Už čtyři roky funguje v Ostravě sdílení jízdních kol a slovo funguje je opravdu na místě. Bike sharing získává každým rokem více příznivců a loni přibližně 40 tisíc uživatelů uskutečnilo 515 tisíc jízd, při kterých dohromady překonali téměř 720 tisíc kilometrů.
Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora Ostravy: "„V Ostravě je v provozu zhruba 1 000 sdílených kol umístěných v 356 stanicích. Celý systém byl od loňského roku rozšířen do všech městských obvodů a fungoval již celoročně. Při srovnání jednotlivých let, kdy je v Ostravě bike sharing v provozu, pozorujeme stále větší zájem o půjčování kol. Nejen, že je více jejich aktivních uživatelů, ale zvýšila se také průměrně ujetá vzdálenost při jedné zápůjčce kola z 1,2 km na 1,4 km."
Nejpoužívanější stanicí je Nová Karolina. Nejčastěji jsou sdílená kola využívána v centru města, v Porubě a v jižním městě. V červnu byl zaznamenán rekord, když bylo realizováno 80 tisíc výpůjček. Drtivá většina z nich do 15 minut, což je zdarma.
Dan Rambousek, manažer společnosti Nextbike: "Smyslem bike sharingu jsou cesty na krátké vzdálenosti, ideálně nějaká symbióza s MHD. Vystoupíte z tramvaje, tam je stanice Nextbike, vezmete si kolo, ideálně na jednu kartu a dojedete si ten poslední úsek."
Rekordmanem je Dominik Koutný, který jezdí na sdíleném kole opravdu všude. Celkem měl přes tisíc výpůjček.
Dominik Koutný, rekordman: "Kvůli sedavé práci v kanceláři pohyb potřebuji. A pokud si půjčíte kolo na cestu do práce, z práce, odpoledne do fitcentra a zpátky domů, občas zajedete pro malý nákup a zpátky, tak se v klidu dostanete i na 6 výpůjček za den."
Bohužel ale bylo vloni také 450 kol poničeno a 50 ukradeno. Za rok 2021 přispělo město na provoz sdílených jízdních kol 3 miliony a 700 tisíc korun.