Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Čtyři karvinské základní školy mají virtuální učebny, plné robotických pomůcek

Karviná |

Karviná se může nově pochlubit virtuálními učebnami, a to hned na čtyřech základních školách. Jsou plné nových technologií, VR brýlí a robotů. Dětem mají pomoci lépe si zažít probíranou látku, napříč různými předměty.

Umělá inteligence a virtuální realita proniká do všech možných oborů a segmentů, včetně školství. Výuka žáků základních škol je nyní obohacena o spoustu nových interaktivních virtuálních prvků, prostřednictvím kterých se zatraktivňuje a někdy i zjednodušuje probírané učivo.

Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “V tomto projektu jsou zapojeny čtyři školy - Základní škola a Mateřská škola Mendelova, Dělnická, Borovského a U Lesa. To, co jsem dnes viděl, je velmi příjemné překvapení, kdy žáci od první až do deváté třídy jsou schopni určitým způsobem, určitými postupy docílit kýženého úspěchu, to znamená spojit klasickou výuku s nejmodernější technologií.”

V rámci projektu byly pořízeny různé typy virtuálních pomůcek a robotů, co žákům zpestří výuku.

Petra Csöböková, učitelka ZŠ Dělnická: “Takže naše virtuální učebna obsahuje třicet dva virtuálních brýlí, kdy třicet je pro žáky a dvoje brýle jsou pro učitele. Dále tady máme třicet notebooků, které můžeme spárovat s těmi virtuálními brýlemi. Co se týče využitelnosti v předmětech, tak to je široké, protože opravdu ty 3D modely nebo i videa jsou v přírodopise, jsou tam v dějepise, jsou tam v matematice, například v geometrii, jsou tam různé řezy, a nebo třeba máte možnost se podívat i na různé chemické a fyzikální pokusy.”

V době, kdy je žáky těžké zaujmout, je virtuální realita úžasnou přidanou hodnotou například v rámci vizuální představivosti a obrazotvornosti a jejich celkového rozvoje.

Radim Iša, učitel ZŠ Mendelova: “Výhoda těch brýlí je, že to vlastně dětem umožňuje vidět místa nebo třeba pokusy, které by normálně nemohly. Například právě v dějepise jsme se teďka procházeli po Velké čínské zdi, v chemii jsme využívali nějaké virtuální laboratoře a prováděli pokusy, které děti normálně vidět nemohly.”
anketa: žáci ZŠ Mendelova: “Baví mě, jak se s tím intereaguje.” “Mně se tady asi nejvíc líbí, jak, právě já tohle zkouším podruhé v životě, a strašně mě to baví, protože je to úplně takovej jinej svět.”
anketa: žák ZŠ U Lesa: “Líbí se mi to tady a baví mě to a hlavně, učíme se s tím ve škole.”

V rámci projektu virtuálních učeben bylo pořízeno také například robotické lego, pomocí kterého si menší i větší děti procvičují programování.

Libor Stáňa, ředitel ZŠ Borovského: “Jak vidíte, tak se snaží malé robotky pomocí softwaru, pomocí programu je naučit to, co po nich vlastně požadují. Máme tady několik těch stavebnic, některé jsou opravdu pro první, druhé, třetí třídy, pro mladší školní věk, ty některé už jsou starší, pro páťáky, šesťáky, samozřejmě máme lego, které už máme několik let, které je i pro starší žáky.”

Software se následně spáruje s robotem a na něm se pak zkouší, jak děti jeho funkci naprogramovaly. Lego roboti však nejsou jediní roboti, kteří nově obývají virtuální třídy čtyř karvinských základních škol. Na Základní škole U Lesa mají speciálního humanoida, který pomáhá dětem například i při výuce cizích jazyků.

Pavel Konieczny, učitel ZŠ U Lesa: “Ten funguje na té bázi, že se mu musí v podstatě všechno nahrát do jeho paměti, musí se mu tam vlastně nahrát i ten jazykový modul. Co se týče jeho komunikace, tak on komunikuje v angličtině a potom třeba ve francouzštině, v němčině. V podstatě může vypomáhat i v tom jazyce, v té angličtině, protože ty děti se můžou vlastně zdokonalovat i tím, že budou poslouchat, jak ten robot mluví. Protože ta angličtina je opravdu velmi dobrá.” 
Robin Kněžík, žák ZŠ U Lesa: “On může říct cokoliv, co mu napíšete tady do toho programu, takže můžete napsat třeba ‚Ahoj‘, a když dáte ‚Řekni‘, tak on to řekne.”

A nyní se podíváme na to, jak se zdejšímu humanoidovi líbí ve virtuální učebně.

“Jak se ti tady líbí?”
NAO, humanoid: “Jde to. Žáci jsou super a velmi mě to tu baví.”

Do školství se v loňském roce investovala rekordní částka, jejíž část putovala do těchto virtuálních učeben a která kombinovala dotace z evropských fondů a města.

Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “Je velmi příjemné vidět, když děti baví výuka a záleží to také od svých učitelů. A tady vidíme to propojení učitel-žák a ta samostatnost, což je asi to nejkrásnější, co můžeme vidět.”
Nahlásit chybu


K tématu

Na základních školách v Karviné mají VR brýle, speciální stavebnice a roboty

21. března 2025 14:13 | Karviná | Gabriela Stašová

Karviná se může nově pochlubit virtuálními učebnami, a to hned na čtyřech základních školách. Jsou plné nových technologií, VR brýlí a robotů. Dětem mají pomoci lépe si zažít probíranou látku, napříč různými předměty.

Po nové kuchyni chystá Frýdek-Místek další opravy na 5. základní škole

27. února 2025 15:15 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček

Frýdek-Místek pokračuje v modernizaci školního zázemí. Po rozsáhlé rekonstrukci kuchyně na 5. základní škole se letos v létě zaměří na vstupní šatny. Cílem je zajistit jednotné a komfortní prostředí pro žáky i zaměstnance. Investice do školních budov tak pokračují krok za krokem.

Frýdek-Místek ocenil 13 pedagogů v rámci Dne učitelů

31. března 2025 13:02 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček

U příležitosti Dne učitelů ocenil Frýdek-Místek třináct pedagogů ze základních a mateřských škol. Slavnostní setkání v prostorách kavárny Radhošť připomnělo, jak důležitou roli mají učitelé v životě dětí i celé společnosti.


Domov Korýtko bude nejmodernějším zařízením pro seniory v Ostravě

Včera 17:26 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Rozsáhlá rekonstrukce a přístavba Domova Korýtko v Ostravě se blíží k závěru. Stavba se kvůli technickým komplikacím protáhla o dva roky a výrazně prodražila. Hotová by ale měla být v únoru. Konečná kapacita bude 254 klientů.

Rodinné centrum shromáždilo přes stovku dárků, předalo je i dětskému domovu

Včera 15:07 | Studénka | Petra Dorazilová

Akce Krabice od bot, kterou pořádalo rodinné centrum ve Studénce, přinese radost více než stovce dětí. Díky štědrosti dárců se podařilo předat vánoční balíčky i v dětském domově v Novém Jičíně.

Radary ve Starém Městě hlídají rychlost řidičů

18. prosince 2025 17:28 | Frýdek-Místek | Tomáš Tikal

Ve Starém Městě u Frýdku-Místku bylo zavedeno automatizované úsekové měření rychlosti na ulici Na Baštici. Zařízení měří obousměrně a je zaměřeno na zvýšení bezpečnosti v obci.

Typická mluva horalů z Jablunkovska by se mohla dostat pod UNESCO

Včera 12:37 | Jablunkov | Libor Běčák

Mezi typická nářečí, kterými stále hovoří značná část lidí, patří i ta, která se používají na Těšínsku a Jablunkovsku. Právě v Jablunkově byli vyhlášeni vítězové 21. ročníku soutěže dětí hovořících nářečím.

Maniak Aerobik opět uspořádal sbírku vánočních dárků pro děti

Včera 11:41 | Havířov | Bára Kelnerová

Každé dítě si přeje rozbalit pod stromečkem vánoční dárek. Ne všechny rodiny si to ale mohou dovolit. Právě na ně myslí Maniak Aerobik ve spolupráci s havířovským odborem sociálních věcí.


Ranní nehoda na Mariánskohorské: policie hledá svědky vážného střetu s chodkyní

Včera 13:48 | Ostrava-město | Lukáš Zavadil

V pátek 19. prosince ráno zasahovaly složky IZS v Moravské Ostravě u vážné dopravní nehody. Řidič osobního auta se na Mariánskohorské ulici střetl s chodkyní, která utrpěla těžká zranění a skončila v nemocnici. Policisté nyní hledají svědky události.

Tomáš Zapletal se stal novým ředitelem Městské policie Frýdek-Místek

Včera 20:45 | Frýdek-Místek | Tomáš Tikal

Novým ředitelem Městské policie Frýdek-Místek je Tomáš Zapletal. Zastupitelé jej potvrdili v této funkci na svém posledním letošním zasedání. Hlasovalo pro něj všech 39 přítomných zastupitelů.

Pomáhají bez nároku na odměnu. Ostrava ocenila 18 dobrovolníků roku 2025

18. prosince 2025 13:54 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava ocenila lidi, kteří pomáhají druhým bez nároku na odměnu. Na Nové radnici převzali titul Dobrovolník roku zástupci organizací i neformální dobrovolníci, kteří se věnují rodinám, seniorům, dětem nebo pomoci v krizových situacích. Město letos ocenilo osmnáct dobrovolníků.

Nový Jičín vylepšil podporu zubařů a domácích čističek

18. prosince 2025 8:15 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Nový Jičín rozdělí v příštím roce v programových dotacích více než 32 milionů korun. Novinkou je stipendium pro stomatology a navýšení peněz na domovní čističky odpadních vod.

Opilý posprejoval policejní stanici a několik budov. Způsobil škodu za 27 tisíc

Včera 10:29 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Nepěknými nápisy poškodil objekty i budovy. Vyřádil se i na stěně policejní stanice. Strážníci z Kopřivnice dopadli opilého sprejera díky kamerám. Svým čmáráním způsobil škodu za 27 tisíc korun. Může jít do vězení na jeden rok.

Sbírka Maniak Aerobiku přinesla vánoční radost dětem v Havířově

Včera 17:45 | Havířov | Bára Kelnerová

Každé dítě si přeje rozbalit pod stromečkem vánoční dárek. Ne všechny rodiny si to ale mohou dovolit. Právě na ně myslí Maniak Aerobik ve spolupráci s havířovským odborem sociálních věcí.

Nemocnice má díky daru aplikaci pro hojení ran

Včera 11:58 | Havířov | Bára Kelnerová

Havířovská nemocnice rozšířila péči o pacienty s obtížně se hojícími ranami. Díky daru získala moderní aplikaci, která umožňuje přesné sledování vývoje hojení pomocí fotodokumentace a usnadňuje práci zdravotnickému personálu.

Havířov otevřel další bezpečný oranžový přechod

Včera 11:54 | Havířov | Bára Kelnerová

Havířov rozšířil síť takzvaných oranžových přechodů, které zvyšují bezpečnost chodců díky lepšímu osvětlení a reflexním prvkům. Nový přechod vznikl ve frekventované části města a je už sedmým místem, kde se radnice ve spolupráci s Nadací ČEZ zaměřila na ochranu chodců.

Horní Suchá přeje krásné prožití vánočních svátků

Včera 11:48 | Horní Suchá | Bára Kelnerová

Závěr roku patřil v Horní Suché nejen bilancování, ale také poděkování a přáním do budoucna. Vedení obce připomnělo dokončené investice, důležitost společenského života i roli spolků a dobrovolníků.

Maniak Aerobik opět uspořádal sbírku vánočních dárků pro děti

Včera 11:41 | Havířov | Bára Kelnerová

Každé dítě si přeje rozbalit pod stromečkem vánoční dárek. Ne všechny rodiny si to ale mohou dovolit. Právě na ně myslí Maniak Aerobik ve spolupráci s havířovským odborem sociálních věcí.

Vánoční nadílka od radnice putovala za dětmi v Havířově

Včera 11:35 | Havířov | Bára Kelnerová

Vedení města prožilo jeden z nejpříjemnějších pracovních dnů v roce. Vánoční nadílku rozdalo v organizacích dětem i dospělým, kteří to v životě nemají jednoduché. Radost na obou stranách byla velká.

Čtyři karvinské základní školy mají virtuální učebny, plné robotických pomůcek
Vydáno 22. března 2025 16:13, Karviná, Gabriela Stašová
Karviná se může nově pochlubit virtuálními učebnami, a to hned na čtyřech základních školách. Jsou plné nových technologií, VR brýlí a robotů. Dětem mají pomoci lépe si zažít probíranou látku, napříč různými předměty.

Umělá inteligence a virtuální realita proniká do všech možných oborů a segmentů, včetně školství. Výuka žáků základních škol je nyní obohacena o spoustu nových interaktivních virtuálních prvků, prostřednictvím kterých se zatraktivňuje a někdy i zjednodušuje probírané učivo.

Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “V tomto projektu jsou zapojeny čtyři školy - Základní škola a Mateřská škola Mendelova, Dělnická, Borovského a U Lesa. To, co jsem dnes viděl, je velmi příjemné překvapení, kdy žáci od první až do deváté třídy jsou schopni určitým způsobem, určitými postupy docílit kýženého úspěchu, to znamená spojit klasickou výuku s nejmodernější technologií.”

V rámci projektu byly pořízeny různé typy virtuálních pomůcek a robotů, co žákům zpestří výuku.

Petra Csöböková, učitelka ZŠ Dělnická: “Takže naše virtuální učebna obsahuje třicet dva virtuálních brýlí, kdy třicet je pro žáky a dvoje brýle jsou pro učitele. Dále tady máme třicet notebooků, které můžeme spárovat s těmi virtuálními brýlemi. Co se týče využitelnosti v předmětech, tak to je široké, protože opravdu ty 3D modely nebo i videa jsou v přírodopise, jsou tam v dějepise, jsou tam v matematice, například v geometrii, jsou tam různé řezy, a nebo třeba máte možnost se podívat i na různé chemické a fyzikální pokusy.”

V době, kdy je žáky těžké zaujmout, je virtuální realita úžasnou přidanou hodnotou například v rámci vizuální představivosti a obrazotvornosti a jejich celkového rozvoje.

Radim Iša, učitel ZŠ Mendelova: “Výhoda těch brýlí je, že to vlastně dětem umožňuje vidět místa nebo třeba pokusy, které by normálně nemohly. Například právě v dějepise jsme se teďka procházeli po Velké čínské zdi, v chemii jsme využívali nějaké virtuální laboratoře a prováděli pokusy, které děti normálně vidět nemohly.”
anketa: žáci ZŠ Mendelova: “Baví mě, jak se s tím intereaguje.” “Mně se tady asi nejvíc líbí, jak, právě já tohle zkouším podruhé v životě, a strašně mě to baví, protože je to úplně takovej jinej svět.”
anketa: žák ZŠ U Lesa: “Líbí se mi to tady a baví mě to a hlavně, učíme se s tím ve škole.”

V rámci projektu virtuálních učeben bylo pořízeno také například robotické lego, pomocí kterého si menší i větší děti procvičují programování.

Libor Stáňa, ředitel ZŠ Borovského: “Jak vidíte, tak se snaží malé robotky pomocí softwaru, pomocí programu je naučit to, co po nich vlastně požadují. Máme tady několik těch stavebnic, některé jsou opravdu pro první, druhé, třetí třídy, pro mladší školní věk, ty některé už jsou starší, pro páťáky, šesťáky, samozřejmě máme lego, které už máme několik let, které je i pro starší žáky.”

Software se následně spáruje s robotem a na něm se pak zkouší, jak děti jeho funkci naprogramovaly. Lego roboti však nejsou jediní roboti, kteří nově obývají virtuální třídy čtyř karvinských základních škol. Na Základní škole U Lesa mají speciálního humanoida, který pomáhá dětem například i při výuce cizích jazyků.

Pavel Konieczny, učitel ZŠ U Lesa: “Ten funguje na té bázi, že se mu musí v podstatě všechno nahrát do jeho paměti, musí se mu tam vlastně nahrát i ten jazykový modul. Co se týče jeho komunikace, tak on komunikuje v angličtině a potom třeba ve francouzštině, v němčině. V podstatě může vypomáhat i v tom jazyce, v té angličtině, protože ty děti se můžou vlastně zdokonalovat i tím, že budou poslouchat, jak ten robot mluví. Protože ta angličtina je opravdu velmi dobrá.” 
Robin Kněžík, žák ZŠ U Lesa: “On může říct cokoliv, co mu napíšete tady do toho programu, takže můžete napsat třeba ‚Ahoj‘, a když dáte ‚Řekni‘, tak on to řekne.”

A nyní se podíváme na to, jak se zdejšímu humanoidovi líbí ve virtuální učebně.

“Jak se ti tady líbí?”
NAO, humanoid: “Jde to. Žáci jsou super a velmi mě to tu baví.”

Do školství se v loňském roce investovala rekordní částka, jejíž část putovala do těchto virtuálních učeben a která kombinovala dotace z evropských fondů a města.

Andrzej Bizoń (nestr. za SOCDEM), náměstek primátora: “Je velmi příjemné vidět, když děti baví výuka a záleží to také od svých učitelů. A tady vidíme to propojení učitel-žák a ta samostatnost, což je asi to nejkrásnější, co můžeme vidět.”
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/karvinsko/karvina/11000047803/ctyri-karvinske-zakladni-skoly-maji-virtualni-ucebny-plne-robotickych-pomucek