Umělá inteligence a virtuální realita proniká do všech možných oborů a segmentů, včetně školství. Výuka žáků základních škol je nyní obohacena o spoustu nových interaktivních virtuálních prvků, prostřednictvím kterých se zatraktivňuje a někdy i zjednodušuje probírané učivo.
Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “V tomto projektu jsou zapojeny čtyři školy - Základní škola a Mateřská škola Mendelova, Dělnická, Borovského a U Lesa. To, co jsem dnes viděl, je velmi příjemné překvapení, kdy žáci od první až do deváté třídy jsou schopni určitým způsobem, určitými postupy docílit kýženého úspěchu, to znamená spojit klasickou výuku s nejmodernější technologií.”
V rámci projektu byly pořízeny různé typy virtuálních pomůcek a robotů, co žákům zpestří výuku.
Petra Csöböková, učitelka ZŠ Dělnická: “Takže naše virtuální učebna obsahuje třicet dva virtuálních brýlí, kdy třicet je pro žáky a dvoje brýle jsou pro učitele. Dále tady máme třicet notebooků, které můžeme spárovat s těmi virtuálními brýlemi. Co se týče využitelnosti v předmětech, tak to je široké, protože opravdu ty 3D modely nebo i videa jsou v přírodopise, jsou tam v dějepise, jsou tam v matematice, například v geometrii, jsou tam různé řezy, a nebo třeba máte možnost se podívat i na různé chemické a fyzikální pokusy.”
V době, kdy je žáky těžké zaujmout, je virtuální realita úžasnou přidanou hodnotou například v rámci vizuální představivosti a obrazotvornosti a jejich celkového rozvoje.
Radim Iša, učitel ZŠ Mendelova: “Výhoda těch brýlí je, že to vlastně dětem umožňuje vidět místa nebo třeba pokusy, které by normálně nemohly. Například právě v dějepise jsme se teďka procházeli po Velké čínské zdi, v chemii jsme využívali nějaké virtuální laboratoře a prováděli pokusy, které děti normálně vidět nemohly.”
anketa: žáci ZŠ Mendelova: “Baví mě, jak se s tím intereaguje.” “Mně se tady asi nejvíc líbí, jak, právě já tohle zkouším podruhé v životě, a strašně mě to baví, protože je to úplně takovej jinej svět.”
anketa: žák ZŠ U Lesa: “Líbí se mi to tady a baví mě to a hlavně, učíme se s tím ve škole.”
V rámci projektu virtuálních učeben bylo pořízeno také například robotické lego, pomocí kterého si menší i větší děti procvičují programování.
Libor Stáňa, ředitel ZŠ Borovského: “Jak vidíte, tak se snaží malé robotky pomocí softwaru, pomocí programu je naučit to, co po nich vlastně požadují. Máme tady několik těch stavebnic, některé jsou opravdu pro první, druhé, třetí třídy, pro mladší školní věk, ty některé už jsou starší, pro páťáky, šesťáky, samozřejmě máme lego, které už máme několik let, které je i pro starší žáky.”
Software se následně spáruje s robotem a na něm se pak zkouší, jak děti jeho funkci naprogramovaly. Lego roboti však nejsou jediní roboti, kteří nově obývají virtuální třídy čtyř karvinských základních škol. Na Základní škole U Lesa mají speciálního humanoida, který pomáhá dětem například i při výuce cizích jazyků.
Pavel Konieczny, učitel ZŠ U Lesa: “Ten funguje na té bázi, že se mu musí v podstatě všechno nahrát do jeho paměti, musí se mu tam vlastně nahrát i ten jazykový modul. Co se týče jeho komunikace, tak on komunikuje v angličtině a potom třeba ve francouzštině, v němčině. V podstatě může vypomáhat i v tom jazyce, v té angličtině, protože ty děti se můžou vlastně zdokonalovat i tím, že budou poslouchat, jak ten robot mluví. Protože ta angličtina je opravdu velmi dobrá.”
Robin Kněžík, žák ZŠ U Lesa: “On může říct cokoliv, co mu napíšete tady do toho programu, takže můžete napsat třeba ‚Ahoj‘, a když dáte ‚Řekni‘, tak on to řekne.”
A nyní se podíváme na to, jak se zdejšímu humanoidovi líbí ve virtuální učebně.
“Jak se ti tady líbí?”
NAO, humanoid: “Jde to. Žáci jsou super a velmi mě to tu baví.”
Do školství se v loňském roce investovala rekordní částka, jejíž část putovala do těchto virtuálních učeben a která kombinovala dotace z evropských fondů a města.
Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “Je velmi příjemné vidět, když děti baví výuka a záleží to také od svých učitelů. A tady vidíme to propojení učitel-žák a ta samostatnost, což je asi to nejkrásnější, co můžeme vidět.”