Kjógen (v překladu „bláznivá“ nebo „umně vyšperkovaná slova“) reprezentuje komickou divadelní formu, která se vyvinula, stejně jako divadlo Nó, z původně čínských her Sarugaku. Rozkvětu dosáhl tento žánr v polovině 14. století a v nepřerušené tradici je provozován do dnešních dnů. Slovo „kjógen“ je samo o sobě většinou chápáno jako výraz označující samostatnou komickou divadelní hru, tradičně vkládanou mezi dvě hry divadla Nó.
Od r. 2001 je kjógen jako žánr zařazen na seznam světového kulturního dědictví UNESCO jako „MASTERPIECES OF THE ORAL AND INTANGIBLE HERITAGE OF HUMANITY“
Soubor brněnského Divadla Kjógen vznikl z podnětu českého dramatika, režiséra a mima Huberta Krejčího, japanisty Ondřeje Hýbla a předního představitele kjótské tradiční školy Ókura mistra Šigejamy Šimeho – ředitele Herecké asociace her nó a kjógen, laureáta cen „Za kulturní přínos prefektuře Kjóto“ a „Za podíl na uchování tradiční kultury města Kjóto.
Herci se věnují převážně studiu, realizaci a uvádění japonských frašek kjógen v českém jazyce. Svým způsobem jde o světové unikum. Jedná se o dlouholetý projekt vzájemné kulturní spolupráce mezi českými a japonskými divadelníky, podporovaný pravidelně pořádanými dílnami, v rámci nichž je vždy pod vedením japonského mistra nastudována nová hra v češtině. Divadlo je ojedinělým divadelním seskupením působícím za hranicemi Japonska, které se systematicky věnuje pěstování tohoto tradičního uměleckého žánru.
Souboru se dostává velkého uznání nejen v České republice, ale rovněž i v samotném Japonsku.
Návštěvníci, kteří se chystají užít si Japonských dnů v Ostravě se mají již teď na co těšit.
Festival je realizován za podpory Moravskoslezského kraje a Města Ostravy a výtěžek celé akce bude věnován nadaci Milifest, která podporuje talentované děti, jež nemají možnost realizovat svůj talent, a to z jakýchkoliv důvodů (nedostatek finančních prostředků, ztráta rodičů, apod.)