Osvětlení přechodu, který vede přes silnici spojující Vsetín a Valašské Klobouky, uvítal starosta Lidečka Vojtěch Ryza. „Nová světla výrazně zvýší bezpečnost jak chodců, tak i cyklistů a motoristů. Jejich instalace byla důležitá zejména proto, že přechod nejvíce využívají místní děti cestou do školy,“ uvedl. Hojně přechod využívají také lidé cestou do kostela a na nedalekou autobusovou a vlakovou zastávku.
Zařazení přechodu v Lidečku mezi vítěze ve Zlínském, Olomouckém a Moravskoslezském kraji „posvětila“ odborná komise z řad krajských zástupců Dopravní policie a BESIP. Tuto volbu vysvětluje zlínský zástupce BESIP Zdeněk Patík: „Přechod vede přes velmi vytíženou silnici a člověk v tmavém oblečení byl mnohdy vidět až na poslední chvíli. Nainstalované osvětlení výrazně snižuje nebezpečí nehody dle základního pravidla bezpečnosti „Vidět a být viděn“.“
Cesta k osvětlení přechodů začala před rokem na jaře, kdy dopravní policie a BESIP vytipovaly 70 nejnebezpečnějších přechodů v celé ČR. Veřejnost pak měla možnost rozhodnout svými hlasy, které z nominovaných přechodů dostanou prostřednictvím Nadace ČEZ osvětlení. „Loňský ročník se setkal s neuvěřitelným ohlasem. Do hlasování se zapojilo přes 100 tisíc lidí. Nebezpečných, nedostatečně osvětlených přechodů je bohužel v České republice stále hodně, proto jsme se rozhodli v nápravě tohoto stavu pokračovat i letos,“ říká Ondřej Šuch, manažer Nadace ČEZ. Obce mohou podávat žádosti o grant na osvětlení nebezpečných přechodů prostřednictvím jednoduchého webového formuláře až do 19. června. Maximální výše příspěvku činí 200 tisíc korun.
Další fakta:
- Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. V roce 2013 se na přechodech událo 1 283 nehod, z toho 28 bylo smrtelných.
- Osmou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu se stalo 957 nehod, při nichž zemřelo 23 chodců.
- Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65%.
- Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
- Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.