Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • ZOO OSTRAVA ZAVÁDÍ PREVENTIVNÍ OPATŘENÍ PROTI ŠÍŘENÍ SLINTAVKY A KULHAVKY
  • ČTYŘI KARVINSKÉ ŠKOLY MAJÍ NOVÉ UČEBNY PLNÉ TECHNIKY A ROBOTICKÝCH POMŮCEK
  • RADARY V MĚŘENÉM ÚSEKU NA OBCHVATU FRÝDKU-MÍSTKU BUDOU SPUŠTĚNY 1. DUBNA
  • DÍVKY Z KARVINÉ, OSTRAVY A ZLÍNA ZÁVODILY V HÁZENKÁŘSKÉM DESETIBOJI
  • IRONMAN JURIJ TARČA INSPIROVAL STUDENTY V NJ PŘEDNÁŠKOU O VYTRVALOSTI A CÍLECH
  • DOBROVOLNICE Z FM ZÍSKALA OCENĚNÍ ZA 15 LET POMOCI SENIORŮM S ADR0U
  • FRÝDEK-MÍSTEK SE ZAPOJIL DO VÝZVY 10 TISÍC KROKŮ, CÍLEM JE PODPOŘIT ZDRAVÝ POHYB
  • ZASTUPITELÉ V NOVÉM JIČÍNĚ PROJEDNALI ZMĚNY V PARKOVÁNÍ I SPRÁVĚ SPORTOVIŠŤ
  • POLICIE A ÚŘADY NADÁLE ŠETŘÍ ÚHYN RYB V RYBNÍKU MÍČOVEC VE STONAVĚ
  • I ZNEHODNOCENÝ TEXTIL PATŘÍ DO SPECIÁLNÍHO KONTEJNERU

Čtyři karvinské základní školy mají virtuální učebny, plné robotických pomůcek

Karviná |  | Karvinský expres

Karviná se může nově pochlubit virtuálními učebnami, a to hned na čtyřech základních školách. Jsou plné nových technologií, VR brýlí a robotů. Dětem mají pomoci lépe si zažít probíranou látku, napříč různými předměty.

Video Přehravač se načítá.
Aktuální čas 0:00
Doba trvání -:-
Načteno: 0%
Typ streamu ŽIVĚ
Zbývající čas -:-
 
1x
    • Kapitoly
    • Bez popisů, vybráno
    • Bez titulků, vybráno

      Umělá inteligence a virtuální realita proniká do všech možných oborů a segmentů, včetně školství. Výuka žáků základních škol je nyní obohacena o spoustu nových interaktivních virtuálních prvků, prostřednictvím kterých se zatraktivňuje a někdy i zjednodušuje probírané učivo.

      Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “V tomto projektu jsou zapojeny čtyři školy - Základní škola a Mateřská škola Mendelova, Dělnická, Borovského a U Lesa. To, co jsem dnes viděl, je velmi příjemné překvapení, kdy žáci od první až do deváté třídy jsou schopni určitým způsobem, určitými postupy docílit kýženého úspěchu, to znamená spojit klasickou výuku s nejmodernější technologií.”

      V rámci projektu byly pořízeny různé typy virtuálních pomůcek a robotů, co žákům zpestří výuku.

      Petra Csöböková, učitelka ZŠ Dělnická: “Takže naše virtuální učebna obsahuje třicet dva virtuálních brýlí, kdy třicet je pro žáky a dvoje brýle jsou pro učitele. Dále tady máme třicet notebooků, které můžeme spárovat s těmi virtuálními brýlemi. Co se týče využitelnosti v předmětech, tak to je široké, protože opravdu ty 3D modely nebo i videa jsou v přírodopise, jsou tam v dějepise, jsou tam v matematice, například v geometrii, jsou tam různé řezy, a nebo třeba máte možnost se podívat i na různé chemické a fyzikální pokusy.”

      V době, kdy je žáky těžké zaujmout, je virtuální realita úžasnou přidanou hodnotou například v rámci vizuální představivosti a obrazotvornosti a jejich celkového rozvoje.

      Radim Iša, učitel ZŠ Mendelova: “Výhoda těch brýlí je, že to vlastně dětem umožňuje vidět místa nebo třeba pokusy, které by normálně nemohly. Například právě v dějepise jsme se teďka procházeli po Velké čínské zdi, v chemii jsme využívali nějaké virtuální laboratoře a prováděli pokusy, které děti normálně vidět nemohly.”
      anketa: žáci ZŠ Mendelova: “Baví mě, jak se s tím intereaguje.” “Mně se tady asi nejvíc líbí, jak, právě já tohle zkouším podruhé v životě, a strašně mě to baví, protože je to úplně takovej jinej svět.”
      anketa: žák ZŠ U Lesa: “Líbí se mi to tady a baví mě to a hlavně, učíme se s tím ve škole.”

      V rámci projektu virtuálních učeben bylo pořízeno také například robotické lego, pomocí kterého si menší i větší děti procvičují programování.

      Libor Stáňa, ředitel ZŠ Borovského: “Jak vidíte, tak se snaží malé robotky pomocí softwaru, pomocí programu je naučit to, co po nich vlastně požadují. Máme tady několik těch stavebnic, některé jsou opravdu pro první, druhé, třetí třídy, pro mladší školní věk, ty některé už jsou starší, pro páťáky, šesťáky, samozřejmě máme lego, které už máme několik let, které je i pro starší žáky.”

      Software se následně spáruje s robotem a na něm se pak zkouší, jak děti jeho funkci naprogramovaly. Lego roboti však nejsou jediní roboti, kteří nově obývají virtuální třídy čtyř karvinských základních škol. Na Základní škole U Lesa mají speciálního humanoida, který pomáhá dětem například i při výuce cizích jazyků.

      Pavel Konieczny, učitel ZŠ U Lesa: “Ten funguje na té bázi, že se mu musí v podstatě všechno nahrát do jeho paměti, musí se mu tam vlastně nahrát i ten jazykový modul. Co se týče jeho komunikace, tak on komunikuje v angličtině a potom třeba ve francouzštině, v němčině. V podstatě může vypomáhat i v tom jazyce, v té angličtině, protože ty děti se můžou vlastně zdokonalovat i tím, že budou poslouchat, jak ten robot mluví. Protože ta angličtina je opravdu velmi dobrá.” 
      Robin Kněžík, žák ZŠ U Lesa: “On může říct cokoliv, co mu napíšete tady do toho programu, takže můžete napsat třeba ‚Ahoj‘, a když dáte ‚Řekni‘, tak on to řekne.”

      A nyní se podíváme na to, jak se zdejšímu humanoidovi líbí ve virtuální učebně.

      “Jak se ti tady líbí?”
      NAO, humanoid: “Jde to. Žáci jsou super a velmi mě to tu baví.”

      Do školství se v loňském roce investovala rekordní částka, jejíž část putovala do těchto virtuálních učeben a která kombinovala dotace z evropských fondů a města.

      Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “Je velmi příjemné vidět, když děti baví výuka a záleží to také od svých učitelů. A tady vidíme to propojení učitel-žák a ta samostatnost, což je asi to nejkrásnější, co můžeme vidět.”
      Nahlásit chybu


      K tématu

      Na základních školách v Karviné mají VR brýle, speciální stavebnice a roboty

      21. března 2025 14:13 | Karviná | Gabriela Stašová | Regionální zprávy POLAR

      Karviná se může nově pochlubit virtuálními učebnami, a to hned na čtyřech základních školách. Jsou plné nových technologií, VR brýlí a robotů. Dětem mají pomoci lépe si zažít probíranou látku, napříč různými předměty.

      Po nové kuchyni chystá Frýdek-Místek další opravy na 5. základní škole

      Frýdek-Místek pokračuje v modernizaci školního zázemí. Po rozsáhlé rekonstrukci kuchyně na 5. základní škole se letos v létě zaměří na vstupní šatny. Cílem je zajistit jednotné a komfortní prostředí pro žáky i zaměstnance. Investice do školních budov tak pokračují krok za krokem.

      Ostrava ocenila pracovníky ve školství. Vybíralo se ve 4 kategoriích

      27. března 2024 11:55 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

      V období výročí narození Jana Amose Komenského, tedy Dne učitelů, každoročně Ostrava oceňuje pedagogy a pracovníky ve školství, kteří mohou být inspirací ostatním. V letošním roce byly hodnoceny 4. kategorie.


      Ostravská ZOO chrání svá zvířata před slintavkou a kulhavkou, nakazit by je mohli i návštěvníci

      Včera 17:39 | Ostrava-město | Libor Běčák

      Na doporučení Krajské veterinární správy uzavřela ostravská zoo minulý pátek průchozí výběh pro kozy a ovce kamerunské, včetně krmných automatů, jako preventivní opatření kvůli ochraně zvířat před možnou nákazou onemocněním slintavka a kulhavka (SLAK).

      Radary na rychlé řidiče nasadí v Bašce, Sviadnově, Nošovicích i Starém Městě

      Včera 12:40 | Celý MS kraj | Libor Běčák

      Několik nových radarů pro měření rychlosti projíždějících vozidel přibude na silnicích ve Frýdku-Místku a jeho okolí. Radnice chtějí zvýšit bezpečnost zejména v místech s častým pohybem chodců. První radary začnou měřit letos v létě.

      Policie testuje na zkoušku, na rozmyšlenou dává až rok a půl

      Policie České republiky otevřela svůj areál v Novém Jičíně a pozvala do něj desítky žáků středních škol. Dynamickými ukázkami jim předvedla část své práce. Pak mohli studenti zkusit absolvovat náborové fyzické testy.

      Žena se po 15 letech setkala u vrtulníku se svými zachránci. Přežila těžkou nehodu ve Stonavě

      24. března 2025 12:12 | Celý MS kraj | Tomáš Kořistka | Magazín 112

      Bude to 15 let od chvíle, kdy se ve Stonavě na Karvinsku stala velmi vážná nehoda dvou osobních vozů. Řidička jednoho z nich přežila díky profesionálnímu zásahu zdravotníků, kteří ji stabilizovali a transportovali do nemocnice. Nyní se s nimi znovu setkala a neobešlo se to bez slz.

      Havárie si ve studénecké škole vynutila částečné omezení výuky

      Havárie odpadního potrubí vyřadila z provozu část budovy Střední školy ekonomicko-podnikatelské. Na několik týdnů tu musí omezit výuku, některé třídy se učí distančně nebo vyjíždí na exkurze.

      Policie a úřady nadále šetří úhyn ryb v rybníku Míčovec

      Policie i úřady nadále šetří velký úhyn ryb v Míčovci. Prozatím nebyl nikdo obviněn. Havířovský rybářský klub už ale mohl začít s výsadbou prvních druhů ryb.

      Chystá se další jarní výzva 10 000 kroků. Frýdek-Místek ty nejlepší pravidelně oceňuje

      Frýdek-Místek se i letos připojil k celostátní jarní výzvě 10 tisíc kroků. Cílem je motivovat veřejnost k pravidelnému pohybu a zdravému životnímu stylu. Výzva začíná 1. dubna a zapojit se do ní může každý.

      Ironman v Educe inspiroval studenty ke splnění snů a výzev

      24. března 2025 16:30 | Nový Jičín | Petra Dorazilová | Novojičínský expres

      Extrémní sportovec Jurij Tarča ze Studénky je třicetinásobným Ironmanem. Patří mezi nejlepší vytrvalce světa. Motivovat mladé lidi k dosažení cílů se teď snaží formou besed ve školách. Zavítal i do novojičínské Educy.

      Na obchvatu Frýdku-Místku pozor na rychlost, radary začnou rychlost měřit od dubna

      Kvůli snížení hluku od vozidel, která projíždějí přes most nad řekou Morávkou, byla na dálničním obchvatu Frýdku-Místku snížena rychlost. Od dubna budou dodržování rychlosti v obou směrech hlídat úsekové radary.

      Ostrava odstartovala novou tradici. Ostravský ples se moc povedl

      24. března 2025 14:29 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

      Ostrava odstartovala novou tradici. Uskutečnil se totiž Ostravský ples a moc se povedl. Skvělá hudba, dobré jídlo a příjemná atmosféra…. to vše jen potvrzuje, že organizátoři měli dobrý nápad a je jasné, že už nyní se můžeme těšit na příští sezónu.

      Na střední škole techniky a služeb se konalo Mistrovství ČR v silovém čtyřboji

      V Karviné se uskutečnilo Mistrovství České republiky v silovém čtyřboji. Mladé týmy z celé země soutěžily v disciplínách jako trojskok nebo sedy lehy. Silové sporty mají na Střední škole techniky a služeb tradici, akce proto probíhala ve velkém duchu.

      V sále OD Družba se konalo 18. zasedání zastupitelstva města

      Uskutečnilo se další zasedání zastupitelstva, při němž se například schvalovalo vyhodnocení prevence kriminality nebo majetkové převody.

      Na akci Startovárny s přízviskem Mastermind debatovali podnikatelé o jejich problémech

      Startovárna Mastermind je projektem, který má za cíl propojit znalosti i síly podnikatelů, kteří podnikají na Karvinsku a rádi by si předali své znalosti a zkušenosti. První takové sezení proběhlo na půdě coworking centra Business Gate a přineslo spoustu nových poznatků napříč obory podnikání.

      Projekt Slezské univerzity CEPIS v Karviné řeší poslední kroky před výstavbou

      Obchodně podnikatelská fakulta připravuje projekt, který opět rozšíří kvalitu této karvinské pobočky Slezské univerzity. CEPIS, čili Centrum podnikání, profesních a mezinárodních studií, se bude pyšnit zcela novou moderní budovou, která bude navíc vyhovovat energeticky úsporným normám.

      Symfonicko-dechový orchestr Májovák bude hrát se světovým dirigentem a skladatelem

      Mimořádný koncert plánuje symfonicko-dechový orchestr Májovák. 6. dubna se uskuteční ojedinělá hudební spolupráce tohoto tělesa se světově známým skladatelem Johanem de Meijem, který je jedním z nejuznávanějších komponistů v oblasti symfonicko-dechové hudby.

      Do kontejnerů na textil patří i znehodnocené věci na vyhození

      Veškeré ošacení, které lidé vyhazují, by mělo skončit ve speciálních kontejnerech. Těch je díky ADŘE například v Havířově dostatek. Mnozí lidé si ale stále myslí, že tam patří jen zachovalé věci.

      Čtyři karvinské základní školy mají virtuální učebny, plné robotických pomůcek
      Vydáno 22. března 2025 16:13, Karviná, Gabriela Stašová
      Karviná se může nově pochlubit virtuálními učebnami, a to hned na čtyřech základních školách. Jsou plné nových technologií, VR brýlí a robotů. Dětem mají pomoci lépe si zažít probíranou látku, napříč různými předměty.

      Umělá inteligence a virtuální realita proniká do všech možných oborů a segmentů, včetně školství. Výuka žáků základních škol je nyní obohacena o spoustu nových interaktivních virtuálních prvků, prostřednictvím kterých se zatraktivňuje a někdy i zjednodušuje probírané učivo.

      Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “V tomto projektu jsou zapojeny čtyři školy - Základní škola a Mateřská škola Mendelova, Dělnická, Borovského a U Lesa. To, co jsem dnes viděl, je velmi příjemné překvapení, kdy žáci od první až do deváté třídy jsou schopni určitým způsobem, určitými postupy docílit kýženého úspěchu, to znamená spojit klasickou výuku s nejmodernější technologií.”

      V rámci projektu byly pořízeny různé typy virtuálních pomůcek a robotů, co žákům zpestří výuku.

      Petra Csöböková, učitelka ZŠ Dělnická: “Takže naše virtuální učebna obsahuje třicet dva virtuálních brýlí, kdy třicet je pro žáky a dvoje brýle jsou pro učitele. Dále tady máme třicet notebooků, které můžeme spárovat s těmi virtuálními brýlemi. Co se týče využitelnosti v předmětech, tak to je široké, protože opravdu ty 3D modely nebo i videa jsou v přírodopise, jsou tam v dějepise, jsou tam v matematice, například v geometrii, jsou tam různé řezy, a nebo třeba máte možnost se podívat i na různé chemické a fyzikální pokusy.”

      V době, kdy je žáky těžké zaujmout, je virtuální realita úžasnou přidanou hodnotou například v rámci vizuální představivosti a obrazotvornosti a jejich celkového rozvoje.

      Radim Iša, učitel ZŠ Mendelova: “Výhoda těch brýlí je, že to vlastně dětem umožňuje vidět místa nebo třeba pokusy, které by normálně nemohly. Například právě v dějepise jsme se teďka procházeli po Velké čínské zdi, v chemii jsme využívali nějaké virtuální laboratoře a prováděli pokusy, které děti normálně vidět nemohly.”
      anketa: žáci ZŠ Mendelova: “Baví mě, jak se s tím intereaguje.” “Mně se tady asi nejvíc líbí, jak, právě já tohle zkouším podruhé v životě, a strašně mě to baví, protože je to úplně takovej jinej svět.”
      anketa: žák ZŠ U Lesa: “Líbí se mi to tady a baví mě to a hlavně, učíme se s tím ve škole.”

      V rámci projektu virtuálních učeben bylo pořízeno také například robotické lego, pomocí kterého si menší i větší děti procvičují programování.

      Libor Stáňa, ředitel ZŠ Borovského: “Jak vidíte, tak se snaží malé robotky pomocí softwaru, pomocí programu je naučit to, co po nich vlastně požadují. Máme tady několik těch stavebnic, některé jsou opravdu pro první, druhé, třetí třídy, pro mladší školní věk, ty některé už jsou starší, pro páťáky, šesťáky, samozřejmě máme lego, které už máme několik let, které je i pro starší žáky.”

      Software se následně spáruje s robotem a na něm se pak zkouší, jak děti jeho funkci naprogramovaly. Lego roboti však nejsou jediní roboti, kteří nově obývají virtuální třídy čtyř karvinských základních škol. Na Základní škole U Lesa mají speciálního humanoida, který pomáhá dětem například i při výuce cizích jazyků.

      Pavel Konieczny, učitel ZŠ U Lesa: “Ten funguje na té bázi, že se mu musí v podstatě všechno nahrát do jeho paměti, musí se mu tam vlastně nahrát i ten jazykový modul. Co se týče jeho komunikace, tak on komunikuje v angličtině a potom třeba ve francouzštině, v němčině. V podstatě může vypomáhat i v tom jazyce, v té angličtině, protože ty děti se můžou vlastně zdokonalovat i tím, že budou poslouchat, jak ten robot mluví. Protože ta angličtina je opravdu velmi dobrá.” 
      Robin Kněžík, žák ZŠ U Lesa: “On může říct cokoliv, co mu napíšete tady do toho programu, takže můžete napsat třeba ‚Ahoj‘, a když dáte ‚Řekni‘, tak on to řekne.”

      A nyní se podíváme na to, jak se zdejšímu humanoidovi líbí ve virtuální učebně.

      “Jak se ti tady líbí?”
      NAO, humanoid: “Jde to. Žáci jsou super a velmi mě to tu baví.”

      Do školství se v loňském roce investovala rekordní částka, jejíž část putovala do těchto virtuálních učeben a která kombinovala dotace z evropských fondů a města.

      Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “Je velmi příjemné vidět, když děti baví výuka a záleží to také od svých učitelů. A tady vidíme to propojení učitel-žák a ta samostatnost, což je asi to nejkrásnější, co můžeme vidět.”
      Zdroj: https://polar.cz/zpravy/karvinsko/karvina/11000047803/ctyri-karvinske-zakladni-skoly-maji-virtualni-ucebny-plne-robotickych-pomucek