Slezský železniční spolek připravil pro veřejnost velmi nevšední akci. Zájemci z řad veřejnosti měli možnost vydat se báňským spěšným vlakem po ostravsko-karvinském revíru. Dvě soupravy vyjížděly ze zastávky Ostrava-střed a svezly dohromady šest set lidí.
Ladislav Antalec, předsedající člen Slezského železničního spolku, vedoucí strojvedoucí: “Nyní jedeme po stávající báňské vlečce, někdejší báňské dráze, to byla dráha, která sloužila ke svozu uhlí. Projeli jsme od dolu Zárubek přes Josefovu jámu, teď projíždíme do stanice Doubrava, budeme pokračovat do Karviné-Dolů, starého karvinského nádraží, což málo kdo ví, v minulosti byl i fotbalový stadion a dále se vydáme až do vlečkové stanice ČSM Sever, kde se cestujícím ukáže nádherný pohled na celé darkovské sedlo.”
Ve vagónech byli přítomni i průvodci, kteří cestující seznamovali s historií báňské dráhy a OKR. U dolu Michal a vodní jámy Žofie proběhly také fotozastávky.
Jiří Hrubý, průvodce, historik: “Vodní jáma je to, že ostravská pánev včetně petřvaldské pánve je zatopena vodou a je výše položená než karvinská část, která je činná. My kdybychom nečerpali tu vodu na Žofince nebo Jeremenku v Ostravě, tak by ta voda zatopila činné vody v Karviné a to by nešlo.”
Po celou cestu se v blízkosti trati na různých místech neustále objevovali fotografové, kteří si báňský vlak fotili. Celá trasa měřila zhruba 35 kilometrů, cestující vezli legendární české motoráčky řady M152 vyráběné v 70.letech ve Studénce. Zájem byl především z řad příznivců železnice, bývalých horníků, kteří si nenechali ujít příležitost podívat se do míst, kde kdysi pracovali, ale vlakem se projeli i rodiče s dětmi. Mnozí také vzpomínali.
anketa, cestující: “ Karviná-Doly, tam bylo nádraží ještě co fungovalo na hlavní trati, tak bylo 15 metrů pod tratí, pak se to zavřelo. Lokálky z Ostravy až do Karviné a tam se ještě přestupovalo na Bohumín a do Orlové. To pamatujete? Jako kluk, já jsme totiž z Horní Suché rodák.”
“Bylo to hezké, chtěla jsem vědět, kudy ta vlečka jede a podívat se na historii Orlové.”
Protože poptávka po jízdě ostravsko-karvinským revírem byla mimořádná, a kapacitně nebylo možné vyhovět všem zájemcům, chtějí organizátoři tuto ojedinělou událost zopakovat ještě v dubnu.