Podle plánů z roku 1948 měla válcovna nahradit málo produktivní, zastaralé profilové tratě ve Vítkovických Železárnách Klementa Gottwalda a Spojených ocelárnách Kladno a uspokojit stále rostoucí potřebu profilové oceli. Plán se několikrát přepracovával a nakonec byla válcovna projektována na výkon 560 000 tun válcovaných výrobků ročně.
„Výstavba začala v roce 1957 stavbou předvalkových hal, zanedlouho se již montovaly ohřívací pece. Montáž tratě byla ukončena v září 1958 a začátkem října byly zahájeny zkoušky. Provoz ovšem musel být pro hrubé závady a investiční nedodělky přerušen a trvalé válcování na hrubé trati bylo zahájeno 27. ledna 1959,“ popisuje archivářka akreditovaného archivu ArcelorMittal Ostrava Hana Benkeová.
Po konsolidaci výroby převzala hrubá válcovna výrobní program hrubé tratě VŽKG. Válcovna byla během provozu několikrát modernizována. K prvním modernizačním úpravám patřila výstavba olejové stanice pro přitápění pecí olejem v roce 1965. Zabránilo se tím značným prostojům v zimních měsících v následujících letech. Díky postupné modernizaci je válcovna stále v provozu, vyrábí se zde zejména tyčová ocel a důlní výztuže. Ročně válcovna produkuje okolo 240 000 tun ocelových výrobků.
ArcelorMittal Ostrava a.s. patří do největší světové ocelářské a těžařské skupiny ArcelorMittal. Ročně vyrábí více než 2 miliony tun oceli, která se uplatňuje zejména ve stavebnictví a strojírenství. Je největším výrobcem silničních svodidel a trubek v Česku. Kromě tuzemského trhu dodává své výrobky do více než 40 zemí světa. ArcelorMittal má v Moravskoslezském kraji 6500 zaměstnanců. Průměrný měsíční výdělek v roce 2018 činil 39 180 korun. Díky nadstandardní ekologizaci vyrábí společnost své výrobky s minimálním možným dopadem na životní prostředí. Jediným akcionářem je ArcelorMittal S.A.