Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Čtyři karvinské základní školy mají virtuální učebny, plné robotických pomůcek

Karviná |  | Karvinský expres

Karviná se může nově pochlubit virtuálními učebnami, a to hned na čtyřech základních školách. Jsou plné nových technologií, VR brýlí a robotů. Dětem mají pomoci lépe si zažít probíranou látku, napříč různými předměty.

Umělá inteligence a virtuální realita proniká do všech možných oborů a segmentů, včetně školství. Výuka žáků základních škol je nyní obohacena o spoustu nových interaktivních virtuálních prvků, prostřednictvím kterých se zatraktivňuje a někdy i zjednodušuje probírané učivo.

Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “V tomto projektu jsou zapojeny čtyři školy - Základní škola a Mateřská škola Mendelova, Dělnická, Borovského a U Lesa. To, co jsem dnes viděl, je velmi příjemné překvapení, kdy žáci od první až do deváté třídy jsou schopni určitým způsobem, určitými postupy docílit kýženého úspěchu, to znamená spojit klasickou výuku s nejmodernější technologií.”

V rámci projektu byly pořízeny různé typy virtuálních pomůcek a robotů, co žákům zpestří výuku.

Petra Csöböková, učitelka ZŠ Dělnická: “Takže naše virtuální učebna obsahuje třicet dva virtuálních brýlí, kdy třicet je pro žáky a dvoje brýle jsou pro učitele. Dále tady máme třicet notebooků, které můžeme spárovat s těmi virtuálními brýlemi. Co se týče využitelnosti v předmětech, tak to je široké, protože opravdu ty 3D modely nebo i videa jsou v přírodopise, jsou tam v dějepise, jsou tam v matematice, například v geometrii, jsou tam různé řezy, a nebo třeba máte možnost se podívat i na různé chemické a fyzikální pokusy.”

V době, kdy je žáky těžké zaujmout, je virtuální realita úžasnou přidanou hodnotou například v rámci vizuální představivosti a obrazotvornosti a jejich celkového rozvoje.

Radim Iša, učitel ZŠ Mendelova: “Výhoda těch brýlí je, že to vlastně dětem umožňuje vidět místa nebo třeba pokusy, které by normálně nemohly. Například právě v dějepise jsme se teďka procházeli po Velké čínské zdi, v chemii jsme využívali nějaké virtuální laboratoře a prováděli pokusy, které děti normálně vidět nemohly.”
anketa: žáci ZŠ Mendelova: “Baví mě, jak se s tím intereaguje.” “Mně se tady asi nejvíc líbí, jak, právě já tohle zkouším podruhé v životě, a strašně mě to baví, protože je to úplně takovej jinej svět.”
anketa: žák ZŠ U Lesa: “Líbí se mi to tady a baví mě to a hlavně, učíme se s tím ve škole.”

V rámci projektu virtuálních učeben bylo pořízeno také například robotické lego, pomocí kterého si menší i větší děti procvičují programování.

Libor Stáňa, ředitel ZŠ Borovského: “Jak vidíte, tak se snaží malé robotky pomocí softwaru, pomocí programu je naučit to, co po nich vlastně požadují. Máme tady několik těch stavebnic, některé jsou opravdu pro první, druhé, třetí třídy, pro mladší školní věk, ty některé už jsou starší, pro páťáky, šesťáky, samozřejmě máme lego, které už máme několik let, které je i pro starší žáky.”

Software se následně spáruje s robotem a na něm se pak zkouší, jak děti jeho funkci naprogramovaly. Lego roboti však nejsou jediní roboti, kteří nově obývají virtuální třídy čtyř karvinských základních škol. Na Základní škole U Lesa mají speciálního humanoida, který pomáhá dětem například i při výuce cizích jazyků.

Pavel Konieczny, učitel ZŠ U Lesa: “Ten funguje na té bázi, že se mu musí v podstatě všechno nahrát do jeho paměti, musí se mu tam vlastně nahrát i ten jazykový modul. Co se týče jeho komunikace, tak on komunikuje v angličtině a potom třeba ve francouzštině, v němčině. V podstatě může vypomáhat i v tom jazyce, v té angličtině, protože ty děti se můžou vlastně zdokonalovat i tím, že budou poslouchat, jak ten robot mluví. Protože ta angličtina je opravdu velmi dobrá.” 
Robin Kněžík, žák ZŠ U Lesa: “On může říct cokoliv, co mu napíšete tady do toho programu, takže můžete napsat třeba ‚Ahoj‘, a když dáte ‚Řekni‘, tak on to řekne.”

A nyní se podíváme na to, jak se zdejšímu humanoidovi líbí ve virtuální učebně.

“Jak se ti tady líbí?”
NAO, humanoid: “Jde to. Žáci jsou super a velmi mě to tu baví.”

Do školství se v loňském roce investovala rekordní částka, jejíž část putovala do těchto virtuálních učeben a která kombinovala dotace z evropských fondů a města.

Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “Je velmi příjemné vidět, když děti baví výuka a záleží to také od svých učitelů. A tady vidíme to propojení učitel-žák a ta samostatnost, což je asi to nejkrásnější, co můžeme vidět.”
Nahlásit chybu


K tématu

Na základních školách v Karviné mají VR brýle, speciální stavebnice a roboty

21. března 2025 14:13 | Karviná | Gabriela Stašová | Regionální zprávy POLAR

Karviná se může nově pochlubit virtuálními učebnami, a to hned na čtyřech základních školách. Jsou plné nových technologií, VR brýlí a robotů. Dětem mají pomoci lépe si zažít probíranou látku, napříč různými předměty.

Po nové kuchyni chystá Frýdek-Místek další opravy na 5. základní škole

Frýdek-Místek pokračuje v modernizaci školního zázemí. Po rozsáhlé rekonstrukci kuchyně na 5. základní škole se letos v létě zaměří na vstupní šatny. Cílem je zajistit jednotné a komfortní prostředí pro žáky i zaměstnance. Investice do školních budov tak pokračují krok za krokem.

Frýdek-Místek ocenil 13 pedagogů v rámci Dne učitelů

U příležitosti Dne učitelů ocenil Frýdek-Místek třináct pedagogů ze základních a mateřských škol. Slavnostní setkání v prostorách kavárny Radhošť připomnělo, jak důležitou roli mají učitelé v životě dětí i celé společnosti.


Karviná začíná reagovat na problém estetiky i bezpečnosti umísťování výdejních boxů

Výdejní boxy, které zprostředkovávají lidem snadné vyzvedávání zboží z e-shopů, mohou být i problémem. Na některých místech ve městě může takový výdejní box i překážet nebo narušovat veřejný prostor. Jedná se o celorepublikový problém.

Jel v obci 125 km/h, chtěl prý „vyzkoušet radar“. Policie během dopravní akce rozdávala i další pokuty

Včera 11:06 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V obci Holčovice na Bruntálsku naměřili policisté řidiči osobního auta 125 km/h. Muž jim tvrdil, že si chtěl „vyzkoušet radar“. Za pár hodin během dopravní akce policisté v kraji zjistili desítky dalších přestupků, včetně telefonování za jízdy, jízdy bez dálniční známky nebo vjezdu na železniční přejezd na červenou.

Čipování popelnic ve Frýdku-Místku pomůže zefektivnit plánování svozu odpadu

Frýdek-Místek pokračuje ve velkém projektu digitalizace odpadového hospodářství. Všechny popelnice na směsný i tříděný odpad budou postupně opatřeny čipem, který umožní sledovat jejich vývoz v reálném čase. Do systému se zapojí přibližně 15 tisíc nádob a čipování potrvá zhruba dva roky.

Speciální bakterie čistí otrávený rybník Míčovec

O biologickou rovnováhu a čistoty vody v rybníku Míčovec ve Stonavě, který v lednu postihla ekologická havárie, se nově starají speciální bakterie. Do vody budou od dubna až do podzimu dávkovány celkem sedmkrát.

Záchranáři čtyř krajů nacvičovali zásah při podezření na vysoce nakažlivou nemoc

Včera 10:34 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Záchranáři ze Zlínského, Moravskoslezského, Olomouckého a Jihomoravského kraje se ve středu sešli v Otrokovicích, kde společně trénovali zásah při výskytu vysoce nakažlivé nemoci. Záchranáři nacvičili mimo jiné i transport pacientů v izolačních prostředcích do specializovaného centra FN Bulovka.

Nicola salon: Kromě pedikúry nyní také laminace obočí a prodlužování řas

28. března 2025 8:03 | Komerční sdělení

Nicola salon na místeckém náměstí se specializuje na profesionální pedikúru a nyní rozšiřuje nabídku o laminaci obočí a řas, prodlužování řas.

Ulice Dr. Martínka bude bezpečnější. Rekonstrukce se dotkne hlavně chodců a cyklistů

Město Ostrava chce, aby se zranitelní účastníci silničního provozu cítili na ulici dobře a tak chystá další úpravu v Hrabůvce. Frekventovaný přechod na ulici Dr. Martínka bude bezpečnější a přehlednější. Rekonstrukce zklidní dopravu a zlepší pohyb přes tramvajovou trať.

Řidič tahače, kterým v D. Lutyni zatarasil přejezd a způsobil nehodu expresu, chce zpět řidičák, soud je proti

16. dubna 2025 18:06 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Krajský úřad MSK uspěl s kasační stížností proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě v řízení, zda má či nemá být vráceno řidičské oprávnění šoférovi, který je podezřelý ze zaviněný železničního neštěstí v Dolní Lutyni. K tomu došlo 24. ledna 2024 ráno, když vjel s tahačem a vlekem s naloženým pracovním strojem na železniční přejezd, aniž by si před tím ověřil, zda je jeho souprava schopna terénní nerovnost bezpečně přejet. Kolos tam uvízl a narazil do něj osobní expres.

Kraj dává 43 milionů na podporu cestovního ruchu

16. dubna 2025 20:22 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal | Moravskoslezský expres

Moravskoslezský kraj systematicky podporuje rozvoj cestovního ruchu. Přispívá na projekty, které zlepší infrastrukturu a zatraktivní region pro návštěvníky. I v letošním roce podpoří desítky projektů v několika oblastech.

Slezská Ostrava investuje do rekonstrukce bytů v Domě s pečovatelskou službou Hladnovská

Dům s pečovatelskou službou na Hladnovské ulici nabídne nově osm kompletně zrekonstruovaných bytů. Městský obvod do jejich oprav nainvestuje přes tři miliony korun. Práce na úpravách interiérů aktuálně začínají a rekonstrukce se dočká taky výtah.

V Orlové by si řidiči měli dávat pozor na dodržování rychlosti

V diskuzích na sociálních sítích se řeší téma městských radarů.

Lidé si chodí fotit velikonoční výzdobu havířovských technických služeb

Kdo projede večer kolem Technických služeb v Havířově, může vidět velkou svítící velikonoční výzdobu. Ta ale nemá udělat jen radost. Město se totiž musí rozhodnout, jakou pořídí výzdobu pro letošní Vánoce.

Hendikepovaným klientům Santé pomáhá terapie “hra v písku”

Hra v písku. To je terapeutická metoda, kterou využívají v havířovském zařízení Santé. Hendikepovaní klienti vytvářejí svůj obraz, který odráží jejich vnitřní cítění. Pomocí figurek vyjadřují své pocity, touhy, ale i obavy.

Letní sezona na venkovních sportovištích je zahájená

Krásné dny tohoto týdne vylákaly desítky lidí do areálu minigolfu. Otevřená jsou již i další sportoviště a v plném proudu jsou také přípravy na letní sezonu na koupališti.

Tech. služby v Havířově mají netradiční velikonoční výzdobu

Kdo projede večer kolem Technických služeb v Havířově, může vidět velkou svítící velikonoční výzdobu. Ta ale nemá udělat jen radost. Město se totiž musí rozhodnout, jakou pořídí výzdobu pro letošní Vánoce.

Lidem s mentálním hendikepem pomáhá terapie "hra v písku"

Hra v písku. To je terapeutická metoda, kterou využívají v zařízení Santé. Hendikepovaní klienti vytvářejí svůj obraz, který odráží jejich vnitřní cítění. Pomocí figurek vyjadřují své pocity, touhy, ale i obavy.

Čtyři karvinské základní školy mají virtuální učebny, plné robotických pomůcek
Vydáno 22. března 2025 16:13, Karviná, Gabriela Stašová
Karviná se může nově pochlubit virtuálními učebnami, a to hned na čtyřech základních školách. Jsou plné nových technologií, VR brýlí a robotů. Dětem mají pomoci lépe si zažít probíranou látku, napříč různými předměty.

Umělá inteligence a virtuální realita proniká do všech možných oborů a segmentů, včetně školství. Výuka žáků základních škol je nyní obohacena o spoustu nových interaktivních virtuálních prvků, prostřednictvím kterých se zatraktivňuje a někdy i zjednodušuje probírané učivo.

Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “V tomto projektu jsou zapojeny čtyři školy - Základní škola a Mateřská škola Mendelova, Dělnická, Borovského a U Lesa. To, co jsem dnes viděl, je velmi příjemné překvapení, kdy žáci od první až do deváté třídy jsou schopni určitým způsobem, určitými postupy docílit kýženého úspěchu, to znamená spojit klasickou výuku s nejmodernější technologií.”

V rámci projektu byly pořízeny různé typy virtuálních pomůcek a robotů, co žákům zpestří výuku.

Petra Csöböková, učitelka ZŠ Dělnická: “Takže naše virtuální učebna obsahuje třicet dva virtuálních brýlí, kdy třicet je pro žáky a dvoje brýle jsou pro učitele. Dále tady máme třicet notebooků, které můžeme spárovat s těmi virtuálními brýlemi. Co se týče využitelnosti v předmětech, tak to je široké, protože opravdu ty 3D modely nebo i videa jsou v přírodopise, jsou tam v dějepise, jsou tam v matematice, například v geometrii, jsou tam různé řezy, a nebo třeba máte možnost se podívat i na různé chemické a fyzikální pokusy.”

V době, kdy je žáky těžké zaujmout, je virtuální realita úžasnou přidanou hodnotou například v rámci vizuální představivosti a obrazotvornosti a jejich celkového rozvoje.

Radim Iša, učitel ZŠ Mendelova: “Výhoda těch brýlí je, že to vlastně dětem umožňuje vidět místa nebo třeba pokusy, které by normálně nemohly. Například právě v dějepise jsme se teďka procházeli po Velké čínské zdi, v chemii jsme využívali nějaké virtuální laboratoře a prováděli pokusy, které děti normálně vidět nemohly.”
anketa: žáci ZŠ Mendelova: “Baví mě, jak se s tím intereaguje.” “Mně se tady asi nejvíc líbí, jak, právě já tohle zkouším podruhé v životě, a strašně mě to baví, protože je to úplně takovej jinej svět.”
anketa: žák ZŠ U Lesa: “Líbí se mi to tady a baví mě to a hlavně, učíme se s tím ve škole.”

V rámci projektu virtuálních učeben bylo pořízeno také například robotické lego, pomocí kterého si menší i větší děti procvičují programování.

Libor Stáňa, ředitel ZŠ Borovského: “Jak vidíte, tak se snaží malé robotky pomocí softwaru, pomocí programu je naučit to, co po nich vlastně požadují. Máme tady několik těch stavebnic, některé jsou opravdu pro první, druhé, třetí třídy, pro mladší školní věk, ty některé už jsou starší, pro páťáky, šesťáky, samozřejmě máme lego, které už máme několik let, které je i pro starší žáky.”

Software se následně spáruje s robotem a na něm se pak zkouší, jak děti jeho funkci naprogramovaly. Lego roboti však nejsou jediní roboti, kteří nově obývají virtuální třídy čtyř karvinských základních škol. Na Základní škole U Lesa mají speciálního humanoida, který pomáhá dětem například i při výuce cizích jazyků.

Pavel Konieczny, učitel ZŠ U Lesa: “Ten funguje na té bázi, že se mu musí v podstatě všechno nahrát do jeho paměti, musí se mu tam vlastně nahrát i ten jazykový modul. Co se týče jeho komunikace, tak on komunikuje v angličtině a potom třeba ve francouzštině, v němčině. V podstatě může vypomáhat i v tom jazyce, v té angličtině, protože ty děti se můžou vlastně zdokonalovat i tím, že budou poslouchat, jak ten robot mluví. Protože ta angličtina je opravdu velmi dobrá.” 
Robin Kněžík, žák ZŠ U Lesa: “On může říct cokoliv, co mu napíšete tady do toho programu, takže můžete napsat třeba ‚Ahoj‘, a když dáte ‚Řekni‘, tak on to řekne.”

A nyní se podíváme na to, jak se zdejšímu humanoidovi líbí ve virtuální učebně.

“Jak se ti tady líbí?”
NAO, humanoid: “Jde to. Žáci jsou super a velmi mě to tu baví.”

Do školství se v loňském roce investovala rekordní částka, jejíž část putovala do těchto virtuálních učeben a která kombinovala dotace z evropských fondů a města.

Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “Je velmi příjemné vidět, když děti baví výuka a záleží to také od svých učitelů. A tady vidíme to propojení učitel-žák a ta samostatnost, což je asi to nejkrásnější, co můžeme vidět.”
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/karvinsko/karvina/11000047803/ctyri-karvinske-zakladni-skoly-maji-virtualni-ucebny-plne-robotickych-pomucek