného výcviku se účastnili i členové Horské služby Beskydy, s nimiž moravskoslezští záchranáři často spolupracují. Jsou secvičeni a připraveni ke společným zásahům v horách."
Radan Jaškovský, náčelník Horské služby Beskydy: "Každé školení, každé cvičení je vždycky přínos. Pokud je dobré počasí a viditelnost a my potřebujeme pacienta transportovat, tak je vrtulník s navijákem přínos. Přínosem je i pro pacienty, protože my hrajeme o čas."
Od začátku roku už využili zdravotníci k záchraně pacienta v nepřístupném terénu vrtulník s navijákem v sedmi případech, zatímco o rok dříve, kdy se ještě používala metoda s podvěsem, pouze jednou.