Kohoutkový inspektor SmVaK na sebe v letošním roce vzal podobu dvou vysokoškolských studentů, kteří vyjeli do regionu, aby ověřili, zda restaurace, kavárny, hotely a další občerstvovací zařízení nabízejí kohoutkovou vodu z veřejné vodovodní sítě a jak se situace v tomto ohledu během uplynulých dvou let změnila. Kromě nálepky Podáváme vodu z kohoutku vstřícní provozovatelé dostávají jako ocenění sadu džbánů a sklenic, do nichž mohou kvalitní pitnou vodu servírovat.
Dopady covidu pro gastroobor
Inspektoři letos vyrazili na své první výjezdy na Opavsko a Novojičínsko. Podávání kohoutkové vody – většinou za přiměřený poplatek zohledňující pracnost a náročnost dané služby stejně jako doplňky v podobě citrónu nebo máty v karafě vody – se stalo v regionu v uplynulých letech téměř samozřejmostí.
Zajímavé bylo během letošních výjezdů zjištění, jak s touto realitou zahýbalo několikaleté období poznamenané onemocněním COVID-19 a z něj vyplývajících restrikcí, které zasáhly gastrobor a sektor cestovního ruchu. Větší počet podniků po covidovém období již neobnovil provoz, případně musel změnit koncept podnikání s ohledem na nejistou ekonomickou situaci, vysokou inflaci a nárůst nákladů.
SmVaK Ostrava odstartovaly projekt v létě 2015 a každý rok během léta inspektoři vyráží do terénu, aby zjistili, jak se situace v průběhu času mění. Celkem se do projektu zapojilo již více než 225 restaurací, kaváren, cukráren, občerstvovacích zařízení nebo hotelů.
Kohoutková jako standard
„Podávání kohoutkové vody se postupně stalo v České republice a regionu, kde SmVaK Ostrava působí, běžnou praxí. Přibližujeme se vyspělým zemím. Trend se zdá v tomto ohledu nezpochybnitelný. Otázkou zůstává, co s oborem udělaly roky ovlivněné pandemickými omezeními a současná situace v ekonomice charakteristická především vysokou mírou nejistoty a rostoucími náklady v oblasti mezd, energií, surovin a dalších nezbytných vstupů. Léto je ale v plném proudu, takže uvidíme, co inspektory letos v regionu čeká během dalších výjezdů,“ říká generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.
Princip projektu spočívá v osobních návštěvách a rozhovorech s majiteli jednotlivých podniků. Vodárenská společnost chápe, že kohoutková voda nemusí být v podnicích poskytována bezplatně, protože s přípravou a servisem na stůl zákazníka je spojena řada úkonů a práce. Navíc voda jako nejcennější surovina má svou hodnotu. Proto není podmínkou pro ocenění to, aby dostávali návštěvníci kohoutkovou vodu zdarma.