Letošní sezóna s názvem Ztráty a nálezy nabídne celkem pět premiér. Diváci se mohou těšit na světovou premiéru, literární bestseller i velké dramatické klasiky. „Šedesátou devátou sezónu jsme pojmenovali sezónou ztrát a nálezů. Příběhy, se kterými se v divadle setkáte v této sezóně, jsou plné smutných ztrát a radostných nálezů, stejně jako bolavého nalézání a krásných ztrát,“ říká umělecký šéf Štěpán Pácl. Název sezóny se netýká pouze témat premiérových titulů, ale také velké proměny, která proběhla v hereckém souboru.
Po několikaletém angažmá divadlo opustili Tereza Vilišová, Tomáš Dastlík, Přemysl Bureš a Josef Jelínek. Diváci se však se všemi jmenovanými budou v Divadle Petra Bezruče vídat také v letošní sezóně, kdy budou dohrávat inscenace, které si bez nich prostě nelze představit. Naopak novými posilami hereckého souboru Divadla Petra Bezruče jsou Sarah Haváčová a Vojtěch Říha, čerství absolventi Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Oba se objevili na jevišti Divadla Petra Bezruče již na konci minulé sezóny, a to v inscenaci Molièrovy komedie Scapinova šibalství. „Je to jedno z nejlepších českých divadel. Nemusela jsem se dlouho rozhodovat. Lákal mě dobrý soubor, vedení, Ostrava,“ objasňuje důvody příchodu do Divadla Petra Bezruče Sarah Haváčová. „Popravdě si nemyslím, že je moc herců, kteří by odmítli Bezruče,“ dodává Vojtěch Říha.
Také v nadcházející sezóně budou Bezruči hosty prestižních divadelních přehlídek. Po loňském úspěšném hostování v Knihovně Václava Havla zavítá do Prahy opět Audience režiséra Štěpána Pácla. Stejně jako na červnovém festivalu Dream Factory Ostrava uvedeme bezručáckou Audienci v jeden večer společně s oceňovanou inscenací Antiwords, která slaví úspěchy doslova po celé Evropě. „Audience nás bude reprezentovat také na festivalu Divadlo Plzeň a v rámci oslav sametové revoluce ji v listopadu uvedeme v pražském Činoherním klubu, na jehož prknech před pětadvaceti lety vznikla legendární inscenace Jiřího Menzela s Pavlem Landovským a Josefem Abrhámem,“ říká Tomáš Suchánek, manažer Divadla Petra Bezruče.
Na pražském Festivalu 13+ v Divadle v Dlouhé a také na těšínském Festivalu divadel Moravy a Slezska zahraje soubor DPB Petrolejové lampy režiséra Martina Františáka. Největší zájem je však o komedii Můj romantický příběh režiséra Daniela Špinara, který za hru získal Cenu Marka Ravenhilla udělovanou za nejlepší tuzemskou inscenaci dramatického textu. Představitelka hlavní role Amy Tereza Vilišová získala za svůj výkon cenu Alfréda Radoka a Cenu Thálie. Singles groteska Můj romantický příběh potěší diváky v Českém Krumlově, Brně, Hradci Králové, Děčíně, Turnově, Trutnově a pražském Divadle v Celetné.
Divadlo Petra Bezruče nebude jen hostovat, ale také hostit – v polovině března tradiční přehlídku Kašparův ostravský týden, která představí aktuální inscenace pražského Spolku Kašpar. Diváci se mohou těšit na Shakespearova Othella v titulní roli s Janem Potměšilem, v dalších inscenacích na Jitku Nerudovou, Evu Elsnerovou, Adriana Jastrabana, Matouše Rumla a další. Začátek června pak bude patřit sedmému ročníku festivalu Dream Factory Ostrava. Kromě nového repertoáru, obměněného souboru a hostování po České republice si Divadlo Petra Bezruče připravilo pro své nové předplatitele soutěž. Všichni, kteří si zakoupí předplatné na sezónu Ztráty a nálezy do konce září 2014 postupují do slosování o exkluzivní cenu – nezapomenutelný vyhlídkový let. Z letadla výherce uvidí nejen Divadlo Petra Bezruče, ale rovnou celou Ostravu!
Více informací a pravidla soutěže naleznou zájemci na www.bezruci.cz
Přehled premiér sezóny Ztráty a nálezy 2014/15
Felicia Zeller / Klub outsiderů prokrastinační groteska / režie Jiří Honzírek / premiéra 19. září 2014
Současná německá spisovatelka, dramatička a filmová režisérka si nebere servítky a ve svých hrách se pouští do kritiky sociálních nešvarů, na něž, bohužel, i u nás narážíme na každém kroku. Ve hře Klub outsiderů si bere na mušku nepraktické praktiky pracovníků sociálních a pracovních úřadů. Staňte se svědky českého boomu jejích her! „Klub outsiderů může být příběhem o přebujelém sociálním systému, kde si úředníci nudou zoufají, příběhem o vyhoření střední třídy, na níž nestačí armády terapeutů, třídy, která má všechno, co potřebuje, jen žít se jí jaksi nechce. V každém případě je to příběh naléhavý. A je třeba jej vyprávět.“ Jiří Honzírek
Samuel Beckett / Čekání na Godota klauniáda pod stromem / režie Štěpán Pácl / premiéra 31. října 2014
Díky své hře Čekání na Godota se stal Samuel Beckett jedním z hlavních představitelů absurdního divadla. Dva klaunové, Vladimír a Estragon, žonglují s věčnými otázkami lidské existence. Má naše konání smysl, nebo je veškerá snaha marná? Činí nás svobodná vůle svobodnými, nebo spoutanými? Název hry Čekání na Godota si v poslední době rádi berou do úst i politikové. Myslíte si, že hru četli? Buďte vzdělanější než oni a přijďte se na Godota podívat. „Na Godota se v Ostravě ještě nikdy nečekalo a přeci v tomto městě pořád na něco čekáme. Až se tu bude lépe dýchat, až tu bude práce, až přijede zpožděný vlak, až bude líp nebo až bude hůř. Těším se na tenhle divadelní svátek.“ Štěpán Pácl
Martin McDonagh / Osiřelý západ bratrovražedná komedie / režie Janka Ryšánek Schmiedtová / premiéra v lednu 2015
Zveme vás na další setkání s irským dramatikem, proslulým černými komediemi divadelními i filmovými. Přesuneme se jen malý kousek dál od ostrova Inishmaan, domoviny mrzáka Billyho, na pevninu. Čtyři svérázné postavy nabízejí čtyři velké herecké příležitosti. Martina McDonagha není nikdy dost! „McDonagh napsal poutavé podobenství dnešního světa – v jeho hře není takový, jaký ho chceme vidět, v Osiřelém západu se odkrývají ty nejtemnější kouty lidské duše, to, o čem se nemá mluvit, ale co je.“ Janka Ryšánek Schmiedtová
Ödön von Horváth / Kazimír a Karolína rychlá a zběsilá jízda na horské dráze / režie Štěpán Pácl / premiéra v březnu 2015
Na začátku své hry Kazimir und Karoline píše dramatik Ödön von Horváth, že se „odehrává na mnichovském Oktoberfestu, a to v současnosti“. Napsal ji v roce 1932. Možná by ho překvapilo, jak nadčasová ta zmínka o současnosti je. Lidé se totiž nemění. A tak je možné, že příběh jedné divoké noci, hodně podobný tomu oktoberfestovému, prožívají jiní K+K zrovna dnes na Stodolní. „Jednoho pátečního večera jsem si četl Kazimíra a Karolínu a pak jsem se vracel přes Stodolní do divadla. V tepu ohlušující hudby, záplavě lidí, kteří se chtějí bavit, ve změti stovek lidských šťastných i nešťastných příběhů jsem měl pocit, že Horváth hru nenapsal o 20. letech 20. století v prostředí mnichovského pivního Octoberfestu, ale o dnešku a o Stodolní.“ Štěpán Pácl
Alexander Dumas st. / Tři mušketýři ostré kordy i jazyky cupují bránice / režie Nikolaj Penev / premiéra v květnu 2015
Dramatizace nejznámějšího románu Alexandra Dumase staršího. Pro všechny muže s klukovskou duší a ženy s romantickým srdcem. Lačníte po dobrodružství? Objevte skryté talenty našich herců, kteří se nenechají dublovat kaskadéry! Nechoďte do multikina, u nás uvidíte 3M ve 3D! „Když jedno slovo má větší váhu než chorobná mnohomluvnost, tak pojmy jako hrdost, důstojnost a soudržnost nezrezaví jako kovové kalichy u starožitníků. Jak nádherně se asi žilo v době, kdy slovo platilo a dodržovalo se...“ Nikolaj Penev